Follow if you like

Jan 8, 2014

Belajar dengan yang pakar..

Anda ingin belajar buat kek?
Tak tahu nak berguru dengan siapa?
Pada pendapat ita jika nak belajar kita kena rujuk pada yang pakar. Carilah mereka yang benar-benar pakar dalam bidang masing-masing. Pasti banyak ilmu yang bermanfaat yang bakal anda perolehi. Kebiasannya mereka yang pakar ni lebih bijak dan cerdik kerana mereka dah melalui pengalaman dalam bidang masing-masing bertahun lamanya. Tanyalah apa sahaja yang anda tidak tahu dan kurang pasti, pasti mereka akan mengajar dengan telus dan ikhlas.

Kemunculan kelas-kelas mengajar membuat kek sekarang ni tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan. Banyak sangat kelas dengan pelbagai jenis kek dan tawaran harga yang kadang kala pada ita tak masuk akal. Kebanyakkan daripada mereka pergi belajar dan balik terus pula buat kelas dan mengajar.. Ita ibaratkan mereka ni bagaikan photostat mesin. Jadi apa yang anda dapat adalah bahan copy sahaja.. Kelas yang macam gini ita tak berapa galakkan untuk anda pilih sebab anda tak dapat banyak ilmu, kerana mereka yang mengajar ni pun kadang kala kurang mahir. Mereka hanya sampaikan apa yang mereka belajar sahaja.

Ita selalu terima email daripada rakan-rakan yang melahirkan rasa tidak puas hati mereka terhadap kelas yang mereka ikuti. Ada yang kata yuran nya terlalu mahal dan tidak selaras dengan ilmu yang disampaikan, ibarat kata orang menangguk di air yang keruh.. Kesudahanya pelajar mula tak puas hati dan mulalah buat perbandingan dengan kelas-kelas yang lain.

Ita simpulkan macam nilah kan.. Sebagai pelajar.. kita juga harus bijak! jangan terlau ikut perasan dan nafsu.. orang nak belajar kita pun sama nak belajar.. Kita kena tahu dahulu.. apa tujuan kita nak belajar.. kita nak jadikan ilmu yang kita pelajari sebagai sumber pendapatan atau sekadar untuk keperluan kita dan keluarga sahaja. Kalau nak serius dalam bidang ni.. pilih lah kelas yang terbaik dari guru dan tenaga pengajar yang benar-benar layak menyampaikan ilmu. Tapi kalau setakat untuk diri sendiri dan keluarga pilih kelas asas pembuatan kek sahaja.. insyaallah bila dah tahu asas anda boleh buat sendiri.. rujuklah resepi dari mana-mana sumber blog masakan insyaallah ita percaya anda pasti dapat hasil kek yang terbaik!

Kepada rakan-rakan ita yang sering bertanya tentang kelas, Ita ingin maklumkan ita tak ada buat kelas. Tapi ita boleh cadangkan pada anda kelas mana yang anda boleh pilih dan pasti anda tak akan menyesal mengikutinya.


Jika anda nak belajar selok belok pembuatkan kek dan coklat inilah pakarnya Chef Amer Hamzah. Beliau adalah sifu yang terbaik bagi ita. Seorang yang tidak lokek ilmu, sentiasa mengajar dengan tulus dan ikhlas. Ramai antara anak didik beliau yang telah berjaya, Ita percaya jika anda yakin anda juga akan mencapai apa yang anda inginkan.. anda boleh hubungi beliau di face book beliau untuk pertanyaan kelas https://www.facebook.com/chefamer

Bersama ini ita sertakan senarai kelas beliau sepanjang tahun 2014 di seluruh Malaysia. Ingat ya sebarang pertanyaan anda boleh terus berhubung dengan talian yang di sertakan pada jadual.. jangan tanya dengan ita pulak tau!



Satu lagi sifu yang amat ita hormati dan kagumi bakat beliau terutamanya didalam pembuatan kuih muih tradisional adalah Chef Asma.


gambar ni ita ambil daripada koleksi milik Mazuein Muzafar dari blog beliau http://mazueinmuzafar.blogspot.com/ minta izin ya Mazuein akak abadikan gambar ni di sini.


Lihatlah hasil yang anda akan perolehi. Kuih yang bukan sahaja enak dan cantik dipandang tapi sangat kemas kejadiannya. Anda bukan sahaja di ajar cara membuat kuih muih tapi anda juga akan diajar bagaimana cara nak potong dengan kemas, cara nak di paketkan dan juga cara bagaimana anda nak pasarkan barangan atau kuih muih anda. Ita percaya tiada ruginya jika anda berguru dengan beliau. Dengan yuran yang sangat berbaloi dengan apa yang anda perolehi.

Dengan pengalaman beliau yang dah bertahun-tahun dalam bidang ini, tidak hairanlah jika beliau dengan inisiatif sendiri telah mereka pelbagai bahan untuk memudahkan lagi suri rumah atau para usahawan memulakan perniagaan atau pembuatan kuih muih. Jika anda nak beli barang-barang yang beliau ilhamkan anda boleh terus berhubung dengan beliau di

Talian  012-3083750 
Email: chefasma19@yahoo.com
Facebook : Asma Nordin

Masa : 10 .00 Pagi - 6.00 Petang

gambar rujukan dari blog Chef Asma http://chefasma.blogspot.com/

Ini antara barangannya.. banyak lagi barang yang anda boleh dapatkan daripada beliau, cuba layari blog beliau http://chefasma.blogspot.com/ untuk sebarang pertanyaan.

Untuk jadual kelas beliau sepanjang tahun 2014 anda boleh kunjungi blog beliau di :  http://chefasma.blogspot.com/

Ita tak dapat nak masukkan di sini sebab senarai jadual kelas beliau sangat padat dengan pelbagai jenis masakan . Anda boleh pilih sendiri masakan apa yang anda suka dan pilih tarikh jadual yang bersesuaian. Jangan lupa hubungi beliau sendiri untuk sebarang pertanyaan tau! jangan tanya ita pula..

Kepada semua selamat menuntut ilmu. 

Menuntut ilmu adalah taqwa
Menyampaikan ilmu adalah ibadah
Mengulang-ngulang ilmu adalah zikir
Mencari ilmu adalah jihad
~ Al Ghazali



5 comments:

Qasey Honey said...

asslm kak Ita..
lama QH xsinggah ke sni..
terima kasih dgn info yg dberikan..
azam QH thn ni mmg nk ikuti kelas dr Chef Amer..insyaallah
nk pilih tarikh yg sesuai..:)

mamazieza said...

Salam Ita.. kedua2 Chef tu adalah Cikgu Mama.. Chef Amer yang poyo suka buli org.. tetap memang best... hahaha.. dan Chef Asma yang tak kedekut langsung..

Rozita said...

terima kasih kak... teringin nak ikut kelas chef asma tu..

IBU GEBU said...

salam kak
tanyakan dengan chef amer
bila dia nak buat kelas di kota bharu, kelantan
lama teringin nak menuntut ilmu dgn dia
tq kak

BungaApril said...

Salam kak Ita,

Somoga sihat selalu. :) Chef2 ni tak nak buat kelas di kuching,sarawak ke? nak jugak belajar buat kek, daripada DYI dan membazir banyak sbb x paham fungsi bahan.. :(
harap suatu hari nanti tergerak hati chef2 ni nak buat kelas di sini (KCH).

Powered by Blogger.