Follow if you like

Aug 26, 2011

Salam Lebaran Buat Semua.....

Assalamualaikum...

Salam di pagi Jumaat, penghulu segala hari... hari Jumaat yg terakhir dlm bulan Ramadhan ni..
Minggu ni adalah minggu terakhir umat Islam berpuasa. Minggu terakhir juga untuk anak2 bersekolah. Minggu terakhir juga untuk mereka yg bekerja. Esok juga adelah hujung minggu terakhir untuk kita melengkapkan lagi keperluan untuk menyambut Lebaran.

Bagi suri-suri rumah ini adalah minggu yang paling sibuk sekali. Macam2 nak di siapkan sebelum menyambut Lebaran. Semua terpikul di bahu kini. Mula sibuk memasang langsir, menukar sarung kusyen, mengganti cadar baru, membentang permaidani... alih perabut sana... alih perabut sini.. semua dilakukan untuk mengindahkan lagi rumah bagi menyambut tetamu di Hari Raya.

Minggu ni juga minggu terakhir untuk menyediakan hidangan untuk para tetamu, kuih dalam balang dah mula dikira cukup ke nak di isi dalam bekas kuih raya nanti. Mula mengodek2 kek untuk di hidangkan sebagai pemanis di meja hidangan. Esok lusa dah mula mencari bahan2 dapur pula untuk nak masak di malam raya. Daging, ayam, udang adalah antara yang wajib di beli... bawang, cili, rempah juga tersenarai dalam list.. mula mencari daun ketupat, daun palas dan buluh lemang. Petang raya pasti semua menyinsing lengan dan berpencak silat didapur.


Keperluan anak2 dan suami juga harus di utamakan. Baju raya harus di gosok, supaya semua tampil segak dan bergaya di pagi raya. Bagi yang pulang ke kampung pasti sudah mula memasukkan segala kelengkapan ke dalam bagasi. Jangan ade yg tercicir pula.. aiii... tak beraya pulak karang.. hihi Untuk yang pulang ke kampung jangan lupa matikan semua bekalan eletrik dan gas. Kunci semua tingkap dan pintu dengan sempurna, ini tuk mengelakkan tetamu yg tak di undang. Pastikan juga kenderaan dalam keadaan selamat. Jangan lupa beritahu jiran tetangga bahawa anda sekeluarga pulang beraya di kampung. Pandu dengan cermat dan berhati2 di jalan raya ingat orang tersayang...

JPJ telah mengeluarkan senarai 13 laluan maut di sekitar Johor agar pemandu kenderaan berhati-hati dalam perjalanan pulang ke kampung. Ini berikutan kekerapan berlaku kemalangan ngeri di kawasan berkenaan terutama menjelang cuti sekolah atau musim perayaan. Antara 13 laluan maut itu

Jalan Ulu Tiram-Kota Tinggi
Kota Tinggi-Pengerang
Johor Bahru-Skudai
Johor Bahru-Pontian
Kota Tinggi-Mersing-Endau
Mersing-Kluang
Skudai-Kulai-Simpang Renggam
Kulai-Kota Tinggi
Pontian-Batu Pahat-Muar
Batu Pahat-Ayer Hitam
Muar-Yong Peng
Muar-Batu Pahat
Muar-Tangkak.


Mungkin minggu ni adalah minggu terakhir ita bersiaran di alam maya ni. Lepas ni pasti tiada ruang tuk  ita mengucapkan salam Aidil Fitri kepada semua. Di kesempatan ini ita mengambil kesempatan untuk mengucapkan Salam Aidil Fitri kepada semua muslimin dan muslimat di mana sahaja anda berada. Kepada rakan2 seperjuangan, saudara - mara dan sahabat handai.... Juga kepada teman2 bloger dan dunia masak2 ita di alam maya ni tak kira lah di ruang mana sekali kita ke udara... samaada di Sembang resepi, Kongsi resepi, blog2 masakan, wall-wall masakan waima di ruang iklan sekali pun kalau ade antara tutur kata yang menyinggung perasaan harap kemaafan juga yg ita pinta. Halal kan segala resepi yg di kongsikan besama.. semoga perkongsian ini memberi rahmat kepada semua....




Jutaan terima kasih yang tak terhingga kepada pengunjung setia Masam Manis dan Azlita Aziz FB, Selamat Aidil Fitri buat semua... Ampun dan maaf ita pohonkan dari kejauhan ini.. sekiranya ada antara kata2 yg tercatat menguris perasaan... mungkin ade antara msg yg tak sempat di balas, atau ada antara pertanyaan yg terlepas pandang dan ada resepi yg di pita belum dapat tertunai... jutaan keampunan ita pohonkan.. ita hanya insan bisa dan hambanya yg kerdil yg tak mampu melakukan semuanya dalam satu masa.. insyaalah jika di berikan sedikit ruang ita akan tunaikan segala permintaan... Salam sayang buat semua dan Salam Aidil Fitri...


Terima kasih ita juga buat rakan2 yang tak putus2 kirimkan ucapan Selamat Hari Raya, E Card, Kad Raya dan lagu Raya. Salam Lebaran juga buat semua.. Semoga persahabatan kita dan jalinan ukhwah yg telah terjalin ini berkekalan selamanya...

Thank You B. Berry Curtain & Carpet for the hamper, especially Mr. Foo, Mis Lim and all B. Berry staffs. Selamat Hari Raya to you guys...  

31 comments:

Junie Octovian said...

Morning Ita...akak selalu je jengah dapur Ita semasa BW mencari idea utk memasak. Hari ni singgah nak menghlurkan salam kenal di samping mengucapkan Selamat Hariraya...mohon halal semasa lalu lalang tu ye?

Cheq Sue said...

selamat hari raya jugak untuk kak ita....

Kak Sam said...

Selamat hari raya buat kak sekeluarga.

Belinda Adzmi Ibu Ilhamny said...

selamat ari raya..:)...sweetnyerr anak dara akak..

Adinda Wawa said...

selamat hari raya kak ita... :)
tgk laluan kat johor tu..mcm semua tempat je kak ita...ehm..Insyaallah..berhati2 di jalan raya... mulakan setiap perjalanan dengan doa..mudah-mudahan dipermudahkan.. Amin...

Abg Ijal said...

Salam Aidil Firi khas utk Pn Ita sekeluarga! Ketika ziarah-menziarahi dan kunjung-mengunjungi sahabat handai serta saudara-mara, berhati-hatilah di jalanraya.

Keep on blogging & cooking!

Mamamya said...

selamat hari raya utk kak ita n family....byk pesanan dr kak ita...terima kasih kak... :) sememangnya di saat2 akhir ni lah baru terasa kelam kabutnya nak buat persiapan....awal2 dulu rasa mcm blh nak siap..tetiba hari ni rasa mcm x t'kejar pulak...:)


salam lebaran...maaf zahir n batin....

fazian.batrisyia said...

Selamat hari raya...ada masa boleh share lagi...pengalaman, resipi, tips dll.
Dalili tu comel...bunga sekuntum ye kak?

Lieya said...

Uiii besarnya hamperrr...

ameris said...

slamt ari raya utk dalili. mak ooii besar nya hamper...lg berat dari dalili kot. hehehe

Mas said...

selamat hari raya aidilfitri buat kak ita sekeluarga.....
maaf zahir batin...
moga akak sekeluarga bergembira dihari raya nanti...

Oh Oeya said...

As Salam.

Selamat Hari Raya buat Kak Ita sekeluarga.

mysweet said...

Selamat hari raya jugak kat kak ita..nnti mesti rindu nak jenguk2 blok kak ita..hehehe..

Nurul said...

Selamat Hari Raya buat Kak Ita sekeluarga..

bunga matahari said...

kak ita...salam perkenalan....suka tgk gambar2 makanan yg kak ita upload semuanya nampak cantik....resepi2 yang kak ita bagi pun semuanya sedap-sedap belaka...anyway selamat hari raya!

Pink Mama said...

Selamat Hari Raya Kak Ita & family.

fiza damia said...

selamat hari raya untuk kak ita sekeluarga..ampun maaf jika ter kasar bahasa..halalkan segala resepi yang di ambil ye..

dZana said...

selamat hari raya n maaf zahir dan batin ita

NINA said...

Selamat Hari Raya buat Ita sekeluarga......salam perkenalan dari akak..from Kedah

ICook4Fun said...

Selamat Hari Raya to you and your family.

Juwita Jamaludin said...

selamat hari raya aidilfitri kak.. tentu akak sibuk dah ni macam2 kena buat ye.. maaf zahir dan batin.. terima kasiha atas tunjuk ajar akak selama ni..:)

Nur-nba said...

Salam Aidilfitri buat Kak Azlita sekeluarga.. Comelnya anak dara akak tu persis ibunya..

PatinPasta said...

Selamat Hari Raya Aidil Fitri buat Kak Ita sekeluarga. Travel safe and have fun :)

Yatie said...

Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin buat Ita sekeluarga...moga ceria di pagi syawal yg mulia..

::Azura Rahman:: said...

Salam Aidilfitri Kak ita.. maaf zahir batin kak.. nk duit raya!.. hihihihi..

Ummi said...

Salam Aidilfitri buat Ita dan keluarga...semoga sentiasa diberi keceriaan di hari raya nnt dan bahagia selalu.. Mohon maaf zahir dan batin dari akak....muaaahhh!

Hariz said...

Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin dari blog.hariz :)

quinnie said...

salam aidilfitri buat kakita sekeluarga..:)

ida @ 1001resepi said...

salam ita,
selamat menyambut hari raya aidil fitri buat ita sekeluarga...semuga berbahagia selalu disamping keluarga tercinta...:)

ida @ 1001resepi said...
This comment has been removed by the author.
aishah zaharin said...

Assalam kak ita,

comel betul anak dara kak ita nih. :D

Powered by Blogger.