Follow if you like

Aug 19, 2011

PISTACHIOS BITES

Assalamualaikum...

Alhamdulillah kita masih lagi dapat bernafas di bumi Allah dan masih dapat meneruskan puasa dan amalan yg di tuntut.

Maaf semalam tak dapat nak masukkan N3 dah kepenatan.. mmg lepak sangat! emmm.. minggu ni mmg minggu mengemas rumah.. minggu depan lagi lah bertambah sibuk tu lah ita kena kemas awal2.. semalam dapat settlekan cermin tingkap.. baru perasan banyaknya tingkap kat rumah ni bila kita dok mengelap sorang2 aduyai... punyalah berabuk.. sebab jiran ita ni tgh buat renovation rumah tu yg berabuk sampai ke rumah ita.. tapi tak leh lah nak marah sebab kita kan hidup berjiran.. dulu masa ita buat dia yg kena tanggung akibatnya.. ni giliran ita lah pula... sabor je le.....


Masih ade lagi yang ingat kukis yg ita pernah dok tayang hari tu... hihi... bukan tak nak masukkan tapi banyak lagi kukis yg menanti..tu yg terpaksa tunggu giliran.. ni pun ade lagi ni.. tah sempat tak nak masukkan sebab bila dah mula mengemas rumah ni mood nak up date ni asyik tertunda aje.. ialah bila kita dah pegang mop dan penyapu serta bersinsing lengan tu yg malas nak mengadap komputer ni nanti semua terbengkalai...


Ramai yg dah mula mengukis.. macam2 kukis yg ditayang.. cantik dan menarik tergoda ita.. nanti nak buat jugak lah.. tengoklah kalau sempat.. ala ita buat bukannya banyak sangat... satu adunan aje.. pas tu nak bagi orang sana sikit... orang sini sikit... kita ambil yg koret2 aje le... buat syarat beraya.. hihi


Jom lah kita tengok kukis yg ita buat ni pulak.. lambat2 kang tak siap lagi kerja ita ni..
Kukis ni ita ambil dari sebuah buku masakan Keistimewaan Biskut oleh Rozita Abdul Kader. Sedap jugak biskut ni sebab ade pistachio dan coklat urai.. lain sikit lah dari biskut lain yg kebanyakkannya menggunakan badam. biskut ni pun senang aje buat dia sebab pakai terap2 aje.. biskut kalau terap2 ni senang kerja.. cepat dan ringkas....hihi


PISTACHIOS BITES
by : Rozita Abdul Kader
Sumber : Buku Keistimewaan Biskut

Bahan A
150 gm mentega
100 gm gula icing
1 biji telur
1/2 sudu teh pes pandan
1/4 sudu teh pewarna hijau epal

Bahan B
50 gm pistachios - bakar dan kisar halus
20 gm coklat urai
20 gm tepung jagung
20 gm susu tepung
280 gm tepung gandum

Hiasan
Coklat masakan hijau
serbuk roti
pistachio bakar dan cincang halus

Panaskan ketuhar pada suhu 150C
Sebatikan bahan A hingga rata
Masukkan bahan B dan uli hingga menjadi doh yg lembut
canai dan terap dengan penerap biskut
Susun dalam dulang pembakar
Bakar selama 30 minit
Bila dah masak susun atas redai hingga sejuk

Cairkan coklat hijau secara double boiler
Celupkan biskut dalam coklat
gaulkan pula dgn serbuk roti dan pistacio cincang


10 comments:

ijayuji said...

Salam kak! mmg swedap lah niii ada kcg pandai tu kan :D tp sini payah ler nak jumpa yg isi dia jerr mesti siap2 dgn kulit keras dia tuu :D tp nmpk sedap sgt ni kak!

ilahjy said...

kakilah dah print mcm biasa la yaa..
kacang pandai yg buat pula lawa mmg cun laa sekut ni ada salji gituu..love yg bengkok ada seni tersendiri..

Ummi said...

Salam Ita...weee tergoda la dgn biskut pistachio ni...mesti sedap, sbab akak suka sgt makan kacang nih....adeeei mana nak cari pistachio nih! Kat kedai bakery ada ke idak, ntah2 ada pun dah abis...maleh nk pi pasaraya, ramai org...huhuu, xyah buat la kalau maleh ni eh...hehehe

chikadakbiru said...

weee sedap ni biskut nih...ade pistachio...tak dpt bayangkan rasa dia...:)) cantik hiasan dia...lembut aje kaler

Gee® said...

Memang sedap biskut ni, thn lepas gee ada jual paling laku...seronok sgt dapat resipi... nk try buatlah...

Anna said...

slm kak ita... tergoda ngan bentuk love2 ni.... sure sedap sbb ada kacang pistacho.... yum3...

Mas said...

memang cantikkk biskut2 raya kak ita ni......
jeless tau..he3

Hanim said...

jeles kan mas nengok k.ita ni wat kukis banyak2 dan cantik2 plak tu. jom serbuuu tp jauh la plak...hehehe klu dekat umah k.ita la yg pertama kena serbu hahaha

SuriHanna said...

cutenya biskuttt....

Juwita Jamaludin said...

bestnya pistachio.. suka kacang tu..:) biskut pun lawa

Powered by Blogger.