Saturday, August 4, 2012

BISKUT SEMPRIT PELANGI


Sewaktu google resepi, tiba-tiba ita terpandang biskut ni..
Biskut yang banyak memori dan nostalgia yang tak pernah terpadam..
Teringat akan emak dan abang..
Abang ita cukup suka makan biskut ni.. Setiap kali Hari Raya pasti mak akan buatkan biskut ini untuk abang.. Inilah satu-satunya biskut raya yang amat abang sukai..


Hari tu abang berlari-lari masuk ke rumah..
Bau haruman biskut yang melintuk-lintuk dari celah jendela, membuatkan abang menjengah ke dapur..
"mak buat biskut yah ye?" tanya abang
"tak lah.. akak yang buat.." jawab mak perlahan
"akak buat biskut yah ye? tanya abang lagi..
" malas lah.. " jawab akak acu tak acu sambil tekun menyusun kuih tart ke dalam balang.
" mak buat lah biskut yah... " abang mula merengek..
" mak sakit tangan lah bang.. mak baru lepas giling lada, pedih jari mak ni.. " kata mak sambil tangannya mengurut jari-jari yang pedih dan bengkak dengan minyak..
Sebesen besar lada di atas meja yang baru di giling mak.. batu giling itulah pembantu setia mak di dapur sejak zaman berzaman..
" mak tak sayang yah.." abang terus berlari keluar..
Mak melihat kelibat abang dengan ekor mata...


Kemudian mak bangun.
Mak keluarkan tepung dan margerin dan mula menguli doh..
" layankan lah anak kesayangan mak tu... " kata akak geram
" semua anak mak sayang..." jawab mak perlahan..

Mak mengambil tudung periuk, mak masukkan doh ke dalam acuan. Dengan muka yang berkerut-kerut mak menekan doh.. Ku lihat peluh menitik-nitik di dahi.. mungkin mak menahan kesakitan..
Sesekali mak mengoyang-goyangkan jarinya.. " aduh... pedih!! "  terdengar mak berbisik.

Petang tu abang tak pulang lagi..
Mak mula risau kalau abang merajuk..
Mak takut kalau bak balik,  abang tak balik lagi..
Pasti teruk abang di belasah oleh bak..
Sesekali mata mak menjeling ke jarum jam yang berputar..
Rasa-rasa mahu sahaja mak menahan jarum jam dari berputar terus..
Mak menjengah ke luar jendela..
Sesekali terdengar mak bertanya pada kanak-kanak yang lalu lalang depan rumah..

Azan Magrib, sudah hampir berkumandang..
Tiba-tiba mak tersenyum..
Ku lihat abang dah bersimpuh di atas tikar menunggu waktu berbuka..


Selepas berbuka, mak menghulurkan sebalang biskut semprit kepada abang..
" ni abang punya " kata mak sambil tersenyum
" sayang mak" kata abang sambil mulutnya tak putus mengunyah biskut semprit yang rangup!

" makan aje tau.. " kata akak cemburu
" bukan akak yang buat.. " balas abang..
" nanti kalau yah dah besar, yah nak cari isteri yang pandai masak macam mak" kata abang bangga.
Mak hanya tersenyum memerhati gelagat anak-anak..


Hari tu.. ita sekeluarga beraya ke rumah abang..
Cantik!  rumah abang, bersih dan kemas. Balang kuih penuh tersusun di atas meja..
Macam-macam kuih ada..
Tiba-tiba mata terpandang pada sebalang kuih semprit..
Teringat janji abang pada mak.. bertuah abang dapat isteri yang pandai mengemas dan pandai memasak..
" sedap kuih semprit ni.. pandai kak Yatie buat! "
" eeemmm... mana ada kuih tunjuk-tunjuk aje tu.. malas lah akak nak buat.. buat sakit tangan aje..."

Kesian abang.. sampai ke sudah tiada siapa yang nak buatkan kuih semprit kesukaannya... ^_^


BISKUT SEMPRIT PELANGI

250 gm butter
150 gm gula icing
1 biji kuning telur
250 gm tepung red rose
150 gm tepung kastard
30 gm tepung jagung
1 sudu teh esen vanila
sedikit pewarna jika suka

Ayakkan tepung red rose, tepung kastard dan tepung jagung. Ketepikan

Pukul butter dan gula hingga sebati.
Masukkan telur dan esen vanila dan terus pukul hingga bergaul sempurna
Kemudian masukkan tepung yang telah di ayak sedikit-sedikit dan terus menguli sehingga adunan menjadi doh yang lembut dan tidak melekat di jari

Bahagikan doh kepada beberapa bahagian dan letakkan pewarna ~ jika suka

Panaskan oven pada suhu 170C
Sedialan loyang pembakar dan oleskan sedikit butter

Masukkan doh ke dalam acuan semprit dan tekan di atas loyang
Buat dalam 2.5 cm panjang
Bakar dalam oven dengan suhu 170C selama 15 minit
Sejukkan sebelum di simpan di dalam bekas kedap udara.

* jika nak buat yang pelangi, masukkan doh yang berwarna untuk sekali tekan, jika guna acuan semprit yang tekan guna jari


SALAM RAMADHAN

16 comments:

Siti Suhana said...

Asmk kak Ita, tahniah dpt buat semperit yg menarik nih...pengenalan kisah pengalman keluarga kak sungguh menarik..kak mmg hebat..

sy dah lama nak buat kuih semperit nih, bila nampak yg warna nih lg semangat sy nak buat..hehe..

cuma nak tanya kak, kalau dah diwarnakan 2-3 warna, bila nak masukkan dalam acuan tuh, masukkan sekali 2-3 warna sekali ke kak?


terima kasih kak Ita. Semoga kak terus berjaya dlm kehidupan kak...amin..

susumanis said...

sedap n cantik semprit ita ni, nostalgia kuih menyentuh hati, kasih mak x bertepi kan :-)

laskar pelangi said...

Alahai, kreatifnyaaaa buat warna warni.Nak makan pon rasa sayang:)

icaland pelangi indah said...

sedih la baca cerita kak ita. ica kat sini pula yg mengalir air mata. (sbb rindu mak kat johor... :'(

Bicara Kak Noor said...

Assalamualaikum Ita
macam baca cerpen lah Ita mmg pandai segalanya kedapur boleh ke ofis pun boleh berdrama lagi dah yang hensem samprit tu warna warni menceriakan hariraya nnt..

Faiznur Ishak said...

assalamualaikum cik ita..

kalau takda tepung red ros boleh ganti dengan tepung ape ea?

dekat Jordan nie takde tepung red ros lah,lepas tu tak balik raya pula.mahu samperit pula..:)

terima kasih cik ita..

faa.rosli said...

comelnye warna-warni. sian abg akak..hehehe..best cite tu.

Mat Gebu said...

Salam...
Abang sulung saya pun amat gemar biskut sampret nih....kadang2 bila nak raya, biskut2 macam ni mengembalikan kenangan kita dulu2..

NORLYDA YUSOFF said...

Salam.
SELAMAT BERBUKA.
Biskut ni memang nostalgia. Ingat zaman kecil dulu, gi raya rmh sape je yg tak de kuih samperit. Rata2 kata kuih tepung. Tp skrg biskut ni yg dcari. Syabaz Ita.

✿ n.i.e.y.x.z.h.a ✿ ™ said...

suke tengok gambar biskut raya kat sini... teruja rasanya nak beraya... huhu...

akak, nieza mintak izin guna gambar akak kat blog.. ada citer pasal blog akak.. leh tengok kat sini ye:

http://www.nieyxzha.com/2012/08/nyumnyumnyumm.html

Ida,Japan said...

slm k'ita...baru sempat nk terjah sini, ida minta maaf byk2....slmt berposa kak...huihhh byk dh sekut raya kt dapur dia..rajin tul akak sorang ni..nk order boleh hi.hi

ibh_sue said...

Asslmkum kak ita.
Ada nostalgia rupanya kuih samprit ni pd akak. Seronok sue baca cerita akak. Kak! Kuih samprit buatan mak paling sedap kan.
Kuih semprit akak tu memang menarik sebab colourfull. Esok2 kompem ada juga org jual kuih semprit mcm kak ita buat ni.
Tq kak share resepi. :)

ana said...

tepung red rose nie tepung apa?

jooleata said...

Salam kak ita, saya silent reader sejak setahun lalu.. resepi akak suma menarik.. :)

soalan, instead of guna tepung red rose kita boleh guna tepung gandum ke? ade beza kedua2 tepung ni?

Noraini Jusuf said...

Salam kak ita,klau xde tepung red rose bleh x ganti dgn tepung gandum?

myxa said...

Salam kak its.. Saya dh try resepi ni utk raya baru ni. Tapi tak guna tepung rose tu. Guna tepung gandum biasa je. Pewarna pon xisi. Tp rasenye Sgt sedap dan cair dlm mulut.. Tq ye akak share resepi ni