Follow if you like

Jul 12, 2013

PUDING PERMATA


Pemanis mulut untuk sajian berbuka puasa.
Resepi ita ambil dari My Resepi dan di kongsikan oleh Rossitamz

PUDING PERMATA
Oleh : Rossitamz
Rujukan : My Resepi

Bahan untuk agar-agar 
300ml air
200ml susu cair
125gm gula pasir
2 sudu besar serbuk koko
1 sudu besar serbuk agar-agar 
Bahan untuk kastad 
500ml air
400ml susu cair / susu segar
250gm gula pasir
10gm serbuk agar-agar
1 1/2 sudu besar tepung kastad - dibancuh dengan 3 sudu besar air


 
Untuk agar-agar 
Masak air, susu dan gula pasir hingga mendidih. 
Masukkan serbuk koko dan kacau rata. 
Masukkan pula serbuk agar-agar dan masak hingga mendidih.
Tapis agar-agar ke dalam loyang dan sejukkan. 
Apabila telah sejuk, potong dalam bentuk dadu yang comel-comel. 
Ketepikan 
 
Untuk kastad 
Masak air, susu dan gula hingga mendidih. 
Masukkan bancuhan tepung kastad dan kacau hingga sebati. 
Masukkan pula serbuk agar-agar dan masak hingga mendidih dan pekat.
Tuang bancuhan kastad ke dalam loyang (bukan dalam loyang agar-agar tadi) dan masukkan pulak agar-agar yang dipotong dadu tadi. 
Sejukkan hingga keras.




17 comments:

Cik Honney said...

Awesome...bestnyer kalau duduk dekat umah kak ita hari2x saya pergi terjah...sanggup bayar pun x kesah...

CT Delima said...

Assalamualaikum Azlita

pergh..puding ni hari hari ct kena buat untuk iftar.. cuma malas nk shoot hihi. Nanti akan cuba pulak yang ini :)

ummiaisyah said...

comelnya yg cekelat tu....makin lama makin meletop air tgn k Ita..

miss deed said...

menarik tertarik sungguh!!acu tu comel la..

amutha perumal said...

a simple recipe look so awesome when you do it. You're very talented and creative

Mira Adzlia said...

geram tgk..comel jer puding tu

Enjaafiqah said...

Teringin rasa nak buat bestnya

Aniza Zainal said...

salam..akak saya betul2 teruja tgk semua kek dan manisan yang akk buat..tp malangnya saya tidak berada di Johor Baharu..jauh sgt nak buat tempahan...sayang seribu kali sayang..apa2 pun akak betul2 talented laa...

Aniza Zainal said...

Salam akk..saya betul2 teruja tgk akak punya kek n manisan..tp malangnya saya tidak berada di JB. Rasanya mcm nak tempah semua tue,,cantik...akk nie betul2 talented la...anyway congratulations kak...terujaa laa

salwa ya said...

Sedap je mata mmndang.

salwa ya said...

Sedap mata memandang,

deakiapekin said...

precioso post, no podrias poner un traductor para poder leer tus recetas un saludo Barcelona

Norzi Beautilicious House said...

Assalamualaikum kak ita...beli acu bulat bulat tu kat mana...nak buat x cukup perkakas kak ita...

betty Eef said...

Akak..sy da try wat tp knape dot2 dia ttanggal..xble duk terletak cntik je cm akak py tu bila dpotong:-(

sabar dubai said...

Kak ita de tips x mcne nk elak bulat2 tuh tertanggal....kite bulat xle nk potong...semua yg bulat2 tuh luruh

zuraini said...

Assalamualaikum kak ita...beli acu bulat bulat tu kat mana;mcne nk elak bulat2 tuh tertanggal.cmna nk elakkn dr luruh yg bulat2 tu spt yg diorg ckp?

Marina said...

As salsm. Zuraini. Kalau kat mka boleh beli acuan tu di kinghin.

Powered by Blogger.