iklan

iklan floral cake

iklan ada

Tuesday, September 11, 2012

KUIH GOYANG ATAU KUIH ROS

Assalamualaikum


Ada yang dah mula bergoyang pagi ni.. ?
Sambil bergoyang kita nikmati kuih goyang ni dulu.. hihi

Kuih goyang adalah kuih kegemaran ita. Memang suka sangat makan kuih ni dan ita boleh habiskan dengan sekelip mata..
Tapi nak buatnya cukup bercinta.. aduh.. lebih sedap kalau makan yang orang dah buatkan..
Mak ita dulu cukup rajin buat kuih goyang, ialah dia tau anaknya ni suka makan kuih goyang.
Kalau mak buat biasanya tiada sukatan, main boh aje dalam besen pas tu bancuh.. terrrrr... masuk dalam blender pas tu dah mula bergoyang Inul dalam kuali.. hihi
Payah juga nak dapatkan sukatan yang tepat.. ialah resepi orang dulu-dulu memang tiada sukat menyukat... yang hairannya jadi aje kan.. mungkin berkat air tangan yang ikhlas untuk anak-anak..


Kuih ni ita buat bukanlah untuk hari raya, sebenarnya masa gi rumah Mat hari tu, Mat ada keluarkan kuih goyang ni. Anak dara ita tu merasalah kuih tu.. aikkk.. dia dah jatuh hati laaa..pulak.. nasib baik jatuh hati dengan kuih goyang.. kalau dengan tuan empunya diri.. aduh.. payah jugak ita nak berpantun seloka hihi ^_^

Di paksa maknya buat kuih ni.. hari-hari setiap kali balik sekolah mesti tanya kuih dia ni dah buat ke belum??
Aduh malasnya rasa nak buat.. tapi tak sampai hati lah pulak!
Ita cuba cari resepi di dapur mat, tapi tak jumpa lah pulak! tak taulah mat ada letakkan resepi atau tak berkesempatan lagi untuk kongsikan resepinya.
Serius.. resepi kuih goyang yang ita makan kat rumah mat tu sedap, sama rasanya macam mak ita buat.
Bila dah tak jumpa ita cubalah telefon mak nak tanya resepi, tapi telefon tak berangkat pulak.. agaknya rosak kot telefon rumah mak..
Akhirnya ita cuba dapatkan dari My Resepi.



Resepi ni di kongsikan oleh Nor faezah. Ita buat 1/2 adunan sahaja. Nak cuba dulu, kalau ok nanti buat lagi.. hihi

Resepinya ok! tak manis sangat dan menepati selera.
Cuma ita tak puas hati sikit sebab dia tak berapa licin
Mengerutu sikit tepi dia tu..
Kat mana silap pun tak dapat dikenal pasti lagi..
Rasa terlebih telur ke? sebab ita guna telur A
Nak kata panas sangat minyak.. tak lah panas sangat sebab guna api sederhana aje..
Eiiiii.... Kena buat posmotem ni..

Kalau resepi mak ita, rasanya macam mak ada bubuh kapur sikit..  Tu yang tak pasti tu.. telefon tak berangkat pulak!
Ita tambahkan sedikit garam untuk rasa lemak-lemak manis sikit
Ita juga letakkan esen ros dan sedikit pewarna pink

Kepada Nor faezah terima kasih juga atas resepinya..
Minta izin ye faezah untuk ita share di sini pula.


KUIH GOYANG ATAU KUIH ROS
By : Nor Faezah
Rujukan : My Resepi 

Bahan-bahan ~ 200 biji
2 kampit tepung beras
3 cawan gula
1 biji telur
1 biji kelapa ~ di perah sehingga 3x,  setiap perahan diasing-asingkan
air ~ jika perlu di tambah
sedikit esen ros
secubit garam
sedikit pewarna merah jambu

Tepung beras, gula, telur dan perahan santan pertama di gaul sebati.
Jika adunan agak pekat  campurkan perahan santan berikutnya tapi  jangan di letakkan semua, letakkan sedikit demi sedikit. 
Gaul hingga sebati.
Kemudian tapis

Panaskan minyak dan rendam acuan kuih goyang ke dalam  kuali yg telah di isi minyak.
Gunakan api sederhana
Bila minyak dah panas, acuan pun dah panas, celupkan acuan ke dalam adunan.
Goyang-goyangkan acuan hingga kuih tertanggal dari acuan
Jika kuih agak tebal, tambahkan sedikit lagi air santan
Setelah kuih kuning keemasan angkat dan toskan minyaknya atas redai
Bila dah sejuk segera simpan ke dalam bekas kedap udara


25 comments:

duniafana said...

kompem bleh menang!

Ummi said...

Itaaaaaaa....naaakkk goyang2, hehehe...waaah rajinnya dia wat kuih tradisi camni...akak ni ketar tgn nak buat kuih2 tradisi...wpun nampak senang, silap haribulan mmg x jadi..salute Ita...muaahhh..

Mas said...

kak ita...
ni salah satu kuih peberet mas dr kecik sampai sekarang...
tapi mas tak pernah buat sendiri..
insyaAllah nak try buat nnti..
cantikk kuih goyang akak tu...

Cik Puan Izan✿ said...

mmg feveret saya juga kuih ni...nak buat susah... kalau mkn sekejap ajer dah licin sebalang...hehehe... kuih akak ni lain dari yg lain siap kaler pink lagi...

katakkecik said...

Assalamualaikum kak ita..

Baru la sitti tau yang ni namanya KUIH GOYANG..klo di tempat sitti di sabah nama lain..tapi sitti da lupa namanya tapi ni ne ferebet mama sitti..dia suka sgt makan..nanti mama datang cne bole la sitti try bt tok dia..TQ 4 da resepi kak ita..

*Sitti doakan CUPCAKE akak akan menang..jom rakan² sekali kita doakan kak ita...

Marsita yahya said...

Salam Ita, wah rajinnya menggoyang..akak tak berapa suka kuih ni...sebab manis kot. Kalau masin macam tempeyek tu mesti sedap gak kan...?

Tina Othman said...

sedapnya kak ita

mmg minat sangat kuih ni, tapi mmg tak penah buat sendiri pun hehe, selalu beli takpun kalau beraya umah org, barulah dpt makan, tapi jarang jumpa yg sedap

comel pulak kuih goyang kaler pink kan, selalu brown2 je kalernya =)

Nor said...

salam kak ita. wahh ni kuih favourite saya sejak zaman berzaman. mesti ada stok tak kira raya ke deepavali ke..

kak ita punya cupcake tu cantikkkkk sangat! InsyaAllah menang!

JaSSNaNi said...

Kalau dulu panggil kuih loyang.. tapi bila dah ada cerita kuih goyang syafiq.. so nama pun dah bertukar, anak2 pun dah panggil kuih ni goyang syafiq.. ape2 je la.. janji anak2 tetap tau ni kuih tradisional melayu.. kan.. :)

Gee® said...

Alahai...teringat mak di kampung... dulu2 mak selalu buat kuih goyang ni... krap krup makan... sedap...

LinRosly said...

Assalamualaikum :D
Sedapnya kuih goyang ni...Kak Lin suka sangat..Mak Kak Lin rajinlah buat kuih ni...

faa.rosli said...

mak sedara faa wajib buat kuih ni tiap2 tahun...sedap gak kuih ni..

Jase Jamin said...

Azlita mendahului carta... yieehaaa.... makcik lak kterlebih excited ni..

HaSue said...

Salam kak ita,
Cantik je kejadian kuih goyang inul akak tu..sweet je kaler pink. Sy pnh gak try resepi dr myr tp lupa lak sapa ek..kalo x silap ada buh kapur sirih utk bg rangup..

ibh_sue said...

Akak!..Betul la, mak buat pun tak guna sukatan. Main bubuh ja. Tapi hasilnya menjadi juga kan..
Kuih goyang akak spesial..sebab colour pink..Heee

fazian.batrisyia said...

Ini juga kuih kegemaran sy, hb, anak2, & FIL. FIL mesti suruh MIL sy buat utk raya & kalau teringin suruh buat lagi. Kuih ni buat kena sabar, dah celup tepung tu masuk dlm minyak tak boleh gopoh nanti tak cantik. Sy jek yg belum cuba buat sendiri..

mimie kesuma said...

assalammualaikum kak ita...
ini kue kembang goyang... ehehe
mak mimie dl sk buat kue ni...
kadang tu campur dgn wijen...

done..like
semoga menang kak... ^^

H M said...

yeayyyy , baru je tadi cakap dgn mak pasal kuih goyang ,raye tahun ni cakapdkt mak tak de sape pon hidang kuih goyang :( . Tup tup bukak blog tgok auntie ita pos resepi kuih goyang . inshaAllah nnti nak cube . hehe .

zila norazila said...

salam kak ita,
kuih favzila jgk nie..emak zila pun rajin buat...mmg buat jual jgk..tp zila x pernah buat sendiri lagi..biasanya amik dr kg jew...he hhee..

Nur-nba said...

Kecil2 dulu selalu bantu bonda buat kuih goyang ni. Rajin Kak Ita.. beruntung Dalili dapat ibu yg rajin macam akak.

fairuz aag said...

Salam...cantik kuih goyang ni....tumpang bertanya, 1 kampit tepung tu berapa gram...500g or 1 kg..

ZaZa PiNkY said...

Salam..saya ada menjual kuih loyang ni..blh buat tempahan kalau nak..ni link fb ya.. https://www.facebook.com/KuihBungaRosKakYah ..jemput la singgah.blh buat tempahan untuk raya juga..tq.. :)

ammar fikri said...

2 kampit tepung beras. sy nk tny tepung beras yg di gunakan ini 1 kampit berapa berat ? 1kg or 1/2 kg sekampit?

Mama Fasya said...

Terima kasih..
http://nutribiolife.blogspot.com

Scarlet said...

2 kampit tu berapa gm ker kg?