Follow if you like

Dec 1, 2011

Salam perpisahan

Assalamualaikum...

Selamat malam semua..
Maaf hari ni tak de resepi yang dapat ita hidangkan. Sebenarnya ita semalam baru balik dari Kuala Lipis, ambil Amirul yang tamat exam SPM semalam. Ita bertolak awal pagi dan sampai tepat2 pelajar2 baru sahaja habis exam.

Kedatangan kami di sambut dengan hujan lebat. Alhamdulillah kami selamat sampai ke rumah pada pukul 1: 30 pagi. Sampai aje kat rumah alamak!! tak de karen lah pulak adooiii.. panik sekejap.. dari pukul berapa pulak tak de karen ni.. bila tanya gurd dia kata baru 1/2 jam alhamdulillah bimbang jugak kat ikan2 dalam kolam tu.. ada pulak karang yang timbul.


Di kesempatan ini ita ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada warga pendidik MRSM Tun Ghazali Shafee, yang selama ini telah mencurahkan ilmu pada anak-anak murid sekalian. Jasa dan pengorbanan dari guru-guru semua amatlah sangat2 ita hargai dan tak tahu apalah yang dapat ita balas.. hanya doa dari ita dan keluarga agar2 guru-guru semua di murahkan rezeki, di berikan kesihatan yang baik dan sentiasa berbahagia di bawah rahmat Allah.

Teringat 5 tahun lalu sewaktu pertama kali menghantar anak ita Amirul ke MRSM, dengan hati yang berbelah bahagi. Ialah anak sulung dan ita pun baru ada 3 orang anak aje dah nak berpisah pula.. Tapi suami ita berat menyuruh ita merelakan anak ita belajar di MRSM kerana dia juga adalah bekas pelajar MRSM Muar.

Akhirnya ita akur, namun doa sentiasa mengiringi perjalanan anak ita agar dia diberikan didikan yg sempurna, menjadi anak yang taat pada ibu bapa dan berpegang teguh pada hukum Allah. Alhamdulillah MRSM dan semua warga pendidiknya sentiasa membantu, membimbing dan mencurahkan kasih sayang sebagai penganti ibu dan ayah yang jauh.. Terima kasih cikgu...



Ita sematkan kenangan terakhir anak ita di sini, sebagai satu kenangan yang terindah buat mereka. Ikatan persahabatan mereka sangat utuh sebagai sebuah keluarga yang besar. Kini terpaksa berpisah setelah tamat alam persekolahan.  Semoga persahabatan yang terjalin antara mereka terus kekal dan abadi selamanya..


Dari mana hendak ke mana
Tinggi ruput dari padi
Tahun mana bulan mana
Dapat kita berjumpa lagi?

 
Kalau ada sumur di ladang
Boleh hamba menumpang mandi
Kalau ada umur nan panjang
Boleh kita berjumpa lagi..




Pondok ibu bapa menunggu pelajar. Di sinilah tempat ita menunggu Amirul dan disinilah kita berkelah..
Pondok terakhir.. dan tak mungkin kita berjumpa lagi..


Tuan puteri pergi ke Rasah
Pulang semula sebelah pagi
Kita bertemu akhirnya berpisah
Diizin Tuhan bersua lagi



Tuai padi antara masak
Esok jangan layu-layuan
Intai kami antara nampak
Esok jangan rindu-rinduan..

16 comments:

sitiezahim said...

muka muka cerdik pandai harapan negara di masa akan datang..insyaAllah..:)

AZLITA AZIZ said...

mudah-mudahan... insyaallah...
Terima kasih Sitiezahim

Fazlinil Irma said...

wahh.. sama mcm sy dulu. sy pun ada kenangan conteng kain sekolah lepas habis SPM. tp kain tu dah hilang entah ke mana. :)

Shaiful Zaidi said...

Salam...semoga anak Puan dapat keputusan yg cemerlsng dlm peperiksaan SPM.

rahel said...

harapan ibu bapak...terbaek..

Mat Gebu said...

Moga segalanya dipermudahkan...

DATO PANGLIMA HANDAL BERKUDA,
WALAU PUN CEKAP DIA TAK ALPA,
DOA TERBAIK BUAT ANAKANDA,
BERJASA PADA IBU DAN BAPA....

yan said...

sekejap nya masa berlalu kan.

sayang257 said...

Tengok anak-anak ni teringat pulak zaman saya bersekolah dulu.. macam ni le gayanya.. happy sesangat bila exam dah habis..

IBU GEBU said...

tak sangka kak ita bijak juga menghasilkan entry yg menyentuh perasaan, tiba2 rasa sebak membacanya...

mana satulah tuan punya badan nama amirul tu... mesti bertuah budaknya...

dapat ibu yg penyayang & pandai serba serbi...

mudah2an anak saya juga berjaya seperti anak kak ita...amin

quinnie said...

saya dulu pun 5 thn duk asrama..membesar disekolah dgn kawan2..sampai sekarang masih rapat dgn rakan2 sekolah..dah macam adik beradik pun ada jugak rasanya....

waktu berpisah tu memang sedih..boleh kata kalau yg perempuan ni kalau tak nangis memang tak sah...hehehhe

ilahjy said...

salam ita lawa cyg....
anak kak pun habis sama anak ita..tapi raihan/dek ann tu sekolah biasa jer dlm kem kementah ni ...jadi tak de laa kak kemana2..kwn2 kak ilah yg lain ramai keluar dr kL p amek anak2 di mrsm serata malaysia...bangga dgn anak bangsa yg cerdik pandai..semoga anak2 kita semua mendapat kecmerlangan sprti diharapkan....kelakar kak tgok depa conteng baju tuuuu...simpan buat kenangan nanti..heheee...

CT Delima said...

As'salam Ita

Semoga anak2 ini semua berjaya dengan cemerlangnya..insya'Allah

Ummi said...

Waaaahh, dah habis belajar dah eh...aah, bukan pelajar sekolah dh pasni...hehee, nnt cuti lama nk tunggu result SPM tu, nak suh Amirul watpe tu Ita...hehee, belajar masak pun ok, mana tau nnt dpt further study ke oversea kan...amiin... InsyaAllah :)

~Sya~ said...

alamak kak ita...entry ni mengingatkan zaman perpisahan sya ngn geng2 asrama dulu la..mmg sedih sgt ms tuh...tak malu dh nangis depan abah yg tgu...hish...sib baik ada fb yg menemukan kembali rakan2 lama...

maklang azie said...

alhamdulillah..debaran pertama dah selesai...abih sudah spm utk ank ita cuma ank maklang belum selesai lagi..ada 2 paper yg kena harungi...semoga dpt ditempuhi dengan mudah hendaknya....

teringat maklang saat2 ank sulung mklang yg pernah belajar di SBP Raub...abih exam spm bukan saje dia lega, ngan maklang pun aduhaiiiii....seronok sangat lebih dr anak....terbayang diwajah rakan2 dia yg sudahpun selamat menempuhi exam besar gembiranyaaaa....berpeluk sakan buat kali terakhir..sekarang ianaya tinggal kenangan...kdg2 rindu pulak nak Raub semula..hehehe

Hana Faza-same person said...

Teringat zaman sekolah.saya pon bekas MRSM Muar;)

Powered by Blogger.