Monday, August 8, 2011

Tak de kerja cari kerja..... adeh!

Assalamualaikum...

Apa khabar semua... Melangkah seminggu lagi kita dalam bulan Ramadhan... Masih lagi meneruskan ibadah puasa... alhamdulillah... semoga kita sama2 dapat mengisi bulan Ramadan ini dgn amalan.. semoga kita dapat ganjaran pahala yg berlipat kali ganda seperti yg telah Allah janjikan...

adoiiii... semalam satu hari ita kat dapur... masyaallahhhhh.... penatnya rasa... macam nak tanggal rasa tulang pinggan ni... rasa dah nak tercabut dah skru kat pinggang ni... aduyaiiii... tu lah kata orang tak de kerja cari kejorrrr.... dan dah tak terkojorr.. kojorrr... nasib laaa... labuuuu....

Semalam kan hari minggu ingat nak ambil lah peluang minggu ni nak buat biskut Raya. Ita ni sebenarnya memang tak suka buat biskut Raya ni... dari dulu-dulu lagi.. sebab :
1. Ita tak suka sangat buat benda yg sama berulang2 banyak pulak tu...
2. Ita tak suka bau biskut tu ketika di bakar...
3. hehe sebenarnya ita tak berapa suka makan biskut raya tu yg malas ajeeee... nak buat..

Kalau tetamu datang beraya kat rumah ita lagi suka masak.. biarlah ita berejam2 kat dapur masak tak pe... dari dok berejam2 kat dapur buat kuih raya. adoiii... tak larat den ni...


Tah kenapa semalam datang mood nak buat kuih raya pulak.. gi lah cari kat Kongsi Resepi, tak banyak pulak koleksi biskut raya. Intai2 pulak kay My Resepi, tah napa My Resepi semalam satu hari tak leh search asyik error aje... last ita dok jenguk2 kat google... terjumpa lah  biskut ni.. uikk... comel lote.. dah lama nak cari resepi biskut ni tapi tak ramai yg buat.. mak cik suami ita ade buat biskut ni tuk jual. Biskut dia comel sangat dan mmg suka sangat ita tengok... dan tak dapat di sangkal lagi hasil air tangan mak cik suami ita ni mmg sedap sangat .. apa aje yg di pegang kalau bab masak ni mmg jadik laaa... bukan aje jadi cantik dan mengagumkan.. malah sedap pulak tu... kek lapis Sarawak dia.. mmg marvelousss... sedap sangat!! tapi nak minta resepi dan nak berguru ttg masak memasak ni ita mmg segan laaa... sebab dia meniaga... segan nak minta resepi... :(

Akhirnya ita jengah kat dapur kak Wan dan terjumpa lah resepi biskut ni.. tu langsung terus lah godek2 kat dapur sebab bahan semua mudah dan dah tersedia kat dapur..


OK kita balik semula pada biskut ni.. ade yg berkenan????  sebelum nak buat ita nak ingatkan dulu..  kalau takut di lambung ombak jangan berumah di tepi pantai... kalau tak cukup saborrrr... jangan lah... cuba2 ye! mmg pengsannn... Ita rasa tahap kesaboran ita benar2 teruji ketika buat biskut ni... Ya Allah Kau ampunkan dosa aku semalam kerana banyak sangat mengomel... hingga minit2 terakhir....

Kalau nak buat biskut ni rasa2 mesti orang tu kena ade urat dawai tulang besi.. baru boleh buat! kalau rasa banyak skru yg dah loose tu... lebih2 lagi yg kat tengkuk dan kat pinggang tu.. mintak maafff manyak-manyak... lupakan aje leee... masa ita buat ni pon dalam kepala dok fikir... adoiiii... baik gi tunjuk2 aje kat bazar... saborr je le...


Bayangkan ita mula buat biskut ni lepas sahur.. Ita habis bakar pukul 6.30 petang... makkkkkkk aiiiii.... tak sempat masak tuk buka tu... aduhhh... cian Dalili dan suami ita semalam.. last2 gi makn kat luar... sekali lagi kesaboran ita teruji... susahnya nak cari tempat makan kalau bulan ramadhan.. lagi2 bila kita tak booked awal2... hanya orang beriman aje yg selalu di uji.. aceh.. aceh... perasan lah pulakkkk.... ya! adoooo..... >o<

adoiii... banyak songel pulak lah ita ni.. bila lah nak bagi resepi ni.....??? sabor....sabor aaaa... kan dah kata... nak buat biskut ni nak kena banyak saborrr... nak dapat resepi pon kena banyak2 bersabor... itu baru ujian kesaboran pertama.. tu.. masa uli doh tak lah rumit senang aje.. macam biasa kita buat biskut.



Kesabaran ke 2

Bila dah siap doh tu kita bahagilah pada 3 warna.. ikut warna tembikai.. merah hijau dan putih.. kalau nak buat tembikai kuning boh lah warna kuning.. Pas tu nak kena gentel sebijik sebijik... mulakan dgn warna merah dulu... kacangggg.... senang aje kan..?? ita buat anggaran 8-10 gm sebijik. Dapat tak banyak..

Kesabaran ke 3

yg ni buat ita kalut sikit... sebab dlm resepi kata canai doh atas papan.. uiii... mmg tak leh canai sebab adunan tu bila canai dia melekat kat papan canai.. pulak mmg susah kita nak balutkan doh tu pada bebola tadi.. payah nyeee.... adoiiii... berpeluh2 di buatnya... turun darah sekejap! Akhirnya cara yg ita buat ita.. ita ambil sikit doh tu ita canai atas tapak tangan.. guna jari aje... pas tu pelan2 bungkus pada bebola tadi mana yg tak dapat sampai tu kita tampal aje le.. janji dia bersalut sempurna.. pas tu gentel balik bagi rata... buat nipis2 aje tau!

bila dah dapat idea tu baru dapat buat yg hijau pula dgn agak lancar.. walau pun ade juga masa.. jalan jam... hehe

Bila dah siap tu masukkan dlm peti ais kejap bagi keras supaya senang nak potong.. Masa ni lah dapat longar2 kan tulang tu sikit.. regang2 kan otot mana yg dah kendur tu... dapat gi solat jap!

Pas tu kita potong mula2 ita bahagi 4 aje ikut kata dlm resepi.. dah comei dah bila bakar rupanya adunan tu kembang... dari 1/4 tembikai dah jadi 1/2 ala.... tak comel lah pulak!....rasa ita kena kurangkan baking powder masa buat sekut ni.. lain kali.. amboiii... ade hati nak buat lagiii... hehe


Kesabaran ke 4

Nak potong satu hal... kena guna pisau yg tajam dan nipis.... masa potong 4 ok lagi.. tapi, bila nak potong lapan... saborrrr... je leeee.... sepenuh jiwa , raga dan penumpuan harus di berikan agar tak terpotong jariiii... tadi nampak sikit bila dah potong kecik2 tu.. makkkkk aiiii... banyak nya...

Kesabaran ke 5

Nak bubuh bijan pon satu hal tak leh nak tabur2 cam tu je... nanti tak nampak buah tembikai pulak!.. ni yg den... tak larat ni... rasa nak tanggal kepala.. dah naik berpinor dah bijik mata ni... rasa juling sekejap lah.. dah lah kecik2..

Kesabaran ke 6

Nak bakar kena masuk dalam paper cup.. tak leh bakar cam tu je tau! nanti dia tak jadi buah tembikai... jadi lemping tembikai pulak... yaaa... amponnnnn... sabor.. je leee...

Bila dah kecik2 tu makan masa jugak lah nak bakor kan.. kalau oven banyak tak pe lah jugak.. ni satu aje...

Kesabaran ke 7

hehe sabor je leeee baca kak ita mengomel panjang2 ni kan.. tu nak uji kesabaran jugak tu... bila dah cukup kesabaran di dada haaa... ok dah boleh lah mencuba... :D

Terima kasih pada penyumbang resepi kak Wan dari blog Citarasawan. Banyak lagi biskut dari kak wan yg ita berkenan dan nak cuba buat.... Resepi di bawah ni resepi kak Wan tapi ita buat ikut cara ita.. ita tak salut dgn telur.. kalau nak ikut cara kak Wan boleh jengah kat dapur kak Wan. Ade 2 cara boleh pilih yg mana berkenan di hati...


BISKUT TEMBIKAI
by : Citarasawan

150 gm gula kastor
150 gm mentega
1 biji kuning telur
1 sudu besar susu pekat
320 gm tepung gandum
1 sudu kecil baking powder (lain kali kena kurangkan)
1/8 sudu teh  garam
sedikit pewarna merah dan hijau
paper cups
bijan hitam


Pukul gula dan mentega hingga sebati. Masukkan kuning telur dan susu pekat. Putar lagi hingga rata. Bubuh tepung gandum yang sudah diayak dengan serbuk penaik dan garam. Uli perlahan menjadi doh. Bahagikan kepada 3 bahagian, merah, hijau dan plain. Buatkan bebola kecil dengan doh merah. Canai doh plain nipis2 je..pastu salutkan dengan bebola merah tadi. Canai doh hijau nipis2 gak, kemudian salutkan dengan doh tadi. Buat seperti buah tembikai.

Simpan sebentar di dalam peti sejuk (supaya mudah memotongnya).
Belah 4 bebola tadi, pastu letak lah bijan hitam sikit dan aturlah dalam paper cups dan barulah diletak di dalam tin pembakar. Bakarlah pada suhu 160 drj celcius selama 20-25 minit atau hingga masak.


legaaaa.... dah siap.. uikkk jalan dah macam nenek2 Si Bongkok 3 .. siang mengantuk malam berjaga...

42 comments:

anymz said...

seram sejuk ni ita..panjang betul senarai sabo tu..hehe

shazmir said...

hahhasedap nie...
btw nice blog..sme cam tuan die cantik..!

xyz4mir.blogspot.com

Lovely Kitchen said...

buat biskut comei2 ni mmg perlukan kesabaran yg amat tinggi...E-na selalu juga dok seharian di dapur nak siapkan sekut raya bila tiba musim raya...mmmg penat , dpt bayangkan kepenatan k.ita tu...biskut ni lum pernah try lg...ms bakar letak je dlm paper cup mmg x melepek sekut tu ye kak...ms tgk gmbr e-na kata rajinnya akak nak wat potoshot letak dlm paper cup...ghupenya mmg guna ms bakar ye...so ari ni rest la dr ke dapur kak betulkan urat2 balik..

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak..
irfan mmg suka mkn biskut nie.. tiap kali raya mmg dia akan cari biskut nie kat rumah saudara mara.. tp mummy dia x reti nak buat.. huhuu.. n makcik2 diana kata nak buatnya mmg kena kesabaran sbb rumit .. kagum ngan akak tau... comel kejadian biskut tu.. cantik sgt!!!!

aeinio said...

comelnya biskut nih... haiiiiii nak buat ke tanak buat hihihii

umi said...

salam Ramadhan kak ita, wah memang urat dawai tulang besi sungguh kak ita ye! hanya orang terpilih aje mampu buat biskut tembikai ni hihi...

Wanieyra said...

Salam kak ita....

Cantiknya cookies tu. tapi tak sanggup ira membuatnya. Ira tumpang makan kat situ boleh tak?

ijayuji said...

Salam kak ita! waduhhhhhhh **Pitam** kita jenis tak sabo, nak buat beskut mcm ni tunggu bulen mengambang baru leh buat kalau tak mmg pengsan sorang2 kat dapo hihihi...tp nmpk menarik, tkpe kalau rajin kalau dah bulan dtg tuu kita cuba buat :D

Nurul said...

Salam, K Ita..
Comey sgt biskut tuh... tgk pun tau camner rumitnya nak buat biskut tuh... Mmg betul2 teruji kesabaran ni.... :)

Ida,Japan said...

walaupun penat getir, nk patah tulang pun hasilnya k'ita wow!!..mmg cute, cantikk ler biskut ni,kalau ida...hai, lambat lagi ler nk buat menda2 yg rumit ni...ida pun tak suka buat biskut raya, sbb tu kalau kt m'sia beli jer...lebih baik buat kek...nahh, sekali bakar dh msk..Tapi kalau dok sini terpaksa la buat kak, entah rajin ke tdk ni

nanonano said...

comelnyeeeee,
tp perlukan tahap kesabaran yg tggi,
xdapek la kot nk bt kuih spesis ni :p

CT NoArIzAh ArIs said...

Salam tuan rumah..mmg menguji kesabaran buat kuih ni w/pun nmpak cantik dan sedap.... dah beberapa thn sy intai resepi biskut ni tapi belum ada keberanian nak buat lagi takut2 silap hari bulan terbukak poso den..huhuhu!!

Tahniah lah dh siap satu kuih raya comel yg menguji kesabaran ni ..hehe!!

NADYA ANWAR said...

hmmm.. gerenti x buat.. sebab kesabaran saya amatlah rendah sekali ekekekek... tapi salute la kat kak ita.. dalam ngomel2 pun hasil nye cantik. very the very marbeles :))

smlm saya buat cookies mix nuts coffee , ambik kat sini.. mmg sedap. thanx akak!!

izahdaut said...

comlnya sekut... akak tuko nama la sekut ni..,. sekut KESABARAN. hahaha... tahniah kak ita..kerana kesabaran anda teruji semalam.. kalau jual ni, kena harga emas la kan..

Sha HomeMade Cake n Choc said...

ya ammpooon kak ita,rajin betul lah akak ni, memang tabiikkk habiis . Rasa sayang pulak nak makan, caaantiik sannngat.walau macamana pun tahniah dah siap biskut yang kiut miut tuuu.

Sari Yusa Ibrahim said...

tabik springgggggggggg!! ngan kak Ita, Kak Ita buat sy gelak terbelahak2, mcm ni kalu, sy surenderlaaaaaaaaa... hahaha

Dahlia said...

biskut ni keras ke kenyal?

Asyifa Mustaffa said...

tabik springggn pada kak.Ita...sy mmg x sabar...buat apam dot2...pun mcm dah patah urat pinggang...! nie kan pulak nak buat biskut nie...adunan nmpak mudah..tp betapa punya bnyk kesabaran tu...yg sy rasa ssh tu.....tambah2 ada anak kecik nie...adoiyai...wat biskut simpel2 la sy thn nie....

Yatie said...

mmng berkenan lama biskut ni, bila Ita citer tahap kesabaran,,,tu yg tak pasti tu..hehehehe..btw cantik yg amat sangat kejadiannya..berbaloikan tahap kesabaranmu di uji semalam...sblm ni yatie pernah beli je biskut ni, habis sebalang beli lagi yg kaler kuning plk..pastu beli lagi...ghupernya manyak syusah ya nak membuatnya....kalau camtu tunjuk2 jelah..hehehehe...

CT Delima said...

As'salam Ita

Rindu nak menjengah kesini, tangan dah baik jadi bilehlah nak ketek2 laptop panjang2..hihihi.

Memang sabar betul ita kan, kalau ct yang buat dah lama badan ni berkerat 7 agaknya.. hahaha. sabar jerlah kan, alhamdulillah berkat kesabaran walaupun ada ngomel2 tu terhasil biskut yang sangat cantik. nanti ct datang umah ita raya hidang Biskut Tembikai 'kena Sabar' ni ya.. hehehe

qaseh johanna said...

kak ita..sy pnah wat bskut ni mase sekolah dlu..ssh sgt..tp xscantik kak ita..kecik molek..

sbb sy buat dgn adik n mak..kami cuma belah 2 je..sbb xlarat nk melayan dh..cuma time raya..bskut ni abeh dulu..hihi

**dh lama xbuat kuih raya..

Pink Mama said...

alahai comelnya kuih =)

Fiza Nordin said...

cutenyelah kaka... rasa2 mcm nak buat je...tp baca omelan akak, adeh...gerun!!!

apepun syabas akak! sgt syumel tembikaimu itew :D

Juwita Jamaludin said...

Comel.. Suka2 tgk rajinnya akak buat cantik plak tu

ZalinZalina said...

Hai kak itaaaaaa..lama saya tak komen kat sini..hari ni baca citer akak buat biskut tembikai ni buat saya tergelak sorang2..he he he..kak ita ni kelako gak ye... nak buatnya punya la siksa tapi masa nak makannya nanti kejap je dah masuk mulut kan...apapun kak ita memang orang yang sabaaaaarrr :)

ilahjy said...

dek ita
kak ilah siap print xerita ceriti ita.. tak sabar nak baca kat lappy niii jenuhhhh perembang biji mata..soo utk lebih kyusuk membaca kak ilah dah print dan jadikan ala2 buku utk simpanan kak. dulu cara buat mcaron kalu tak silap..kak dah jadikan ala2 buku.. t.kasih semoga pahala berganda wpun jadi nenek kebayan bongkaok 3.. hehehe.. kak dah merasa skt pingggang dek oii.. buat 4 biji tudung saji guna kain potong2 buang rangka dia. kahas utk pameran sultanah johor dtg melawat kem majidee 2003... jln terkengkang kak masa ut adoiii aiii serik nak duduk lelama dah pas tuuu...

Mas said...

masyaAllah...cantikknya biskut tu.....
sangat comeiii....
nak pengsan mas tengok cara menbuatnya...
tahniah kak ita berjaya buat biskut yang cantik lagi comeii tu...

Yummy Chocolate said...

Hihihi..Seronok baca "ngomelan" k.ita..seseronok melihat kuih K.ita yg cumell tu :) Tahniah k.ita..Shida tak tau la boleh bersabar mcm k.ita ke tak..hihi :)

Cendana Kasih said...

saya pernah buat biskut ni..tp itulah, boleh demam dibuatnya... dan biskut saya jadi leper, gara2 tak masukkan dalam paper cup...dan takmo buat dah..serik !!!

saya ambik dua tiga ketui biskut Ita yer...hehehe

Kakwan (K1) - citarasawan said...

salam Ita,, saborrr byk2 yaa wat bskut ini mmg laa penatnya x terkata.. lgi satu biskut dam nak cuba tak ? kena 2x ganda saborrr nye hee hee.. slmt berpuasa dari Kakwan :)

Ummi said...

Salam Ita, waaaah akak terlepas dah...siap buat biskut raya dah eh...weeee..biskut tembikai...huk alaaahh...rumitnyaaa..x terbuat la akak...pandang je la..xpun mintak Ita poskan sebalang kat akak..hehe

Gee® said...

bravo...bravo... terima kasih byk2 yer cikgu...sgt mencabar sekut ni... rasanya tak sanggup nk terima cabaran smpi jadi nenek2 si bongkok 3 tuh... pakat layan mate ajelah... ita mmg hebat!!

DG said...

Tak sia sia deh punya begitu panjang kesabaran .... cookies bener2x cantik sekali :)

Sri Anda said...

Salam Ita. Tahun lepas ada juga akk cuba buat biskut ni. Mula2 dah siap dipotong tu memang lah nampak cantik sangat apa lagi happy2 lah sangat tapi bila dibakar dah jd caam lempeng. Rupa2 nya kena truk dlm papaer cup ya. Terima kasih Ita dah berkongsi ilmu. Semuga rezeki Ita betambah2 hendaknya.

Noor said...

Cantiknyerrrrrrrrrrrrr.......... walau membuatnya dengan susah payah tp berbaloi. Cantik sangat!!!!

Kasturi Nusi said...

fuyoooo...caya la kak ita. tukar kak nama kuih ni jadi biskut tembikai kesabaran. kalu saya yg buat dah jadi biskut tembikai ketakutan namanya. tolong makan untuk saya sbb x mmpu sy nak buat

intan said...

x sanggup nk buat rasanya...

TulipKu said...

comeynyer..

dayang Citra said...

comelnya..berbaloi susah membuatnya..kalau saya,saya simpan je buat pameran.

zila-sweet chocolate at homemade said...

Wahh comel sangat2...raya ne thun nak cuba bwat ne hihi

zila-sweet chocolate at homemade said...

Comel sangat2..raya thn ne mow bwat biskut tembikai..:)

Hafizal Fauzian said...

come n sedap... x leh nak bersabor mcm ita ni.. so kite beli jer.. 50bj rm30.. memula rasa cam mahalnye kuih ni.. tp bila dah tgk resepi ita ni ptut lah.. mahal.. heheheh