Follow if you like

Mar 24, 2012

SOTO BANDUNG

Assalamualaikum



Selamat petang semua. Semalam nak bersiaran tak sempat jadi hari ini ita kongsikan resepi yang tertunggak yang tak sempat lagi ita kongsikan.

Soto, biasa popular di Johor. Rata-rata masyarakat Johor sukakannya. Biasa ia di hidangkan tidak kira waktu, boleh juga di buat sarapan pagi, hidangan untuk menjamu kawan-kawan atau juga sebagai hidangan penganti nasi.

Ita memang suka makan soto, tak kiralah soto nasi impit atau mee, kedua-duanya pun ita suka. Kalau makan pasti bertambah-tambah dan sudah semestinya kuahnya akan dihirup hingga licin.. slurrrpp!!

Ita juga suka mencuba setiap resepi soto yang ita jumpa. Ini kerana ita nak tau rasa soto yang terbaik dan pasti akan kerap ita sediakan untuk keluarga.

Kali ini ita cuba pula resepi soto dari seberang. Soto Bandung sudah semestinya berasal dari Kota Bandung di Indonesia. Ita dapat resepi ni dari koleksi buku masakan dalam simpanan ita. Dah lama sebenarnya ita beli buku ni, banyak juga resepi yang menarik dari negara seberang yang dikongsikan dalam buku masakan ni.
 

Bagaimana rasa soto Bandung ni?? emmm... bolehlah..... rasanya macam sup daging, walaupun kuahnya sedikit berkeladak atau keruh tapi rasanya macam cair aje.. tak sama macam soto yang biasa ita makan atau masak. Mungkin kurang rempah ratusnya ialah ia tidak menggunakan rempah soto, serai atau lengkuas di dalam penyediannya.

Faktor yang mengeruhkan kuah adalah dari daun sup dan daun bawang yang dikisar sekali dalam penyediaan perencahnya. Kalau ita cuba lagi sekali nanti pasti ita terpaksa ubah dan tokok tambah bahan-bahan lain supaya ia bertepatan dengan selera.

Keistimewaan soto Bandung apabila ia dimakan bersama tauhu. Emmm.. itulah faktor penyebab kenapa ita teringin mencuba resepi ni. Ialah biasa soto yang ita makan tak pernah pula dimakan bersama tauhu, kali ni berlainan sikit.. kata orang tak cuba tak tau kan???


SOTO BANDUNG
Rujukuan : Buku Resepi Citarasa Istimewa Dari Seberang

250 gm dagibg lembu ~ di rebus kemudian dihiris nipis
4 keping tauhu ~ digoreng dan dipotong kecil
50 gm kacang tanah ~ digoreng
1 batang lobak merah ~ di potong kecil
Bawang goreng secukupnya
Daub sup dan daun bawang secukupnya
Taugeh ~ secukupnya
Nasi impit ~ secukupnya
1 kiub daging ~ ita tambah

Bahan Rempah
5 ulas bawang merah ~ dikisar
3 ulas bawang putih ~ dikisar
2 tangkai daun bawang ~ dikisar
1 tangkai daun sup ~ dikisar
2 inc halia dikisar
Garam dan serbuk perasa ~ secukup rasa
Minyak untuk menumis


Cara Penyediaan

Rebus daging dan air sehingga empuk.
Keluarkan daging dari periuk dan potong atau hiris nipis.
Dalam periuk kecil, tumis bahan rempah sehingga harum dan naik aromanya.
Kemudian masukkan ke dalam air rebusan daging tadi.
Masukkan juga lobak dan kiub daging.
Masak sehingga mendidih
Perasakan dengan garam dan serbuk perasa secukup rasa.

Soto bandung di makan bersama nasi impit, pegedil, taugeh, tauhu goreng, kacang tanah, dan taburan bawang goreng dan daun sup dan bawang.
Sediakan juga cili kicap untuk rasa yang pedas.



8 comments:

Gee® said...

Salam Ita, perut tgh lapar ni... boleh gee tumpg mkn soto bandung tu... mengancam sungguh!!!

Amie said...

selamat petang Ita,
terus terduduk ngadap soto bandung di sini....meleleh liur kita tau!

ibh_sue said...

Aslmkum..
Alamak!..tetiba rasa macam nak makan soto pulak ni..heeee

Nieda said...

Mesti makan dgn ada sambal kicap.Sambal kicap kick kuah sup pun kick lah.

ummiaisyah said...

walopon sy bukn org johor..tp sy sgt suka soto...mmg akan hirup sampai kering la..hehehe..tp nk buat tu mcm renyah plak..

norlieharumaini said...

lapar tengok... nk sikit ye..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Bestnya.. rasa lapar la tengok gambar-gambar tu...

Nanti nak cuba lah resepi ni..

mashitah said...

Assalammualaikum kak ita, saya mmg suka soto nasi....sedapnya, plg yg saya suka ada begedil ngan sambal kicap....

Powered by Blogger.