Friday, October 7, 2011

POPIA BASAH


Assalamualaikum..

Bersua kita lagi di petang Jumaaat yang barakah..
Ketika ini bumi Johor Bahru di simbahi hujan.. 
Hujan yg turun mencurah-curah bersama gegak gempita halalintar  memang amat menakutkan.
Kilat dan guruh sabung menyabung.. dari tadi 
Seram sejuk terasa... pulak bila tinggal bersendirian di rumah..


Sang Perut pulak dari tadi dok mengalunkan lagu keroncong.. Biasalah bila sejuk2 cepat aje perut ni berdondang sayang
Nak masak ape lah ye petang-petang cam ni dengan cuaca yg hujan dan dingin..
Sedap jugak kalau dapat menghirup secawan teh atau kopi panas bersama sepiring kuih..
Kuih ape ye,  yang sedap di makan kala hujan2 ni??
Biasa sedap yg panas2 kan?? 
Tapi sebab ita ada dapat permintaan lagi.. kali ni ita tunaikan dulu permintaan dari adik2 yg minta buatkan popia basah.


Ita ni biasa suka popia goreng, sedap makan masa hari hujan-hujan cam ni.. tapi tak pe kita rasa pulak popia basah yg di kirimkan resepinya oleh Umie.
Resepi ni hasil selongkar ita di dapur My Resepi. Kalau nak cari resepi yg sedap2, jangan malu jangan segan berkunjung ke My Resepi kat sana macam-macam ada..

Ramai yg dah mencuba dan dah pon merasa kesedapan hasil sentuhan air tangan Umie. Ita pon tak mahu ketinggalan untuk merasakan sama kesedapan yg di ura-urakan..
Ternyata memang benar bagai dikata.. Popia Basah ni memang sedap! Kepada peminat2 popia basah dan yg tak minat pon boleh cuba sudah pasti anda juga sama macam ita teruja setiap kali menjamah dan mengunyah popia ni ke mulut.. emmmm... memang sedap! apa lagi..?? cubalah..!!


Terima kasih yg tak terhinga ita buat Umie kerana berkongsi resepi yg sedap ni untuk semua pengemar2 popia.. Ita minta izin dari Umie untuk kongsikan di sini pula sebagai panduan untuk rakan2 lain mencuba dan sama2 merasa kesedapan popia ni.. Boleh kan Umie??

POPIA BASAH
By : Umie

Bahan untuk kulit popia

2 cawan tepung gandum
1 biji putih telor
3/4 cawan air
2 sudu makan cuka
secubit garam

Cara2 untuk buat kulit popia boleh rujuk di My Resepi
Campurkan kesemua bahan dalam mangkok adunan
Gaulkan (macam buat cokodok) kemudian tutup dan biarkan sebentar sekurang-kurangnya 1/2jam
Ambil sejemput dan lenserkan ke atas kuali leper 
Buat dari arah jam
Mulakan dari tepi dulu
Kemudian sapukan bahagian tengah dengan sisa tepung yang masih ada di tangan
Setelah rata, biarkan sampai tepung masak sebentar
Angkat tepung yang telah masak dan letakkan dalam pinggan .
Boleh disusun berlapis2 ia tak melekat


Ini cara bagaimana ita buat pula.
Letakkan sesudu adunan kulit popia dalam pan yg tak melekat
Dengan menggunakan lapik tuk ratakan kek ita ratakan adunan tadi dengan arah putaran jam
Buat nipis aje ye!
Pas tu bakar dengan api yg kecil aje sampai kulit popia masak
Pas tu tarik kulit popia perlahan2.


Bahan untuk inti

1/2 biji kobis - diricik halus
3 biji sederhana besar carrot - disagat halus
1 biji sederhana bawang besar
3 ulas bawang putih
1 sudu besar sos tiram
1 sudu makan udang kering
garam secukupnya
minyak untuk menumis

Kisar bawang besar, bawang putih dan udang kering.
Panaskan sedikit minyak dan masukkan bahan yg dikisar tadi.
Kemudian tambahkan sos tiram  dan secubit garam.
Kemudian masukkan sayuran dan masak hingga layu.


Bahan untuk sambal

15 tangkai cili kering
1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
1 sudu besar gula perang - ita guna gula melaka
2 sudu besar kicap manis
minyak untuk menumis
garam, perasa dan bawang goreng secukupnya
Kacang kisar - jika suka

Kisar cili kering, bawang besar dan bawang putih.
Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan blend hingga garing.
Masukkan kicap dan gula perang, garam dan perasa.


Ambil sekeping kulit popia dan sapukan dengan sedikit sambal
Letak satu sudu besar inti dan taburan bawang goreng
lipat macam biasa dan gulung
sedia untuk dimakan
Sebenarnya cara penyediaan popia bergantung pada citarasa.
Jika nak letak sambal dulu pun boleh dan nak curah atas popia kemudian pon boleh
Ikut selera masing-masing

21 comments:

quinnie said...

salam kak ita..bagus betul la kaedah akak buat kulit ni....saya kalau buat mesti kulit koyak rabak...hehhehe..terima kasih kak berkongsi info...:)

Nazrah said...

makanan sihat... sayur je semua.. fresh plak..cantik kak ita wat kulitnya...

bunga matahari said...

kak ita! sedapnyaaa nak cikit! :)

Mas said...

mas dah try resepi ni..
memang teerbaik popia basah ni..
sedapp sangat..
perhh..menggoda betoi popia basah kak ita tu..

zura said...

Kak Ita, zura baru jer cuba wat kek karemel.. mmg sedap giler la kek tu.. Popia basah ni pun antara kegemaran zura, pernah bwt tp x jd.. huhu.. Insyaallah zura akan cuba resepi ni..

Juwita Jamaludin said...

Best popia basah suka la mkn.. Lama tak buat cara akak buat kulit tu terbaik suka tgk kak

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam ita...

akak dulu mcm ita gak kurang suka sgt popia basah ni.. yg bergoreng jugak yg sodap..hehe (mana tak gomuk!).. tp bila sekali try.. mcm best la pulak.. menyihatkan sbb tak bergoreng & inti pun sayuran gitu..

akak pun ada simpan resepi kulit tu.. ambil dr bloggers chinese.. tp mcm tak konfident je nak cuba bila nak kena buat guna tangan dgn gerak yg tangkas.... takut tersentuh kuali panas.. hehehe.. tengok cara ita tu mcm sonang & praktikal gitu... ada masa boleh try ni.. (haii ada ke masa?)tq ye ita utk tips bergambar tu.. sgt membantu..

Sari Yusa Ibrahim said...

Kak Ita, sy smpat bljr dgn mak mrtua cara anu tepung tu kat kuali, susahnya.. bila tngok cara kak ita, timbul keinginan pulak nak mencuba ..

eisyaawie said...

k.ita mmg tererrrrrr masak......
gambar2 sume mengoda....

cik cek said...

Salam Ita....pekabo...sihat2 selalu hendaknya...lama sungguh tak singgah kesini...

Popia basah memang fav kak cek...memang cari resepi ni...nak try jugak la nanti...teringin nak buat kulit popia tu...nampak Ita buat cam senang je...

Hanim said...

mmmm cantik dan pasti sedap....senang ckit wat kulit guna alat cam k.ita tu ek xla paneh tangan. saya penah buat tp ngan tangan, sekali kene kuali tu smpai merah jari hehehe.

shafiqabdshukor said...

sedapnya..
favourite tu..

Yatie said...

sedapnyaaaaa popia basah ni...tq Ita berkongsi cara2 membuatnya...mcm skrng je nak buat..hehehehe..

noorsafone said...

salam ita....t/kasih tunjuk cara yg mudah nk buat kulit popia tu.

nuwairani ismail said...

kak ita ni macam tau2 aje org tengah mngidam nak makan ni..kelmarin dh try buat, tapi tak jadi sebab tebal..pasni leh try guna benda2 tu utk ratakan la...

aimie amalina said...

suke sgt!
antara peveret nihh =]

riffzam said...

favourite saya. :) mesti try ni. :)

Mat Gebu said...

Salute saya dengan akak, seriuss...dannn...bekas enemel hijau tu..nostalgiaa sungguh.

ujie said...

SALAM...SIS MHN TAG PICNYE YE UTK DLM FB SYE..TRIME KSIH....

ujie said...

SALAM SIS MHN TAG PICNYE YE TUK FB SYE TRIME KSIH..

ujie said...

salam..sis mhn tag picnye ye tuk fb sye..trime ksih..