Follow if you like

Oct 22, 2011

Oppsss sorry!! terderhaka..

Assalamualaikum...
Selamat berhujung minggu..
Minggu ni panjang cutinya kan..?? ramai yang dah merancang untuk bercuti. Ada juga yang mengambil peluang untuk mengadakan majlis perkhawinan.
Macam biasa walaupun cuti panjang ita tak kemana2, anak2 sibuk dengan peperiksaan akhir tahun dan yang sulung pula akan menduduki peperiksaan SPM.
Minggu yang agak sibuk bagi ita. Banyak sangat perkara yang harus di selesaikan.


Sebelum ita berbicara berkenaan resepi yang bakal ita kongsikan ni, jutaan ampun dan maaf kepada tuan empunya resepi dan kak Ummi juga kerana ita dah terderhaka pada resepi yang sangat istimewa ni. Ita tak perasan pula yang resepi ni adalah kuih bingka. Bila nak copy baru perasan yang ianya adalah bingka.. ita sangkakan puding roti.. haha ya adoiiii... apa lah ita ni kan.. tu lah selalu kalau dah nampak resepi yang berkenan, terus teruja sangat nak mencuba.. tak menyemppat-nyempat eeemmmm kan dah  terlepas pandang tang tajuknya yang ni bingka rupanya.. hihi


Walau macam mana pun memang ianya cukup sedap! Walaupun terderhaka dengan tidak sengaja... hihi.
Sebenarnya ita mencari satu resepi atas permintan, sebagai hidangan untuk dessert Raja Sehari. Bila ita terpandang resepi ni di dapur kak Ummi ita terus mencuba tanpa membaca dengan teliti. Dan akhirnya jadi lah puding roti pandan coktail bersos castard hahaha memandaiii kan ita ni.. aduyaiii.. mak amponnn... lain kali tak buat lagiii...

Tapi ita rasa sesuai juga di jadikan dessert untuk hidangan meja raja sehari.. Warnanya yang menarik, rasanya yang sedap! memang cukup memikat selera. Terpulang kepada selera masing2, samaada untuk dijadikan bingka atau puding..

Terima kasih kepada tuan empunya resepi Notabila kerana sudi sharekan resepi yang sangat sedap ni! Semua memang kena cuba ni sebab memang sedap! terima kasih juga kepada kak Ummi yang mewar-warkan tentang kesedapan bingka ni. Ita minta izin untuk sharekan disini pula.. boleh ye!


BINGKA ROTI KUKUS PANDAN
Resepi : Notabilia
Sumber : Ummi @ Home Sweet Home

8-10 keping roti putih (akak guna 9 keping roti Gardenia - x perlu disiat kecil)
200 ml santan - (akak guna santan kotak Kara je)
200 ml air
1 cawan gula (akak letak 3/4 cawan je gula kastor)
4 biji telor - (akak buang tali pusatnya)
1 sudu teh garam halus
1/2 sudu teh pes pandan
2 helai daun pandan - disimpul

Sediakan loyang 8 inc dan gris loyang dengan sedikit butter
Dalam mangkuk besar, kacau bersama santan, air, gula, telor, garam dan pes pandan dengan menggunakan whisk sahaja.
Kemudian rendamkan kepingan roti ke dalam adunan di atas dan biarkan sekurang-kurangnya 10 minit.
Pindahkan kepingan roti yang direndam tadi ke dalam loyang
Tuangkan lebihan adunan juga ke dalam loyang.
Letakkan daun pandan yang telah disimpulkan di atas permukaan roti tadi.
Balut tutup loyang dengan aluminium foil
Sediakan kukusan dan bila air mendidih, kukus bingka selama 15 - 20 minit.
Sejukkan pada suhu bilik sebelum dihidangkan.


Yang ni pula adalah yang telah terderhaka dari ita maaf ye!!
Cara membuatnya sama sahaja seperti membuat bingka roti kukus pandan ni.
Roti tu ita canai nipis dulu, kemudian ita gulung.
pas tu ita masukkan dalam bekas yang berisi adunan tadi biar terendan 10 minit
Angkat perlahan dan pindahkan ke dalam loyang
Ita guna loyang empat segi.
Pas tu ita taburkan buah2 coktail yang telah ita toskan airnya terlebih dahulu
Kemudian kukus
Ita makan puding ita ni dengan sos castard.

SOS KASTARD
1/2 tin susu cair
1/2 cawan air
secubit garam
1 sudu besar kastard

Masak semua bahan dalam periuk atas api yang sederhana hingga kuah pekat.
Angkat dan biarkan sejuk
Sedia untuk di hidangkan bersama puding roti pandan coktail

20 comments:

haniaiman said...

sedapnya kak..rasa nak cuba la pasni.

lina_pg said...

kemas dan cantik, presentation mmg tip top..

lynda said...

cantiknya, nak try buatlah, minta share ya kak..

Nurul said...

Cantiklah K Ita...
Nampak gulungan roti tu... :)

~Norul Mas Hana ~ said...

wahhh...cantiknyer 'corak' dan kaler bingka ni...sangat menyelerakan... =)

Ms Ef Abas said...

first time tengok bingka jenis ni, creative sungguh!

lepas makan singgah blog akak, k.

icaland pelangi indah said...

cantik9x! mmg menyelerakan!

Arizakiah said...

Pandai sungguh ita menderhaka....sehingga menjadi sangat cantik dan mengiurkan......rasa nak cuba sekarang jugak....

CT Delima said...

As'salam Ita

Terdehaka kat makanan tak apa jangan menderhaka pada sultan dah lah..hahaha

pandai betul ita mengolah resipi ni ya, sangat cantik dan menarik. suka mata memandang :)

ct cuti lah 2ari ni. hubby tak ada gi OT jadinya amik cuti jugalah malas nak duduk kat dapur tu..hehehe

Gee® said...

adoyaii...kenyang mata melihat kecantikan dan keenakan juadah ini...yam2x

Kak Sam said...

Kak ita, ok le tu walapun derhaka tapi sedap. Berbaloi2. Dan ianya menambahkan lagi kepelbagaian resepi untuk dicuba oleh orang2 yanng rajin. Hehehe.

Lieya said...

Uiiiii sedapnyeeeeeeeee

Nur-nba said...

Tersangat2lah cantik.. Kreatifny akak ni.. P/s: Kak Ita duduk JB kat mana ye? Nur kat Skudai..

MamaRaisya a.k.a Lisa said...

nmpk best n menarik jer...terderhaka pn mantop ar....mau jugak la cuba yg versi terdehaka ni...huhuhu.blh kn...

ummi nor said...

kak...menderhaka pada makanan takpe, jgn menderhaka kpd org tua jer..sesal tak kesudahan kita kan?apa2 pun mmg cantik dan kreatif...bertuah cik abang dpt isteri mcm akak, betul tak kawan2?

Ad Ku keSah said...

salam kak..sy btul2 xfham telur yg dibuang tali pusatnya tu mcm na nah?blh akak terangkan x?TQ

Ummi said...

X kesah la Ita oooiii...asalkan semakin sedap, semakin menawan akak tengok...sangat cantiiikk bingka aka puding dah jadinya...no hal kan..janji leh ngap...hehehe

Fara said...

Salam kak ita...faar new blogger..slalu buka blog akak tgk resepi..byk gak yg fara dh cuba sume menjadi..thanks sesgt ye..fara juga minta izin masukkan resepi tu ke dalam blog fara..di http://simplypurple-mummy.blogspot.com

Soalan fara kan kak, boleh x kita wat bingka roti ni then simpan dlm peti ais semalaman..so then esoknya kita mkn sejuk2??

aleeya sapphire said...

salam kak..wah meriahnyer...sok bru nk try buat nk bwk p sekolah...mohon share resepi ni di blog sy yer
d(^-^)b ---> aleeyasapphire.blogspot.com

aleeya sapphire said...

salam kak ita...nyum2x nmpk sdap sok bru nk try nk bwk p sekolah d(^-^)b

Powered by Blogger.