iklan

iklan floral cake

iklan ada

Monday, September 19, 2011

NASI AYAM PLANTA

Assalamualaikum...

Selamat pagi Malaysia! Selamat pagi semua...
Wah! lama bercuti kan.. seronoknya rasa dapat gi beraya rumah kawan2..
Hari ni dah mulakan semula rutin harian.. yg bekerja dah kembali bertugas, yg bersekolah dah mula ke sekolah semula.. bagi suri rumah macam ita ni tak de perubahan yg nyata.. kerja  tetap sama cuti ke tak cuti ke kerja terus.. hihi dah tanggungjawab..

Beberapa hari bercuti ni ramai lah kawan2 yg nak datang rumah. Ita adelah masak beberapa juadah istimewa tuk tetamu yg datang ke rumah. Dan hari ni ita akan kongsikan beberapa resepi istimewa yg ita masak untuk dijamu pada rakan2 yg datang ke rumah.


Menu pertama nasi ayam planta. Resepi nasi ayam planta ni ita ambil dari buku masakan Planta Resepiku Warisanku oleh Mohmad Jafni Abu Bakar. Dalam buku ni menghimpunkan beberapa resepi yg cukup popular di beberapa negeri dalam Malaysia yg telah di kumpul oleh beliau. Kebanyakkan resepi adelah resepi turun temurun keluarga.

Hari ni ita kongsikan pula resepi yg bagi ita sangat menarik iaitu resepi Nasi Ayam Planta yg di kirimkan oleh Pn. Hajah Sabariah. Resepi dari Pn. Sabariah atau lebih di kenali kak Sabar di kalangan pengemar2 resepi ayam beliau. Nasi ayam resepi milik keluarga dahulunya di jual di Gombak, Selangor. Resepi nasi ayam kak Sabar pernah mendapat sambutan menggalakan dari pelanggan restorannya. Pelangan yg datang sejauh dari Perlis dan Kelantan semata untuk mencari resepi istimewa ini. Sejak beliau besara resepi ini tidak lagi menjadi menu utama di restorannya.
Jom kita intai2 resepi yg sedap hasil sentuhan Pn. Sabariah.

NASI AYAM PLANTA
by : Pn. Hajah Sabariah
Sumber : Buku Resepi Planta


Bahan Ayam
1 ekor ayam - dipotong 10
3 sudu besar kicap pekat
1 senduk kicap manis
1/2 senduk gula
1 kiub ayam
3 sudu minyak bijan
3 biji bawang putih - dikisar
5 inc halia - dikisar


Rebus ayam yg telah di potong dan di cuci bersih hingga empuk.
Air rebusan ayam jangan di buang kerana akan di gunakan untuk menanak nasi.
Campurkan semua bahan- bahan di atas.
Lumurkan pada ayam yg telah di rebus tadi.
Perap sekejap.
Panaskan minyak yg banyak dan goreng ayam tadi.

Bahan Nasi
4 cwn beras - cuci bersih toskan
air rebusan ayam secukupnya untuk menanak nasi
1 senduk planta
5 ulas bawang putih - dikisar
1 inc halia - dikisar
2 batang serai - dititik
sekuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
5 ulas bunga cengkih
garam secukup rasa.

Masukkan planta dalam periuk nasi dan tumis sekejap bahan2 untuk menanak nasi.
Masukkan air rebusan ayam dan beras.
Tanak nasik sehingga masak.


Bahan Sos Cili
3 ulas bawang putih - kisar
1 inc halia - kisar
6 biji cili merah -  dikisar
2 senduk sos cili
1 senduk sos tomato
garam dan gula secukup rasa
3 sudu besar planta

Campurkan semua bahan untuk membuat sos.
Masak atas api dan kacau.
Bila dah 3/4 masak masukkan 3 sudu besar planta, untuk mendapatkan aroma dan sos yang berkilat.
Perasakan dengan garam dan gula.


Bahan Sos Kicap
1 sudu besar planta
2 ulas bawang putih - kisar
1 inc halia - kisar
1 senduk kicap manis
3 biji cili padi - dihiris

Tumiskan semua bahan sos kicap dgn planta.
Tambahkan hirisan cili padi untuk menambahkan kepedasan.

15 comments:

Mas said...

wahhhh..menyelerakan betoi nengok nasi ayam tu kak...

Puan Ros @ Tadika Sinaran Intelek said...

Salam.Hujan-hujan ni lapar pulak jadinya tengok nasi ayam ni.

ninazsyafinaz said...

Waduhh...tetiba rasa lapar je nih...

aroha mizwa said...

salam..
adeh jd lapar pulak tgk nasi ayam kak ita...dah la tgk pic pon mcm nak terkam je heheh

Cheq Sue said...

haaaaaaaaaa............nak pengsan nengok nasi ayam kak ita ni!!!

Gee® said...

oder nasi ayam planta satu!!

Ummi said...

Weeehhh nasi ayam pulak Ita nih! Bikin perut akak cemas jek taauu..baru nak kempis sikit...huhuu

fazian.batrisyia said...

Lapornya nengok gambar ni waktu lunch...

Nazrah said...

suka nya nasi ayam... pinggan biru pun cantik gak

maszull said...

salam...wah sedapnya nasi ayam tu tapi syg mama x mkn ayam la...masakkn anak2 boleh la...:)

ShidahKitchen said...

Wah Sedapnyer...Baru bercadang2 nak buat nasi Ayam Planta ni...:) Tgk K.ita buat bertambah berkobar2 lak rasanyer..Tq K.ita sbb kongsi resepi yg menarik ni :)

Ibu Lala said...

Sedapnye akak. Kalau dekat memang saya dah terjah rumah akak...

anymz said...

akak angkut resepi ya ita.ada kelainan sebab ada myk bijan..cam sedap je tu kan ita..bahan yg lain tu dah biasa kita buat kan?...nak try lah..:)

Juwita Jamaludin said...

menarik je nampak kak.. anak 2 nama nasi ayam tentunya suka.. leh cuba nanti InsyaAllah

noorsafone said...

ermm...sedapnya nasi ayam...amik resepi ya Ita,nk try nanti.