Follow if you like

Mar 30, 2013

MEE RACUN


Jangan terkejut pulak..
Itulah istimewanya negeri Johor Darul Takzim ni.. Anda akan dapat menikmati pelbagai makanan yang enak dan lazat yang pasti sukar anda temui di tempat lain..
Johor terkenal dengan syurga makanan sejak zaman berzaman lagi..
Kalau nak disenaraikan tentu panjang berjela-jela makanan istimewa dari Johor
Oleh kerana itu jika anda berpeluang singgah di negeri Darul Takzim ini jangan lepaskan peluang untuk merasa akan keenakkan setiap masakan yang terdapat di sini.
Apa yang pasti cari yang asli supaya anda dapat merasakan kepuasannya..


Hari ini sekali lagi ita bawa anda semua tinjau-tinjau apa lagi masakan yang menarik yang harus anda semua cuba. Ita pasti sekali anda cuba pasti anda akan teringat-ingat akan kesedapannya.
Kali ini ita perkenalkan dengan Mee Racun yang cukup terkenal di Batu Pahat Johor. Masakan istimewa ini telah melangkau ke 3 generasi, dan tidak hairanlah kini kedai ini di namakan Kedai Mee Racun 3G.

Pasti ramai yang ingin tau.. Bagaimanalah rupa mee racun yang ita katakan istimewa ni kan..
Jom.. jom.. kita intai-intai pula bagaimanalah rupanya..


Haa.. inilah dia mee racun. Rupanya seakan-akan mee bandung kan? tapi apa yang pasti rasanya tidak sama tau.. bagi pengemar mee bandung macam ita ni sudah pasti ita dapat bezakan kedua-duanya. Memang tak sama dan sukar untuk ita gambarkan bagaimana rasanya.. kalau nak tau kenalah cuba!! yang pasti memang sedap!

Di atas tu ada 3 jenis yang ita order lah.. nak order banyak-banyak takut tak larat pulak nak makan.. Banyak pulak tu satu pinggan besar.. Memang lepas makan pasti tersandar kekenyangan..
Gambar pertama mee racun biasa, mee kuning bersama kuah yang mengacam habis di gandingkan pula bersama telur goreng hancur, kentang, daging tauhu dan lain-lain.
Yang ke dua tu pilihan Amirul, mee tiau racun, sama juga tapi apa yang berbeza adalah meenya.
Yang lagi satu ni istimewa sikit sebab ada tulang walla... sedapnya menghirup sum-sum tulang dengan straw.. berpeluh-peluh menikmatinya hingga tak hirau panas terik matahari yang hampir terbenam..

Sedap ke kak ita??
Ita tau.. pasti persolan itu yang akan ditanyakan dahulu kan??


emmm... kalau dah licin pinggan.. ita pasti sudah tentu anda semua dah tau jawapannya kan..

Melangkah ke dalam kedai, pasti tumpuan mata terarah ke dinding kedai yang penuh di hias gambar pasukan MU. Terdetik dalam hati, pasti tuan kedai ini peminat tegar pasukan Red Devil ni.. Sempat pula cik abang kita mengusik tuan kedai..
Kak saya ni peminat Chelsea.. boleh ke makan kat sini..?  hihi
Tergelak besar kak Mi tuan kedai.. bila mendengarnya lansung menyatakan anak beliau merupakan peminat pasukan bola popular itu.. dan keluarga besar mereka memang fanatik bola sepak. Bukan itu saja tau..  anak saudara beliau merupakan pemain pasukan Johor Darul Takzim atau lebih dikenali sebagai Harimau Selatan.


Inilah kak Mi, pemilik generasi ketiga Mee Racun. Kini kak Mi telah turunkan pula resepi turun temurun keluarga mereka kepada anak-anaknya pula sebagai penyambung tradisi..
Seronok berborak dengan kak Mi, orangnya sangat ramah hingga tak sedar hari dah petang.

Menurut kak Mi resepi milik datuk nenek mereka asalnya di usahakan di gerai asal mereka di Jalan Sultanah Batu Pahat Johor. Kini setelah 3 generasi berlalu mereka telah memiliki 3 cawangan yang diusahan oleh mereka adik beradik, satu terletak di Taman Seri Jaya, satu lagi berdekatan Bomba Batu Pahat dan satu lagi kedai kak Mi yang terletak di Jalan Timah Sari.


Kedai ini beroperasi dari pukul 7 pagi hingga pukul 2 pagi. Dibuka setiap hari kecuali hari Ahad.
Suasana kedai cukup selesa dan tahap kebersihan juga sangat baik.
Layanan juga cukup istimewa terutamanya dari kak Mi yang ramah-tamah.
Kalau nak cari kedai ni, tak lah susah sangat. Cari Hotel Pinetree dan kedai ini berhadapan dengan hotel tersebut.
Tempat letak kereta tak usah bimbang kerana terdapat ruang untuk meletakkan kenderaan yang tidak jauh dari kedai.


Mee Racun 3G
No 2, Jalan Timah Sari
Kg Kenangan Dato Onn 1
83000 Batu Pahat
Johor Darul Takzim

Telefon:
Nuridza : 017 ~ 7688931
Norjahan : 012 ~ 784 9653
Mahir : 019 ~ 7999516

Masa Operasi :  7 pagi hingga 2 pagi
Dibuka setiap hari kecuali hari Ahad




20 comments:

NJihe.am said...

Salam singgah. Pergh, memang mengancam! Ingat ada letak racun ke apa. Nanti kena saman tak tau ;-) bolehlah cuba kalau balik johor nanti.

ummiaisyah said...

salam kak Ita..
dulu-dulu tringat penah terbaca pasal mi racun ni dlm Saji...mesti sedap sgt kan sampai licin pinggan tu...heheheeh

dya anneesa said...

memang sedap!!! dya da penah try!!
teringat2 sampai sekarang

Rina Audie said...

jika melihat kuahnya yang kental, pasti kaya dengan bumbu. Hmmm...pasti syedaaaappp...

Mas said...

salam kak ita..
perhhh..mengancammm abiss tengok mee racun tu..
in shaa allah...nnti klu tersesat ke johor...nak cari juga kedai tu...
tq kak

aida fazil said...

salam kak ita..........

dgr nama dia mmg takut.. tapi nmpk sedap coz pinggan tu licin jer....
tapi sangat bagus strategi perniagaan beliau.... nama tu mudah org igt, pelik n menakutkan.. semoga bisness ini semakin berkembang.... tolong tanya kat tuan nya .. bila nak buka cawangan di KL?

Ahsfantasy Ryu said...

Rata-rata orang cerita tentang mi ni,
Nak kena cuba juga :D

adda syuhada said...

Assalamualaikum..
sedapnya nampak mee racun tu..

adda syuhada said...

Assalamualaikum..
sedapnya nampak mee racun tu..

Messy Mummy said...

kalau ikutkan nama dah tak mau makan..huhu
tapi sbb kita cakap sedap mmg bila2 sampai jojor bolehla makan...

Messy Mummy said...

kalau ikutkan nama dah tak mau makan..huhu
tapi sbb kita cakap sedap mmg bila2 sampai jojor bolehla makan...

Scarlett O'Hara said...

Rasanya takde cawangan di Pasir Gudang ni.Kalau ada, tentu laku.

cikNor said...

nampak sedap la kak ita...seakan-akan sup merah singapore.nanti la balik JB boleh p cari kedai tu :)

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

baru nak singgah hari ini, rupanya tutup pulak :-(

Rozita said...

selalu dengar pasal mee racun ni tapi tak pernah try pulak lagi.. ok satu destinasi wajib singgah balik kampung nanti...
satu lagi destinasi..rumah kak ita bole? hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

pernah juga dengar pasal mee racun.. tp tak pernah lagi merasanya..

zaity zaliza said...

hai Azlita. terrer nya awak mencari kedai mee racun. en hubby saya yg memang org BP pun tak tau mene kedainya. asyik dengar dari adik dia jer bercerita...
lepas ni bila balik BP boleh ajak pegi makan.

fazianbatrisyia said...

selalu gak dgr mee racun ni tp lum pernah try...ada masa nak pi batu pahat gak lah ni...kena dtg Sabtu la cam tu nampaknya kan..

nana said...

wahhh..sy dilahirkn dan tinggal di batu pahat pon x tau kat mne kedai mkn mee racun nie..selalu dgr je.. teringin jugak nk g mkn mee racun nie..kak ita dah bg tau lokasinye kt mne sng sikit nk cari.. ;)

nana said...

wahhh..sy dilahirkn dan tinggal di batu pahat pon x tau kat mne kedai mkn mee racun nie..selalu dgr je.. teringin jugak nk g mkn mee racun nie..kak ita dah bg tau lokasinye kt mne sng sikit nk cari.. ;)

Powered by Blogger.