Follow if you like

Nov 22, 2011

KARIPAP DAGING

Assalamualaikum..

Salam satu Malaysia...
Selamat bercuti dan beristirehat kepada seluruh warga Johor, sempena cuti hari keputeraan DYMM Sultan Johor.
Sekalung tahniah juga buat kontijen bola sepak Malaysia, Harimau Muda yang telah berjaya merangkul pingat emas pada Temasya Sukan SEA XXVI di Stadium Gelora Bung Karno Jakarta, Indonesia malam tadi.

Debaran demi debaran menanti saat yang di tunggu-tunggu. Permainan pasukan Harimau Muda semalam cukup cantik dan kemas sekali. Walaupun terpaksa berdepan dengan masa tambahan dan berakhir dengan sepakan penalti namun semangat wira Malaya memang jelas terpancar walau dalam keadaan letih dan lesu akibat kepenatan. Syabas! buat Harimau Muda dan sekalung tahniah juga buat rakyat Malaysia.. Malaysia Boleh!

Ok kita lupakan sekejap hal bola,  kita hari ni nak intai-intai resepi pula. Tekak pun dah terasa perit akibat asyik menjerit-jerit melihat bola semalam.. aduiii.. memang boleh tercabut rasa nyawa kalau tengok bola ni penuh dengan suspen dan saat yang mendebarkan. Seakan-akan kita pun turut sama beraksi di tengah padang aduyaiiii....


Ok, hari ni ita nak sharekan resepi Karipap Daging yang ita buat petang semalam. Buat ni untuk kudapan bila menonton bola malam tadi.. Resepi kali ni ita ambil dari dapur Qasehqu Quinnie. Bila baca penerangan yang di terangkan dengan panjang lebar hati pun berbunga ceria untuk mencuba. Memang betul apa yang Quinnie kata kalau beli karipap daging yang di jual di luar jarang kita jumpa daging kat dalam intinya tu.. nama aje karipap daging tapi batang hidung daging pun susah nak nampak.

Tapi agak berlainan jika kita buat sendiri, terpulang kepada kita berapa banyak daging yang kita nak letak dan berapa banyak isi yang kita nak masukkan dalam karipap tu. Lagi banyak lagi sedap kan? tak de lah kosong aje karipap kita tu..

Bila melihatkan pada resepi doh tu, alamak... banyaknya guna margerin.. Selalu kalau guna margerin yang banyak buatkan karipap kita akan mengelembung2 permukaan karipap tu.. bila di goreng. haha kata Dalili  macam rupa katak puru. Tapi bila Quinnie kata resepi ni adalah resepi karipap yang terbaik yang ada dalam simpanan beliau, buat kan hati ita terasa nak mencuba!

Quinnie juga ada terangkan bagaimana nak dapatkan kulit karipap yang cantik bila di goreng. Ikut cadangan yang quinnie berikan insyaallah karipap tu akan jadi sempurna.

Bagi ita inti karipap ni juga sangat sedap! terasa segala rempah ratusnya.. lemak dan manisnya. Cuma ita tak letak keledek sebab tak de, rasa-rasa kalau letakkan sedikit keledek lagi lah bertambah-tambah sedapnya.


Terima kasih kepada Quinnie yang sudi kongsikan resepi karipap yang sedap ni, bukan karipap aje sedap! intinya juga sedap! pada ita inti karipap juga amat mempengaruhi kesedapan karipap tu. Jika inti dah sedap ditambah lagi dengan doh yang rangup! apalagi yang nak dikatakan.. Akak minta izin untuk sharekan di sini ye Quinnie mana lah tahu kalau ada antara rakan- rakan yang ingin mencuba...

KARIPAP DAGING
By : Quinnie


INTI
300gm daging - nak tambah lagi pun boleh...cincang halus daging
8 biji kentang saiz besar - potong dadu
1 biji ubi keledek saiz sebesar kentang - potong dadu (optional- tak dek pun tak pe)
4 sudu besar udang kering *
1 bawang besar*
2 bawang putih*
6 cili kering* -rendam dgn air ( blend bahan* halus)
7 tangkai daun kari
2 sudu kecil garam
3 sudu besar gula
5 sudu besar rempah kari daging -dibacuh dgn air
1/2 cawan santan pekat
air secukupnya


Mula2 masak inti
Panaskan skit minyak dlm kuali
kemudian masukkan bahan2 blend, masak hingga naik bau dan bahan tumis agak kering airnya
kemudian  masukkan rempah kari daging, kacau2 rata, dan masak hingga terbit minyak
bila dah terbit minyak, masukkan daun kari kacau hingga naik bau dan masukkan daging, gaul2 rata
kemudian masukkan kentang, keledek dan air.
air hendaklah dimasukkan sampai  hapus kentang tapi jgn lebih sgt sebab nanti kentang jadi hancur.
Masukkan  juga santan dan gula, masakkan hingga kering
bila dah agak2 nak kering, masukkan garam kacau lagi hingga kering inti tadi atau  air dia dah tak de
tutup api dan sejukkan.




DOH
750gm tepung gandum
300gm planta
1/3 cawan minyak sayur/ masak -saya guna cawan biasa minum kopi tu bukan metrik
2 sudu kecil garam
2 cawan air dari peti ais - saya guna cawan biasa minum kopi tu bukan cawan metrik...

bila inti dah sejuk...baru buat doh....mula2 panaskan minyak dan planta dlm periuk kecil. masak hingga didih dgn api yg kecil. sementara tu masukkan tepung dan garam dlm manggok besar...kacau2 rata...bila dah didih planta tadi...masukkan skit2 dlm tepung tadi....gaul dgn sudu/ senduk kayu sebab panas.....kacau2 rata sampai habis. kemudian isi air...isi skit2 dan mula la menguli.....uli sampai doh jadik macam doh buat roti lembut dia...dan texture dia pun lebih kurang sama...rasa cam lembut dan boleh nampak doh tu naik skit.....uli sampai tak melekat doh tu pada mangkok dan tangan....bila dah dpt doh camni maknanya betul la tu....kemudian balut doh dgn plastik...rehatkan dlm 10m...

lepas doh direhatkan kita akan dpt doh yg lebih lembut...nampak dia cam berpeluh doh tu....kemudian boleh la mula kan proses menggelek doh dan mengisi inti.....ambil skit tepung dan tebarkan tepung tu sebelum gelek setiap doh....saya guna acu bulat yg besar tuk dptkan betuk yg sekata...kalau tak dek boleh guna cawan....gelek nipis dan bolehla isi inti.....bagus tips balut doh ni dgn plastik sebab doh tu akan lembut sentiasa dan tak dek masalah doh tu akan kering kalau kita buat byk pun dohnya....




bila dah habis buat karipap tadi....boleh la goreng...faktor menggoreng pun penting jugak....kalau tersalah cara...kulit tu tak rangup sgt dan tak dek ruang2 kosong kat dlm dia....kalau betul cara goreng nya..karipap tadi akan mengembang dan rangup lama....saya kalau goreng pagi....malam pun still sedap lagi kalau nak makan.  masukkan minyak yg byk dlm kuali.....panaskan minyak dan bila minyak dah panas...tutup api dan baru masukkan kuih karipap...ni utk mengelakkan karipap tadi kulit dia berjerawat dan karipap masak sekata...isi jgn penuh sgt dlm kuali....lepas tu hidupkan balik api...api kecil je....dan kemudian biar karipap tu masak hingga kuning....selalu balik2 kan dia...tapi jgn kasar sgt masa nak balikkan sebab kulit ni rangup...takut pecah....dah kuning kaler dia...boleh la angkat. bila nak masukkan karipap tuk kali kedua...tutup balik api kuali dan letak karipap dan hidupkan balik api...sama macam proses pertama...buat cam ni tiap2 kali nak menggoreng..

cara2 nak simpan kalau ada karipap yg lebih....dulu2 saya akan goreng sekejap dan toskan karipap...bila dah sejuk susun dlm tupperware dan simpan dlm peti ais...tapi kadang2 letih dan leceh kalau guna cara ni...so saya guna cara lain....masa proses buat karipap tadi...bila dah siap satu dulang....saya simpan dlm peti ais....biar dlm 1/2 jam dan kemudian keluarkan dia dan baru susun dlm tupperware...boleh simpan bertinggkat2 kalau ikut cara ni sebab karipap tadi dah keras kulit dia....kalau nak lapik dgn plastik antara karipap tu pun boleh...tapi saya kadang2 tak buat pun. karipap tapi tak melekat kulit dia antara satu sama lain sebab kita dah keraskan kulit dia dulu sebelum tindan2kan....

( nota:kalau ikut cara2 masak kulit saya tu....insyaallah anda akan dpt kulit yg rangup dan ada ruang kat dlm dia....saya selalu tertanya2 macam mana la org dpt kulit cam ni....dan faktor menggoreng penting...kalau api kuat memang kulit dia tak gelembong)

17 comments:

noorsafone said...

salam Ita...sedap utk minum petang2 dikala hujan turun...terliur pulak menengoknya...bhn2 dh ada,bila agaknya nk buat ya..

anymz said...

sedap utk buat minum ptg nanti..inti masih berbaki lagi tu..

Ita,akak baru je baca entri kat bawah tu..terkekek2 akak gelak
sorang2..ingatkan apa ke bendanya rupa2nya berangan..hahaha

zihan said...

sedapnye homemade karipap...betol tu kak ita..kalau buat sendiri ni puas hati..boleh taruk daging sebanyak mane yang kite nak..:)

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Ita..Terima Kasih panjangkan tips2 itu di sini dan terima kasih juga buat Quinnie sudi share resipi dan beberapa panduan berguna...

MaMa aDaMaQiL said...

Ya Allah k.ita..terase rindu sgt ngn mama nat bile tgk karipap akk ni..

ibuhebat said...

Bila tgk karipap akak yg comel2 tu.. teringin nak buat jugak.. Saya pun susah nak puas hati dengan karipap yg dijual kat luar sana..

Kalau saya, saya suka karipap yang kulitnya tak berminyak, n ala2 pie punya kulit tu.. inti pulak saya tak suka yg manis cthnya inti keledek. hehe..

Tapi kan, pelik jugak. tips dari nenek saya.. kalo goreng tak nak bagi kulit menggurutu mcm katak puru tu (hehe).. kena goreng api slow. setakat ni sy follow mmg jadi cantik kulit dia mcm karipap akak tu. hhe..

mas said...

Memang sebab karipap resepi qunnie ni.anak akak yg form 4 tu pun siap nak bawak bekal gi sekolah. Kalau kuih lain dia kurang layan..

Ummi said...

Ita, bak sini 6 ketui karipap tuh...akak nak wat minum petang blk ofis petang ni...hehe.. Akak baru jek try resepi Tun tp x en3 pun lgk..xpa, lenkali try yg Quinnie lak..Aiman mmg suka makan karipap...letak keledek mmg best, manis....akak pun suka, cuma ada masa takut gak perut meragam angin...hehehe

intan morsalin said...

dah lama x makan karipap yg buat sdiri...tgk karipap ita ni...kecur lak air liur..oh kekuatan..dtgla...supaya rajin nak wta karipap

norfa said...

Anak2 n husbd mmg sukerkan karipap ni....ada waktu nanti leh a mencuba lak

nonierahman said...

sedapnya kak ita mkn karipap panas2.dhla cuaca mendung jer

rahel said...

Selamat petang Kak Azlita..
bila ditengok karipap tu boleh agak dah memang byk intinya kat dlm tu...gemuk2..hehehe..

quinnie said...

terima kasih kak cuba resepi saya...tak la pandai sgt saya ni bab2 karipap ni..hehhehe...saje nak kongsi2 karipap yg biasa saya buat...

azizah@cutemamadelicacies said...

Terima kasih Ita, tips yg d berikan berkenaan menggoreng. Cara menyimpan nya memang kzah buat mcm ita buat, kzah bekukn dulu..TAK pernah kzah goreng dulu,sbb ia menyerap double minyak. Itu pandangan kzah aje.

CT NoArIzAh ArIs said...

Assalam kak ita... sy selalu terfikir mcm mana nak buat karipap frozen..yelah keluarga kecik mcm sy ni kalau buat karipap bebanyak tu memang tak habis kalau bancuh adunan sedikit je tak berbaloi pulak... sekarg dh tahu tipsnya dari akak.. tima kasih pas ni leh buat karipap frozen bebanyak pas lik kerja leh terus goreng dan makan panas-panas.

Pijot said...

da try ni kak ita.. ce tgk blog sy.. ngeee.. sdap!! tp ade versi derhaka skit.. ampun

Nor Quraishia Ismail said...

cantik karipap yg akak buat. boleh kasi tips tak nak bagi kulit karipap nie cantik dan tak menggerutu. arwah mak pesan guna air sejuk. first time saya buat tak cantik dan biler dah sejuk kulit dia jadi liat. hee.mohon tunjuk ajar.

Powered by Blogger.