Thursday, August 4, 2011

NASI AYAM MADU 3 hahaha

Assalamualaikum....

Ade yg dah pening kepala nak fikirkan nak masak apalah untuk keluarga petang ni... Biasa lah tu.. kadang2 mmg tak tau nak masak ape?? ade masa pula macam2 nak masak... biasalah bulan Ramadhan ni walaupun Syaitan, Iblis dan Jin di rantai tapi ade satu yg tak berantai iaitu nafsu... nak-nak bila perut kosong macam2 nak di makan dan nak dibeli..

Ita pernah terbaca satu artikel dulu yg menyatakan jangan pergi shoping ketika perut lapar kerana jika perut lapar nafsu kita tinggi dan banyak lah barang yg kita borong.. dan ade yg tak perlu pun kita dok beli... bila balik rumah rasa menyesal pulak!

Emm... tak yah pening2 pala.. dah! masak dgn niat yg ikhlas.. insyaallah.. walaupun kita goreng sebutir telur terasa nikmat telur itu bila kita masak dgn niat yg ikhlas..


Semalam ita buat Nasi Ayam Madu untuk buka posa!. Alhamdulillah sedap sangat! Kepada yg tak de idea nak masak ape petang ni cuba masak resepi ni, ita rasa tak mungkin menghampakan...

Resepi ni Ita ambil dari My Resepi. Resepi di titipkan oleh Nadia. Terima kasih Nadia kerana berkongsi resepi yg sedap! simple dan mudah ni... Alhamdulillah sempurna sudah puasa akak semalam dan berbuka dgn juadah yg sedap hasil sumbangan dari Nadia...

Masa dok cari resepi ni tertarik dgn resepi ni yg telah di cuba ramai dan rata2 memuji kesedapan Nasi Ayam Madu ni.. Ita pernah makan nasi ayam ni di buat oleh kakak ipar ita.. dia pon pernah ajar ita cara nak buat Nasi ni mmg sama cara penyediaannya cuma yg ita tertarik kat resepi sos kicapnya yg ita rasakan ade sedikit kelainan dan tak sabar nak mencuba.. dan alhamdulillah sos kicapnya mmg sedap! tapi ita ade tambah cili padi sikit bagi pedas... mmg terangkat bila boh cili padi.. tak payah buat sambal merah pon dah ok dah ita rasa! sambal sos cili merah yg ita buat pon tak bersentuh kerana masing2 lagi seronok menikmati nasi ayam ni bersama sos kicap yg terangkat!


Kepada yg nak mencuba boleh cuba! ayam madu ni pon sedap! ayam ni boleh di bakar dan boleh di goreng ikut suka kita dan ita memilih untuk mengoreng. Ita tambahkan sikit sos lada hitam semasa memerap ayam tu.. nak bagi rasa black paper sikit. Jadi tak payah lah ita boh lada sulah...

Resepi yg di titipkan ni untuk keluarga yg tak ramai atau untuk makan berdua lah kan senang cakap... kalau keluarga kita besar gandakan lah bahannya.
Jom lah kita masuk dapur kita intai2 resepi dari Nadia yg sedap ni! cuba jangan tak cuba!

Mula2 kita buat Sup ayam dulu. Sebab nanti kita akan gunakan sup ni untuk tanak nasi.

NASI AYAM MADU
by: Nadia


SUP AYAM

1/2 ekor ayam di potong dan dicuci bersih
air secukupnya
1/4 bawang besar atau 3 ulas bawang merah - di hiris
3 ulas bawang putih - dihiris
1/2 inc halia - dititik
2 kiub ayam
1 sup bunjut atau kalau tak de boleh guna rempah tumis 4 sekawan
2 sudu mentega

Panaskan mentega, Tumis bawang merah dan bawang putih hingga garing. Masukkan halia dan air, biarhingga air didih. Masukkan kiub ayam dan sup bunjut. kacau rata kemudian masukkan ayam dan tambahkan garam secukup rasa. Masak hingga ayam masak dan empuk.

Bila dah masak, Keluarkan ayam dan ambil 2 1/2 cawan sup asingkan untuk menanak nasik.
Sup yg telah siap tadi bolehlah di taburkan daun sup daun bawang dan bawang goreng untuk di makan bersama nasi.

Ok sekarang kita buat sediakan ayam pula. Ayam ni kita buat dulu sebab kita nak perap sekejap. nanti bila nasi dah masak baru kita goreng ayam ni. makan panas2 baru kaw!


AYAM MADU

Ayam yg telah di rebus tadi.
2 sudu besar Kicap pekat
2 sudu besar madu
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos lada hitam - ita tambah
1/2 sudu serbuk lada putih - ita tak letak sebab dah bubuh sos lada hitam

Gaulkan semua bahan dan lumurkan atau ratakan pada ayam tadi. Perap sekejap.

Sementara kita perap ayam kita sediakan nasi dia pula
Bila nasik dah hampir masak baru lah kita goreng ayam ni dengan minyak yg banyak.


NASI AYAM

2 cawan beras - suci bersih dan toskan
sehelai daun pandan

Masukkan beras kedalam periuk nasi, letakkan daun pandan yg telah di simpul.
Tuangkan 2 1/2 cawan air sup tadi atau secukup untuk menanak nasi. Masak nasi seperti biasa.

BAHAN HIASAN

daun bawang
daun sup
bawang goreng
daun salad
timun
Tomato

SOS KICAP

2 ulas bawang putih - dihiris
kicap manis atau kicap masin secukupnya
sedikit sup ayam
garam atau gula. (jika kicap masin buh gula aje. kalau kicap manis boh garam sikit)
cili api di hiris - ikut kepedasan kalau suka pedas boh lah lebih2

Panaskan sedikit minyak, tumis bawang putih, pas tu masukkan kicap dan sedikit air sup masak hingga didih. Pas tu masukkan cili dan garam atau gula. Siap di nikmati bersama Nasi Ayam Madu tadi.

13 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

assalam ita...
wahh.. nasi ayam ni memang kegemaran anak2 kita ni... bukan saja anak.. ibunya pun sama! hehe.. sedap pulak tengok nasi ayam ita buat ni.. tp hari kerja ni mmg tak sempatlah nak masak yg beria2 gini.. sampai rumah pun dah lewat.. tunggu cuti hujung minggu barulah sempat..

re: pasal blk kg beraya tu memang dah termaktup dlm perjanjian kami kena balik kg bergilir2.. skrg ni anak2 ratna masih sekolah rendah & kecik2 lagi.. mungkin bila anak2 dah besar mcm anak2 ita.. terpaksalah korbankan juga blk kg kalau anak2 tengah nak exam kan.. sabor jelah.. hihi..

izahdaut said...

kak itaaa... kak ita ni memang jenis cceria je.. kalau baca pot petnyer tu agak2 si dalili ni mesti dah tertumpah kuah.. kan.. mana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi.. hahaha...

kak ita nah cube nasi ayam ipoh tak? rasanya dia punya kicap pun sdap. kalau buat nasi ayam slalu saya guna resepi kicap nyer tu. mabeless... nasi ayam ni saya masuk lam list.. anak2 suke menu gini. bapak anak je tak brapa gemor. tq kak ita

azzra said...

salam ramadhan..saya nak tambah sikit..kalu nak rasa nasi ayam tu lebih harum dan sedap..letakkan sedikit pati jagung ketika nasik sedang mendidih dan dikacau..dan tumis bawang dengan mentega..sekadar tips dari saya..selamat berkongsi..baru hari ni nak buat nasi ayam..tegok2 k.ita dah buat..hehehe

Ummi said...

Waaaaaaaaahhh, nasi ayam pulak.adeii lapor duk pi menjelajah rata dapur org kat ofis ni...curi tulang cuci mata...wakakkakaa... Sedap eks?? Ok masuk list..bila la nak buat...hehe

umi said...

salam kak ita, mmg sedap nasi ayam madu ni, mmg menu lengkap + berkhasiat+sedap di bulan puasa. boleh makan dari berbuka hingga ke sahur hehe..

intan morsalin said...

kena try ni...tengok pon dah sodapppp...thanks share sudi resepi

Juwita Jamaludin said...

salam kak ita.. ita suka buat nasi ayam macam ni senang dan memang sedap kak.. insyAllah boleh la buat menu berbuka nanti bila rasa nak makan nasi ayam..:)

cik cek said...

Waaaa....waaaa...ini nama menu Nasi Ayam manyak sentisip....he he he...Madu 3 lagi.....bahaya ooo....

Ape2pun tgk gambo....rasanya kak cek tau dah...kalau air tgan Ita...mesti sedap...kan kan kan....:)

ilahjy said...

salam ita.. hari berbuka ke 4 kak ilah kebetulan juga buat nasi ayam..senang tak byk kerenah.. tapi nasi kak masukkan oren..sbb byk sgt oren dlm esbok..
esok pg g HKL amek darah pula..

quinnie said...

salam kakita..disana sini duk tengok menu nasi ayam nih....esok giliran kita lak nak buat nasi ayam...heheheh...

wah izah...bagusnye promosi nasi ayam ipoh ek...hehehhe

eima.manan said...

mintak share resepi kak ita.

fadhlina said...

Esk bru nk buat dok sbuk salin hahahaa 1st time bljr masak yg lain dh lulus skng try resepi kak ita plk.. hoho nk gak cuba apa agak nye rsa. Harap2 mak suka nasi ayam yg saya buat... nk tnye mk dh taj boleh tgh tlentang sakit... skng saya plk mewarisi turun tmurun... slmt mcuba utk saya....

Mama-ILuvU said...

Nasi ayam resepi kak ita yang ni saya dah pernah buat...memang sedap..nasi ayam paling sedap saya pernah makan rasanya. Insya-Allah bulan puasa ni nak buat lagi :-)

http://mama-iloveu.blogspot.com/