Follow if you like

Oct 12, 2011

PUTERI AYU

Assalamualaikum...

Selamat pagi..
Hari ni terawal sikit sebab kejap lagi ita nak keluar. Ada banyak sangat urusan dengan bank.. hahaha macam banyak aje duit kat bank tu kan..
Dah sarapan??
Sarapan ape ye hari ni? cer citer cikit..
Biasa suka makan yg berat atau yg ringan..? Atau ada yg tak ambil sarapan.. eh! jangan nanti perut tu kembung dengan angin.. Nanti kena gas trick baru tau! ita dah rasa dah macam mana sakit nya bila kena gan trick tau! adoiii.. perut ni memulas2 macam nak bersalin pun ada jugak! aduyaiii.. sebelum terkena macam ita baik lah gi sarapan dulu..


Dah berapa hari ni ita teringin pulak nak makan kuih Puteri Ayu. Ini lah kalau selalu sangat merayap rumah member2 pas tu dah tak boleh control nafsu.. lagi pulak bila lihatkan gambar makanan yg mengoda dan meruntum kalbu tu.. sapa lah yg tak menitik air liur kan..

Rumah yg selalu ita terjah pastilah rumah Yatie.. aiii.. bestnya kalau dapat dok berjiran dgn yatie tu.. dapat rasa macam2 masakan dari yatie yg memang dah terkenal dgn kerajinannya memasak.. Kalau suka masakan melayu dan tradisional.. kuih2 lama dan baru jangan lupa singah rumah yatie, macam2 ade...


Hari ni ita nak sharekan satu lagi resepi yg ita dah tergoda. Dulu ita tak berapa suka sangat kuih puteri ayu ni.. Ita lagi suka makan apam. Masa tu pernah jugak lah merasa kuih ni kalau jiran2 buat kenduri.. tapi tak berapa memikat selera ita.. Tapi yg ni memang sedap! lembut sangat dan aduyaiii... tak terkata kesedapannya.. pada yg suka boleh cuba!

Bila tengok yatie buat, keinginan ita untuk mencuba bagai meluap2 pulak... !! Melihatkan bahan yg digunakan tu semua memang bahan asas dan cara membuatnya yg sangat mudah ita lebih lah tertarik2 nak mencuba!


Tapi acuan puteri ayu ita tak de lah pulak! Ala hentam aje lah labu... janji jadi dan sedap! betul tak! hihi memandai aje ita ni kan.. nanti marah pulak tuan empunya resepi.. Kali ni ita guna acuan ni. Acuan ni di buat dari silicon. Rasa dah banyak kali buat kuih guna acuan ni.. Ramai juga yg tanya, dan yg nak tengok bagaimana rupa acuannya.. selalu ita ni lupa aje nak ambil gambar acuan ni.. kali ni ita sharekan kat sini. Kat mana beli??? emmm.... di mana ye! ita ni kan kuat merayap.. selalu kalau jalan2 tu ternampak bahan kuih ita mesti beli lagi2 lah kalau jumpa acuan yg comel2 memang mesti beli punya.. kalau tak memang teringat2 aje bila dah sampai rumah.. haha
Rasa2 ita beli kat MidVally lah.. kot.. Tapi tak pasti.. Kalau bukan kat MidVally kat The Garden kot..!!



Jom lah kita buat kuih ni.. boleh lah nak buat minum petang.. atau kalau kita nak buat buah tangan tuk hantar kat jiran yg buat kenduri pon boleh! pasti ramai yg minta resepi nanti.. tak caya!! caya laaaa....

Terima kasih pada Yatie dan Azita yang sudi sharekan resepi ni. Tak lupa juga tuan empunya resepi yang mana Azita kata dia dapat dari rakan atau jiran setamannya.. Terima kasih ye! semoga keikhlasan anda2 semua berkongsi akan di berikan ganjaran pahala... di sana..


PUTERI AYU
By : Azita

Bahan-bahan

250 gm tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
Bahan di tas di ayak bersama

5 biji telur
300 gm gula halus
2 sudu kecil ovallate
250 ml santan
sedikit pewarna hijau atau warna kegemaran
2 camca teh paste pandan



Inti Kelapa
2 cawan kelapa parut putih
1 sudu besar tepung ubi
1/2 sudu kecil garam

Cara Menyediakan Inti Kelapa
Satukan semua bahan inti dan gaul sebati.
Sapukan sedikit minyak di sekeliling acuan.
Isikan inti kelapa dan tekan sehingga sedikit padat.

Cara membuat dan mengukus kuih
Panaskan kukusan.
Pukul telur, gula dan ovallatte hingga kembang dan gebu.
Masukkan santan berselang seli dengan tepung gandum, baking powder, paste pandan dan pewarna.
Kacau lagi hingga sebati.
Sapu sedikit minyak pada acuan.
Masukkan kelapa di bahagian bawah acuan dan mampatkan.
Masukkan adunan dan kukus selama lebih kurang 5 minit - 10 minit atau sehingga masak
Setelah dikeluarkan dari kukusan, tunggu hingga sejuk sikit supaya senang dikeluarkan dari acuan.

22 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

macammanalah boleh terterjah umah Kak Ita pagi2 ni, rupa2nya nak berjumpa ngan Puteri Ayu, sungguh ayu...

azian said...

dengan sentuhan Ita, semuanya jadi cantik.

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
betul tu akak.. sarapan sepatutnya x baik d tinggalkan.. kena ambik juga tiap hari...

wah comelnya puteri ayu yg akak buat nie... cantik n menarik!

ninazsyafinaz said...

Salam kak ita..best nyer kuih putri ayu nih..Naz suka makan yang hangat2 tuh..harum tuh bau kelapa.pagi nih kita sarapan karipap tipah tertipu..gebu ingatkan kentang ke keledek..sekali makan TELUR!! adoi kurang gemar sungguh..tapi mcm kak ita cakap sblm terkena Gas Trick..jadi layanzkan saje.Alhamdullilah

eza said...

first time tgk puteri ayu keler nih...sgt cantik.kreatif sungguh kak ita....

p!nkitchen said...

sungguh ayu...macam tuan rumah jgk :-)

Mrs Eyna said...

salam kak ita,

ni 1st time nak komen kat akak :))

x pernah lagi jumpa puteri ayu yg pelbagai kaler ni .. cantik sgt

neway, resepi akak saya ikut semua menjadi la .. suka betul :)) thanks ye kak sudi kongsi resepi

Yat Maria said...

Salam Ita

ishhh canteknya putri Ayu tu..Ai lom nampak pulak acuan tinggi cam tu kat sini..sgt berkenan!

Lyn said...

Kak Ita

Macam mana kak ita buat 3 warna tu?

noorsafone said...

Puteri Ayu yg dh dimekapkan oleh Ita...bertambah ayu...ada layer2 pulak...cantik betul..mana lah nk cari acuan tu..

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Ita...he he he patutlah masa mula2 tgk kuih ni, terfikir..eh nape acuan kak ita ni tinggi sngat...bila habis baca, loooo baru tau...acuan silikon rupanya...Tapi nampak cantik betul dan kreatif bila lapis2 kaler macam tu..budak2 suke lah tuuuuu

Yatie said...

cantiknya puteri ayu Ita tu, siap lapis2 lagi..mai Yatie rasa seketoi....hehehehe...

nam@along said...

comel kuih puteri ayu nie colorfull lagi..memang ayu mcm yg kak ita..:)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam ita..

kalau mcm ni rupa kuih puteri ayu.... dah kena tukar nama ni ita.. apa kata tukar ke nama puteri ayu cantik rupawan? hehehe...

terliur plak tgk petang2 ni...

Ummi said...

Weeeey laaaa...lawooonyaaaa...tak tau nak kata apa daahh...rajin sungguh Ita wat layer by layer gitu...adeeeiii, mintak sikit vitamin kretip dan rajin Ita tuh!

izahdaut said...

resepi kak ita ni mmg saya suke. terbaikkk

IbuDhira said...

cantekkk...siap lapis2 lagikkk..cilok resipi boleh? hehhhe

Nieza said...

wahhh cunnya putri ayu akak ni seayu tuan yg membuatnya juga....semlm baru terfikir nak buat kuih ni sebab acuan dah bawa dari Malaysia lama dah tapi bila tgk kelapa lak tak de cancel dulu la....nanti harus dicuba juga ni:)

lina said...

salam ita - SUbanALLAH kerajinan IBU mithali ini tidak dpt dinafikan lagi..Sesungguhnnya amat besar nikmat yg ita dan keluarga rasai....Tumpang gembira...ALhamdulilah....Syabas ibu mithali.

Izan said...

Salam.. first time surf this blog.. wow..happening..
Kalau berkesempatan jenguk2lah blog saya.. izzanor21.blogspot.com... (budak baru belajar.. walaupun dan tua..hihihihi)

Cahaya hidup said...

i want try...dah lama dah beli acuan puteri ayu...ropenya nak amik resipi kat sini..best la akazzzz ni!muaahhh

Puan NoorMie said...

SUKE NOORMIE TENGOK RESEPI2 KAT AKAK PUNYER BLOG NIER... NAK CUBELAH RESEPI NIER..
TU HARI DAH AMIK RESEPI KEK KAREMAL... SYUKURR MENJADI KEK NOORMIE TU DR RESEPI AKAK.. NOORMIE PUN ADER AMIK PHOTO KEK KEREMAL AKAK JUGAK...

PETANG NNT NAK CUBE RESEPI KUIH AYU NIER PLAK.. TERUJA BETULLAH

Powered by Blogger.