Follow if you like

Sep 3, 2013

Jom kita mencetak huruf pula..

Assalamualaikum dan selamat pagi.


Sekali lagi kita berada di kelas deco-deco bersama kak ita ^__*
Macam mana dah cuba kaedah-kaedah atau teknik-teknik untuk menghasilkan fondant yang dah ita kongsikan pada N3 sebelum ni?
Macam mana hasilnya?
Pasti menarik kan..
Seronok bermain dengan fondant dan gumpaste ni..
Seakan berada di alam kanak-kanak riang Rebena pulak! hehe..

Ita dapat banyak pertanyaan , bagaimana ita mencetak abjad atau huruf atas fondant.
Untuk mencetak abjad kita perlukan pencetak abjad seperti di bawah


Cetak ni kita boleh dapatkan dari kedai menjual bahan kek. Harganya sekitar RM 22.00 ++ bergantung pada budi bicara tauke kedai tersebut.

Hari ini ita nak kongsikan cara atau teknik bagaimana ita mencetak abjad atas fondant. Jom kita belajar bersama-sama


Mula-mula kita sediakan fondant yang telah kita warnakan.
Satu bahagian untuk tapak atau dasar dan satu bahagian lagi untuk huruf.
Warna ni terpulanglah pada citarasa masing-masing atau mengikut tema yang di pilih.
Untuk abjad kita boleh juga mencampurkan warna untuk memberikan hasil yang lebih menarik!
Perlu di ingat, jika kita nak gunakan cetak ni, dasar dan huruf haruslah dari bahan yang sama. Kalau fondant kedua-duanya haruslah fondant. Kalau nak guna gumpaste, kedua-duanya haruslah gumpaste. Tak boleh satu fondant dan satu gumpaste


Sekarang kita boleh mulakan.
Kita perlukan roller khas untuk canai fondant.
Perhatikan pada gambar. Terdapat 2 ring getah pada roller. Ring ini adalah untuk menentukan ketebalan fondant yang akan kita canai nanti.
Ring purple lebih tebal dari ring pink.
Kita tanggalkan ring purple dan canaikan fondant untuk huruf
Huruf haruslah lebih nipis dari dasar.
Sekarang kita pasangkan semula dan canaikan pula fondant untuk dasar.


Dengan menggunakan cetak huruf, kita tekan atas fondant ( untuk huruf)
Tekan sampai dasar dan seret
Kemudian kita buangkan atau bersihkan bahangian yang tidak perlu.
Jangan lupa untuk bersihkan juga sekeliling huruf supaya tiada lebihan fondan yang tertinggal


Sekarang kita tekankan pada fondant tapak atau dasar
Tekan jangan terlalu kuat atau juga terlalu perlahan. Yang sedang-sedang aje ya..
Kemudian terus tarik ke atas


Tadaaaa... dah siap!
Mudah aje kan..
Kalau Dalili boleh buat ita percaya anda semua pun boleh buat juga.. Insya Allah..
Selamat mencuba daripada saya Azlita Aziz dari dapur Masam Manis
Kita jumpa lagi untuk kelas deco-deco bersama kak Ita di lain N3
Bye!








30 comments:

ninazsyafinaz said...

kak beli kat mana mould di atuh..hari tuh terjah the bakers zone..habis dah acuan lidah kucing tuh..belum masuk stock lagi kata nyer..huhuhu

strawberi said...

ooh..camtu...tima kasih kak ita..sebab sy mmg ade acuan huruf yg tu..igtkan ble tekan pada satu kaler..kena kluarkan utk keringkan...tp ble wat camtu..susah nk kluarkan..abih senget benget hurufnya..rupanya utk tekap atas fndant lain yer...tq kak ita..

fazianbatrisyia said...

cam teringin nak buat deco kek cam kak ita...tapi skrg ni nak buat kek pun tak berapa rajin. Buku2 kak ita dah ada kat tangan, tinggal nak rajinkan cuba aje.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

perkongsian yg sangat ikhlas.. t.kasih ye ita..

Ita Rossi said...

Ya Allah ita! Senang je rupanya. K ita buat pun jd mcm strawberi senget benget hurufnya. Thanks for sharing.

Bbwana adienia said...

salam kak ita..

thanx kongsi info..saya dapat belajar sesuatu yang baru pada hari ni.

Fariza Darwish said...

wah...dalili yang jadi cikgu kali ni. terbaiklah...:)

nilgün ilgün said...

Very nice work. Great. Congratulations. lezzetliatolye.blogspot.com

tisha balqish said...

At last..faham gak camne nak buat huruf2 tu..puas la google..

yuswirda yusak said...

baru la tau macammana nak buat... thanks akak.

Mastura Cake said...

Assalamualaikum...
Cantik nya...:) Nak tanya, kat mana boleh beli alphabet cutter ni..?
Thanks a lot

Mastura Cake said...

Assalamualaikum.. Cantiknya semua deco :)

Nak tanya, kat mana boleh dapatkan alphabet cutter macam ni ya?

Thanks a lot

~NoRaLiza Effendy~ said...

Best tengok blog kak ita banyak sgt ilmu yang boleh dipelajari.. Tq kak

www.kedaishakleeannur.blogspot.com

Pyeezah said...

lahhh...sy bru bace entri kak ita psl terap huruf ni...baru la tau penggunaan penerap tu..ade nmpk kt kdai tp cam tk reti nk pakai...hehehhe...lps ni bleh cube cara kak ita ni...tqvm kak for the tutorial...:)

Nurul Ain Roslan said...

Wah..senang je rupanye..tp kat mana nak cari acuan tu ye?

Izreen Shaiza said...

mn nk cr buku2 k.ita.boleh bgtaw td.plsss sy minat sgt dlm buat bake ni..tq

-<@ * Liana * @>- said...

As Salam kak Ita, saya dah beli acuan huruf macam kak ita ni. Tapi saya ada masalah tak jadi macam kak ita buat. Dah cuba ikut cara. dah tapi bila nak tekan huruf fondat nipis pada lapisan bawah tebal tu masalah dia tanak kuar dari acuan tu. Nape ye? :( Dia macam melekat.

Ella Fifi Fifi said...

Assalamualaikum
Saya nak beli acuan huruf fondant tu
Puas cari di Kluang ni xde.
Brp harganya? Serius nak beli ni...

linda said...

kat cni bakeri kemaman trgnu jual rm18 je utk huruf tu

linda said...

kat bakeri di kemaman trgnu ni sy beli rm18 je utk alphabet tu

fiza shahidan said...

As salam...kak ita... sy ada acuan ini..tp bila kita tekapkan acuan..payah nk kuarkan huruf tew..kena guna alat khas ke untuk keluarkan huruf tew...mohon tunjuk ajar dari kak ita... terima kasih

salmani.blogspot.com said...

Ita..thanks 4 sharing...baru nampak gambaran macamana nak buat.Terima kasih banyak atas perkongsian ilmu.Semoga mendapat redha Allah atas segalanya..

salmani.blogspot.com said...

Ita..thanks 4 sharing...baru nampak gambaran macamana nak buat.Terima kasih banyak atas perkongsian ilmu.Semoga mendapat redha Allah atas segalanya..

salmani.blogspot.com said...

Thanks kerana sudi berkongsi dan tidak kedekut ilmu.semoga Allah memberkati segala keikhlasan ita...banyak yang saya belajar dari blog ita...

Dila Hani said...

Salam, Kak ita mcmn fondant akak boleh nampak berkilat cantik mcm tu?

fiqana said...

Terima kasih kak azlita,,, saya byk belajar di blog akk niee,,, dan mintak akk halalkan dunia akhirat saya gunakan ilmu akk niee utk berniaga kecil2lan dirumah....hanya Allah dpt membalas jasa akk....;)

lyanalex said...

Slm kak ita..mohon share yer utk rujukan kami para bakers. Moga bertambah2 rezeki kak ita 😊

pija redzwan said...

salam kak ita,sy nk tnya..kak ita ada keluarkan buku ke?kalau ada kat mana nk dapatkan yer??

kerisek mama said...

Tq..baru tahu mcm mana nak guna acuan tu..selama ni bila tekap dan nak kuarkan susahnya..rupanya ada teknik juga..

Ismail Ali Abdul Aziz said...

Thanks untuk perkongsian ilmu yang sangat berguna

Powered by Blogger.