Follow if you like

Jan 29, 2014

Sofea the First Cake




Kek Puteri Sofea untuk adik Alya Batrisyia.  Sedapkan namanya..?
Batrisya bermaksud cerdik dan pintar, dari sudut Islam pula bermaksud kesejahteraan. Semoga adik Alya Batrisyia akan menjadi anak yang cerdik dan pintar dan sentiasa di dalam kesejahteraan di bawah lindungan Allah.



Alhamdulillah.. bila adik Batrisyia sukakan kek yang auntie ita buatkan.. Hilang penat auntie.. Terima kasih juga pada mama Batrisya yang sudi tempah kek kat auntie .. jauh-jauh datang dari Keluang semata-mata nak ambil kek buat Batrisyia

Semoga Batrisya gembira di hari ulang tahun ni.. Membesar menjadi anak yang membawa harapan mama dan ayah ya.. Dengar cakap mama dan ayah.. belajar rajin-rajin ya.. Auntie doakan Bartisyia berjaya di dunia dan berjaya juga di akhirat nanti..


Dalam ni kek rainbow di lapisi cream cheese frosting.
Saiz kek 9 inc bulat
Kek di saluti buttercream sepenuhnya
Deconya pula dari fondant dan gumpaste

Stripe tu ita buat dari fondant. Ada yang tanya macam mana ita buat stripe tu. Tiada alat khas yang digunakan, semuanya menggunakan kaedah manual. Potong dengan pisau blade. Masa nak potong tu pastikan ukurannya sama. Jangan lupa guna pembaris untuk dapatkan ukuran yang sama panjang dan sama lebar.

Macam mana nak lekatkan pada kek yang dilapisi buttercream?
Pastikan kita dah siapkan semua bahan deko tu terlebih awal terutamanya stripe, tali dan riben.
Bila kek kita keluarkan dari peti ais terus lekatkan stripe tu pada kek sewaktu buttercream tu masih mengeras, sebab bila buttercream tu dah mula lembik, kita payah nak dapatkan kek yang kemas.


3 comments:

adda syuhada said...

cantiknya...

rz rozza said...

subhanallah...besar kuasa tuhan yang memberi akak bakat nie...comel sungguh...btw, akak lekatkan fondant tu camtu je ea? ke ade pakai gam khas? tak tercabut ye kak...hehe..courious..

Sheila Salim said...

Assalamualaikum.. indahnya maksud disebalik namanya. kek lawa, haihh tergoda saya ^____^

Powered by Blogger.