iklan

iklan floral cake

iklan ada

Tuesday, August 23, 2011

NASI BERLAUK

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua...
Hari ni ita nak kongsikan satu lagi menu istimewa masyarakat dari negeri Cik Siti Wan Kembang ni. Kalau kita tanya lah kan orang Kelantan pasti semua tau akak Nasi Berlauk ni. Nasi Berlauk boleh di katakan salah satu menu istimewa masyarakat Kelantan. Biasa ia di makan sebagai sarapan pagi. Masa mula2 ita menjejakkan kaki ke negeri tanah tumah darah suami ita ni.. rasa pelik jugak bila melihatkan mereka makan nasi sebagai sarapan pagi. Sebab kalau kat Johor kita dah biasa sarapan pagi dengan nasi lemak, lontong, soto, mi atau apa2 juga kuih muih. Tapi rupanya memang dah jadi kebiasaan orang Kelantan makan nasi untuk sarapan.


Orang Kelanatn ni biasa adalah golongan petani dan nelayan. Jadi mereka perlukan tenaga tuk melakukan kerja berat tu.. Oleh itu mereka akan menganbil makanan berat untuk mengalas perut. Dulu masa mula2 ita sampai ke Kelantan ita selalu singah ke warung atau gerai makanan arwah nenek suami ita. Gerai nenek suami ita ni berdekatan dengan sungai, jadi ramailah nelayan akan singah makan di warungnya sebelum mereka turun kelaut. Dan menu istimewa yg di jual salah satunya adalah nasi berlauk ni.


Nasi ni akan di masak dalam periuk besar yg di pangil 'jeluk'. Waaaa... berasap2 nasi bila tutup jeluk di buka. Berselera betul melihat mereka menikmati nasi panas berlauk ni. Gulai untuk nasi ni biasa menggunakan ikan tongkol atau ikan kembung. Nasinya pula adalah nasi putih yg biasa di tanak atau di kukus. Makan pula bersama ulaman timun dan sambal cili. kalau nak lagi sedap boleh lah di makan bersama budu.. waaaa... meleleh2 air liur..


Nasi berlauk adalah kegemaran suami ita selain nasi kerabu dan nasi dagang. Dah lama teringin nak merasa akhirnya ita buatkan setelah puas mencari resepi tuk gulai berlauk tu. Ita ambil resepi ni kat My Resepi. Resepi di kirimkan oleh Marjina. Ita rasa Marjina ni orang Kelantan kot.. sebab gulai ni mmg sedap dan sama rasanya dengan gulai yg di jual di Kelantan. Bertambah2 suami ita makan.. memang berselera betul.. dah lama mengidam nak makan tu.. sebab kat JB ni jarang kita nampak orang jual.. yg biasa ade nasi dagang dan lasam aje..

Terima kasih kepada Marjina yg berkongsi resepi yang sedap ni. Ita minta izin tuk sharekan kat sini pulak lah ye!


GULAI NASI BERLAUK
by: Marjina

Bahan-bahan ( 3 orang )

4 ekor ikan kembong - bersihkan
2 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 hiris lengkuas
1 hiris asam keping
1 sudu kecil cili blender
1/2 tin santan - about 200 ml
1/2 cawan air
sedikit serbuk kunyit
cili merah

Masukkan ikan dalam periuk
Blend semua bahan-bahan kecuali asam keping dan cili merah. Masukkan dalam periuk berisi ikan tadi.
Tambahkan cili blender,air,santan dan asam keping. Masuk serbuk kunyit.
Masak hingga kuah pekat. Kacau sesekali. Elakkan dari terkena ikan. Biarkan kuah menggelegak dan menjadi pekat.
Masukkan garam dan sedikit gula mengikut rasa.
Tutup api dan hidangkan.
Makan bersama nasi kukus 
Sangat sesuai dihidangkan dengan timun, sambal cili dan budu.



14 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

Wah! Menyelerakan sungguh lauknya tu, ikan tu kalu mak sy goreng dulu, & kuahnya ditumis. Yg ni macam pakai lebur jer, tapi tengok pun dah tau sedap. Kami pun dulu2 biasa juga sarapan pagi dgn nasi, tapi nasi sejuk semlam, hahahaha..

anymz said...

kalau buat masa pagi raya pun sedap kan ita..satu kelainan..
akak kan selalu buat nasi lemak masa pagi raya.memang menjadi tumpuan betul.thn lepas akak buat siap bungkus nasi lemak dlm daun pisang..semua org serbu rumah akak dulu..nasi lemak akak buat dgn sambal sotong kering.
mmm..rasanya boleh tukar selera nih.buat nasi berlauk masa raya kedua pulak..kena beli ikan tongkol siap2 nanti.thnx ita..:)

mayangsayang said...

kak ita nak resepi sambal cili tu dengan tepung untuk goreng ikan tu, bleh tak?

chikadakbiru said...

wah..sedapnyee nasi berlauk nih..1st time dgr..sekali pandang macam ikan percik ajee...rupa2nye gulai yer..

Mas said...

hmm..memang nampak sangat menyelerakan la...
akak..ikan goreng tu..
nampak sangat sedapp la...
kasi resepi kak..

Rabiatun Adawyah said...

salam kak ita...memang peberet tun nasi berlauk dan merupakan makanan biasa org2 Kelantan untuk bersarapan selain drpd nasi kerabu, nasi dagang dan jg laksam serta kuih muih dipagi hari. Biasanya ikan tu dikukus / direbus dulu sebelum diambil utk sediakan gulainya.rasanya sungguh sedap. hihihihi...selalu jg tun buat cara begini jk teringin mkn isi ikan yg lebih fresh.

Juwita Jamaludin said...

Bestnya nampak nasi berlauk akak.. Tak biasa mkn lagi... Tp nampak menarik

Mieza said...

kak ita..betul tu..mieza ni kan rakyat sejati kelantan..mmg ini bekpes fofular org kelate..sukerrrrrr :)

~~zAnAfAhMi~~ said...

org Kelantan memang suka nasi berlauk dan masaknya pun simple, sekali tgk resipi dah boleh ingat....

ameris said...

kak ita, saya org kelantan. ikan tu boleh jugak rebus dulu dgn asam keping dan garam skit.air letak sikit je.

Ummi said...

Uiikksss nasi berlauk mmg best, kalau pekena ni pagi-pagi terlentang kenyang sampai ke petang...tp ni mmg menu orang2 tepi pantai la kan...sbb para suami ramai kerja nelayan dan bawak bekal ke laut... Nampak sedap lak ikan celup tepung dgn keropok gitu.. ^___^

Sheila Shafeareen said...

Salam kak ita mmg sdp kak suami saya pun suka mkn nasi belauk ni....mak mentua pun beniaga kedai mkn...pg ada lah nasi belauk di kedainya...maklum l;e org kelantan mmg suka beniaga...ingat ptg ni saya nka buat nasi belauk lah..ider pun dah ada ni..tq kak

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

wahh... kat sini ada menu nasi berlauk.. akak pulak baru je pos nasi dagang.. hehe..

betul tu ita.. nasi berlauk popular kat belah2 pantai timur.. bukan saja Kelantan.. belah Terengganu pun ada gak.. gulai tu boleh gak gunakan ayam selain ikan.. kalau kat Terengganu pulak.. pagi2 kdg tu nasi minyak pun ada org jual sebagai sarapan selain nasi dagang, nasi kerabu & nasi berlauk.. Kelantan & Terengganu ni lebih kurang sama je jika nak dihuraikan tentang menu2 dorang.. banyak yg sama.. betul2 serumpun.. hehehe.. cuma beza sleng dorang je yg tak sama.. tapi jangan tak tau.. kalau belah2 Besut, Terengganu kat sana ramai jugak yang guna sleng Kelantan.. haha..

oh ya.. gulai nasi berlauk tu.. lebih kurang aje dengan gulai kunyit lengkuas kalau tengok pd resepi tu.... mmglah sedapp!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

eh.. kenapa ramai yg cakap pasal ikan celup tepong tu... akak tak nampak pulak ikan goreng.. yg ada ikan gulai aje.. hehehe.. ker akak yg rabun nehh?