iklan

iklan floral cake

iklan ada

Wednesday, November 30, 2011

ROJAK PETIS

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua..
Apalah ita ni pagi-pagi dah tayang rojak, buat sebu perut orang je kan.. haha
Sebenarnya ita buat rojak ni semalam. Anak dara ita tu aii.. macam mak nenek mengidam pulak nak makan rojak. Dah lama tak makan rojak sebenarnya...selalu ita beli aje.. tapi beli ni ada masa sedap ada masa tak sedap jugak kan..


So, semalam ita tunaikanlah permintaan anak dara ita tu sorang dari dia dok pot pet.. pot pet.. baik ita buatkan..
Ita masukkan pagi-pagi ni tak pe lah kan, sebab ita nak bertolak ke Kuala Lipis kejap aje lagi.. Hari ni adalah hari terakhir anak ita Amirul di MRSM. Ni nak pergi ambil dia balik selepas habis kertas Biologi kejap lagi. Mungkin bila N3 ni di tayangkan ita dah pon dalam perjalanan untuk ambil Amirul.
Doa-doakan kami sekeluarga selamat pergi dan selamat kembali.. Sebelum tu nak minta maaf lah dulu.. mana lah tau kot-kot ini N3 terakhir ita, sempat lagi ita hulurkan salam kemaafan pada semua pengunjung Masam Manis.. semoga tiada tersimpan apa2 di dalam hati ye.. walaupun banyak lagi janji yang ita belum sempat tunaikan..


Ok lah kita terus aje kepada menu ita ni.. Resepi macam biasa ita akan ambil dari My Resepi. Kali ni resepi dari Zara Klate. Rasa-rasa Zara Klate ni orang Kelantan kot! tapi kat Kelantan ada ke jual rojak petis, sebab sepanjang ita berkhawin dgn orang Kelantan ni ita belum terjumpa lagi orang jual rojak petis di Kelantan. Kalau kat JB memang mudah benor jumpa orang jual rojak petis ni.. Yang paling ita suka di Kelantan tu rojak buah, yang buatkan ita tertarik orang Kelantan ni sedikit unik! rojak buah di Kelantan di campurkan sekali dengan pelbagai jenis jeruk tu yang buat tak sabar2 nak cari rojak buah setiap kali menjejakkan kaki ke negeri Cik Siti Wan Kembang tu.. adoiii... dah mula mengences dah ni.. nasib baik tak de isi kat dalam perut  kalau tak..?? meleleh2 lah air liur anak ita nanti.. haha


Terima kasih pada Zara Klate yang sudi berkongsi resepi rojak ni. Terima kasih juga buat My Resepi yang selalu membantu ita mendapatkan resepi yang terbaik buat keluarga.. Jom kita layan rojak pulak hari ni... LAYANNNN.....


ROJAK PETIS
By : Zara Klate
Rujukan : My Resepi

2 sudu besar petis
1½-2 sudu besar gula pasir
1 sudu besar gula hitam ~ gula merah atau gula Melaka
cili kisar ~ ikut kepedasan masing²
sedikit belacan yg dibakar
sedikit air asam pekat
garam jika perlu
kacang tanah ~ digoreng dan ditumbuk kasar

Masukkan petis, cili kisar, gula pasir, gula hitam dlm sebuah bekas.
Kacau hingga gula pasir hancur.
Setelah gula hancur, tambahkan air asam. 
Kacau rata. 
Masukkan sedikit kacang dan  digaul lagi.
Hiris bahan timun, nenas, sengkuang, tauhu ke dalam bahan kuah tadi. 
Gaul rata.
Tambahkan taugeh dan kangkung.
Taburkan kacang tumbuk dan sedia dinikmati



14 comments:

Fazlinil Irma said...

selamat pagi kak ita.
moga Allah pelihara perjalanan pergi dan balik akak hari ni.

pagi2 dah tgok gambar rojak, buat perut lapar, bertambah2 lapar.

nak kena pegi cari sarapan. :)

Sari Yusa Ibrahim said...

semoga dipermudahkan segala urusan.. haaa, bila dah ramai warga yg pulang, makin meriahlah dapur Masam Manis ni kan.. ;))

Gee® said...

wah!! mengancam lah rojak tu... terlior...

CA said...

Salam kak Ita..

Saat ini pasti kak ita dlm perjalanan...moga dipermudahkan segala urusan akak..isshhh ada plak ayat2 sedih akak tu...huhu

Emm ala2 cam pecal plak ekk rojak petis ni..ada toge..ada kangkung..tewus tewuja...duhh kalo dah tekak jawa memang susah..

lina said...

salam ita - semoga selamat sampai ke destinasi yg di tuju begitu jua pulangnya. Insya ALLAH..ooppss rojak tu nampak sgt menarik emmmm.

Yan said...

adoi mak aiii..meleleh ni hahh.. i mmg suka bebeno rojak - rojak

selamat pegi dan selamat kembali.. semoga ALLAH berkati perjalanan u n family.

Ummi said...

Adoooiiii...rojak petisss??? Naaakk, naaaaakkk....bestnya tengok kuah rojak tu Ita....meruntun tekak akak tauuu...nnt kalau gi rumah Ita, jamu ni pun dah ok...jgn masak nasi eh! :))

rahel said...

Selamat tengah hari Kak Azlita..
bikin ngences aje rojak petis ni...emmm..

Lieya said...

Rojak petis!!!! Adoyaiiiii

sudipVSsenduk said...

kalau dapat tang sayo kangkung tebal bersalut kuah petis sedap tu!!

Chah said...

kak ita!!! saya datang..saya datang...nkrojak...nk makan kt tepi kolam cantik tu n tapau dua tau!

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualikum akak ita cayang..
waduh2... teringinnya nak makan rojak petis tu... terliur diana tgk.. mmg nampak sedaaap seangat...

insheerah said...

hheheheee sy sukaaa lagu yg ade kt blog ni haha igt kn sy kt satu cte mxico dlu2,,akk buat la lasagna.... maaf cari tak jumpa, tak psti akk dh buat blumm...huhu

ahdaus said...

Salam...kalu nk try rojak petis mak bee (ready made)boleh gi ke site nie http://madeinkedah.blogspot.com Sedap & Harga berpatutan