Follow if you like

Aug 6, 2011

Pening pala den.... ni haaa...

Assalamualaikum....

Selamat pagi semua..... Apa khabar semua???  sihat ke???
haaa... kalau dah dengar lagu ni mesti dah tau ita masak ape kan...???
Ini lah kalau dah tiba musim dorian... pasti macam2 menu dari dorian yg keluar kan... Hari ni kita tengok pulak resepi Bubur Kacang dari ita ni.


Hari tu Bapa ita datang rumah bawak lah buah dorian ni.. Dalili punyalah suka.. dia mmg antu dorian.. kalau jln kat pasar tu kalau bau dorian cepat aje idung dia tangkap bau tu.. kalau kat hingway bila ade je lori dorian lalu mesti lah semerbak bau dia kan... aiii... dia ape lagi pasti lah terliur nak makan durian.. selagi kita tak beli selagi tu lah asyik tanya aje... pot... pet... pot... pettt...lomah mak dia ni...


 Ita mmg tak suka makan dorian... tak tau lah kenapa.. sejak azali lagi.. bau dorian pon ita tak boleh bau.. adoiii... pening kepala den ni haaaa....
Bila dorian ni dah banyak sangat semput jugak dia nak kena habiskan... ayahnya dah serender dah.. dah tak larat dah nak ngabiskan.... nak pecah  perut... eiiii.... takut jugak ita kalau perut ayah dia pecah!! haha

Oleh tu ita buatlah bubur kacang ni... Tu yg payah kalau tak suka durian tapi kena jugak buat bubur durian... tahan nafas aje leeee.... Habis aje masak naik kembung perut ita dah sama kembung dgn perut ayah dia sebab dok nahan nafas aje.... hehe


Kat rumah bapa ita mmg banyak tanam pokok durian.. Bapa ita ni macam2 pokok dia tanam kat kebun tu.. bapa ita ni rajin orangnya... tersangatlahhhh... rajinnya.. tak reti dok diam ade je kerja dia.. kalu dia dok diam2 tu maknanya dia tak sihat lah tu.. kalau tak selagi kudrat 4 kerat dia masih bertenaga selagi tu lah dia dok berkebun... Umur dah 80 + dah tapi.. kalau buat kerja.. kalah menantu2 dia semua... yg menantu2 tu semua siang2 dah angkat bendera putih...  emmmmm.....


Resepi buat bubur durian ni senang aje kan semua pon dah tau buat... biasa ita tak de sukatan.. main campak2 aje... sebab dulu kalau tengok mak buat campak2 kita pon ape lagiii... campak jugak laaaa....
Tapi kali ni ita guna resepi dari farihafaizal yg ita ambil dari My Resepi. Terpikat dengan resepi ni kerana ia menggunakan sago.  Terima kasih kepada penyumbang resepi.
Jom lah kita intai bubur kacangversi bersago pulak..


BUBUR KACANG DURIAN BERSAGO
by: Farihafaizal

1-2 genggam kacang hijau-direndam selama lebih kurang 2jam didalam air
1 senduk gula pasir
1 senduk gula merah-bancuh dlm air panas&tapis - ita guna gula melaka
Santan-1/2 biji
3 sudu/b sagu mata ikan-basuh
3 helai daun pandan-basuh
8 ulas durian-ikut suka kalo nk tambah lagi
Air sedikit

Jerang kacang yg telah direndam tadi dgn air yg baru. Jerang sehingga kacang agak empuk,kalo air kering tambah kan air.
Masukkan gula pasir dan gula merah yg telah ditapis tadi. 
Masukkan juga sagu mata ikan yg telah dibasuh. Kacau sekejap. Perlahankan api.
Masukkan daun pandan dan santan, kacau.
Akhir sekali,masukkan kesemua durian.
Tunggu hingga sagu mata ikan masak dan boleh lah ditutup api.

12 comments:

nonierahman said...

salam kak ita..pagi2 dah tayang bubur kak..heee
best lagu background oi...lalalala :)

Lina said...

Ita.. ruginya tak makan dorian.. sedap tau.. mmg fav akak sekeluarga mkn dorian

izahdaut said...

kalau hubby saya kata hilang nikmat dunia kalau tak reti makan duian.. haha saboo jela..

woo pekat gitu bubur tu.. ada sagu lagi pekat la kan kak ita..saya dapat membayangkan akak pening bau durian.. haiishh kesiannya diaa..yang ni kuah tumpah kat dalili dari bapaknya la kan, bukan dari emaknya.. hehe

Gee® said...

heeee...samalah kita tak makan doroyan...tak thn baunya itew...
tp bubur kacang memang best...ada sagu pulak tu... pergh!! nyam2x...

ijayuji said...

Salam kak ita! kita dah 2 kali beli durian asyik habis di buat makan gitu masa buka tak tersampai hasrat nak buat bubur durian :D bila nmpk org buat terasa nak makan lah pulak! durian kita pulak dah takde :D

kzai said...

ita..rugi kalau x pandai mkn doghian..ilang satu nikmat makan tu...hehehe..

kzai said...

dalili pun mcm anak akak yg pompuan tu..pantang bau durian...mesti terliur dan suruh beli

Mas said...

perhhhh..pepagi akak tayang bubur doyan.......
menggoda betoiiii.....

Mas said...

perhhhh..pepagi akak tayang bubur doyan.......
menggoda betoiiii.....

Sofea said...

Ita, lain pulak kat rumah ni..mak bapak suka durian..anak2 kureng skit, bila beli depa mkn kot seulas dua, yg lain habis kami bedal..:)

ibundo said...

rugilah ita tak makan durian. Habis tu, bubur tu ita sendiri tak makanlah ek..

Diana @ Melley Mey said...

semalam kat pasar diana ternmpk buah durian dah kat cnie.. cuma diana x berani beli lg sbb tgk mcm x berapa elok jer .. huhuu.. kena tunggu bebtl musim durian baru boleh beli nmpknya..

bubur kcg durian mmg fav kami sekeluarga.. cuma kalau diana yg masak mmg x bubuh sago.. diana n anak2 mmg x berapa makan sago... tp tgk yg akak buat tu kan... rasanya diana boleh abiskan tu wpun ada sago... nampak sedap sgt

Powered by Blogger.