Follow if you like

Mar 21, 2012

TAUGEH IKAN BILIS

Assalamualaikum...


Taugeh adalah satu sajian atau hidangan yang menjadi kegemaran kami sekeluarga. Tapi ita tau ramai juga diluar sana yang tidak gemar makan taugeh. Kalau di rumah ita, semua suka makan taugeh tapi bila di suruh siang taugeh semua lari bertempiaran.. nak-nak yang kecik tu.. sampai sangup sorok dalam almari takut kena siang taugeh...

Selalu sangat makan taugeh kadang kala kita ingin tahu juga apakah kebaikan taugeh untuk tubuh badan kita. Untuk menjawab persoalan yang selalu bermain di benak fikiran ni, ita cuba dapatkan sedikit info dari internet. Banyak jugak kebaikan taugeh ni rupanya.. kalau macam ni lagi kerap lah ita masak taugeh di rumah.. hihi


Khasiat Taugeh Mampu Menyembuhkan Pelbagai Jenis Penyakit
By: HPA Online Network

Tapi tahukah anda, taugeh yang kerap kali menjadi pilihan terakhir untuk dijadikan sayur, sebenarnya mempunyai banyak khasiat. Taugeh dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita. Pengambilan taugeh oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan.


Bagaimanapun, khasiat taugeh tidak sekadar penyumbang kesuburan, ia juga terbukti melalui kajian mengandungi bahan yang dapat melumpuhkan bibit kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia.

Mengikut kajian yang dijalankan taugeh sama ada dari jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia yang berkhasiat. Salah satunya ialah kanavanin (canavanine), sejenis asid yang amino. Kanavanin, dikatakan mampu melumpuhkan bibit kanser leukimia, usus besar dan pankreas.


Selain itu, taugeh juga mempunyai estrogen semulajadi berfungsi sama dengan estrogen sintesis. Estrogen dalam taugeh dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis). Pengambilan taugeh oleh wanita secara kerap dapat membantu menghindarkan mereka dari kanser payudara, gangguan menjelang menstruasi, simptom pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus.

Sewaktu kacang-kacang dicambahkan untuk dijadikan taugeh secara umum kadar saponinya meningkat sehingga 450 peratus. Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung, gara-gara kadar lemak darah yang tinggi dianjurkan lebih banyak mengambil taugeh dalam menu harian mereka. Saponi dalam taugeh, menghalau “lemak jahat” LDL, tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL.


Selain sarat DNA, taugeh padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA. Pelindungan ini menguatkan kesimpulan taugeh merupakan sayuran yang membuat anda menjadi lebih muda. Satu lagi khasiat taugeh yang tidak kurang hebat adalah membantu membuang kotoran dalam usus besar kerana mengandungi banyak serat dan air. Inilah yang menjadi tunjang utama taugeh dalam memerangi sel kanser.

Apabila kotoran segera meniggalkan usus besar, tiada lagi zat-zat racun dalam kotoran yang yang dapat diserap tubuh. Ia akan mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat merangsang berseminya benih kanser. Selepas membaca kebaikan sayur taugeh janganlah ragu-ragu lagi untuk mengambilnya. Jadi apalagi, mari kita ramai-ramai makan taugeh hari-hari.


TAUGEH IKAN BILIS

300 gm taugeh ~ di bersihkan
1/2 cawan ikan bilis ~ digoreng garing
50 gm daun bawang ~ di mayang
50 gm daun sup ~ dimayang
1 biji cili merah ~ dihiris halus batang mancis
1 biji cili merah ~ dihiris halus batang mancis
5 biji cili padi ~ di hiris
3 ulas bawang merah ~ dihiris
2 ulas bawang putih ~ dihiris
1 kiub ikan bilis
Garam secukup rasa

Panaskan sedikit minyak dalam kuali
Tumis bawang merah, bawang putih dan cili padi hingga harum
Tambahkan sedikit air dan masukkan kiub ikan bilis masak hingga kuah sedikit kering
Tutup api.
Masukkan taugeh, hirisan cili hijau dan merah, daun sup dan daun bawang dan kacau rata.
Perasakan dengan garam
Biarkan sejuk sedikit baru masukkan ikan bilis goreng
Sedia dihidangkan.



29 comments:

Hannani said...

As salam,my fav sayur also kak Azlita..rangup mkn dgn nasi;)

Hannani said...

As salam,my fav sayur also kak Azlita..rangup mkn dgn nasi;)

mashitah said...

kak ita, mas paling suka mkn taugeh ngan lauk asam pedas ikan...sedapnya....

mimie said...

Kak Ita....fuhhh berasap-asap lagiiii.... sedap mkn ngan asam pedas or nasi ayam.... mkn panas2 ngan nasi panas lembek pon sodappp....

Zalia said...

mcm2 tauge... best2
kerabu tauge wif kerang kerisik
kerabu tauge wif kaki ayam
tauge masak lemak lwn mkn ngan ikan sepat masin & sambal belacan
nasi kerabu boh tauge...
char kueh teow wif tauge 1/2 cook
wargghhh!!! semuanya sedap2 belaka...
hehehe

Dr Ana said...

Salam K.Ita camne dapat capture smoke tuhhh

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Saalam,

Memang best sayur ni.. anak-anak pun sukanmakan meratah jer..
Saya suka campur dengan daun kucai bawang... harum mewangi jer bila goreng bersama udang ;)

Acik Erna said...

assalam azlita..kalau acik lebih suka tauge kasar..boleh digantikan ke..terima kasih

Hesti HH. said...

Assalamualaikum...

Wuiiiiih, kelihatan sedap sangat lauknya akak, ditambah dengan asap asapnya pula. Nikmat dimakan hangat hangat...

CT Delima said...

As'salam Ita

Pertama kali ct doakan moga Amirul dapat keputusan cemerlang dan terbaik untuk SPM ya.

Ct dulu2 makan taugeh ni Ita, tapi ada lah terjadi satu pekara yang tak dapat dilupakan tu yang sampai sekarang seram nak sentuh taugeh, tu yang tak pernah masak taugeh dah..hehehe. Satu rumah tak makan sebab ct tak pernah masak. Tapi kalau kat luar tu kalau dah ada kat mee anak2 dan CM makan aje. Cuma kalau oder tu mintak diasingkan lah tak mahu taugeh..hahaha

Tu yang masa makan kue teow grg kat LC tu lambat sikit nak habis sebab banyak taugeh..hehehe

Sha HomeMade Cake n Choc said...

salam pagi kak ita...oooiiii ni mmg fav sha ni...ada pulak ikan keli masak sambal , mau nasi bertambah tambah asalkan jgn berat bdn bertambah dahlah...hehehe

Sari Yusa Ibrahim said...

kita suka taugeh, semangkuk pun boleh habis makan sorang tau... siang taugeh kurang sukalah... dulu kecik2 selalu gak kena suh siang, tapi takdelah sorok dalam almari, ada berani??? hehehe.. kelakarlah Dalili ni... ;-)))

kakna said...

taugeh! memang dimana-mana dan siapa saja suka taugeh ni.

Choco Ani said...

Salam Ita.. Nampak rangup je taugeh tu lagi lagi ada pula ikan bilis yang garing salah satu sayur kesukaan Ani..

p/s Semoga Amirul beroleh keputusan cemerlang hari ni ya..

ogyep yummy mellow said...

ogyep pun suka taugeh.. tapi, anak2 tak suka.. hubby pun kuranggg gitu.. Nak buat juga lah, tapi nanti sape nak makan.. makan sorang2 ke..

fuzidss said...

thank you kak ..Ilmu yang sangat berguna

rahel said...

Selamat pagi Kak Azlita..
Jangan itu macam bah...hari2 buat gue ngeces je tengok lauk2 yang masih berasap dalam mangkuk cantek tu...adoiii mesti enak banget ni..

Fafau De Craft ( Zana ) said...

ya Allah,bnyk rupanya khasiat togeh...sy mmg suka,tp jrg msk kt umh...nmpknya lps ni sll laa sy belli togeh...tqvm Sis.. :)

Qasey Honey said...

asslm kak Ita...wah menu taugeh yer hari ni...tq kak info tu...byk ilmu yg kita dpt...sya tau juga serba sedikit khasiat taugeh tu...tp tu la ttp xbape suka nk mkn...hehehe...bile baca ni insaf la sekejap mula la nk cri taugeh lps ni...hihihii

dlu sya pon cmtu jugak...bile mak suruh siang taugeh tu semua lari...hahaha

Hezrin Ahmad said...

alamak kak ita... togei ni musuh ketat saya....huhu... ni je entry yg saya rasa xbest... yg lain sume melletops...hehe

maszull said...

assalamualaikum ita...mama pun suka makan sayur tauge ni lebih2 lg yg mentah mmg best buat ulam...:)

Alin Marlini said...

Salam Kak Ita..Alin pun suka taugeh tapi anak2 tak brp suka

nur easy said...

assalamualaikum.. fav kita taugeh ni... lagi2 y rangup2 dlm kerabu, atau y dlm mee goreng ;)

sabar dubai said...

salam kak ita..suke taugeh yg masih kruk kruk tuh...ratah gitu je pon xpe...

Nina Mirza said...

As'salam Kak Ita ...

Fuyoooo ... Taugeh nie pun antara fav nina. Pic yg last tuu yg tak tahan nengoknyerr. 'Berasap-asap'
Caya lah kak Ita. Pic akak mmg superb!

Amie said...

Assalamualaikum Ita... banyaknya khasiat taugeh, ia bukan sahaja murah tapi mudah didapati.. kena lebihkan menu taugeh ni...

Cik Eka said...

eka suka gila tauge..buat tmuis kicap,ada plak kembung goreng ngan kerang rebus..fuh,tak payah lauk lain dah

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

OMG, this is my fav! My mum used to make something similar and Im now craving for yours la kak! :)

Mat Gebu said...

Besssstt!!!...

Powered by Blogger.