Follow if you like

Sep 5, 2012

KHASIAT UBI KAYU


Assalamualaikum dan selamat pagi buat semua rakan-rakan yang masih tak jemu-jemu berkunjung ke teratak ita ni..
Ada yang berpuasa hari ini?
Kepada yang berpuasa selamat meneruskan ibadah puasa..
Kepada yang belum mandi tu.. gi laaa.. mandi dulu..
Yang belum sarapan.. gi lah sarapan dulu.. ye..
Dan kepada yang sedang bertugas.. selamat bertugas.. jangan curi-curi tulang ye.. nanti bos marah pulak!!


Apa menu sarapan anda pagi ni.. ?
Yang berat atau yang ringan?
Nasihat ita.. amboiii.. macam pandai aje nak nasihatkan orang.. hihi
Tak de lah kita ingat-mengigati.. tak salah kan..
Kepada yang rasa badan dah berat aje selepas beraya ni.. ambil lah makanan yang ringan-ringan.. kurangkan yang berlemak dan tinggi kandungan kolestrolnya..
Kalau yang badan macam ringan aje.. kalau macam angin tiup rasa nak tumbang aje tu.. ambillah yang berat-berat sikit.. biar berisi sikit badan tu.. baru lah nampak comel lote.. tak gituuu..


Menu masakan ita hari ini berasaskan ubi kayu atau nama saintifiknya Manihot Esculenta Crantz.
Kalau sebut aje ubi kayu pasti kenangan kita seakan tersingkap lembaran buku Sejarah Melayu, yang mana di masa kedatangan tentea Jepun dalam perang dunia ke 2. Masyarakat kita di Tanah Melayu ini dikatakan semuanya makan ubi kayu kerana dikatakan sukar mendapatkan makanan lain pada waktu itu.

Kenangan itu seringkali diceritakan oleh atuk ita pada ita sewaktu arwah masih hidup. Ketika atuk ita sibuk mencucuk batang-batang ubi kayu di atas batas, mulutnya rancak bercerita akan kepayahan yang beliau harungi sewaktu kedatangan Jepun di Tanah Melayu.

Bagi kita generasi selepas kemerdekaan ni.. mungkin tidak melaluinya..
Anak-anak sekarang kalau sebut ubi kayu semua geleng kepala.. Yang suka dimakan hanyalah kerepek ubi .. Kalau ubi rebus semua mencebikkan bibir.. amboiii..


KHASIAT UBI KAYU

Apa khasiat ubi kayu yang sebenarnya..
Ubi Kayu, ialah tumbuhan tropika dan subtropika dari famili Euphorbiaceae yang terkenal sebagai sumber utama karbohidrat dan daunnya sebagai sayuran. Ubi kayu dikatakan berasal dari bahagian tropika Amerika Selatan tetapi kini taburannya hampir di semua kawasan tropika seluruh dunia.

Ubi kayu termasuk tumbuhan berbatang pohon lembut atau mudah patah. Ubi kayu berbatang bulat dan bergerigi yang terjadi dari bekas pangkal tangkai daun, bagian tengahnya bergabus dan termasuk tumbuhan yang tinggi.

Ubi kayu biasanya ditanam dengan keratan batang yang dicucuk ke dalam tanah. Ubi kayu senang ditanam dan akan menghasilkan akar pada bahagian batang yang dikambus dalam masa beberapa hari sahaja selepas ditanam. Hujung keratan yang terbenam dalam tanah akan mula menghasilkan banyak akar antara dua hingga empat bulan selepas ditanam dan akar ini pula akan menghasilkan ubi. Ubi kayu biasanya dituai antara sembilan hingga 12 bulan.

Ubi kayu boleh mencapai ketinggian 1- 4 meter. Pemeliharaannya mudah dan produktif. Ubi kayu dapat tumbuh subur di daerah yang berketinggian 1200 meter di atas permukaan air laut. Daun ubi kayu memiliki tangkai panjang dan helaian daunnya menyerupai telapak tangan, dan tiap tangkai mempunyai daun sekitar 3-8 lembar. Tangkai daun tersebut berwarna kuning, hijau atau merah.

Ubi kayu merupakan sumber karbohidarat ketiga terbesar di dunia dimana ianya menjadi hidangan lebih kepada 500 juta penduduk dunia secara keseluruhan.
Ubi kayu juga mempunyai kandungan mineral seperti kalsium, serat diet, besi, manganese, fosforus, potasium, vitamin B6 dan vitamin C. Memetik mengenai serat diet, ianya berfungsi untuk megurangkan risiko penyakit kardiovaskular, kanser usus dan juga membantu mengawal diabetis.


KARAMEL UBI KAYU

Bahannya
2 batang ubi kayu dikupas dan di potong memanjang 3 cm
secubit garam
air secukupnya untuk merebus ubikayu
1/3 cawan gula
1/3 cawan air panas

Cara-caranya
Rebus ubi kayu bersama air dan garam hingga empuk
Kemudian toskan airnya.

Dalam kuali, panaskan gula hingga keperangan
Tambahkan air panas dan biarkan ia melarut dan sedikit pekat
Masukkan ubi dan kacau hingga ubi bersalut rata dengan gula.

Kuah Santan
100 ml santan pekat
100 ml air
secubit garam
2 sudu kecil tepung beras
Satukan semua bahan dan masak atas dapur hingga kuah santan sedikit pekat

Cara penyediaan
Susunkan ubi atas piring
Tuangkan kuah santan dan sedia dinikmati.



Khasiat Ubi Kayu
Rujukan :
http://ms.wikipedia.org/wiki/Ubi_kayu
http://bilaakumenulisblog.blogspot.com/2010/06/khasiat-ubi-kayu.html
http://nurulnps.blogspot.com/2012/04/khasiat-ubi-kayu.html




11 comments:

Ummiakid @ lily said...

Selamat pagi k ita...
Menarik cara penyediaan ubi kayu ni, saya lom pernah lagik makan cenggini + kuah santan tu...x jumpe pun ye...selalu rebus cicah sambal tumis or goreng campur ketumbar bagai tu jer... sesuatu yang baru dan nanti boleh cuba...

lina said...

salam ita, pertama kali juga bagi saya melihat ubi kayu dengan caremal...nampak menarik boleh cuba next time

niniy said...

salam kak..first time tgk ubi+caramel..sedappp je...:)

Sha HomeMade Cake n Choc said...

salam syawal kak ita...mesti sedapkan dan nampak menyelerakan ...mesti cuba nie...intai intai kebun mak mentua pasti ada tanam ibu kayu..hehe

rahel said...

Selamat pagi kak ita...
aduhai..sarapan ubi kayu...sedap tu...

Kak Nita said...

Salam kak ita,

sedappp ni...dah lama tak makan...

CA said...

uhh ubi kayu rebus makan dgn sambal tumis pun beh..kelape pun sedap..ikan masin pun matching jugak...pendek citer menu exotic memang syidappp..

faa.rosli said...

uissshhh sedapnya nmpak....

mama ju, said...

Salam sejahtera

Suka, suka sangat tgk gambar2 di sini cantik2!
Moga cik Ita terus gigih berkarya.

Cik Puan Izan✿ said...

feveret saya masa kecik2 dulu ialah ubi kayu bakar...sedapnyaa...

Zuhairi hairi said...

KHASIAT BUAH TUNJUK LANGIT

3 BAHAN AKTIF PENTING

FLAVONOIDS daripada kandungan khasiat buah tunjuk langit semakin terkenal di kalangan para saintis dunia dengan keupayaannya meninggikan dan meningkatkan taraf kesihatan manusia. Ia terdapat di dalam pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan termasuk tumbuhan herba yang dikenali ramai iaitu Ginkgo biloba dan Eurycoma longifolia (Tongkat Ali). Bahan Flavonoids yang tinggi di dalam buah Mahogany mengandungi bahan enzim semulajadi yang dapat merangsang pembukaan pembuluh darah bagi melancarkan perjalanan darah ke seluruh badan serta membekalkan nutrisi dan oksigen lalu bertindak sebagai enzim anti- pengoksidaan.

SAPONINS adalah enzim semulajadi yang wujud di dalam khasiat buah tunjuk langit seperti sabun atau pelincir yang membantu melicinkan perjalanan darah keseluruh tubuh badan. Saponins di dalam buah Mahogany dapat mengurangkan lemak dan kolesterol pada dinding saluran darah bagi melancarkan perjalanan darah. Keadaan ini akan membantu menguatkan fungsi jantung di mana peningkatan sistem imuniti dan pengurangan tahap pembekuan gula dalam darah akan berlaku. Kandungan bahan Saponins yang tinggi ini juga boleh didapati di dalam makanan herba yang disanjungi dunia iaitu herba Ginseng Panax.

BITTER ALKALOIDS di dalam Buah Tunjuk Langit ada unsur organic yang mempunyai sifat perubatan semulajadi. Buah ini adalah amat pahit jika dimakan begitu sahaja. Rasanya pahit adalah disebabkan oleh kandungan bitter alkaloids yang tinggi di mana ia membuatkan darah di dalam badan berasa pahit dan membantutkan pertumbuhan pelbagai jenis virus dan bakteria yang menjadi penyebab utama kepada pelbagai jenis penyakit. Ini akan membantu pembinaan secara matang sel-sel darah putih di dalam tubuh manusia untuk memperkukuhkan sistem imunisasi tubuh badan bagi menghalang dari serangan organisma-organisma yang tidak baik.

Fungsi-Fungsi Utama Flavonoids

Mengurangkan tahap gula dalam darah
Menyeimbangi kandungan gula dalam darah
Memperbaiki kelancaran peredaran darah
Menyingkirkan redikal bebas dalam tubuh badan
Memperbesarkan dan menguatkan keanjalan saluran darah
Mengurangkan kandungan kolestrol yang tidak baik di dalam darah

Fungsi-Fungsi Utama Saponins
Mempertingkatkan daya tubuh badan (daya imuniti)
Merangsangkan perembesan insulin dari pankrias
Mempertingkatkan fungsi pembinaan darah
Menangani kekejangan otot di dalam saluran pernafasan
Melancarkan sistem saluran pernafasan
Mempertingkatkan daya penghasilan sperma kaum lelaki
Memperbaiki sistem peredaran darah
Menyah toksid dalam badan (detoksifikasi)
Mengelakkan kemabukan dan keracunan
Mententeramkan fikiran dan otak

Powered by Blogger.