Monday, June 23, 2014

23 Jun 1971 masihkah ku ingat...

23 Jun 1971
Pasti tarikh keramat ini senantiasa terpahat di sudut hati..
Kelahiran yang mungkin di nantikan bagi ibu yang mengendong selama 9 bulan 10 hari.
Di lahirkan pada hari selasa petang, dalam keluarga yang cukup besar..

Kini dah 43 tahun ianya berlalu..

Sedari kecil tak pernah memikirkan tentang hari ulang tahun.. kerana pada ita ianya sama seperti hari-hari yang lain.. tiada kek ulang tahun.. tiada pulut kuning.. waima bubur pulut hitam putih yang selalu mak sediakan untuk kakak-kakak yang lain..
Mungkin ita tidak pernah ingatkan mak tentang ulang tahun ita.. mak juga tahu ita tak pernah kesah tentang tarikh keramat itu..
Tapi... ita tahu jauh di sudut hati pasti mak tidak pernah sesekali melupakan tarikh ulang tahun kelahiran setiap anaknya.

Pernah satu hari ita bersembang dengan mak.. mak sebut satu-satu tarikh lahir anaknya.. beserta hari dan masa.. Ingatan mak cukup kuat waktu itu.. Kini ita takut nak tanya mak semula.. takut mak terlupa tarikh lahir ita.. ingatan mak semakin hari semakin kabur.. hanya satu doa ita, mak takkan sesekali melupakan ita.. terutamanya dalam doa yang mak titipkan setiap hari..

Masa ita kecik-kecik dulu, setiap kali hari ulang tahun.. ita bangun awal.. Ita mengharapkan ada ungkapan selamat ulang tahun untuk ita.. tak kira dari emak.. bak atau adik beradik yang lain.. namun suasana itu tidak pernah wujud.. hingga sampai satu masa.. ita lali.. bagi ita hari itu tiada istimewanya..
Mungkin pada waktu itu.. emak dan bak lebih memikirkan tanggungjawab yang lebih besar.. ya.. pendidikan anak-anak.. nak cari wang belanja.. nak tampung perbelanjaan dapur.. nak isi 10 mulut yang mengharapkan sesuap nasi setiap hari..

Pernah satu hari.. ita membuat kek ualang tahun ita sendiri.
Ita masukkan tanah ke dalam tin kosong. Ita telangkupkan tin dan terbentuklah kek 2 tingkat yang sangat ita idam-idamkan..
Ita hiaskan kek ita dengan bunga seripagi yang ita kutip di tepi pagar.. Kemudian ita nyalakan sebatang lilin.. Ita tiup lilin dan berdoa semoga satu hari ita dapat membuat kek cantik-cantik untuk kanak-kanak yang menyambut ulang tahun.. ita nak sangat  hati kecil mereka gembira di hari ulang tahun mereka nanti...
Ita tiup lilin dan ita potong kek tanah ita sorang-sorang..
Itulah ita... anak comot yang suka main sorang-sorang.. suka cakap sorang-sorang... tapi ita cukup happy..

Hari ini...
Ita tak terlupa lagi hari ulang tahun ita.. kerana ramai kawan-kawan yang mengigatkan.. Celik mata aje ita dah dapat ucapan selamat ulang tahun dari suami, anak-anak dan kawan-kawan..
Terima kasih Allah.. 




29 comments:

idzwa kamaruddin said...

selamat harijadi kak :)

Mat Gebu said...

Selamat hari lahir kak ita...saya doakan akak panjang usia dan diberi kesihatan, keberkatan dunia dan akhirat. Terima kasih atas segala ilmu yang akak kongsikan bersama kami semua.. Kasi akak pantun satu...ehemmm

Pahit-pahit sayur peria,
Banyak khasiat seribu rahsia,
Matang berilmu diawet usia,
Moga dirahmati Allah sentiasa...

diana qamarudin said...

selamat ulangtahun kak ita..
kak ita bagi saya seorang yang sangat ikhlas dalam melakukan apa jua tindakan.. baik dari segi penulisan.. begitu juga dari segi bait2 kata akak.. saya sangat kagum.. saya harap suatu hari saya akn menjdai seperti kak ita yg dapat mebantu semua org utk merialisasikan impian masing2.. :)
again.. selamat ulangtahun kak ita.. semoga cemerlang di dunia mahupun akhirat..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Selamat hari lahir Ita.. semoga usia dirahmati Ilahi..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Kak Ita buat saya menangis... :'(

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

nanti saya ucapkan secara live ya... huhuhu..

Gee® said...

Selamat Hr Lahir Ita budak comot... hehehe

Kak Rose said...

Selamat hari lahir ita, semuga berjaya dan bahagia disamping insan2 tersayang.

Liza said...

selamat hari lahir kak ita, semoga terus menjadi insan terbaik dunia n akhirat...Aamiin

joijoi80 said...

selamat hari lahir kak..
semoga panjang umur dan murah rezeki..
sedih pula saya baca story pasal buat kek dari tanah.. hanya insan2 yang biasa hidup kesusahan yang memahaminya

nurul taqiyah said...

Salamm..happy besday kak ita.. :o)

nurul taqiyah said...

Salam kak ita.. :o) happy besday to u..moga Allah beri kesihatan yg baik pd k.ita untuk beribadat dn berkarya..aminnn
(p/s:bestnye la blog ni..terpegun..tahniah.. :o))

nasa mulia said...

salam...selamat hari lahir kak ita, semoga sentiasa mendapat rahmat dan keberkatan Allah swt..

nurul taqiyah said...

Cerita kak ita samalh pulak..tp tu lah..mcm k.ita jgk..dh lali..xkisah pun sbb tau mak ayah ingat hari2 ank2 mereka dilhirkan..cuma mereka susah masa tu dgn ank2 yg ramai..
Skang ank2 dh besor..stp kli besday mak ayah kitaorg wish n celebrate.
Thanx k.ita..sbb apa tau..hihi..thn ni besday mak sya..sya nk wat kek sndri kat dia..ye la..blaja dgn k.ita..resepi n step ny step tu bykkk sgt mmbantu...semestiny mnjadi..thanx sgt3 k.ita..(sya bru brjinak2 wat kek..ikut resepi k.ita tgok2 mnjadi..hihi terus minat..sblm ni mmg xsuka wat kek)
Terima kasih sgt2 k.ita..kak dah jd sumber inspirasi saya..hari2 dok belek blog k.ita..nk komen xpndai..asal send je xleh..haa..hari ni bru boleh(al mklum la buta i.t hihi)..dh boleh emhh pjg plk naip nye ye..hihi..akhir kalam..terima ksh k.ita..selamat hari ulang tahun..:o)

fazianbatrisyia said...

kak ita...selamat hari lahir. Semoga usia diberkati Allah & dlm redha Allah. Sy sedih baca cerita kak ita, tp kak ita yg dulu bukan yg sekarang...
mampu mengembirakan hati org lain dgn kek yg cantik dirias rapi, teleti & kemas sekali. mmg kena dgn nama blog masam manis...
semoga terus berkongsi cerita @ resepi di sini...

aima said...

happy besday kak ita....may allah bless u always....sedih lak baca nukilan besday akak ni....huhu...satu kenangan walau terkilan, ia berlalu seiring waktu

nin9landers said...

Allah selamatkan kamu...Allah selamatkann kamu...Allah selamatkan..kak.ita...Allah selamatkan kamu....semoga k.ita diberikan kesihatan yg berpanjangan ilmu yg bermanfaat dan rezeki yg melimpah ruah...aminn

MamaFaMi said...

SANAH HELWAH ITA.
June baby juga ye Ita ni. Samalah kita. Cuma tahun je tak sama, jauh beza... hahaha...

Mama masa kecik-kecik dulu pun suka buat kuih muih dari tanah. Hias dengan segala bunga yang boleh dicapai.

She-ma said...

As-salam, happy belated birthday dear sis. May Allah bless you and family, amiin..

*cik cempaka* said...

assalamualaikum kak ita...selamat ulang tahun kelahiran...sayu hati bace citer kak ita... semoga Allah sentiasa memelihara dan memberkati kak ita dan keluarga...amin...

nor hayati abdul halim said...

selamat hari lahir kak
semoga dimurahkan rzeki dan kasih syg dari anak dan suami

izatishop.blogspot.com

aizu's life said...

hepy bday kak ita.. sebak plak baca citer akak.. smoga dilimpahi rahmat Allah & dkurniakan kesihatan yg baek..aamiinnn

Allene said...

coretan kak ita sangat sedap dibaca... sesedap resepi kak ita..

happy besday kak.

Elly said...

selamat hari lahir kak Ita...sedih baca

Elly said...

selamat hari lahir kak Ita..sedih baca

Mar Mansor said...

selamat hari ulang tahun kak..semoga apa yang akak hajati akan termakbul

nieda said...

Happy birthday kak ita...teruskan menulis ya..

Nur-nba said...

Happy Belated Birthday Kak Azlita...Semoga dipanjangkan umur dan terus menulis diblog..Sedih baca kisah akak..

SygAyg06 said...

salam kak...hari jadi akak sama dgn saya...hihihii...