Follow if you like

Feb 8, 2012

SUP IKAN MERAH

Assalamualaikum

I'm not feeling well today


Ita masih lagi tak sihat hari ni, badan masih panas dan batuk masih berlarutan.. Walaupun dah habis sepapan ubat ita telan.. masih tak kebah lagi demam ita ni.
Kepada rakan-rakan yang mendoakan agar ita cepat sembuh, terima kasih banyak-banyak ye.. semoga kalian juga sihat dan ceria selalu di samping keluarga..
Banyak juga yang berkongsi petua.. insyaallah ita akan cuba amalkan.. dan semoga penyakit ita cepat sembuh..


Lain pulak rasa demam kali ni.. Bisa terasa semua sendi-sendi.. harap-harap tak lah melarat-larat..
Ita kalau demam masih lagi ita terdaya nak kawal cuma bila bab batuk ni.. aduyaiiii... memang makan masa nak pulih.. makan bulan juga lah.. sebab tu ita paling jaga kalau makan takut terkena batuk.. Tapi kalau di sebabkan jangkitan atau ada pembawa tak dapat lah nak mengelak.. terima aje lah ketentuan Ilahi..

Kerana tuan rumah masih tak sihat, ita masak yang mudah2 aje.. yang ringkas. Bak kata orang lauk orang sakit.. hihi
Ita masak bubur nasi dan ita makan bersama sup ikan merah. Penyediaan sup yang mudah.


SUP IKAN MERAH
1 ekor ikan merah ~ disiang dan cuci bersih
1 peket rempah tumis 4 sekawan
1 bungkus sup bunjut
1 kiub ikan
1 sudu teh lada hitam ~ ditumbuk 
2 pokok daun bawang
garam secukup rasa
air secukupnya
minyak untuk menumis
baby carot 
1 biji tomato ~ di belah 2

Bahan Hiris
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
2 inc halia

 

Panaskan minyak dalam kuali
Tumiskan rempah tumis dan bahan hiris hingga harum
Masukkan air, kiub ikan, lada hitam dan sup bunjut
Biar kuah mendidih
Bila telah mendidih, masukkan garam secukup rasa, baby carot dan tomato
Kemudian masukkan ikan
Biar ia mendidih dan ikan masak sempurna
Taburkan hirisan daun bawang
Sedia di nikmati


32 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

jaga2.. kucing nak panjat meja tu! hehe.. comel kucing tu. Kesian, Kak Ita, masih tak sihat lagi, agaknya Dalili nak dapat adik tak??

AZLITA AZIZ said...

ya Allah... terus tersedak akak mendengarnya.... >^<

Gee® said...

bubur nasi dng sup tu mmg sesuai untuk org demam... yg tak demam pon dh terlior nih....

Natasya Naslin said...

emmm... nyum2 =p telan air liur jek tgok menu.. hoho

opzz.. lupa lak, hope ur gettin well soon.. have a rest k =)

ameris said...

betul laa... silap aribulan dalili dapat adik kot.. hehehe

cantik selimut akak, saya ada satu tp buat asal sofa.

ninazsyafinaz said...

Mmg cuaca kat pasir gudang sedang tak menentu sekarang..Naz pun batuk , demam dan selsema..Get well soon kak ita and take care :)

Ummi said...

Alahaaii terdemam2 pulak diaaa...semoga cepat sembuh ya Ita cayang...jgn lama2 laa, nnt miss nak tgk gambar2 menarik dr Ita... Btw, tengok sup ikan merah tu...kita nak tumpang semulut laaa, org x demam pun sedap gak santap nih..hehe.. Get well soon, dear!

-icha03- said...

kak ita,
nak tanye
sebab carik2 emel add x nampak
so, kene la tanye kat sini
aniwei,
nak tanye pasal kek karamel.

klu saya nak tebal kan karamel tu
kak ita kate "gandakan telur kuning & susu"
macam mane dengan gula?
mahu tambah kan kah?
dan macam mana dengan masa mem"baking"?
perlu di lamakan lagi kah?
(sebab hari tu saye cuba, baked sejam saje. tapi lembik. macam tak masak)
di harap kak ita sudi menjawab..

terima kasih
^-^

AbbotCottage said...

Semoga Kak Ita cepat sembuh, Insya'allah. Demam ada makna ke, demam takde makna..ehehe sajer ngusik pepetang gini. Gurau, jangan marah ya.

Mat Gebu said...

Take care yea kak...moga cepat sembuh, dah minum air kelapa muda?..

rahel said...

Semoga cepat baek ye Kak Ita...
menu sup ikan merah tandanya..tengah on diet la tu..huhu..comelnye cat tu..

Qasey Honey said...

asslm kak...
QH doakan akak semoga cepat sembuh...
nmpk sedap lak menu ni...

aZuMaya said...

salam kak ita... kalau demam lebih seminggu better check doc takut demam denggi ,,sbb akak cakap sakit sendi2 kan.. saya doakan akak cepat sembuh ameen...tak sabar nak tgk n3 dbom lagi nie,,,,

SJK T TELUK MERBAU said...
This comment has been removed by the author.
Ribbon Clown said...

Get well soon kak Ita!

Ribbon Clown said...

Get well soon kak Ita!

cik dila said...

teringat sup ikan merah mak..mak selalu buat...
moga cepat2 baik kak ita...sakit2 sendi tu,minum 100+ ye kak...

Yatie said...

alahai ciannya Ita, banyakkan minum air ya Ita, Yatie doakan moga Ita cepat sembuh spt sediakala....masakan orng demam tetap menyelerakan...

norhanim md zain said...

get well soon ya..banyakkan minum air kelapa muda...

hanimmdzain@blogspot.com

Choco Ani said...

Assalamualaikum Itaaa Semoga cepat sihat.. Ani pun dlm proses nak sembuh dari pembedahan.. Semoga Allah memberi izin nya utk kita sembuh semula.. Insya ALLAH..

ASMAH YUSOF said...

semoga cepat sembuh k.ita....mkn ubat ikut time k...Get well soon kak InsyaAllah

Oh Oeya said...

As salam Kak Ita. Selamat pagi.. Semoga Kak Ita segera smbuh ya.. Masih sangat sedap resepi kali ni :-)

RINDU MAMA...semasa ada dihargai,setelah tiada jangan ditangisi said...

Salam Dik Ita yang manis....semuga cepat sembuh....sup ikan tu kalau tak bubuh lada hitam lagi baik untuk Ita yang demam dan batuk2...lada hitam tu panas,nanti bertambah batuk....minum air yang menyejukkan badan ya..macam kembang semangkuk yang dah diembunkan..atau 100 plus pun baik..air asam jawa,teh bunga...soya bean....dan satu petua ..masa mandi pagi2 sebelum terbit matahari tepuk2 atas kepala dan basahkan kepala sekali....panas2 kat dalam badan akan berkurangan.....dan kalau sakit2 sendi..pegi klinik ya check darah..(PLATELET COUNT)

RINDU MAMA...semasa ada dihargai,setelah tiada jangan ditangisi said...

Sori Dik Ita...lupa nak pesan tadi...tengok tablet yg Ita makan tu DIFFLAM kan atau nama lain dia BENZYDAMINE..ubat ni lebeh kepada untuk sakit tekak atau ulcel dalam mulut..bukan untuk demam...kalau maseh tak kebah demam Ita tu..pegi jumpa Doktor lagi ya...risau pulak kalau demam lama2 ni.....

Chah said...

Kak Ita, tak sehat ada makna tuuuu...hihihihi...cabotttt!!!

* do take care kak...:)

zuwaidah said...

dlm demam pun masih sempat dan rajin masak. siap dgn photo yg menarik. tabik laaaaa
apapun harap2 speedy recovery yeee

noorhayati harun said...

kesiannya..semoga cepat sembuh yea ..rindu nak mecuci minda gan menu2 menarik akak...

ummiaisyah said...

get well soon kak Ita...luv u..
sedih plak tgk tgn tuan tanah yg tak sihat tu...berselimut je plak..anyway selimut tu lawo...
take care darling

ibundo said...

cepat sihat ye ita...

Shasha Catering said...

Amalkan minum madu setiap pagi dan petang, demam atau tak demam, batuk atau tak batuk tau.

Dah seminggu tak kebah demam maknanya kena jumpa doktor lagi, jangan dibiarkan berlarutan.

Semoga cepat sembuh. Amiin

Diana @ Melley Mey said...

Ciannya akak... Byk kn berehat tau akak.. Makan ubat dan minum air kosong byk yer akak...

suhana azlin said...

kak ita, try petua lama utk hilangkan batuk;

perah sebiji limau campur dgn sesudu kicap manis, mula2 tak percaya jugak tp dah try and tested kt hubby yg kalau kena batuk makan bulan jugak nak baik. insya Allah =)

Powered by Blogger.