Thursday, September 29, 2011

MAKARONI BAKAR

Assalamualaikum...

Apa khabar semua hari ni.. sihat tak? Alhamdulillah lah kalau semuanya dalam keadaan sihat.. Memandangkan cuaca kat JB yg tak menentu sekarang ni.. memang kena sentiasa pastikan kesihatan kita terjaga.. Hari ni anak ita Dalili tak sihat.. demam. Semalam masa balik tusyen muka dah merah padam macam udang kena bakar.. Pas bagi makan ubat terus suruh dia tidur. Pagi tadi bila tengok demam dia tak kebah lagi, ita tak kejut lah dia tuk gi sekolah ugama.. ingat bila sihat nanti baru gi sekolah. Bila bangun tidur terus siap2 nak gi sekolah kebangsaan.. aik! tak tungu demam kebah lagi dah sibuk nak ke sekolah.. dalili... dalili..


 Dah makan dah? Masak ape ye hari ni tuk minum petang? kadang kala pening kepala jugak tak tau nak masak apa?? Nasib baik member2 request suruh buatkan makaroni bakar. So petang ni kita bermakaroni pulak lah ye!
Ita biasa kalau petang dah makan berat2 macam ni.. malam memang dah tak makan lagi lah.. uik! ni lepas raya badan rasa macam dah berat aje.. tu la.. makan tak ingat.. semua bedal aje.. hihi bila dah terasa berat aje kaki ni melangkah anak tangga baru sibuk cari dacing yg tersorok bawah katil.. aduyaiii...

Ok kita lupakan sekejap hal berat badan tu.. karang ade pulak yg tak mau makan kang.. hehe.. ala naik sikit aje tu.. tak pe.. esok kita joging lah kan??
Resepi makaroni bakar ni ita ambil kat My Resepi.  Dalam banyak2 resepi..  ita berkenan dengan 2 resepi makaroni bakar ni. Satu di kirimkan oleh siapa lagi kalau bukan bloger kesayangan ramai.. che mat kita.. CMG dan satu lagi kiriman dari Dilaohdila


Pening kepala ita sebab tak tahu mana satu nak pilih sebab dua2 nampak sangat menyelerakan. Akhirnya ita ambil keputusan untuk gabungkan kedua2 resepi ni.. haha memandai aje kan ita ni.. Tapi tak pe.. sebab mat kata tak salah kalau kita derhaka.. kat resepi! tak kena sumpah jadi batu pon... hihi sabor je le..

Bila dah di gabungkan tau2 aje lah kan bau dia fuhhh!! mengancam betul.. mengaruk satu rumah bila dah masak.. perut ni pun apa lagi dok mengesek lagu keroncong lah jawabnya... Aduyaiii... sedapnya.... Apa rasanya .. emmm.. mestilah sedap kan! tapi... tapi.. ita tak rasa lagi.. huhuhu kita posa.. jap lagi lepas buka baru ita bagi tau eh! ape rasa dia.. adoiii.. lambat pulak terasa jarum jam ni berputar.. dah tak tahan dah bau dia.. perghhhh!!

Jom kita tengok penyediaan Makaroni yang cukup mudah ni!
Yang ni cara ita buat ita gabungkan antara kedua2 resepi

MAKARONI BAKAR
Gabungan antara resepi:
CMG
DilaohDila


200 g makaroni, direbus hingga lembut, toskan dan gaul dgn sedikit minyak.
250g daging cincang, dibersihkan
1 tangkai cili merah, dihiris
1 tangkai cili hijau, dihiris
50 g cendawan butang, dihiris nipis
1 labu bawang besar
2 sudu besar rempah kari
1/2 cawan potongan daun kucai
parutan keju cedar secukupnya

Kastard
5 biji telur gred A
200 ml susu cair
2 camca teh tepung gandum
1 camca teh gula
1 camca teh garam
 


Dalam bekas besar, satukan semua bahan2 kecuali bawang besar, rempah kari, daging, keju cedar dan bahan2 untuk kastard. 
Gaul rata dan ketepikan. 


Panaskan minyak dan tumis bawang besar bersama rempah kari sehingga naik bau.
Kemudian masukan daging dan kacau rata hingga daging masak
Tambahkan garam secukup rasa.
Kemudian masukkan makaroni dan bahan2 lain yg telah di satukan tadi dan gaul rata


Dalam bekas lain, satukan bahan-bahan utk kastard dan kacau rata menggunakan wisk. 
Tuangkan kastard kedalam makaroni tadi dan kacau hinga bergaul rata
Sediakan loyang untuk membakar.
Sapukan loyang dengan buter.
Panaskan oven pada suhu 180C
Tuangkan adunan tadi ke dalam loyang
Taburkan parutan keju
Bakar selama 20 minit atau sehingga masak
Ita bakar dengan api bawah selama 20 minit dan kemudian buka api atas bawah dan bakar lagi selama 5 minit.


Jutaan terima kasih kepada kedua2 tuan empunya resepi.. Terima kasih juga pada My Resepi dan majalah RASA

22 comments:

suzie said...

suzie pown puasa gak arini..nengok gamba2 tu ya tuhan...tergugat iman jap.... arini sempat salin resipi dulu..kalau nak buat tunggu hari cuti.... baru seronok...

zura said...

sedapnyer kak ita.. rsa cam nk bwt skrg tp bhn x ckup r..

Sari Yusa Ibrahim said...

urmmmm.. dah siap potong tu, Kak Ita.. Ada yg tak sempat menunggu berbuka karang, hahahaha...

mas kitchen said...

best lah kak ita..dah lama teringin nak buat..tp kak rumah ni...x de yg berkenan makaroni....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

belum minum petang lagi ni ita.. yg sepotong tu meh campak ke sini.. hehehe...

nurul huda said...

wahh.. sedap lah nampak kak ita.. rasa mesti lah lagi sedap kan.. sabar taw akak.. lagi sikit je nie nak berbuka.. jgn selalu bukak tudung saji pulak ek tgk makaroni tu.. ade yg kecur pulak nanti.. hehehe :p

Mas said...

menyelerakan betoiiii...
kasi sepiring boleh kak..he3

Oh Oeya said...

Wow!!

fazian.batrisyia said...

Sedapnya nampak...mcm nak dok berjiran pulak dgn kak ita ni...dpt ambik bau pun jadilah..kalau jiran baik hati dapat sepiring pun lagi sedap!

nonierahman said...

sedapnya kak ita,nonie pon pernah buat makaroni nie.letak cheese extra lg umphhh.nanti nak try yg resepi kak ita pulak la

Sunah Sakura said...

dari dulu teringin nak buat ni..tapi tak reti..ni nak tengok cane akak buat.hehehe

Ida,Japan said...

tengok macaroni k'ita....adehhh terliurnyer,lama dh tak buat...dulu2 rajin gak buat ni..skrg jd malas...

✿ Myra ✿ said...

uiii...sedapnya nampak..ni yg geram nak buat sama ni..hehe

Juwita Jamaludin said...

lama tak buat kak.. ini yang rasa nak buat nin.. selalu buat makaroni goreng je.. menyelerakan betul

Gee® said...

mengancamm!!

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
Ya Allah... sedapnya tgk... terus lapar memalam nie singgah kat dapur akak tau... sungguh menyelerakan...

Nur68 said...

Assalamualaikum Kak Ita,

Sy dah cuba resepi ni last weekend, mmg sedap tp sy guna cream cheese tatura sbb ada stok lepas raya dlm fridge ..tp mmg dpt pujian the whole family...dah masuk dlm favourite recipe...

Tqs for sharing...

kami zuzi ... said...

makaroni bakar ni baru je saya try ... mmg terbaik, mudah dan best ... yummy ... cuma macam biasa la makaroni mkn byk2 muak ... tapi mmg best ... thanks akak masam manis ... blog mmg awesome

Fairuz Wazir said...

Salam...tumpang tanya, susu cair tu ideal milk or fresh milk ye? Thank you...

-iLLa- said...

Sedapnya....

Jeanette said...

You inspire me. You cooks and bakes are lovely. The photography is simply beautiful. Thanks for sharing, Kak!!

zar zareny said...

So simple....
Aduh duh duh...
Boleh dicuba.
Terliur sgt2.potluck 26hb dirmh kwn cikgu erobik.boleh bwk ni...