Monday, October 22, 2012

NASI BERIANI GAM BATU PAHAT

Assalamualaikum

Nasi Beriani Gam atau masakan nasi beriani Melayu dibawa ke Semenanjung Tanah Melayu oleh pedagang-pedagang Arab melalui Singapura. Nasi beriani dimasak menggunakan beras panjang bersama rempah ratus yang digoreng sebelum ditanak berasnya.

Nasi beriani asal usulnya dari perkataan Parsi 'baria' bermaksud memasak atau merebus makanan. Masakan ini dikatakan berkembang dari Parsi ke Timur Tengah dan mendapat tempat istimewa di India oleh kerajaan Mogul.

Nasi Beriani Gam, juga dinamakan Nasi Beriani Dam atau Dum, di masak dengan memasukkan ketulan daging yang telah diperap semalaman di dalam periuk bersama 'lapisan' beras. Hasilnya, nasi beriani gam berasa herba rempah, dan berpati lemak dan 'manis' daging. Mungkin disebabkan oleh kemasukkan resipi ini melalui Singapura, rakyat Melayu Negeri Johor memperbaharui resipi ke selera Melayu maka terciptalah Beriani Gam Johor

Pada masa sekarang, Nasi Beriani atau Nasi Beriani Gam mendapat tempat di Malaysia sebagai makanan istimewa untuk keluarga ataupun untuk keraian seperti majlis perkahwinan, majlis keraian atau majlis kenduri-kendara.


Kalau sebut Nasi Beriani, pasti negeri Johor adalah destinasi utama untuk melepaskan selera. Orang Johor ni sebenarnya dah lali dengan nasi beriani ni, sebab setiap hujung minggu pasti akan dapat menikmati beriani di rumah kenduri khawin. ^_^

Destinasi utama untuk menikmati nasi beriani yang di katakan 'power' adalah di Batu Pahat. Kalau sebut Batu Pahat pasti dah terbau-bau aroma beriani memanggil-manggil.
Sebenarnya ita bukanlah peminat tegar nasi beriani. Tak boleh makan selalu sebab kandungan kolestrolnya sangat tinggi terutamanya berlaukkan kambing.. pengsann..!!
Penggunaan minyak sapi atau minyak Gee dalam penyediaan nasi beriani ni lah yang membuatkan ita tak berapa suka sangat makan nasi beriani. Kalau kerap makan keraplah sakit kepala ita menyerang..


Tapi, dah banyak juga restoran nasi beriani yang ita kunjungi untuk merasakan keenakannya. Sebab nasi beriani ni bukan calan-calang orang yang boleh menyediakannya sesedap rasa. 
Nasi beriani yang enak pada ita bergantung pada berasnya yang panjang dan dimasak dengan lembut. Aroma nasinya pula mestilah lemak manis sebab nasi ni di masak bersekali dengan lauknya, yang paling utama lauknya mestilah penuh dengan rasa rempah beriani yang memukau dan daging yang lembut dan enak di makan.


Nasi beriani ni tak sama cara penyediaannya seperti nasi minyak. Walapun rupanya seakan-akan tapi bagi warga Johor pasti dapat membezakan antara nasi beriani dan nasi minyak.

Apa yang ita tau, nasi beriani ni untuk memasaknya biasanya lauknya di masak terlebih dahulu. Kemudian lauk itu akan di masukkan kedalam periuk kukus yang di sebelah bawah. Nasik pula di tanak di atas periuk lauk tadi dan di antara nasi dan lauk itu pula di alaskan dengan kain yang di salutkan dengan kanji atau gam, kerana itulah di panggil nasi beriani gam.

Cara menghidangnya juga sedikit berbeza, kerana lauk di letakkan didalam nasi dan di kambus atau di tutup dengan nasi briani semula.
Seperti nasi minyak, nasik beriani juga di makan bersama lauk beriani, kuah dal dan acar.


Kunjungan ita ke Batu Pahat baru-baru ini, tidak ita sia-siakan untuk merasa atau menikmati sepinggan nasi beriani yang dikatakan 'power'. Oleh itu ita sekeluarga mengunjungi restoran Beriani Mohd Shah yang telah terkenal dikalangan peminat nasi beriani,  yang terletak di Gerai Niaga Peserai, Jalan Muar, Batu Pahat, Johor.


Ita sampai sekitar pukul 2 petang tapi.. banyak lauk yang dah habis, yang tinggal hanya lauk ayam sahaja. Kuah dal pun dah habis.. waaa... bayangkan baru pukul 2 dah habis dah lauk briani ni.. pasti pelanggan yang tak putus-putus buatkan lauknya sekejap aje dah selesai..


Restoran yang di usahakan anak beranak Mohd Shah ni dah dikenali bukan saja oleh peminat-peminat nasi beriani gam penduduk tempatan malah  dari daerah lain berhampiran seperti Muar, Kluang dan Pontian, juga Johor Bahru dan Singapura. Di buka setiap hari kecuali hari Jumaat.


Di sebabkan ita dah kerap makan Nasi Beriani gum, ita rasa resepi nasi beriani Pak Cik Mohd Shah ni biasa sahaja, tapi ok la... kalau sesekali nak bertukar selera. Yang paling ita suka air asam boi ni.. aduhh.. sedapnyaaa.. sampai 2 gelas ita minum.. hehe

Tapi pada ita yang paling menarik nasi briani gum Mohd Shah ni adalah pada harganya yang sangat murah berbanding dengan tempat lain. Bayangkan sepinggan nasi briani baru berharga RM 5.50 untuk lauk ayam dan RM 6.00 untuk kambing.. murah kan..???  kalau kat JB dah RM 9 ~ RM 10 sepinggan.


Selain itu acar buah dan acar jeruk limaunya juga merupakan satu lagi keistimewaan gerai Mohd Shah ni.

Kepada mereka yang belum berkesempatan untuk menikmati keenakan Nasi Briani gum, kalau turun ke Batu Pahat jangan lupa untuk singgah di Restoran Mohd Shah.

Restoran Nasi Briyani Gam Mohd Shah
Waktu Perniagaan: 8.00am - 10.00pm ~ ditutup pada hari Jumaat
Alamat : No. 13-14, Medan Selera Benteng Peserai, Batu Pahat Johor, Malaysia
Telefon : 07-4138322 




21 comments:

Gee® said...

Wow! bolehlah singgah nanti kalau ke Batu Pahat... biasanya kalau ke Johor gee suka cari pisang tanduk...

KuNanGKuNanG said...

sedapnye kak...mmg terliur tgk, sini dah la sjuk.terus rase lapa..huhu

Qasey Honey said...

slm Kak Ita...

bestnye...QH mmg suka mkn nasi briyani bp ni...mg kedai ni la yg biase QH pegi...mbukit nasinya tu dlu...tp skrg mcm biase2 je nasinya...hihi...

tp mmg terbaek ni kalau di johorkan...balik kg nti nk singgah la ke sni...kecur n jd mgindam la pulak bile akak tayangkan ni...heheh

nur anis said...

5 tahun sekolah kat batu pahat, tak pernah langsung rasa..dulu time sekolah memang tak suka makan sangat..sekarang ni baru terasa rugi sebab tak rasa...nak ke sana, jauh sangat..huhu

Choco Ani said...

memang yummieh.. Nasi briyani.. lauk briyani memang terbaik la dari Johor.. pat len Ani makan tak sama.. tentu beza rempah nya kan

JaSSNaNi said...

perghhh.. mmg terbaik lah.. nasi beriani johor mmg the best.. walaupun nani bukan org johor tapi nani tetap peminat nasi beriani johor tau.. asben pun ikut dah suka kegemaran nani ni.. sampai dia pun dah terjebak skali tak leh tengok nasi beriani.. sure nak singgah ngap punya..

Mira Adzlia said...

pergh!!mmg nmpk mnyelerakan betol nasi beriani tu

huda ♡ Azhar said...

salam kak,
nasik kat sini sedap lg ker saya hari tu try mcm dah kurang sikit tp yg paling sedap kat kedai hijau kat belah dalam dekat ngan stadium tak silap saya...

Maryam Balqis said...

kak ita, bestnya. rasa macam nak berbuka nasi beriyani la pulak petang ni...tapi kat kuching nasi beriyani mamak ada la......

Tembikai Laici said...

menariknyerrrrrrrrrr!!
tapiii... jauh sgt lerr pulakk... hehhe

Kniedaz said...

Lama tak pekena nasi briani kat situ...kalau balik kampung hubby memang rajin tapau makan di rumah..hehe

Aziela said...

Sebenarnya, saya sekeluarga pun merasakan resipi Nasi beriyani Mohd Shah Batu pahat nie biasa2 saja. Mungkin sebab kami dah banyak merasa yang lebih baik dari ini. Samalah kita Kak Ita.

rapheydhillo said...

salam ita,
sy klu ke bp mmg biasanya cari beriani mat shah. Ada lg satu yg famous, beriani power. Tp sy tatau nak cari kat mana since dorang pindah. Btw, last 2 weekend masa balik jb sy try pak akob beriani house kat tmn u. 1 set beriani ayam dgn 1 set beriani kambing siap air, dessert n buah baru Rm19. Dgn serving size yg besar mmg berbaloi sgt.

zoora said...

alahai, last visit was 2 years back, adik besalin n once again jadi bidan terjun!! mmg kalau visit jb mesti pekena nasi beriani gam bp...lain dari yg lain, so bila balik kch masih terasa-rasa keenakan nye...rinduuuuu!!!

menn said...

Waa..patut macam kenal tempat ni.

Kampung saya :)

Tapi kat sini murah kan?

Salam kenal kak

fawwaznuha said...

salam kak,

dulu saya belajar di UTHM BT Pahat..selalu la dtg makn sini..parent sy kalau dtg dari Perak pon mesti dtg sini..sedap nasi briyaninya..cuma minyak mmg banyak la hehe

Alsyareela Abdul Rahman said...

Salam..
Md shah mmg terkenal dgn bryani di bp.
Masa tahun lepas mjlis kwin saya semua lauk dan nasi saya order dgn md shah..alhamdullilah semua suka...

Tp di sini sy nak suggest kt akak bryani power batu pahat di taman soga..jika ade msa akak try la yg ini pula..

Alsyareela Abdul Rahman said...

Salam..
Md shah mmg terkenal dgn bryani di bp.
Masa tahun lepas mjlis kwin saya semua lauk dan nasi saya order dgn md shah..alhamdullilah semua suka...

Tp di sini sy nak suggest kt akak bryani power batu pahat di taman soga..jika ade msa akak try la yg ini pula..

Unknown said...

Di mana lagi ada kedai/restoran nasi briani gam yg best selain yg di batu pahat tu.

Norhayati sain said...

Yang teringin makan beriyani gam batu pahat sila lah ke Anje Restoran di seksyen 15 Bangi. ok la lbh kurang Md Shah d Batu Pahat. Saper org Batu Pahat tau laa ada satu lagi restoran nasi beryani power di Bukit Pasir....blh thn la jgk
....cawangannya ada d Tesco Melaka....

Fakhrul Anwar said...

Cuba lab ke kedai nasi beriani Shahza di No16 Jalan Kristal K7/K, Seksyen 7, Shah Alam. Rasanya lazat juga