Follow if you like

Nov 16, 2012

LONTONG CUKUP RASA MEMBANGKIT SELERA

Assalamualaikum


Cuti sekolah datang lagi..
Pastinya ibulah yang paling sibuk sepanjang cuti ni..
Ialah mana nak mengemas rumah.. basuh kain baju yang semakin menimbun dan nak menyediakan juadah yang sudah semestinya istimewa untuk seisi keluarga.

Cuti hujung tahun bersekali dengan musim tengkujuh dan musim kenduri kendara. Bila dah musim tengkujuh tu tau-tau ajelah kan.. pastinya perut ni sentiasa berkeroncong dan minta diisi.. Pasti tak menang tangan Si ibu bersilat di dapur..

Pada ibu-ibu, jangan bimbang.. dengan produk dari Maggi, sudah semestinya kerja memasak akan menjadi lebih mudah, ringkas dan menyenangkan..


Jika semalam ita dah menambat selera keluarga dengan Nasi Ayam Cukup Rasa, hari ini sekali lagi ita membuka selera keluarga dengan Lontong Cukup Rasa membangkit selera..

Bau dan aroma lontong yang ita sediakan ini, ternyata membuatkan anak-anak berlari-lari ke dapur.. " emmmm... sedapnyaaa... tak sabar nak merasa.."

Produk daripada Nestle ini benar-benar membuatkan kerja memasak ita semakin mudah dan ringkas. Yang paling utamanya ianya menjimatkan dan menjadikan masakan ita benar-benar lazat tak terkata.


Jika dahulu, proses menyediakan lontong dirasakan amat rumit, dan memakan masa. Ini membuatkan ita lebih suka membeli sahaja lontong yang di jual di warong atau gerai. Tapi biasalah kan jika dibeli rasanya memang tak sama seperti kita menyediakannya sendiri.

Bahan-bahan yang di letakkan juga adakalanya tidak menepati selera kita dan keluarga. Harga juga boleh tahan, bertambah-tambah lagi sekarang ni.. dengan semua bahan basah yang semakin meningkat harganya terutamanya bila masuk musim tengkujuh. Jika dahulu dengan RM 10, macam-macam kita boleh beli, tapi sekarang tidak lagi.. bawa RM 100 ke pasar pun tak mencukupi.


Kini, dengan Maggi Cukup Rasa, kerja memasak ita menjadi semakin mudah dan ringkas. Rasanya pula memang tak dinafikan.. berselera sungguh anak-anak menghirup kuah lontong yang pekat dengan rasa yang sungguh nikmat.

Yang paling utamanya ita dapat menjimatkan sebahagian dari duit belanja dapur ita. 1 peket Maggi Cukup Rasa, dapat menyediakan bermacam-macam resepi dan berjenis-jenis hidangan. Memang berbaloi-baloi..

Apa tunggu lagi..
Dapatkan sepeket Maggi Cukup Rasa di pasaran..
Let's masak-masak..


LONTONG CUKUP RASA MEMBANGKIT SELERA

60 gm minyak
2 batang serai ~ 1 batang di kisar dan 1 batang dititik
6 ulas bawang merah ~ dikisar
2 cm halia ~ dikisar
2 cm kunyit hidup ~ dikisar
1/2 cawan udang kering ~ di rendam hingga lembut kemudian dikisar
5 ekor udang basah
4 keping tauhu ~ di potong dadu dan di goreng
4 keping tempe ~ dipotong dadu dan di goreng
1 batang lobak merah ~ di potong kecil
100 gm kacang panjang ~ di potong 1 inc
100 gm sengkuang ~ di potong kecil
200 gm kobis ~ dihiris
1 sudu besar Maggi Cukup Rasa
100 gm Nestle Cofee Mate
1000 ml air


Panaskan minyak dalam kuali
Tumiskan serai yang di titik dan semua bahan-bahan yang telah di kisar hingga naik bau dan terbit minyak.
Masukkan air dan biarkan air hingga mendidih
Setelah mendidih, masukkan kacang panjang, lobak merah dan sengkuang
Masak hingga lembut
Masukkan Nestle Cofee Mate dan kacau rata
Biarkan kuah mendidih dan pecah minyak
Akhir sekali masukkan udang, tauhu, tempe dan sayur kobis.
Perasakan dengan Maggi Cukup Rasa


Lontong Cukup Rasa membangkit selera, sedia di nikmati bersama nasi himpit, telur rebus dan sambal tumis.





 
Wanna win a trip to LEGOLAND, Malaysia for your family? Come and join me in this MAGGI ” Good To Great” Campaign and you stand a chance to win a trip to LEGOLAND, Malaysia worth RM1,500  and you also stand a chance to win a set of complete MAGGI  Culinary Solutions products with just few simple steps.


images.jpg


HOW TO JOIN & SUBMIT?
 
1. Anyone who loves to cook are entitled to join.
2. Prepare a dish with your own creation using any of the Maggi Culinary Solutions products.
3. Take a picture of it and share the recipe in your blogs using any of the Maggi Culinary Solutions products.
4. Tell us your experiences / testimonials and how Maggi products played an important role in your daily lives.
5. Post it up in your blog between 6th November till 6th December’12. Post as many entries as you like.
6. Submit your blog post to this email address : cookingmomster@gmail.com with email subject: MAGGI “Good To Great” Campaign and with the following details before 6th December’12.
Name / Nickname :
Permanent Link / Blogpost URL :
Name of the Dish:
Attached the photo of the dish with not more than 500KB
 
RULES & REGULATIONS :
 
1. Readers must use any of the MAGGI Culinary Solutions range of products ( i.e: Maggi stocks cubes, Maggi Cukup Rasa, Maggi liquid stocks, Maggi Hari-Hari Favourites, Maggi oyster sauce, Maggi seasoning and Maggi sauces range.
2. One winner will be chosen at the end of the contest with the most creative recipe and posting.
THE PRIZE : 
 
1. LEGOLAND, Malaysia Family Holiday worth RM1,500
2. A complete range of Maggi Culinary Solutions range of products
 
index.jpg
maggi.jpg
Join in the fun and start creating delish creative recipes using Maggi products. Spread the words and inform all your family, relatives and friends to join Maggi ” Good To Great ” Campaign.
 

12 comments:

ameris said...

pagi2 nampak lontong kak ita.
terus rasa lapar padahal baru je mkn kotiaw goreng.

Shiela said...

Assalam Ita.. Sedap sungguh Lontong tu.. Kebetulan sama pulak pinggan kita pagi.. :)

muna munie said...

Sedapnya kak ita! :) eh2.. lontong tu.. --"

Gee® said...

Wah! menu menggoda... sedap nyaaa

Mira Adzlia said...

slm kak..serius sy suke tgk sume resipi akak..gmbr2 sume..serius mnyelerakan...cntik sgt gmbr2 tu...akak mmg pndi msk...aish...bestnya..hihi

fazian.batrisyia said...

Sedapnya dapat sarapan lontong yang kuning memikat tu...

WoVoW said...

Salam Kak Ita, saya peminat setia blog Kak Ita. Tapi saya tak setujulah dengan resipi ini yang menggunakan coffee mate untuk menambah perisa sedangkan resipi tradisional seperti lontong ini sudah ternyata keenakkannya. tanpa perlu dicampurkan bahan seperti itu dan juga rempah cukup rasa.

Pada saya..kita tidak perlu berbuat sedemikian kerana ianya hanya menambah kos masakan kepada harga makanan yang sudah cukup tinggi dewasa ini dan merungsingkan. Ini hanya pendapat saya saja...Kak Ita jangan ambil hati ya.However..I still love your works.

faa.rosli said...

mcamne akak buat nasi himpit tu mcm tu?

Lovely Homemade Products said...

salam k.ita, ni 1st time nk buat lontong...xperlu letak santan ke kak?

sue-sama said...

mengancam

cerita makan said...

Santan ganti dengan coffee mate. its simple,no fuss yet healthy . yeay

Suzana said...

nasi himpit tu,
beras letak dlm plastik aiskrim malaysia yg pjg tu kot? pastu cucuk2 plastik tu dgn lidi supaya air boleh masuk ke dlm plastik semasa merebus. beras pula cukup setakat separuh plastik. betul ke, ita? saya agak je sebab sblm ni sy pernah buat guna plastik 4segi biasa yg kecil tu. mcm tu lah sy buat. cuma beza bentuk plastik je.. ( pssstt... ita, klu sy salah, tlg betulkan, ya. jgn mrh ye.. nk berkongsi ilmu je.. )

apa pun, ita mmg kreatif. nice blog!

Powered by Blogger.