iklan

iklan floral cake

iklan ada

Friday, September 30, 2011

PUDING BLACK FOREST

Assalamualaikum

Dah berapa hari ni hujan aje kan?? Sejuk terasa..  Bila hari hujan ni perut ni memang cepat benar berkeroncong.. kejap2 lapar.. kejap2 lapar.. mulut asyik nak mengunyah aje.. Biasa ita akan buat sesuatu untuk memenuhi selera anak tekak..


Walaupun cuaca beberapa hari hujan tapi tekak ni macam terasa nak pakan puding aje.. Ita pun godek-godek lah kat dapur. Ita buat Puding Black Forest. Resepi puding ni ita ambil dari buku resepi Pelbagai Jenis Puding hasil sentuhan Nunung. Banyak jugak resepi puding ilham dari Nunung yang telah ita cuba dan banyak lagi yg akan menyusul sebab semuanya nampak sedap! Nanti ita sharekan untuk kita merasa sama2 ye!


Puding kali ni pun tak kurang juga sedapnya.. Puding yang mewah dengan rasa coklat. Yang buatkan ita tertarik puding ni di sajikan bersama sos karemel dan coktail buah-buahan.. satu kelainan.. tak lah asyik makan puding dengan kuah kastard je kan.. sesekali kita ubah citarasa dan cuba sesuatu yang baru pulak!

Bila dah cuba memang sedap rupanya bila puding coklat ni di makan bersama sos caramel. Pulak bila tergigit buah-buahan coktail yang masam manis tu.. walla sedap dan menyasikkan...


PUDING BLACK FOREST
by : Nunung
Sumber : Buku Pelbagai Jenis Puding

1 sudu makan serbuk koko
1 biji kuning telur

koko di bancuh dgn sedikit air suam.
Telur di pukul
Campurkan kedua2 bahan di atas dan kacau rata.


satu peket agar-agar serbuk - anggaran 12-14 gm
150 gm gula pasir - ita kurangkan 120 gm
1/2 sedu teh esen vanila
600 ml susu coklat
300 ml air
50 gm coklat masakan

Masak agar-agar bersama air dan gula hingga larut
Tuangkan susu coklat dan masak hingga didih
Tambahkan coklat masakan yang telah di cincang kacau rata
Ambil sedikit adunan agar-agar dan campurkan dengan telur kacau rata
Tuang kembali ke dalam agar2 sambil di kacau
Masak kembali sampai didih
Tambahkan esen dan tapis
Tuangkan ke dalam acuan yg di sukai
Biar hingga sejuk
Simpan dalam peti ais supaya dingin
Hidangkan bersama coktail buah-buahan dan sos caremel

21 comments:

kzai said...

cop org pertama terjah..hehehe...yum yumm nya puding..sejuk msuk tekak

Kak Sam said...

kak ita nak tanya soalan bodo ni. Sos karamel tu cam mana?

AZLITA AZIZ said...

hehe...

mmg yummy kzai

AZLITA AZIZ said...

sos caramel tu ade jual yg dah siap ready made..

kalau buat sendiri tu macam buat gula hangus tu tapi air buh lebih sikit dan tambahkan esen vanila..

Ribbon Clown said...

aww..cantik gambar chocolate bar tu..

Mama Hawa/Mama Nani said...

As Salam Ita :)
Lama tak BW kat sini... mmg nmpk yummy puding black forest tuh nk buat takut kat rumah anak2 tak minat...nak mintak jauh pulak ehehe tgk lah mungkin buat 1/2 adunnan

nonierahman said...

Salam kak ita.....bestnya.kalau kek black forest mmg favourite nonie,puding nie rasa ala2 kek black forrest x?tp xde cherry ei

Nazrah said...

Assalam Kak Ita.. baru tercari2 puding coklat..cuba yang ni pun ok gak nampak gayanya...

mihanamin said...

ermmm..fav min nih...klu knduri kt mn2 ada puding ni min lh pengabis nye hehe..rajin btul lh ita ni... kita sbgi ibu klu bole apa sj yg anak mkn biar lh dr air tgn kita kn..tp klu bab mls dh smpi...kedai jugak lh jwb nye haha...

Zaliedana said...

Assalam kak ita,alahai cunnya puding akak,sedapnyer kalo lalu kat anak tekak time panas2 gini..Pagi tadi penang ujan lbat,skang nih dah panas terik..

Mas said...

cantikkkkkkkkk....
menggodaaaaa....

Nurul said...

Assalam K Ita...
Sedappppnya puding ni... cantik memang tertarik tgknya...
Blog K ita mmg versatile...
* Nanti sudi2 ler amik award dr blog nurul yer... Award ni sebenarnya paling sesuai no.1 tuk K Ita... :)

Wan Anita said...

Assalamualaikum kak ita...lamanya wan tak terjah blog akak...klau tak blog akak ler tempat wan dok skldeng ari2....puding ni mesti cuba sbb wan ni penggemar puding...kat dlm peti umah ni sentiasa ada puding......ewwww...mabeles nyerrrr.tq kak.

Qasey Honey said...

Asslm kak..nk tnye sbungkus serbuk agar2 tu yg bpe gram yekkk...

AL-SHEIKH said...

salam..kak ita,nak tanya berapa gram agar2 puding black forest 2.??kalau aDA r ley x minta resepi agar2 gula merah?.

aimie amalina said...

hayoooooo
sy mang terpegun melihat keindahan gambo tu
belom lagi ase ha
dh la antu pudingg
heee
sedapnye kak
maceh akak share resepi ni!

mainiza said...

nyumm..nyum..da terasa2 di tekak..baru tgk jer tu..

Ummi said...

Itaaaaaaaaaaaaaaaa...seperti biasa, cantiiikkk, cuuuunn mcm org yg membuatnya gak....ni dah puji nih, ada x untuk akak? :)

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
mmg btl kata akak ummi tu.. cun mcm org yg membuatnya.. mmg cantik kejadiannya... hati terus terpikat.. suka2!mmg menarik..

Diana @ Melley Mey said...

Diana singgah lagi ... hehehee... nak bagitau akak.. diana ada bg akak award.. nnt senang2 jemput ler singgah yer akak.. :)

xanti said...

salam, suka sgt blog akak