Jul 31, 2012

BISKUT BUNGA SEROJA


Assalamualaikum, selamat pagi semua.. waaa.. semua dah bersiap sedia dah nampaknya dengan kertas dan pen.. nak salin resepi ye..

Aduh kecoh ita hari ni.. ajak nyanyi lagu Seroja dengan Jamal Abdillah lah.. ajak susun bunga seroja lah.. aii.. macam macam.. pening kepala kan.. yang paling pening macam manalah nak buat biskut bunga seroja yang tengah hot di pasaran ni..


Setiap tahun pasti ada sahaja kuih yang mendapat carta tertinggi antara berlambak-lambak kuih muih di pasaran.. dan katanya kuih ni hot sale tahun ni.. dan permintaan untuk order kuih ni dah pun di tutup.. almaklumlah nak buatnya pun bukannya mudah.. hanya yang ada urat dawai tulang besi aje yang boleh buat.. kalau rasa tulang tu dah loose sana sini skrunya.. mintak maaffff.. banyak-banyak.. hihi ^_^  jangan mare.. ita gurau.. alala.. tak kan gurau pun tak boleh... eceh.. eceh..

Di pendekkan cerita..
Ita mendapat permintaan dari seorang kenalan di FB yang pm ita dan minta ita buatkan dan tunjukkan bagaimana nak buat biskut bunga seroja ni..
Uiii.. macam-macam tau adik-adik kat fb ni.. minta..
kuih yang pelik-pelik pulak tu yang di minta..


Ita pun google lah dan cari lah resepi kuih yang di katakan tengah meletupppss.. ni..
Alhamdulillah akhirnya bertemu juga dengan resepi yang dikongsikan oleh Yatie's Cooking. Terima kasih Yatie's kerana sudi kongsikan resepi ni.. semoga murah rezeki Yatie's dan keluarga..
Resepi menurut Yatie's hasil menuntut ilmu dengan seorang Chef, tapi malangnya Yatie's terlupa pula nama chef tu.. tak pe lah.. Yatie's.. perkongsian ilmu yang Yatie's berikan sudah cukup baik dan semoga mendapat ganjaran pahala bila ramai rakan-rakan yang lain turut sama-sama mencuba..

Bila dah dapat resepi, ita mula lah bayangkan bagaimana rupa bunga seroja ni.. bila google rupa bunga seroja ni macam bunga teratai, ia tumbuh di air tetapi berbatang panjang dan bunganya tumbuh tidak cecah air.. tak seperti teratai yang terapung atas permukaan air..

Bila ita search pula rupa biskut bunga seroja rata-rata bentuk yang ditunjukkan macam bunga loceng.. kenapa tak letak nama biskut bunga loceng.. kan senang.. hihi memandai pulak lah ita ni.. marah tuan punya resepi.. heheh ^_^

Ada juga yang cadangkan letak nama biskut bunga Alammanda.. sebab bunga loceng ni nama saintifiknya Alammanda.. sedapnya nama.. boleh jugak lah..^_^


Sebenarnya nak buat bunga ni kena ada acuan khas berbentuk kon.. sebab ita cari acuan tu tak de jual kat kedai ita gunalah kaedah DIY hihi..
Apa yang ita gunakan ialah nozel. Tapi nozel ni nak banyak lah kan.. tak kisahlah tentang lubangnya tu sebab kita cuma nakkan bentuk loceng tu aje..
Cari punya cari dapatlah nozel ita ada 25 biji aje.. tapi nozel tu tak boleh yang ada bibir tau nanti susah nak keluarkan bunga tu.. dia nak yang licin macam dalam gambar kat bawah tu.. guna nozel yang kecil aje..
Jadi masalah lah kan buat biskut ni.. sebab kalau nozel banyak mudah.. tau ajelah nozel pun boleh tahan juga harganya kalau nak beli.. Terpaksalah ita buat 2, 3 jenis kuih dalam satu masa supaya masa ita tunggu nak buat bunga tu dan tunggu dia sejuk, sebab nak guna semula untuk adunan yang lain ... oven tu tak lah terbiar lama.. kita boleh bakar biskut lain..

Buat biskut ni tak susah sangat.. kalau ada banyak nozel.. ita berdoa semoga satu hari nanti adalah orang tolong buatkan acuan kuin ni.. senang sikit kawan-kawan nak buat.. kan..kan..kan..

Ok lah lama pulak ita membebel.. dah tak sabar kan jom kita intai resepi dan cara macammana nak buat biskut ni..




BISKUT BUNGA SEROJA
Rujukan : Yatie's Cooking

125 gm butter
40 gm gula ising
20 gm tepung jagung
1/2 sudu besar tepung kastad
200 gm tepung red rose atau tepung gandum
1 sudu teh  esen vanilla
1/2  biji kuning telur

* adunan ni dapat sikit aje tau! nak banyak kena gandakan sukatan

Satukan butter dan gula ising dan pukul hingga sebati dengan speed perlahan
Tambahkan telur dan esen vanilla dan terus pukul
Semua tepung di satukan.
Kemudian masukkan ke dalam adunan sedikit-sedikit  dan terus menguli sehingga adunan menjadi doh yang lembut dan tidak melekat pada tangan.
Ambil sedikit doh dan letakkan pewarna hijau ~ untuk kudup bunga

Sekarang kita mulakan proses membuat bunga seroja.

Canai adunan di atas 2 lapik plastik supaya tidak melekat-lekat
Sediakan nozel kecil secukupnya
Terap dengan menggunakan acuan sama seperti acuan yang ita guna untuk buat Tart Nenas Teratai boleh rujuk di SINI

Cara membuatnya boleh rujuk gambar di bawah.

  1. Cucuk nozel di tengah-tengah doh bentuk bunga
  2. Tekan dan bentukkan  bunga seroja
  3. Kemaskan agar terbentuk seperti bunga
  4. Tekan sedikit kelopak bunga 
  5. Ambil sedikit adunan warna hijau
  6. Gelek-gelekkan dengan jari agar bentuk panjang lagi halus ~ kena buat 2 untuk satu kuntum bunga
  7. Kemudian letakkan pada bunga sebagai kudupnya. Kemaskan

Untuk lebih mudah buat bunga dahulu hingga habis.
Susun dalam dulang secara telangkup iaitu kelopak bunga di sebelah bawah
Kemudian barulah letak kudup bunga
dan buat sehingga habis.


Panaskan oven 15 minit sebelum biskut di letakkan
Panaskan oven pada suhu 170 C bergantung kepada kepanasan oven.
Hanya gunakan api atas sahaja
Bakar dalam oven selama 20 minit.
Sentiasa perhatikan biskut dalam oven supaya tidak hangus
Setelah biskut masak letakkan atas redai hingga sejuk sebelum nozel di keluarkan.
Letakkan inti peanut buter di tengah kelopak bunga dan hiaskan dengan ceri merah atau manik gula hiasan. 


Senangkan...
Sekarang dah boleh lah mencuba.. buat untuk hantaran pun cantik kan..??
Kalau buat kat mak mertua ni mesti mak mertua sayang beribu-ribu lemon.. ^_^


SALAM RAMADHAN

Jul 30, 2012

TART NENAS TERATAI


Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pengunjung yang sentiasa ceria menemani dapur Masam Manis. Semoga minggu baru kita ini memberikan kita satu nafas baru untuk meneruskan lagi kehidupan kita sebagai hambanya di atas bumiNya ini..

Alhamdulillah kita masih lagi dapat bernafas dan dapat meneruskan ibadah puasa kita pada minggu yang ke dua ini. Semoga kita semua di berikan kesihatan yang baik dan sentiasa di bawah rahmatNya.

Dua hari bercuti, waaaa... seronok bukan main lagi kan??
Ada yang dah mula buat persiapan Hari Raya, ada yang merebut peluang berbuka puasa di luar bersama keluarga tersayang dan tak kurang juga yang bersinsing lengan di dapur menguli tepung.. nak buat kuih raya lah tu.. ^_^

Sedapnya bau.. kuih di bakar.. melintuk-lintuk di tiup angin hingga mencuri-curi masuk di celah jendela rumah..
Banyak dah buat kuih Raya?


Cuti 2 hari semalam memberi ita kesempatan untuk membuat kuih raya. Kebetulan suami ita tiada di rumah jadi ita tak masaklah untuk berbuka 2 hari ni.. hihi dapat lah ita rehat.
Ita hanya belikan untuk Dalili sahaja apa yang dia nak makan.. Untuk ita sekadar alas perut aje.. Ita ni kalau buka minum air aje dah kekenyangan..


Kuih raya pertama ita buat mestilah raja segala kuih raya iaitu kuih tart. Kuih raya yang menjadi kegemaran rakyat Malaysia dan mesti ada pada setiap kali menyambut lebaran.

Kuih Tat Nanas merujuk kepada kuih Tat yang diperbuat daripada tepung dan jem. Pada kebiasaannya tepong adunan yang digunakan adalah tawar, kerana intinya manis. Bagi kuih tat nanas, ia mempunyai inti yang diperbuat daripada jem nanas. Sesetengah orang meletakkan tat nanas dalam kumpulan biskut (biskut raya) disebabkan penggunaan doh / tepung pada kulitnya.

Kuih tat nanas merupakan sejenis kuih yang popular di Brunei, Malaysia dan Singapura.Ia merupakan kuih yang paling mendapat sambutan terutamanya pada Hari Raya.


Biasanya kuih tat nanas dibuat hanya pada musim perayaan seperti Hari Raya dan kurang laku pada waktu biasa.

Kuih tat nanas disediakan dengan menggunakan adunan tepung dan margerin yang diadun bagi membentuk doh. Selepas doh adunan tersebut menjadi agak lembut doh akan diuli dan dicanai dengan penggolek. Selepas dicanai, ia di terap dengan acuan khas, jem nanas akan di gentel bulat dan di letakkan di tengah-tengah. Ada juga yang mencanai dengan pengolek bergigi untuk mendapatkan bentuk gerigi atau memasukkan ke dalam acuan semprit . Kemudian jam nenas diletakkan ditengah-tengah dan adunan doh tersebut akan digulung agar jem terletak ditengah-tengah adunan. Selepas itu ia dipotong menurut ukuran yang dikehendaki. Sebagai hiasan akhir, kuning telur akan disapu pada bahagian atas bagi memberi warna kekuningan keemasan. Saiz kuih tat nanas ini biasanya dianggar semuat satu suapan agar mudah ia dimakan.

Kini tart nenas semakin berubah wajah, setiap tahun ada sahaja design baru yang muncul untuk menarik perhatian pembeli.



Tart Nenas Teratai antara koleksi terbaru tart nenas bagi tahun 2012. Ita membuat tart ni selepas ternampak di blog Chef Asma. Melihatkan hasil kejadiannya yang memikat, membuatkan ita tak sabar untuk memulakan projek mengukis ita..

Dan inilah kuih raya pertama ita untuk tahun ini. Kuih yang merupakan kuih kesukaan anak ita Dalili.
Ita masih lagi menggunakan resepi dari Kak Anim dan ita pernah kongsikan dahulu di SINI.

Terima kasih sekali lagi kepada kak Anim atas perkongsian resepi. Semestinya ia menambat selera kami sekeluarga.



TART NENAS TERATAI
by: Kak Anim
Idea ilham : Chef Asma


4 oz butter - 115 gram
4 oz minyak sapi - 115 gram
1 biji telur gred B
1 lb tepung gandum -450 gram
sedikit garam
air sejuk


Pecahkan telur di dalam bekas adunan,
Masukkan butter dan minyak sapi
Gaul hingga sebati dengan hanya menggunakan whisk
Masukkan tepung sedikit demi sedikit.
Akak tidak menggunakan air sejuk tapi setelah adunan menjadi doh letakkan sebentar di dalam peti ais.

Tekan adunan dan bentukkan tart mengikut kesesuaian anda.
Jika letak inti yang banyak maka dapatlah tat yang tebal.
Bakar pada suhu 170C-180C selama 20-25 min


JAM NENAS
 by: Kak Anim

10 biji nenas-di sagat dan toskan airnya
3 kampit gula
sedikit pewarna kuning
kacau nenas dan gula
Bila hampir kering masukkan pewarna kuning.
Kacau hingga kering dgn api yang perlahan
Ini adalah cara bagaimana ita buat tart bunga ni 
Untuk tampok bunga yg warna hijau tu ambil sedikit doh dan letakkan sedikit pewarna hijau. 



SALAM RAMADHAN


Rujukan : http://ms.wikipedia.org/wiki/Kuih_Tat_Nenas
Jul 27, 2012

Senangnya berbuka puasa Masam Manis....


Assalamualaikum,
Bertemu kita di pagi Jumaat yang barakah dan bertambah barakah lagi ianya adalah pada bulan Ramadhan yang mulia.
Semoga pagi ini kita berada dalam rahmat Allah dan sentiasa sihat dan ceria menjalani kewajipan kita sebagai hambaNya..


Apa khabar sahabat-sahabat ita di luar sana, doa ita sentiasa mengiringi kalian semoga sentiasa tampil sihat dan bersemangat melalui setiap tugasan dan tanggungjawab yang di amanahkan..
Rasa-rasa ramai yang dah mula terasa-rasa nak bercuti.. tak sabar nak menunggu penghujung minggu. Banyak aktiviti yang nak di buat pada cuti esok hari kan??

Ada yang dah nak mula buat kuih raya, tak kurang juga yang merebut peluang cuti hujung minggu untuk membuat persediaan menyambut Hari Raya. Nak beli baju anak-anak, ada yang nak cari kain untuk buat langsir.. atau keperluan lain untuk memeriahkan lagi sambutan Aidil Fitri.
Walaupun raya setahun sekali tapi jangan lah sampai kita terpaksa berbelanja berlebih-lebihan, sambutlah ianya dengan meriah dan sederhana..


Hari ni, ada beberapa persoalan yang harus ita huraikan.. hihi
Ada yang tanya kak ita ni tak makan nasi ke waktu buka?
Ialah.. tak pernah nampak kak ita hidangkan nasi kan??
Sebenarnya kebiasannya dalam bulan puasa ita jarang ambil nasi pada waktu berbuka. Anak-anak lebih suka makan mi atau kuih muih. Suami ita pun tak berapa cerewet tentang makan. Apa yang ita masak semua sedap dan selera aje pada nya...
Ita hanya masak nasi jika anak bujang 2 orang tu balik.. Itu pun jika ada permintaan dari mereka. Biasanya mereka pun lebih suka makan yang ringkas-ringkas pada waktu berbuka. Kalau makan terlalu berat mula lah masing-masing liat nak pergi solat terawih. Mengantuk la.. tak larat la.. macam macam alasan lah.. pulak!!


Tapi pada waktu sahur ita memang makan nasi. Tapi menu sahur tak dapatlah ita nak tunjukkan kerana waktu sahur tu terlalu suntuk sangat untuk ambil gambar. Satu lagi ita menggunakan cahaya matahari sepenuhnya untuk ambil gambar. Waktu subuh kan tak de matahari jadi tak ambil lah gambar masakan tu.. hihi

Menu sahur ita juga ringkas. Biasanya ita masak yang ringkas dan cepat. Ita bangun seawal 3. 30 pagi. Lepas solat terus turun dapur dan masak. Ita masak untuk cukup hidangan bersahur aje.. tak masak banyak sebab tak nak berlaku pembaziran..


Biasa ita goreng ikan, itu wajib ada atas meja kerana suami ita dan Dalili suka makan ikan goreng. Kalau ada anak bujang pula kenalah goreng ayam. Kerana masa yang suntuk ita biasa beli ikan yang ita tak payah nak siang, macam ikan tenggiri atau ikan merah. Ayam pun ita beli yang dah siap potong. Ita masuk kan dalam beg plastik berasingan untuk satu hidangan sahaja jadi mudah ita nak masak. Sayur pun mesti ada, biasa sayur ita masak bening aje atau ita goreng. Lauk tambahan yang lain tu terpulang lah, nak masak kicap ke.. masak asam ke.. masak gulai ke.. ikut mana yang ita sempat.. Bulan puasa juga ita kurangkan masak pedas dan masak lemak...

Lagi satu pertanyaan, sempat kak ita ambil gambar semua masakan waktu berbuka?
hihi.. suami ita kata super women..
Super women apanyaaaa.. kadang kala terbongkang jugak.. haha


Menu buka puasa ita semua yang ringkas, mudah dan cepat di sediakan.
Biasa kalau minuman, kuih atau dessert ita sediakan awal. Pagi ita  dah buat air, ita masuk dalam peti ais supaya dingin jadi tak payah lah letak ais sebab dah dingin.. hihi
Dessert dan kuih pun sama, ita sediakan awal simpan dalam peti ais untuk rasa dessert yang dingin.. biasa ita buat tak banyak sekadar cukup kami makan anak beranak sahaja..
Berlainan pula bagi kuih, kalau kuih tu kita boleh makan sejuk, macam talam atau contoh tepung pelita ni.. ita sediakan awal.. Tapi kalau yang sedap untuk makan panas ita sediakan awal juga tapi bila mengorengnya nak dekat buka ita goreng lah..

Kadang kelang kabut jugak.. sebab ita nak kejar matahari untuk ambil gambar. Kena pandai bahagikan masa.. Lebih-lebih lagi semuanya ita kena buat sendiri.. dari masak, ambil gambar hingga masukkan dalam blog. Sebab tu kadang-kadang kerana terlalu letih sampai tersilap taip pun ada.. dah berapa kali kena tegur dengan adik-adik kat luar sana.. hihi terima kasih ye kerana selalu ingatkan dan tegur kesalahan kak ita ^_^


Ok lah dah banyak membebel..
Kita terus aje pada menu ita yang ringkas hari ni.
Kita mulakan dengan kuih dulu lah ye!
Rasa ramai yang dah tak sabar nak tau resepi kuih ni kan..
Ita terpandang kuih ni di Dapur Kak Jee..
Aduyaii.. sedapnya..!! lebih buatkan ita bersemangat nak buat bila kak Jee kata "rugi kalau tak cuba.. Sedap sangat2!! Betul2 melt in the throat!"
waa.. lagi berkobar-kobar nak buat..


Kuih ni kuih kegemaran anak kak Jee, Nadia. Bukan sahaja kegemaran Nadia, ianya juga kegemaran dan kesukaan suami ita. Rasanya ramai rakyat Malaysia sukakan kuih tepung pelita ni..
Biasa kuih ini disediakan dalam kelonsong daun pisang yang dijadikan kotak. Tapi kalau bulan puasa ni, kita biasa masak nak yang ringkas, mudah dan sedap! letak dalam gelas yang comel atau dalam bekas kaca atau plastik kecil pun ok!
Kalau nak tengok macam mana cara nak buat kotak guna daun pisang boleh rujuk di SINI

 
Bulan puasa ni kan.. tekak selalu mengidam nak makan kuih-kuih tradisional. Mujur ada bazar Ramadhan, boleh juga ronda-ronda dan cari kuih mana yang berkenan di hati.. Tapi kalau nak lagi sedap baik kita buat sendiri.. ^_^

Untuk resepi ni dapat banyak jugak, jadi ita cadangkan kalau keluarga tak ramai buat 1/2 daripada adunan sahaja.. Tapi kalau suka kuih ni boleh lah buat 1 adunan pas tu simpan dalam peti ais.. woooo.. sedap makan dingin-dingin.. sejuk aje lalu kat anak tekak ni...

Resepi dari Rina Mohd Dom, terima kasih Rina!. dan dikongsikan oleh kak Jee semula di blognya. Terima kasih kak Jee.. ita minta izin ye untuk copy di sini pula sebagai panduan rakan-rakan yang teringin mencuba!



TEPUNG PELITA
By: Rina Mohd Dom, Kajang
Rujukan : Kak Jee

Lapisan hijau

1 cawan tepung beras
1 sudu besar tepung jagung
1 cawan gula
7 cawan air daun pandan ~ Kjee blend daun pandan. Airnya Kjee sukat
sedikit pewarna hijau ~ kalau warna daun pandan tidak mencukupi

Larutkan bahan2 atas hingga sebati 
kemudian jerang atas dapur guna api sederhana sehingga mendidih dan berkilat. 
Padam api dan curahkan bancuhan dalam bekas2 atau sampan daun pisang. 
Tepikan.

Lapisan Putih (Santan)

¾ cawan tepung beras
½ sudu besar tepung jagung ~ Kjee guna 1 sudu
7 cawan santan ~ Kjee campur 2 cawan air dan 5 cawan pati santan
½ sudu kecik garam

Larutkan bahan2 dan jerang atas api sederhana sehingga mendidih dan berkilat. 
Padam api dan curahkan atas lapisan hijau. 
Sejukkan seketika sebelum dimasukkan ke dalam fridge.


Resepi ita yang kedua ni tak kurang juga hebatnya..
Resepi sekali lagi dari kak Hanieliza yang menyambut ulangtahun kelahirannya semalam..
Selamat Ulang Tahun kak Liza.. semoga panjang umur, murah rezeki dan sentiasa ceria dan bahagia di samping keluarga. Semoga kak Liza juga sentiasa di berikan kesihatan yang baik untuk terus melahirkan idea bagi mereka cipta resepi yang mudah, ringkas dan yang paling utamanya sedap!!
Selamat Ulang Tahun sekali lagi..



Kuetiau Daging Halia, satu lagi resepi yang mudah dan ringkas dari buku masakan kak Liza 1 Hari 1 Resepi. Sedap kuetiau ni, ita memang tak pernah makan kuetiau masak cam ni, tapi bila dah makan sedap lah pulak! Rasa kuahnya macam, lauk black paper pun ada... dan lauk Daging Masak Ala Kaprau yang pernah Kak Jee kongsikan pun ada jugak! sedap!! kebetulan ita memang suka lauk kaprau tu.. Cuma bezanya daging ni diperap dengan sos tiram, tapi lauk kaprau tu dengan tom yum paste, tapi rasa seakan-akan.. Boleh masak lagi ni.. cara buatnya pun mudah dan senang sangat dengan bahan yang cukup simple!
Jom kita intai Resepi mudah ni pula..


KUETIAU DAGING HALIA
By : Chef Hanieliza
Rujukan : Buku masakan 1 Hari 1 Resepi

1 bungkus Kuetiau
1 biji kapsicum hijau ~ saiz kecil dihiris
2 biji tomato ~ dipotong kecil
1 pokok daun bawang ~ dihiris
2 cawan air
2 sudu makan minyak masak
Garam secukup rasa

Bahan Perap
200 gm daging
3 inc halia muda ~ dihiris
3 sudu makan sos tiram
2 ulas bawang putih ~ diketuk
1 biji bawang merah ~ dihiris
1 sudu makan kicap pekat
1 sudu makan serbuk lada hitam

Panaskan minyak dan gorengkan kuetiau sebentar.
angkat dan letakkan dalam pinggan hidang
Daging dihiris nipis dan di cuci bersih, kemudian toskan
Gaulkan daging dengan bahan perap dan perapkan sebentar

Panaskan minyak sedikit, dan tumiskan daging yang telag di perap tadi, kacau rata
Masukkan air dan biarkan daginglembut dan kuah sedikit pekat
masukkan Kapsicum dan tomato
kacau rata
Bila sudah masak tuangkan atas kuetiau dan hiaskan dengan taburan daun bawang.
emmm... senang aje kan.. mudah dan ringkas.


Untuk minuman pula ita buat  Sirap Bandung Cincau. Mudah aje buat sirap bandung ni.. ita gun sirap Ros F&N yang telah bergula. Campurkan dengan susu sejat dan tambahkan sedikit air.
Lepastu masukkan cincau yang dah kita dadu kecil. Letak dalam gelas letak ais dan tersedia satu minuman penghilang dahaga yang menyegarkan..
 Adoi... senangnya berbuka cara Masam Manis kan..?? mudah dan ringkas yang penting anak-anak dan keluarga suka.. ^_^

SELAMAT BERPUASA


















Jul 26, 2012

Masak apa tuuuu... ??



Assalamualaikum..
Salam sejahtera semua... dah makan? Oppppsss...!! kita masih lagi berada di bulan Ramadhan. Dah hari ke berapa ye kita berpuasa? emmm.. dah lupa dah.. belum sampai seminggu lagi dah lupa! ni mesti banyak fikir nak buat persediaan Hari Raya..

Alhamdulillah dah masuk hari ke 6 dah kita berpuasa.
Waaa... ramai yang dah tanya.. Bila ni kak ita nak buat kuih raya..???
Sabarrrr.. raya lambat lagi nanti lemau kuih tu dalam balang.. hihi
Tak pun dah habis di makan anak-anak.. bila tiba raya dah nak kena buat lagi..


Sebenarnya mood nak buat kuih raya belum mari lagi.. daaaa
Cuba tolong tiupkan sikit angin rajin nak mengukis ni.. macam lemau aje nak raya tahun ni.. sebab tu macam malas aje nak buat kuih .. takut dengan kuih-kuih pun lemau.. ya adoo..

Besar kemungkinan tahun ni ita beraya di Kota Bahru. Atas pilihan anak-anak.. kata mereka seronok beraya di Kelantan hari - hari makan kenduri.. haha tu lah kan anak-anak bila raya ingat makan dan ingat duit raya aje.. yang lain dia tak ingat!


Sebenarnya memang seronok beraya di Kelantan, lebih-lebih lagi bila anak-anak dah besar. Dapat bertemu saudara-mara sebelah ayahnya yang jarang-jarang di temui. Yang paling seronok dapat main bunga api.. kalau kat JB ni mana lah dapat nak main bunga api.. Nak cari orang jual bunga api sekarang ni pun payah..


Lagi tambah menyeronokkan bila raya bersekali dengan musim buah-buahan, macam tahun lepas musim rambutan.. wah seronok anak-anak petik buah ikut tingkap aje.. almaklumlah rumah mak mertua ita tu kawasan banjir jadi rumah tinggi sebaya pokok rambutan.. tu yang mereka seronok sangat tuu.. aik! tahun lepas dah raya kat Kelantan kan?? eh mana aci ni dah 2 - 0
Aiii.. kena buat pilihan raya semula ni.. tak aci lah Kelantan lawan Johor asyik Kelantan aje yang menang.. ^_^

Aduyaiii.. kita lupakan kisah nak beraya.. aik.. tadi kata tak de mood nak raya sekarang macam semangat bukan main lagii..
Tu lah kan bila ingat raya baru mood tu datang..

Ok lah kita lupakan dulu.. nanti kita sambung balik ye.. ni ha.. nak masak apalah hari ni kan.. pening kepala den ni haa.. cuba bagi cadangan sikit?? ^_^

Apa juadah yang terhidang atas meja waktu berbuka semalam.. ?
Semalam ita masak yang simple jugak. Mudah dan ringkas. Ita goreng mi aje semalam. Hari sekolah ni kan memang tak sempat nak masak yang renyah-renyah.. jadi kita masak yang simple aje lah kan..


Ita masak Mihun Goreng Cili Api. Sekali lagi resepi dari buku masakan 1 Hari 1 resepi dari kak Liza. Dah kata dah bila bulan puasa buku ni memang sentiasa berkepit dengan ita, sebab semua resepinya cukup mudah dan ringkas. Dan setiap penyediaan tidak mengambil masa yang lama untuk menyediakannya. Rasanya pula tak payah cakaplah memang menambat selera kami sekeluarga.

Ita masak tak banyak sekadar untuk kami 3 beranak. Tak baik membazir..
Ita pun kurangkan cili apinya sebab takut pula kalau pedas nanti Dalili tak boleh makan.. kesian diaa..
Lagipun takut pula nak masak pedas-pedas bulan puasa ni takut asyik nak ke bilik air dah payah pulak nak pergi terawih.. adoiii.. alasan ^_^

Jom kita intai resepi yang mudah dan ringkas dari kak Liza


MIHUN GORENG CILI API
By : Chef Hanieliza
Rujukan : Buku masakan 1 Hari 1 Resepi

1 bungkus bihun ~ direndam dengan air dan toskan
200 gm sotong ~ dihiris nipis
100 gm udang ~ dibuang kulit
200 gm sawi ~ dipotong pendek
200 gm kobis ~ diracik
1 batang lobak merah ~ dipotong halus
3 keping tauhu ~ digoreng dan hiris nipis
1/2 cawan air
3 sudu makan minyak masak
Garam secukup rasa

Bahan Hiris atau Kisar
20 biji cili api
3 biji cili merah
2 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
3 sudu makan udang kering


Panaskan minyak dan tumiskan bahan yang dikisar sehingga wangi
Masukkan sotong dan udang, kacau rata
Apabila masak masukkan garam dan air
Masukkan kubis, lobak merah,sawi dan mihun
Kacau rata hingga sebati
Gaul rata sehingga mihun lembut
Rasakan garamnya
Semasa menghidang taburkan hirisan daun bawang dan cili merah.


Selain mihun ita juga sediakan Rojak Tauhu. Ita memang suka makan rojak tauhu. Kalau gi makan kat luar selain rojak petis ita juga kerap order rojak tauhu.
Resepi ita ambil dari buku Pandai Memasak. Resepinya sangat mudah dan nak membuatnya pun senang. Ita buat pun tak banyak, sekadar untuk makan bersama suami aje.. sebab Dalili dia tak berapa suka rojak tauhu, dia lebih suka makan rojak petis atau rojak buah. 

Kepada yang tak suka pedas ita rasa pengunaan cili api tu kena kurangkan, sebab ita letak sikit aje pun dah terasa pedas jugak! ke cili yang ita beli tu memang jenis yang pedas! Kuah rojak ni tak perlu di masak, jadi untuk air asam tu ita rasa seeloknya gunakan air panas atau air suam. Tak de lah perut meragam nanti, maklumlah sekarang bulan puasa kalau silap makan boleh memulas-mulas jugak perut tu nanti!

Jom kita semak resepi yang simple ni..


ROJAK TAUHU
Rujukan : Buku Masakan Pandai Memasak

8 keping tauhu ~ di goreng
1 butir timun ~ dipotong mancis
250 gm taugeh ~ dicelur

Kuah Rojak

300 gm kacang tanah ~ digoreng dan tumbuk kasar
1.2 cm belacan ~ dibakar
15 biji cili padi ~ kurangkan kalau tak suka pedas
3 ulas bawang putih
1/2 cawan gula merah
2 sudu besar gula pasir
1 sudu teh kicap manis
1/2 cawan air asam
garam secukup rasa


Bahan-bahan untuk kuah rojak ditumbuk halus.
Kemudian gaulkan rata bersama air asam
Selepas tu masukkan kacang tumbuk dan gaul rata

Tauhu dipotong 4.
Letakkan dalam pingan
Letakkan hirisan timun dan taugeh di atasnya
Tuangkan kuah rojak bila telah bersedia untk menikmatinya.


Dah makan tak kan tak de air pulak untuk membasahkan tekak?
Ada.. jangan risau, ita dah sediakan air nenas sebagai penghilang dahaga.
Untuk penyediaan air nenas ni cukup mudah. Hari tu ita nampak Mat pun buat air nenas. Caranya lebih kurang sama aje.. Cuma ita lebih suka nenas tu diparut. Ita buang dahulu empulur tengahnya dan ita parut. Biasa kalau sebijik nenas tu ita hanya parut sebelah sahaja yang sebelah lagi tu ita dadu. Untuk menyediakan air batu Malaysia nenas pun ita biasa guna cara yang sama.


Nenas yang dah parut dan dadu tadi ita masukkan ke dalam periuk bersama sedikit air. Air tu terpulang lah nak banyak ke nak sikit. Agak-agak aje lah kan.. pas tu letakkan gula. Gula pun ikut citarasa kita. Biasa ita suka buat manis sikit sebab nanti nak letak ais.
Kemudain kita masak lah sampai gula larut dan terbit aroma nenas dari buah nenas yang kita parut tadi.. satu rumah berbau nenas tau!

Bila dah didih, ita tambahkan pewarna kuning dan letakkan sedikit esen nenas.
Biar dia masak sekejap kemudian tutup api.
Biarkan ia sejuk. Bila dah sejuk masuklah dalam botol dan letak dalam peti ais supaya sejuk. Bila nak menghidang letakkan ais untuk rasa yang lebih dingin dan segar. Mudah je kan..


SELAMAT BERPUASA





Jul 25, 2012

Iftar hari ke 4 kami.. yang mudah dan ringkas..



Assalamualaikum, dan salam Ramadhan buat semua...
Semogga hari-hari yang kita lalui semakin menambahkan keceriaan dan kebahgiaan..
Apa khabar kawan-kawan ita di luar sana?
Ita doakan agar semuanya dalam rahmat Allah, sentiasa sihat dan bertenaga untuk melalui bulan Ramadhan ini dengan penuh rasa keimanan..


Alhamdulillah telah masuk hari ke 5 kita berpuasa. Tentu ada antara rakan-rakan di luar sana yang telah mula membuat persiapan menyambut Hari Raya. Baguslah kalau buat perancangan awal-awal, agar tidak terkeja-kejar di penghujung Ramadhan. Apa yang penting jangan berlaku pembaziran dan yang paling utama kita hormati dan rebut seberapa banyak peluang beramal di bulan Ramadhan. Zakat tu jangan pula lupa, buatlah pembayaran awal-awal supaya tidak terlupa pula di penghujung Ramadhan.. itu kewajipan tu..!!


Ok lah kita terus aje pada menu yang ita sajikan untuk berbuka puasa petang semalam.
Waaaa... nampaknya kali ni kedua-dua resepi dari tukang masak yang sangat ita hormati, sangat berbakat besar dan sangat peramah orangnya. Beliau adalah sifu masak ita juga. Buku masakan beliau 1 Hari 1 Resepi sentiasa berkepit dengan ita terutamanya pada bulan Ramadhan.

Ita sangat sukakan buku masakan beliau, resepi harian yang cukup mudah di sediakan, dengan bahan-bahan yang cukup simple dan tak rumit untuk mendapatkannya dan yang paling utama setiap resepi dari buku beliau tidak pernah mengecewakan selera ita dan keluarga.. ngammm aje..


Kepada adik-adik diluar sana yang baru berumahtangga, atau baru berjinak-jinak ke dapur atau pun yang mungkin tinggal berjauhan dengan keluarga, bolehlah dapatkan senaskah buku ini di pasaran. Sangat sesuai untuk jadi bahan rujukan di dapur. Harga sangat berpatutan dengan kualiti kertas yang baik mutunya.

Kepada Chef Hanieliza atau lebih mesra di sapa kak Liza, ucapan terima kasih yang tak terhingga kerana sentiasa memudahkan tugas ita di dapur.. tak payah nak pening-pening kepala nak fikir juadah apa yang nak di sajikan buat keluarga terutamanya pada bulan Ramadhan ni. Sentiasa tersedia juadah istimewa air tangan Kak Liza  terhidang atas meja... yang pasti menambat selera..


Kita mulakan dengan air sebagai penghilang dahaga. Ooooppss!! ini bukan resepi dari kak Liza tau! Sebenarnya air tebu atau jus tebu ni kiriman dari bapa ita. Rumah bapa ita banyak sangat tanam tebu, tapi tebu kampung lah kan.. bapa ita ni sangat suka bercucuk taman, katanya berkat berbudi kepada tanah dan hasilnya.. tak termakan-makan tebu-tebu tu.. dibuatnya.. kerana tumbuh dengan sangat subur..

Setiap hari bapa ita akan perah tebu-tebu tu dengan mesin tebu, air tebu tu di berikan pada jiran tetangga untuk berbuka puasa. Bapa ita pun kerap sangat hantar air tebu ke rumah ita ni.. Sebab dia tau, menantu kesayangan dia ni gemar sangat minum air tebu.. ^_^

Untuk air tebu ni tak de lah resepinya kan.. Air tebu dari tebu kampung yang diperah menggunakan mesin pemerah tebu, tanpa gula.. fresh.. dari ladang!!
Kepada yang dah terasa-rasa nak minum air tebu tu.. jangan lupa dapatkan dari Bazar-bazar Ramadhan, berhampiran rumah anda.. yang penting pilihlah gerai yang terjaga kebersihannya supaya tidak memudaratkan kesihatan kita!


Sekarang kita beralih pada menu utama iaitu Nasi Goreng Nenas.
Hanya nasi goreng aje yang sempat ita sediakn untuk berbuka puasa.. jadilahkan.. buat alas perut setelah seharian berlapar..
Nasi goreng bukan sebarang nasi goreng, tau! penyediaannya cukup mudah. Tak sampai setengah jam dah siap! mudah sangat..
Bahan pun mudah! Inilah dia resepi kak Liza sentiasa memudahkan mereka yang nak mencuba!

Sebab yang nak makan kami bertiga beranak aje.. hihi ita hiaslah cantik-cantik, dah nasi goreng aje kan.. kalau hias cantik-cantik dah nampak macam nasi mahal aje kan.. barulah berselera anak-anak nak makan.. Inilah hobi ita..

Jom kita intai menu yang simple, mudah, ringkas dan yang utama sedap!


NASI GORENG NENAS
By: Chef Hanieliza
Rujukan : Buku masakan 1 Hari 1 Resepi

4 cawan nasi putih sejuk ~ diperoi
1/2 cawan nenas dalam tin ~ asingkan airnya
1 biji telur di pukul ~ sedikit
5 ekor udang besar
100 gm sotong ~ dipotong kecil
2 ulas bawang putih ~ dihiris
3 biji bawang merah dihiris
100 gm kacang panjang ~ dipotong kecil
100 gm lobak merah ~ didadu
1 pokok daun bawang
1 biji cili merah dicincang
1 sudu makan sos ikan
1 sudu makan lada hitam
2 sudu makan margerin

Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih yang dihiris
masukkan sotong, udang, kacang panjang, lobak merah dan cili.
Kacau rata
Masukkan telur, kemudian biarkan masak sedikit barulah di hancurkan
Masukkan nasi sos ikan dan nenas
kacau rata
Apabila sudah nampak garing, bolehlah angkat dan masukkan dalam buah nenas yang telah di belah dua dan dikorek isinya
taburkan hirisan daun bawang dan hidangkan segera.


Lepas dah makan nasi mestilah ada dessert untuk menyejukkan anak tekak yang kegersangan di bulan Ramadhan kan??..
Jom kita intai pula resepi dessert yang cukup nyaman dan segar, juga dari kak Liza.
Cuma bezanya resepi ni tiada dalam buku masakan beliau dan ita ambil dari My Resepi.
Resepi ni dikongsikan oleh Juns11, yang dikatakan resepi di ambil dari fotopages kak Liza.
Terima kasih ye Juns11 kerana sudi kongsikan resepi yang sedap untuk rakan-rakan mencuba.
Terima kasih juga buat kak Liza, dessert ni memang sedap dan mudah pula penyediannya.

Ita buat 1/2 daripada adunan asal, bulan puasa tak baik membazir.. yang nak makan pun 3 beranak aje cukuplah seorang segelas ^_^


PUDING LAPIS JELLY
By: Chef Hanieliza
Dikongsikan oleh : Juns11
Rujukan : My Resepi

1 cwn susu cair
1 cwn jagung krim
1 cwn gula
1 cwn tepung kastad
1 cwn tepung jagung
5 cwn air
1 kotak instant jelly perisa rasberry/strawberry
fruit cocktail

Masak 6 bahan pertama hingga mendidih dan pekat.
Masukkan kedalam bekas yg disukai.
Masak instant jelly mengikut cara pada kotak dan masukkan keatas lapisan puding.
Hias dengan fruit cocktai. Sejukkan.

 



SELAMAT BERPUASA 


AzlitaMasamManis. Powered by Blogger.