Follow if you like

Nov 18, 2013

Dia datang lagi....

Assalamualaikum

Walaupun telah seminggu ianya berlalu.. tapi kehangatannya masih lagi terasa..
Itulah hebatnya penangan Nasi Beriani Power yang di bawakan khas oleh Chef yang tidak asing lagi ke Negeri Johor Darul takzim bumi yang bertuah ini.

Hujan renyai yang turun berselang seli dengan terikan sang mentari tidak sedikitpun mengugat kelancaran bengkel yang julung-julung kalinya di adakan di Pusat Latihan UTM. Sesekali memasak diluar seronok pulak rasanya..
Suasana santai dengan pohon menghijau sesekali ditiup hembusan angin, semakin merancakkan lagi majlis ini.


Dia datang...
dengan lengang-lengoknyaaa...
Dia datang...
dengan senyum simpulnyaaa..
Dia datang....
dengan senyum manisnyaaa...
Dia datang...
dengan lemah gemalainya...



Riuh dengan gelagat para peserta yang datang dari seluruh ceruk rantau bumi Malaysia dan jangan tak tau ada yang datang sejauh dari UK semata-mata untuk menuntut ilmu dari Chef yang tidak asing lagi ini.

Terima kasih yang tak terhingga dan tahniah buat para peserta. Sesungguhnya ita tahu, menuntut ilmu bukan lah sesuatu yang mudah. Bukan  wang ringgit sahaja yang terpaksa dilaburkan tapi apa yang paling berharga adalah masa yang di peruntukkan demi mengejar ilmu.


Penyertaan kali ini sungguh diluar jangkaan. Seawal iklan dibuka, panggilan talifon tidak putus-putus berdering. Hinggakan kak Siti kita tak menang tangan dibuatnya. Jumlah peserta yang melimpah ruah hingga hampir mencecah 100 orang yang mendaftar, membuatkan Olize Academi terpaksa menyenarai nama mereka yang telah meletakkan deposit terlebih awal. Chef Amer pula tidak mahukan kelas yang terlalu ramai.. ini demi menjaga keselesaan setiap peserta yang turut serta. Akhirnya kesepakatan di ambil antara pihak Chef dan Oliez untuk memilih 60 orang peserta sahaja untuk bengkel kali ini. Kepada yang tak dapat turut serta jangan berkecil hati.. Insyaallah Chef Amer pasti akan mengadakan lagi bengkel Nasi Beriani Power jika masa mengizinkan.



Demi memastikan bengkel kali ini berjalan dengan sempurna. Chef Amer awal-awal lagi telah berkampung di Johor, bagi menyiapkan segala kelengkapan memasak, dengan rempah ratusnya dan bahan-bahan basah yang di beli oleh chef sendiri. Ini bagi memastikan semua bahan yang di gunakan menepati piawaian chef dan yang penting bila di zahirkan di dalam hidangan ianya menjadi sesuatu yang cukup istimewa buat semua..

Satu guni beras Pusa di gunakan untuk memasak nasi beriani untuk di jamu kepada 300 orang. 3 ekor kambing juga di tumbangkan. Kali ini chef menggunakan kambing sebagai menghormati peserta yang beragama hindu. Ayam tak usah cakaplah kan entah berapa ekor pun ita tak pasti, yang ita tahu setiap peserta yang hadir di bekalkan dengan bungkusan nasi untuk keluarga yang menanti di rumah.
Seronokkan bila kita berguru dengan chef yang tidak lokek.. Bukan sahaja tidak kedekut ilmu malahan Chef Amer juga seorang yang cukup pemurah.. ini bukan lah ita membodek tau!! apa yang ita cakap ini adalah benar semata.. Kalu tak caya jom kita join kelas chef yang lain pula..


Keseronokkan jelas terpancar, apabila setiap peserta bergotong-royang dan turut sama memasak bersama-sama. Ini barulah benar-benar rewang kan..?
Bila melihatkan gelagat ini ita terus terbayangkan suasana kenduri-kendara dikampung.. Sesungguhnya suasana begini semakin terhapus dek kerana masyarakat kita yang semakin longgar semangat kejiranan.. semuanya nak mudah, ringkas dan cepat.



Apa yang menariknya yang ita inginkan kongsikan pada anda tentang bengkel kali ini adalah semangat kekeluargaan yang telah terbit dikalangan setiap peserta. Terharu ita apabila melihat setiap pesertya membawa makanan dari rumah masing-masing untuk di rasa dan di nikmati oleh rakan-rakan yang lain. Macam-macam makann, kuih muih, kek  dan lain-lain lagi.. tapi maaf sebab ita terlupa nak rakamkan hidangan yang dibawa oleh peserta kerana ita berasa sangat teruja dengan sambutan yang diberikan pada bengkel Chef kali ini. Terima kasih ya.. ita benar-benar mengharapkan jalinan ukhwah antara kita kekal berpanjangan.. insyaallah.. Apa yang pasti semua yang dibawa oleh setiap peserta memang sedap dan enak tak terkata..

Terima kasih juga yang bagi ita buah tangan.. segan pulak rasanya.. Tak tau apa yang dapat ita katakan... hanya rasa syukur dan semoga kalian dilimpahkan rezeki dari Allah..

Ini lah antara juadah yang disajikan pada hari itu..
Ita tak sempat nak ambil gambar masa kawan-kawan sedang menjamu selera kerana ita menunaikan solat. Bila ita turun semuanya telah selesai.. ini sahajalah yang sempat ita rakamkan untuk tatapan folower ita.. Jangan kecur air liur pulak tau!

Ita juga ingin mengucapkan ribuan terima kasih yang tak terhingga buat kak Patmah Aspar yang bersusah payah membawakan udang untuk dimasak oleh chef.. Banyak nyalah akak bawak.. besar-besar pulak tu.. Ita tahu, pasti semua peserta juga teruja menikmati hidangan udang dari kak Patmah. Ita hanya mampu berdoa semoga Allah murahkan lagi rezeki akak.. semoga akak diberikan kesihatan yang baik.. dan sentiasa berbahagia disamping keluarga tersayang.

Bila kak Patmah bawa udang.. bertambah lagi ilmu kami semua hari itu.. bila Chef kongsikan pula resepi udang yang istimewa ini.. terima kasih Chef sememangnya chef seorang yang sempoi.. dan tak lokek ilmu..


Macam cantik.. aje..
Macam comel aje...
Macam cute aje..
peserta termuda kita kali ini..
ala tomeiii... tomeiii...


Tidak lengkap rasanya jika tidak mendapat sijil dari Chef. Kalau tak dapat sijil tu tak lulus lah kan chef.. Opsss.. hari tu ita tak dapat sijil tau!! nampaknya ita kenalah masuk lagi bengkel Nasi Beriani Chef.. hihi


Akhir sekali, tidak lengkap rasanya jika kita tidak mengucapkan jutaan terima kasih yang tak terhingga buat tenaga pengerak dan tunjang utama bengkel kali ini. Tanpa jejaka-jejaka hensem semalaya ini pastinya pincanglah maljis ini ibarat lagu yang tak berirama..
Semuanya masih bujang trang tang-tang.. kalau ada yang berkenan jangan lupa hantar borang  hihi

Jom kita intai-intai pula apa kata para peserta yang hadir bengkel kali ini




Nak tahu jadua bengkel Chef Amer seterusnya
Jangan lupa intai-intai jadual kelas Chef Amer di Sini
atau boleh juga jenguk di sini





3 comments:

fazianbatrisyia said...

alahai kak ita...mmg kecur air liuq la nengok makanan semua ni. puasa..puasa...puasa...

Siti Hajar said...

Sedapnyer nampak beriyani tu. Yummy~
Lama sangat dah tak makan beriyani.

^^,

:: Mrs.Eady :: said...

Meriah nyer..

Powered by Blogger.