Follow if you like

Oct 14, 2011

GULAI IKAN TENGGIRI

Assalamualaikum...

Terlebih dahulu ita nak menyusun sepuluh jari pada semua rakyat Terengganu  jika sekiranya resepi nasi dagang yg ita buat tadi tu tak menepati atau tak sama cara penyediannya dgn resepi yg asal dari negeri Terengganu. Sebagaimana yg ita maklumkan lebih awal ita tak pernah makan lagi atau kata lain ita tak pernah merasa lagi nasi dagang dari negeri Darul Iman tu.. Oleh kerana niat hati nak mencuba ita dapatkan resepi dari My Resepi.

Beras merah yg terdapat dalam resepi nasi dagang tu ita yg tambah dan dalam resepi asal memang tak letak  beras merah. Ita tambah pun atas saranan suami ita yg katanya kalau letak beras merah nampak cantik dan berselera sikit nak makan.. Mungkin suami ita rindukan nasi dagang negeri kelahirannya tu yg dia minta ita letak beras merah sikit. Kata orang kalau kita derhaka kat resepi tak pe.. tapi jangan derhaka kat suami nanti tak cium bau Surga... tu lah yg ita lakukan.. maaf ye!


Ita memang bukan sengaja nak memandai tapi bila kita memasak kita juga kena ikut selera dan citarasa keluarga. Memang masa ita tonton AFC yg Chef Wan masak tu nasi dagang tu lepas di gaul dengan santan bawang dan halba terus di hidangkan... tapi ita memang kukus balik nasi tu sebab ita tak biasa makan santan mentah.. lagipun kalau tak kukus nasi akan cepat basi itu pandangan ita lah kan.. mungkin itu cara orang Terengganu.. mungkin ita sukar nak ikut cara tu jadi ita ikut cara ita sendiri.. maaf sekali lagi ye!

Terima kasih atas segala pandangan dan teguran ita amat bebesar hati dan menerima segala teguran dengan ikhlas.. Sekiranya ada sebarang pandangan atau cadangan untuk sebarang resepi yg ita sediakan jangan segan dan silu untuk komen dan memberikan pandangan.. dengan ini kita dapat lebih banyak belajar tentang keaslian sesuatu resepi.. insyaallah ita akan cuba juga resepi yg asal..

Ita pun dari tadi jadi takut pulak nak sharekan gulai nasi dagang tu.. kerana ita bimbang ia tak dapat di terima.. Tapi ikhlas ita kata ita tak de niat nak merubah resepi asal tapi ita terpaksa masak ikut selera keluarga dan ada kalanya ita gunakan bahan yg ada. Ada kalanya terlalu sukar nak dapatkan bahan2 memasak dari negeri2 lain.. Ada setengahnya tidak di jual di JB. Jadi sebagai alternatifnya ita akan cuba cari bahan lain sebagai galang gantinya... kadang kala ita rasa ianya sedap! pada selera ita dan keluarga, itu yg ita ingin sharekan bukan sahaja sebagai panduan ita tapi juga untuk rujukan anak2..


Resepi kali ni juga resepi dari resepi yang sama, kali ni lebih banyak perubahan yg ita lakukan.. Pertama ita dah ubah ikan dari ikan tongkol ita tukar kepada ikan tenggiri. Maaf ye! sebab ita tak makan ikan tongkol, mula ita nak gantikan dengan ayam tapi suami ita dan Dalili pulak tak berapa suka makan ayam. Bila nak guna ikan tongkol suami ita kata nanti ita tak dapat pula rasa kesedapan lauk tu.. jadi atas perbincangan bersama ita tukar kepada ikan tenggiri..

Rempah gulai cap bunga ros juga ita tak jumpa kat sini.. merata jugak ita cari di 2,3 pasar tapi tak de pun yg jual, jadi ita gantikan dengan rempah kari.. mungkin rasanya tidak sama dengan resepi asal tapi ianya sedap juga pada selera ita dan keluarga..

Jadi pada pengemar2 nasi dagang Terengganu jika nak buat yang asli kenalah buat ikut saranan dalam resepi jangan ikut resepi yg ita dah tokok tambah ye..


GULAI IKAN TENGGIRI
Resepi asal GULAI IKAN TONGKOL
by : Minami

Bahan Kisar
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
2 cm halia
4 cm lengkuas
15-20 tangkai cili kering

1 tin santan
2-3 sudu besar rempah gulai cap bunga ros - ita gantikan rempah kari ikan
6 keping asam keping
garam dan secubit ajinomoto
gula secukup rasa
5-6 biji cili padi
1 ekor ikan tongkol - ita gantikan ikan tenggiri
1 cm belacan

Kukus ikan bersama asam keping dan sedikit air sehingga masak dgn api yg perlahan.
Masukkan santan ke dalam periuk yang berasingan.
Santan tersebut hendaklah dibancuh terlebih dahulu dgn 1 liter air.
Masak santan tersebut dgn api yg perlahan selama 30-40 minit.
Kacau sekali- sekala supaya santan tidak berketul.
Kemudian masukkan bhn2 yg di blend ke dalam santan.
Cili kering di blend dan di tumis dgn minyak di dalam kuali.
Bila dah agak garing, masukkan rempah.tumis sehingga naik minyak, masukkan belacan(kalo tak tumis rempah pon tak apa2.ikut citarasa masing2.).
Bhn tumis dimasukkan ke dalam santan.
Masukkan gula, garam, ajinomoto dan asam keping.
Tunggu sehingga mendidih dan naik minyak barulah masuk ikan tongkol yg direbus.
Air rebusan ikan tongkol turut dimasukkan.
Masukkan cili padi.
Siap untuk di sajikan bersama Nasi Dagang

13 comments:

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Ita..Alaaa derhaka siket2 ikut selera apa salahnya kan.kan.kan...

Haaa..ini bukan untuk tegur/membetulkan cara Kak Ita yaa...just kongsi sedikit ilmu...takut plak Kak Ita anggap apa-apa nanti..
biasanya untuk santan nasi tu, Sue tengok mak Sue panaskan sekejap santan tu sehingga suam-suam/berwap sebelum masukkan bawang dan halba then baru gaul ngan nasi..Sebab tu nasi tu tak yah kukus balik.Tapi takpekan..Kak Ita dan family juga yang nak makan..Tak kompiden cara tu bolehlah kukus balik...kan kan kan..

Dan bukankan sesuatu resipi itu buka milik mutlak seseorang...Apa yang Kak Ita selesa dan suke teruskan..

Apa-apa pun Masakan dan paparan Kak Ita amat-amat saya puji..Kemas dan kreatif....Good Luck

JaSSNaNi said...

Assalamualaikum..
jalan2 sini lagi.. petang dah ni.. nampak resepi gulai si tongkol lak.. mmg sedap kan.. secocok sepadan ngan nasi dagang..

bab durhaka pada resepi tu tak de kottt.. lain orang lain caranya.. lain periuknya.. ehehe.. janji mmg kita ikut ckp suami.. lagi dekat ngan syurga.. ehehehehe.. :)

hepi weekend.. !

ilahjy said...

salam dek ita lawa...
kak ilah lagi suka maskan yg diderhakakan..sebab itu hobi kak.. kak suka lauk pauk tu masuk dan kena dgn selera umah kak...
yg kakilah suka dapo ita nie wpun diubahsuai tetap menawan kalbu kussss emmm teruskan berjuang dinda kusss... sehari 3 kali kak rasa tak puas masuk sini... wah bagus tuuu boleh kak msak guna ikan tengiri lak pas ni.. ikan tongkoi tu gataiiii tauuuu kalu ada resdong dan kudis2... jgn tak cayeee...

AZLITA AZIZ said...

wasalam...

terima kasih Sue,

emmm... akak pun tak terfikir tuk masak dulu santan tu.. Ok jugak tu lain kali akak ikut cara mak Sue..

terima kasih sekali lagi Sue..

Sari Yusa Ibrahim said...

tegur untuk kebaikan tak apa. Saya kagum dgn sikap merendah diri Kak Ita yg tak sanggup menerima teguran bukannya melenting tak tentu pasal.. Memang kita kat JB ni susah nak dptkan bahan2 mskn spt rempah2 tu, kan.. jadi gunalah apa yg ada, cara tu ikut kessesuaian & selera masing2.. Mgkin kesilapan bila tajuk dan cara masakan tu tak selari, tak apa, belajar dari pngalaman, kak Kak Ita..

Chah said...

kak, saya orang tganu pure..tapi tengok mak saya, makcik2 n arwah tok masak nasi dagang semua tak sama...plg simple cara nk masak nasinya..ada yg kukus sekali n gaul dgn santan yg dh dimasak, ada juga kukus dua kali. citarasa dan cara mmg subjektif..tk ada siapa yg betul n sapa yg salah..yg penting kita entertain tekak kita..lainla kita peniaga, nk kena study selera umum..jgn majuk kak, akak majuk nanti, tak berasap dapurku..sbb lubang idung mulah yg menjadi pojaan malaya...tq..lupa nk ckp, dh lama sama link kan blog akak kt blog saya..tenkiu lebiu..

kat-ty said...

Hek eleh...pasal ubah resepi pn nk emo ke? Rilexxx..chills..pe pn puji sikap sis,x melenting.biasa la sis, pompuan mmg kuat emo kan!kan!kan!..nk lk tgh dtg bulan..ekekeke....sabo je la ye!!!

haniaiman said...

salam kak ita..sedapnya gulai tu..selera sungguh..terliur LadyD

Nieza said...

kak ita, saya pun tak pernah masak nasi dagang...tapi menarik juga akak share tu. gulai ni pun nampak sedap.

MAK TEH said...

assalam dik Ita,salam kenal.mak teh selalu buat nasik dagang ni,pak teh org 'ganu,so kena lah belajar buat,tak ada rempah bunga ros pong tak pe dik,dik Ita boleh campur serbuk ketumbar ngan serbuk adas manis (opps jintan manis)rationye 2 :1-kalu 1 senduk ketumbar-1/2 lah jintan.lepas tu tumbuk sket b.lawang,cenkih,kkm sampai halus,boh lah dlm kuah tu.ada 1/2 org boh belacan sket ...terpulang lah.bye salam.
malam ni seronok sgt,t'ganu kalahkan kel.hihi..no hard feelings.

Hajah Zakiah Hanim Binti Haji Mansor said...

salam ita...
suami saya org ganu... so kenalah masak nasi dagang klu dia minta... ni nak citer stail saya masak... saya org kl... :)

mula² tgk cara akak ipar masak... dia org masak dulu santan tu baru gaul dgn nasi... teknik yg last la... pastu dia org guna cara kukus... nasi dagang ganu guna beras wangi + pulut... nasi dagang k'tan guna beras merah...

pastu suka tgk cara kak noor masri masak nasi dagang guna rice cooker & guna beras wangi cap pearl... yg ini lagi senang... ala² mcm masak nasi lemak... rasa tak de beza mana pun... suami kata lulus... so teruskan aje...

tang rempah cap ros... saya mmg wat stok byk... stp kali blk ganu sure bli byk pastu masuk dlm peti ais... klu abis suruh akak ipar pos kan... cer ita minta geng blog dr ganu belikan rempah cap ros nie... rupanya beza sungguh dr rempah kari...

pastu tang ikan pun saya ubah coz tak semua penduduk dlm rumah nie suka ikan tongkol... so ada masa saya guna ikan tenggiri, ikan kembung & ikan nyuk²...

Miss Airin said...

salam..terima kasih ya share resepi ni..sangat berguna lbh2 utk bkl pngntin mcm sy ni..blh la masak utk bkl suami n mertua nnti..hehe..tq2

Sarifah Norziani said...

Hehehe....sy dh cuba.mmg sdap.kena ngan slera.thanks a lots tuan empunya resepi

Powered by Blogger.