iklan

iklan floral cake

iklan ada

Thursday, January 3, 2013

NANGKA MUDA MASAK LEMAK PUTIH


'Orang lain yang makan nangka, orang lain pula yang kena getahnya..'
Peribahasa ini sering dikaitkan dengan, lain orang yang melakukan kesalahan orang lain pula yang dituduh..
Betapa indahnya perumpamaan Melayu, bahasa yang  sangat puitis dan penuh dengan maksud yang tersurat dan tersirat..

Pokok Nangka (Artocarpus heterophyllus or A. heterophylla) merupakan spesies pokok dalam keluarga mulberi (Moraceae), yang merupakan pokok tempatan di Asia Tenggara dan Selatan. Ia merupakan pokok kebangsaan Bangladesh. Pokok Nangka juga didapati di Afrika Timur contohnya. Di Uganda dan Mauritius, termasuk juga dikeseluruhan Brazil. Nama botaninya Artocarpus heterophyuus Lam.
Ia sangat sesuai dengan tanah rendah tropika. Pokok Nangka merupakan pokok kayu berbuah terbesar di dunia.
Pokoknya menghasilkan buah yang boleh dimakan. Nangka banyak terjual di pasar-pasar termasuk pasar tani, dan pasar sayur. Tumbuhan ini berasal dari India dan Asia Tenggara.



Buah nangka yang masak ranum berbau harum dan sangat enak di makan. Selain di makan terus, buah nangka yang masak juga kerap dijadikan kuih muih, pengat, bubur dan lain-lain lagi kuih tradisional. Tart nangka juga cukup popular dan intinya menggunakan jam yang diperbuat daripada nangka.

Buah nangka muda pula sangat enak di jadikan gulai, masak lemak di celur untuk dijadikan ulam atau pun kari.

Biji nangka boleh direbus dan dimakan atau dihancurkan menjadi tepung yang boleh dicampur dalam air untuk diminum bagi mengubat penyakit kelebihan hempedu. Bijinya juga dipanggang dan dimakan sebagai tonik kelamin.

Kayu dari pokok nangka digunakan bagi penghasilan alatan muzik. Di Indonesia ia membentuk sebahagian dari peralatan muzik gamelan, begitu  juga di Filipina, kayu lembutnya dijadikan badan kutiyapi, sejenis seruling bot Filipina. Ia juga digunakan bagi menghasilkan Veena, sejenis peralatan muzik bertali India dan dram Mridangam dan Kanjira, kayu kuning keemasan dengan urat yang cantik turut digunakan bagi menghasilkan perabut dan rumah di India. Kepingan kayu berhias yang dikenali sebagai Avani Palaka dihasilkan dari pokok nangka digunakan sebagai tempat duduk sami semasa istiadat Hindu di Kerala.

Kayu nangka digunakan secara meluas bagi penghasilan perabut, pembinaan pintu, tingkap, dan atap.
Teras pokok nangka digunakan oleh sami hutan Buddha di Asia Tenggara sebagai pewarna, memberikan jubah sami pengikut tradisi itu warna perang muda yang berbeza.

Rujukan : Wikipedia


Nangka adalah antara buah yang paling ita suka makan, tak kiralah di makan begitu sahaja atau dijadikan kuih-muih. Baunya yang harum membuatkan ita tak sabar-sabar nak menunggu kuih masak. Kuih kegemaran ita adalah nagasari yang berintikan nangka.

Kuih nagasari adalah antara kuih yang kerap mak sediakan. Biasanya mak letak inti pisang nipah, jika ada nangka mak akan letakkan nangka. Kuih ini juga adalah antara kuih mak yang sering mendapat permintaan yang tinggi dari para pelanggan.

Ada sebatang pokok nangka seingat ita di belakang rumah masa ita kecil. Biasanya mak akan sampul buah nangka dengan baju buruk, atau jika mak rajin mak akan anyam daun kelapa untuk dijadikan sarung. Tapi buah nangka yang besar membuatkan sarung anyaman kerap koyak. Mak jarang memasak nangka muda dari pokok belakang rumah, kata mak nangka muda jika dibuat gulai akan menyebabkan buah nangka yang terhasil kemudian buruk, rosak atau di makan ulat..


Mak akan buat gulai jika ada jiran-jiran yang memberikan nangka muda.
Bila nangka masak, kakak ita yang sulung cukup suka membersihkannya. Ita pula akan bersimpuh sambil meratah jerami nangka.. pada masa itu, ita rasa sedapnya.. ulas nangka yang telah kakak bersihkan akan disimpan untuk dibuat kuih. Biji nangka pula akak rebus, inilah jajan ita masa kecik-kecik dulu.. makan biji nangka sambil mendengar drama di radio.. memang seronok.. kulit nangka pula akan ita bagi pada angsa-angsa peliharaan.. memang tak membazir.. hihi

Sebenarnya pokok nangka banyak sangat kenangan pada ita. Selain buahnya yang menjadi kesukaan ita, daun nangka juga merupakan permainan ita masa kecik-kecik dulu. Ita akan cantumkan daun nangka dengan lidi untuk dijadikan crown atas kepala, kadang-kadang ita buat baju, tali pinggang dan macam-macam lagi..  pas tu mula lah ita berangan-angan menjadi permaisuri.. wah.. terasa seronok pula bila kembali ke zaman kanak-kanak..

Hari ini ita masak nangka muda masak lemak putih, lauk kegemaran ita dan juga suami. Lauk macam ni amat berselera dimakan bersama sambal belacan, ikan goreng atau ikan kering. emmm... berselera betul kami mengadap hidangan hari ini. Bertambah-tambah suami ita menyenduk nasi ke pinggan. Dalili pun apa kurangnya... berulang kali menambah nasi..


NANGKA MUDA MASAK LEMAK PUTIH

1 bungkus nangka muda ~ ita beli nangka yang dah siap siang ada jual di pasar
1 keping ikan kurau  masin ~ potong kecil
5 biji bawang merah ~ di hiris
3 ulas bawang putih ~ di hiris
2 batang serai ~ dititik
1 sudu teh halba
2 sudu teh lada hitam ~ ditumbuk
1 helai daun kunyit ~ disiat-siat
1 kiub ikan bilis / kiub ayam / kiub daging 
1 biji santan kelapa
garam secukup rasa

Nangka muda di potong kecil, cuci dan rebus dalam periuk hingga empuk
Masukkan ikan kurau masin, daun kunyit dan serai yang dititik
Dalam kuali kecil tumiskan halba bersama bawang merah dan bawang putih ~ ini dipanggil juga tumis darat
Setelah bawang layur dan harum, masukkan dalam periuk yang berisi nangka tadi.
Masukkan juga lada hitam dan kiub ikan bilis atau kiub ayam atau kiub daging.
Masak hingga kuah mendidih dan nangka lembut
Tambahkan santan dan perasakan dengan garam
Sedia dinikmati bersama, ikan goreng atau ikan kering, sambal belacan dan ulam ulaman.




 

12 comments:

myxa said...

Perghh, kalo ade lauk ni td kompem 2 pot nasik tu hadap sorg je.. Tambah2 ada sambal belacan dgn ikan masin..

sabar dubai said...

Terliur kite kka itaaaaaa

asmah yusof said...

Salam kak ita...
selamat malam...
menu yg mmg bikin licin nasi seperiuk...sedap+kaw2...

zila norazila said...

salam syg kak ita,
nie mmg sedap..lawan dgn sambal belacan..waaa..dh lama x mkan.

Gee® said...

Sdh lama tak makan nangka muda... biasanya masak lemak cili padi... harus cuba resipi ini...

Asyifa Mustaffa said...

sy suka nangka masak cmni kak.....tmbh lgi dgn ikan masin yg digoreng....tmbh sambal belacan lgi.....mmg mkn x ingt dunia la pastu.....:-)

Cik Liza said...

Tgk jer dah terliur... Akak nape tak bukak kedai makan jer kat JB. Mesti saya jadi pelanggan tetap..

eray said...

ya Allah, terliur di pagi hari kak ita, nanti blk jb eray nak g rumah k ita boleh? teringin nak rase air tangan kak ita

http://welovesusuibu.blogspot.com/2013/01/ubat-sakit-sendi-boleh-hilang-dalam-5.html

rahel said...

salam kak Ita...meleleh jer air liur kalau singgah sini...nanka masak lemak tu sangat menggamit selera...suka banget...
lapar...

Qasey Honey said...

alahai sedapnya...lauk fav QH jugak tu kak...lama dh xmnikmatinya...

Rozita abd rahman said...

wah kak..suka arr gambar no 3 tu...klasik tu dengan lantai kayu cat dah tanggal2..

siti sabri said...

salam kak ita...semoga tahun akak lg succes..
sitiazahar.blogspot.com