Follow if you like

Aug 16, 2011

SNOW ALMOND

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua... Salam Ramadhan dan selamat meneruskan ibadah puasa.
Semakin kita menghampiri bulan Shawal semakin pantas terasa masa beredar.. diam - tak diam hanya lagi tinggal 2 minggu saje lagi kita umat islam akan berpuasa.. Bila berakhir bulan Ramadhan pasti kita akan rindukan suasana berterawikh bersama teman2 di rumah Allah.. pasti juga akan rindukan suara kanak2 membaca doa makan yg berkumandang di corong radio setiap kali azan maghrib berkumandang.. pasti rindukan kala mengejutkan anak2 di hening subuh pagi.. pasti rindukan juadah yg kita nikmati setiapa kali bulan Ramadhan menjelang...

Walaupun juadah itu bisa kita buat tapi keseronokkan menikmatinya ketika berbuka puasa tak sama nikmatnya seperti hari2 yg lain...
Dalam kesempatan yg semakin bersisa ni.. marilah kita melipatgandakan lagi amalan kita.. entah kita akan bertemu lagi atau tidak pada Ramadhan yg akan datang...


Sekarang pasti ramai yg sedang menunggu kedatangan malam Lailatul Kadar atau kalau dulu masa kecil2 ita panggil malam tujuh lekor.. ita pun tak tau kenapa panggil malam tujuh lekor.. tapi ia ade lagu yg selalu ita nyanyikan nak2 bila ita nak menyalakan lampu pelita sekeliling rumah...

Malam Tujuh lekor
Pasang lampu terang
Mari kita hibur..
adik dengan abang

Malam Lailatul kadar adalah antara 10 malam terakhir Ramadhan.. Ita pun tak pasti bilakah malam Lailatul kadar tu.. ade yg kata pada 27 Ramadhan.. tapi mak ita selalu pesan supaya 10 terakhir Ramadhan banyakkan berdoa.. buat sembahyang hajat dan solat tahjud semoga amalan kita di terima pada tahun itu.. di murahkan pintu rezeki dan memberi kita kebahgiaan dan kesihatan yg baik...


Kalau kat kampung2 pasti sekarang org2 kampung sedang sibuk menyalakan pelita keliling rumah.. adoii.. sukanya ita saat suasa itu.. kanak2 pula dah mula bermain bunga api.. Ibu2 sudah mula kedapur menyediakan juadah tuk menyambut lebaran.. tampa mengenal erti letih dan penat walaupun seharian berpuasa.. 

Kaum bapa pula sibuk mempelajari taknik mengayam ketupat.. manalah tau kot2 dah terlupa.. ita lah yg selalu dok ambil daun kelapa tuk kakak2 yg  sibuk practise mengayam.. mak pula dok mengajar.. tapi sampai lunyai daun tu ita kerjakan kesudahannya sampai sekarang ita tak tahu mengayam ketupat.. huhu sedihnya.. tak dapat nak tunjukkan kat anak2 cara mengayam ketupat.. akan tahukah anak2 akan datang cara mengayam ketupat setelah banyak ketupat segera di pasaran....


Masa ni juga ita teringat kala memberi ayam makan.. ita selalu cakap kat ayam2 tu.. " makan kenyang2 ye, biar gemuk.. ! tak yah posa.. nanti esok hari raya kita makan awak pulak..." hhehe
Cerita pasal ayam.. adalah satu kenangan bagi ita pada Hari Raya. Sehari sebelum Hari Raya bapa ita akan tandakan ayam2 yg akak di sembelih pada hari tu.. Pas tu bapa ita akan suruh kita 7 beradik tangkap ayam2 tu.. masyaalah.. bayangkan dalam keadaan berpuasa kita kena kejar ayam keliling rumah tuk masak rendang... tapi seronok tau! macam2 aksi yg dapat dilihat.. ade yg buat gaya superman... spiderman.. wonderwomen... ultraman.. dan lain2 aksi yg melucukan.. adoiii.. kenangan betul..

Kartun by :  DuniaAbstrak

Pas tu kena pulak tolong pegang ayam2 yg akan kena sembelih tu.. ayam ni kalau dah kena sembelih dia mengelepar.. adoii.. masa ni lah kudrat tu kena lah yg tulang besi urat dawai ni..hihi
Pas tu kena pulak cabut bulu ayam.. aiii.. banyak kerja kalau nak masak dulu2.. aii.. ade jugak yg sorokkan bulu ayam yg panjang2 tu sebab nak buat sepak yem.. hihi

aiii.. panjangnya celoteh ita hari ni.. tak pe kita sambung esok pulak lah ye kenangan hari raya dulu2.....  kita intai kukis yg ita buat ni pulak!

Kikus ni sedap! rasanya sedikit wangi kerana menggunakan tepung Red Rose.. buat pun tak susah senang aje.. yg susah sikit masa nak salut kukis ni dalam coklat masakan tu.. penat jugak lah berdiri.. sebab dapur ita tu tinggi sikit.. coklat ni pulak kena letak atas dapur, tapi api dah tutup lah ye, supaya masih ade lagi bahang panas dan coklat tu tak cepat mengeras.. tu yg sakit kaki tu sebab berdiri lama.


Kukis ni buat lah comel2 sikit sebab dia mengembang bila di bakar.. walaupun tak gunakan telur tapi mungkin sebab kandungan tepung red rose yg membuatkan kukis kembang sedikit. Kukis ni pun ita cadangkan supaya buat tebal sikit supaya cantik bila kita gigit.. atau patahkan dia.. sedaplah kukis ni boleh lah cuba! dan masukkan dalam list kuih tuk Hari Raya

Sekali lagi ucapan terima kasih untuk kak Wan.. banyak lagi kuih raya yg menarik kat dapur kak Wan.. jangan malu jangan segan tuk singah.. dan pilihlah yg mana satu berkenan di hati..
Kak Wan ita minta izin copy kat sini ye!...


SNOW ALMOND
By: Kak Wan

Bahan A
260 gm butter
150 gm gula caster
1 sudu kecil esen vanila
50 gm serbuk badam

Bahan B
300 gm tepung Red Rose
50 gm tepung kastard
50 gm susu tepung
40 gm tepung jagung

Bahan Hiasan
Coklat masakan - cairkan cara double boiler
Sedikit breadcrumb putih  - untuk menyalut

Pukul bahan A hingga berkrim
Masukkan bahan B dan uli hingga menjadi doh yg lembut
Canai dan terap dengan acuan yg di sukai
Susun dalam loyang dan bakar pada suhu 140C selama 30 minit atau sehingga masak
Sejukkan biskut atas redai
Celup biskut dalam coklat masakan yg telah di cairkan cara double boiler
Golekkan biskut ke dalam breadcrumb
Simpan biskut dalam bekas kedap udara.


Thank You LV, especially Kathy Lam and all LV staffs for the Hari Raya gift. Selamat Hari Raya to you guys...  


16 comments:

Fiza Nordin said...

cookies ni dr tahun lepas dah masuk list tp belum terlaksana jugak.harap2 tahun ni dapatlah buat :D

k ita, kite pun xreti menganyam ketupat.habis lunyai daun tu kite kerjakan. tp masa raya klu nampak ketupat daun tu mesti nak jamah sikit walaupun perut dah full.

chikadakbiru said...

haa baru perasan..resepi yang ni tak buh nestum yer...wah dh banyak biskut kak ita..cantik aa gambar...weeee geram nengok

Gee® said...

lucu baca kisah ayam... kik3x... gee tak pernah ada pengalaman camtu, mak beli ayam di pasar jer... seronok famili ita...
uik.. cookies ni memang sedap, tahun lepas gee jual cookies ni paling laris... thn ni nk buat sdr laa...

cikgu su said...

Kak ita...
Boleh x kita tanya sikit..
Akk pakai coklat masakan ( putih n coklat ) tu, jenama apa ea...kita punya x jadi kilat. Jadi keji.

MARHANIM MANSHOR said...

salam kak ita..

mmg wajib kena guna tepung cap rose ke?

Mas said...

kak ita...
banyak dah kuih raya akak..
mas baru nak buat esok..kikikiki
cantikk la biskut tu.....
nampak sedapp sangat..
gambar pun sangat cantikk....

Juwita Jamaludin said...

Lawa2.. Suka biskut ni ita dah buat tp guna resepi lain... Siap letak badam kat dlm ikut citarasa masing2 kan.. Hihihi... Byk biskut akak dah

Noor said...

Speselnya kuih raya tahun ni... canggih dan cantik2 plak... x mampu den nk bueknyo.... jamu mata ajelah!!!

Wani said...

salam kak ita .. dah banyak betul cookies2 kak ita .. wani ni belum terlaksana lagi huhu..nantila esok nak keluar p beli bahan ... kisah kak ita ni macam ibu wani lahh.. .teringat zaman mak2 cerita dulu ^^

ijayuji said...

Salam kak ita!! beskut sedap!!! tahun lepas buat gak beskut ni tahun ni pun dah ada dlm list, mmg sedapppppp.. :D

Hanim said...

raya taun ni umah akak mesti byak biakut ats meja, ramai tama yg datang nanti nak merasa biskut akak yg meriah tuuuu :)

mazlihan said...

kalau tepung red rose xder nak ganti dgn aper yer

Suhaina said...

Assalamualaikkum. I am seeing ur blog for the first time.. You have a lovely blog with wonderful recipes...Breath taking clicks and nice recipes. But I dont understand some ingredients. Tepung Red rose is rice flour or plain wheat flour?

fatten said...

resepi sume best2... xtau nakpilih mane 1 nak wat tuk taun ni...tq for sharing....=)

JuE said...

Assalamualaikum... Kak Ita, smlm Jue buat biskut ni n trus mkn. Mmg sgt sedap. Sgt crunchy... Suami pun suka. Terima kasih perkongsian resepinya.

Unknown said...

MOHON SHARE RESEPI KAK..

Powered by Blogger.