Follow if you like

Feb 25, 2013

KEK GULUNG MOCHA MARMAR

Assalamualaikum


Apa khabar semua rakan-rakan yang ita kasihi sekalian.. Semoga semuanya sihat dan ceri-ceria selalu dalam menjalani rutin seharian dan melaksanakan tanggungjawab yang terpikul.
Alhamdulillah kita masih lagi dapat bersua walaupun lewat papan skrin komputer..  sahaja
Bagaimana perjalanan hidup kita sehari-hari.. semoga Allah sentiasa melindungi kita semua dan sentiasa mencucuri rahmat buat sekalian umat Nabi Muhammad SAW.

Bercuti panjang memang buatkan ita terasa sunyi.. Sunyi dan sepi dari perkhabaran rakan-rakan diluar sana.. tapi apakan daya.. ita tak sihat untuk melaksanakan rutin seperti biasa. Maaf andai ada yang tertunggu-tunggu balasan email dari ita, atau ada yang mungkin tertunggu-tunggu resepi terbaru..


Ita juga manusia biasa yang sering diuji olehNya. Ada kala sihat ada kala diberikan ujian sedikit kesakitan.. Semuanya untuk menguji sejauh mana ita dapat bersabar dengan ujianNya ini..
Ita sentiasa berdoa agar ita segera sembuh dan pulih seperti sedia kala..

Sebagai suri rumah, walaupun tak sihat rutin seharian tetap diteruskan.. masih lagi memasak untuk keuarga maklumlah ita tak punya orang gaji.. jadi semua urusan rumah terpaksa ita laksanakan walaupun kesihatan tak mengizinkan.

Oklah ita pun tak boleh nak sembang panjang-panjang.. mengadap komputer ni pun dah buatkan kepala ni berdenyut-denyut semula.. nanti kalau dah sihat sepenuhnya bolehlah kita sembang..

Ita tinggalkan anda semua dengan resepi kek gulung.. Selamat mencuba!! dan Happy Cooking


KEK GULUNG MOCHA MARMAR

Bahan A
5 biji kuning telur
100 ml minyak Mazola
65 ml susu cair
1 sudu teh esen vanilla

Bahan B
100 gm tepung
1/2 sudu teh soda

Bahan C
5 biji putih telur
100 gm gula kastor
1/2 sudu teh serbuk tarta

Bahan D
50 ml air panas
20 gm serbuk koko
10 gm Nescafe

Inti
Krim putar bukan tenusu perasa coklat
* kalau tak ada boleh putarkan krim putar bukan tenusu dicampurkan dengan ganache coklat
atau putar krim putar bukan tenusu di campurkan dengan Nutella

Dalam satu bekas, satukan bahan A dan gaul dengan spatula atau whisk hingga bergaul rata.
Campurkan bahan B yang telah di ayak dan gaul rata, ketepikan

Dalam bekas lain, putar putih telur hingga berbuih, tambahkan gula kastor dan serbuk tarta dan putar hingga kental dan bertanduk

Kaup balik adunan putih telur ke dalam adunan tepung hingga rata
Bahagikan adunan kepada 2 bahagian

Bahan D di satukan
Masukkan bahan D dalam satu daripada adunan yang telah diasingkan tadi dan gaul rata

Sediakan loyang 25x35cm, alas dasarnya dengan kertas kek dan sapukan dengan butter
Tuangkan adunan ke dalam loyang secara berselang seli.
Dengan menggunakan belakang sudu buatkan marble
Bakar pada suhu 160 C selama 20 ~ 25 minit
Sejukkan setelah masak

Letakkan inti pada kek dan gulung kemas
Balut dengan kertas minyak dan simpan dalam peti ais semalaman




23 comments:

Jazlinda Jaapar said...

Tu diaaaaaaa.....

Jazlinda Jaapar said...

Tu diaaaaaaaa....

Gee® said...

Semoga Ita cepat sembuh dan kembali aktif... apapon air tgn Ita tetap mantop!! cantik kek gulungnyaa...

Mas said...

caantikkkkkkkkkkkk...
kek nmpk moist dan gebuuu

mimie said...

assalammualaikum wwb kak ita...
syafakillah kak...
semoga allah beri kesembuhan buat kak ita....
cantekkkknya kek gulung tu kak... :)

siti sabri said...

semoga cepat sembuh kak ita...
teringin sgt nk buat kek gulung mcm kak ita tp takut xmjadi..

umi's cup cake said...

Semoga kak ita cepat sembuh..sakit tu kan penghapus dosa kita

Hesti HH. said...

Salam Kak Ita,

Semoga cepat sembuh ya Kak Ita, dan kembali lagi meramaikan dapur masam Manis. Cantiknya cake gulung itu...

Sue @ Nenie said...

Assalamuaalaikum Kak Ita..Semoga Kak Ita cepat sembuh dan kembali sihat seperti sediakala...

Mat Gebu said...

teruja sangat...macam nak buat sekarang ni juga....

Ummi said...

Assalam Ita, cantiknyaaaaa....mengancam tekak yg sedang berpuasa ni taaauu..kalau la dpt ngap petang nnt...huhuu. Waaah Mat dah nak buat xdan2 tu....akak je yg "sabauuu jek laaa tengok" heheheh

aida fazil said...

as salam kak...
semoga cepat sembuh.. rindu dgn entri2 akak... kali nie terubat rindu dgn kek yg cantik nie...
in sha allah saya akan cuba... nny sy update kat blog sya yer..... tlg la bagi komen sikit...

雷切儿 said...

cantiknya~

DG said...

Amboi cantiknya :)

Nur Islam said...

Rindu terubat... Selalu jenguk blog akak.. Semoga akak cepat sembuh.. Sy nk ucap terima kasih kongsi resepi Pulut Serunding.. Sy dh cuba dn hasilnya mmg terbaikk.. Sukatan bahan yg akak beri pn amat tepat dn rasanya sgt sedap.. Begitu juga dgn resepi Salad TAuhu..easy, simple n tasty.. TQ kak ita...

Akma Khaieri said...

Assalamualaikum kak..
sy setiap hr singgah blog akk menunggu resepi2 terbaru & melihat resipi2 terdahulu..
hasil tangan akk mmg xpernah mengecewakan sesiap shj yg bertandang ke sini..
memei meletopp habiss la!!
sy doakan akk sihat selalu..^o^

NinaAz said...

Cantiknya kek akak... hari tu nina wat pavlova ikut resipi akak. Ada printscreen blog akak. Hihi. Xp kannn

Delima Zamrud said...

Cantik nyer nampak kek nie lembut je hasil nyer nnt kalau ade masa nk cuba lah thanks ek kongsi resepi :)

Rina Audie said...

dalam kondisi tak sehat saja kak ita masih bisa bikin kue. Fotonya cantik lagi. semoga cepat sembuh ya kak ita...

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Pengsan I kak!!! Geramnya tengok kek gulung akak yang cun melecun tuh!!! Huwaaaaa....tak sampai tangan ni...huhu ;)

me ordinary said...

wahhhhhhhhhhhhhh terliur..

mls nak buat.. nak makan je bole?

hehee

Fiza Kamis said...

nmpk je dh mcm sedap..lom rasa lg kan..ada ms nnti boleh try ni..

zila norazila said...

mkn ubat dan smoga cpat sembuh kak..sentuhan akk sentiasa terbaik..

Powered by Blogger.