Follow if you like

Aug 7, 2011

PAU SAMBAL

Assalamualaikum...

Selamat pagi dan selamat meneruskan ibadah puasa di bulan yg mulia ni..
Mungkin ramai antara kita yg mengambil peluang cuti ni untuk pergi membeli - belah sempena menyambut Syawal yg bakal menjelang.

Kalau berbelanja tu hati2 ye bila berjalan dgn anak2 terutama yg ade anak2 kecil. Kang kita leka pilih baju anak ilang tah kemana. Pas tu kita pula yg gabra... nak mencari pulak! kata orang malang tak berbau.. sebelum terjadi apa2 lebih baik kita berhati2..

Bila bercakap pasal bershoping dgn anak2 teringat lah ita pengalaman bershoping dgn anak2 masa dorang kecik2 dulu. Adoiii.. naik semput nafas mak dia masa anak2 ita ilang kat pusat beli belah.. kalau sorang tak pe ni sampai dua2 sekali.. mana lah tak pucat gigi mak dia ni...!! aduyaiii...


Amirul dan azrul kalau masa kecik2 tu macam lah upin dgn ipin tu ha.. dia mmg rapat dan tak berenggang. Satu hari tu ita ni nak gi beli baju raya dorang ni lah.. masa pilih2 baju tu terleka pulak, dah lah  dgn orang yang ramai... dan sale gila2 pulak tu... lagi lah mak dia ni macam dah tak ingat dunia lagi dah.. tup tup lepas aje pilih baju cari budak berdua tu tak de di sisi... alamak!! panik lah mak dan ayah dia ni.. mula lah kelang kabut... ita ni lagi laaa... anak baru 2 pas tu ilang dua2 pulak tu...

Mula mengelabah tak tentu pasal.. ayah cari utara mak cari selatan.. air mata ni usah cakap dah berjurai2 dah.. sampai satu shoping kompleks tu panik!.. walau pun masa tu jarang kita dengar org culik budak macam sekarang ni... adoiii... mmg lah saat tu tak tergambar dgn kata2.. nyawa ni kata org macam dah kat ujung tadukkkk jeee... nak pengsan pon ade...

Sekali masa ita dah nak terduduk pengsan tu... ita terperasan patung kat tempat shoping tu .. aikkk!! apasal lah patung2 ni semua kaki dia ade 4. Yaaa... Allahhhh... ya rabiiiiiii..... bila ita selak skirt patung tu rupanya dia dua beradik tu dok nyorok bawah skirt patung tu... masyaallahhhh.... pulak dia boleh cakap cakkkk!!! aduyaiiiii... anak... anak... sabor je le.... dia tak tau kita dah kering darah dah...

Itu sekali.. kali kedua ilang lagi... dgn situasai yg sama.. tapi mak dia dah agak mesti sembunyi bawah skirt patung lagi.. habis semua skirt patung kat shoping tu ita selak.. tak de.. jugak.. aik! panik lagiii.. tiba2 ade orang tanya ni anak sapa ni... ya allah... dia menyorok pulak dalam timbunan baju yg mengunung dalam dalam stackable baskets tu... masyaallahhhh.... mmg kering darah ita tau gara2 budak berdua tu... aduyaiii

Tu lah kan susahnya berjalan dgn anak2 kat shoping kompleks.. budak2 ni mmg pantang tengok mak dia leka.. ade ade aje kerja yg dia nak buat.. yg tak terjangkau dek akal kita ni haaa..


eh! panjang pulak ngomel pagi2 ni.. bila nak ke dapur ni.. Jom lah kita intai resepi yg ita masak ni ha.. mana lah tau kalau ade yg nak buat tuk buka puasa petang nanti..
Ita buat pau sambal. Memang fav ita ni kalu kuih yg macam2 donut ni resepi asal pon untuk buat donut tapi ita buat pau sambal kebetulan sambal pon ade tu yg jadi projek mengepau ni..
Resepi kali ni ita ambil kat dapor Mas setelah tertarik dgn kemontokkan donut yg Mas buat. Mas ni rajin buat donut, macam2 resepi donut yg dia dah cuba.. mungkin anak2 mas suka makan donut tu yg mas rajin buat tuu.. sama macam mak ita bila tau anak2 suka makan itu lah yg dia rajin dan suka buat sebab apa??? tak membazir.. mmg licin semua..

Adunan ni boleh tahan jugak dapat banyak! walaupon ita buat 1/2 adunan aje.. kalau keluarga tak besar tu buat lah separuh adunan je.. Resepi ni kena hati2 pada sukatan air dan susu.. kalau ikut resepi asal ia akan terlembik sikit adunan tu.. jadi pastikan tuang air dan susu tu sikit2 semasa menguli asal dah tak lekat kat tangan dah ok lah tu..


PAU SAMBAL

Adaptasi dari resepi DONUT
Sumber : Mas

Bahan ( 18 biji saiz besar ) 

3 1/2 sudu kecil yis segera (instant dry yeast)
1/4 cawan air suam
1 1/2 cawan susu segar, pada suhu bilik ATAU dipanaskan sedikit
1/2 cawan gula halus
1 sudu kecil garam
2 biji telur
1/3 cawan shortening / butter
5 cawan tepung gandum
Minyak untuk menggoreng

Masukkan air suam dan yis ke dalam mangkuk yang besar (mixing bowl), biar 5 minit atau sehingga berbuih.
Masukkan susu, gula, garam, telur, shortening/butter dan 2 cawan tepung. Gaulkan sehingga sebati. Masukkan lagi tepung sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh. Uli doh sehingga permukaan ia jadi licin dan tidak melekat pada tangan.
Tutup mangkuk dengan kain lembab atau plastic wrap dan biarkan pada suhu bilik sehingga naik dua kali ganda. Bagi yg ada breadmaker, boleh sediakan doh dlm bread maker macam buat roti.
Taburkan sedikit tepung di atas papan canai, canaikan doh tadi kepada ketebalan 1/2 inci. Potong 'donut' dengan donut cutter. Bagi yg takde dunut cutter (macam sy), bahagikan doh kepada 18 bahagian yg seimbang. Bulatkan doh, buat lobang ditengah-tengah degan jari.
Tutup donut dengan kain kering dan rehat selama 30 minit atau sehingga naik dua kali ganda.
Panaskan minyak. Goreng donut dengan api kecil atau sederhana sehingga perang keemasan. Jangan guna api besar, nanti doh kat dalam tak masak.
Toskan minyak. Salut degan icing @ coklat semasa donut itu masih panas.


10 comments:

izahdaut said...

uiishhh ngurut dada saya membaca anak ilang ni kak.. saya pun kalau toleh je diorg tak de rasa ilang napas kejap. tapi alhamdulillah diorg mmg tak kemana..tak de la nak sorok bawah skrit.. hehehe... nak gelak pun ada bile membaa kes kak ita ni..

semalam menu saya pun beger mesia ni. tapi tak snap gambo pun.. masing2 duk baca doa nak ngap je dah. hehee

betul.. donut ni rasanya kena banyak kurangkan air nya tu.. kalau idak lembikk ler sangat. naik tensen menambah tepung. hehee

::Azura Rahman:: said...

kuih peberet zura ni kak ita.. nak seploh bijik bolehhhhh?.. hihihi..

Gee® said...

gee pon ada pengalaman anak 'hilang' masa g shopping dulu... mmg panik giler!! gelap dunia sekejap... uish!! mintak simpang malaikat 44 kan... anywy syukur alhamdulillah diorang dh remaja pon sekrg...

btw... terlioq tgk donut sambal ita tuh...

norazlina said...

hi kak ita, singgah and follow..be my follower.still new blogger...ina nak cuba donut akak ni.aritu try wat donut tapi x naik.bentat...huhuhu...

eima.manan said...

tergelak baca pasal budak tu..ha ha ha..aduyaii..nakal betul. nostalgia bershopping menjelang raya. :D

JaMiLa said...

terase rindu kat mak kite kat kampung sebab dulu slalu dia buat pau sambal ni..ntah dpt blk ke x raya ni..sedeh nye..setahun sekali nk jmpa pun susah..='(

Juwita Jamaludin said...

kak ita cerita akak macam cerita saya kecil2 dulu nak raya mak saya kata saya pernah hilang .. menangis mak saya.. hihihi rupanya saya sala ikut orang ingat mak saya sebab ramai sangat orang.. hihihihi

pau sambal good idea lama tak buat

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak ita..
baca kisah akak kat atas tu.. mmg risau gak d buatnya kan akak.. nasib baik mereka main sorok2 jer.. comey jer mereka kan.. tp kita ibubapa mmg dah x tau camner ler nak gambarkan keadaan masa tu kan akak...huhuu

cantik sungguh gambar2 tu akak... mmg menarik d pandang.... pau sambal tu kalau anak2 diana mmg suka mkn... tp diana x perna buat sndiri lagi... cantik sungguh ler pau sambal yg akak buat tu... suka diana tgk

rizan2080 said...

salam kak...sue pun penah anak ilang jap kt bazar ramadan pd mlm raye...ya Allah kak...kalutnye orang ramai sgt pulak tue....sue gi ngan suami n adik2 sue skali...ktorg bpecah cr...nasib baik sue jumpe die pegi kat tpt org jual mainan....makcik tue pulak tgh cakap anak saperlah sorang2 nie....sue da nk nangis da kt situ. ade gak suare yg marah2 x reti jage anak katenye....pengajaran dr tu su da x pegi da bazar ramadan dgn anak2...bio abg je yg gi.

mimi malik said...

K.Ita terima kasih, resepi best... Saya tak pernah Cuba, takut tak jadik, so bile try step by step...hubby kata sedap sgt... Guna inti sambal sardin... Wolla!! Superb!

Powered by Blogger.