Follow if you like

Aug 11, 2011

SOTO PEKALONGAN...???

Assalamualaikum....

Dah ade yang tengah berkira2 nak masak ape lah petang ni??
ikan????
emmmm... asyik ikan aje...
udang???? semalam dah masak sambal udang...
ayam??? lagi-lagi ayam...
Daging... ala.. nanti lambat pulak empuk daging ni...
adoiii... masak ape ek???
situasai yg ita alami ketika nak mula melangkahkan kaki ke dapur...
aiii... awak pon cam tu jugak ke????

Sebelum masuk dapur kita search dulu.. jengah menu kawan2 kot-kot ade yg berkenan dihati.. Kalau tak de... jom singah ke Kongsi Resepi kita cari pulak kat situ...
aduyaiiii... kenapa Kongsi Resepi sekarang..???  selalu prob aje bila nak buka..
asyik EROR aje.... dah pukul berapa ni..??  kang tak sempat pulak nak masak...


Payah-payah kita tengok aje lah kat My Resepi , sana senang sikit nak cari resepi clik! aje kat carian resepi.. aaa... nak resepi apa tulis aje... semua tersenarai... macam-macam adaaaaaa....
emmmm... ape ek??
aaa... masak soto lah... lama dah tak makan soto...
emmmm.... soto... soto.. soto...
aaa.... dah jumpa.. So..to.. Pe..ka.. lo.. ngan...????
aik! macam pelik aje bunyik dia.. errr...
uisss.. ade letak tauco lah pulak...!!!
emm.. ade tak ek tauco dalam esbox...
aaa... ade pon.. eh! nak cuba lah..

Jom kita ke dapur.. kita masak dulu.. jadi ke tak??? aiii... sedap ke tak ni??
dup! dap! dup! dap!

Ketak! ketuk! ketak! ketuk! (potong bawang dan cili)
Terrrrrrrrrrrrrrrrrr.... (blend bawang)
keceiiiinnnngggggggg.......... (menumis)
Kepak.. kepuk..kepak.. kepuk.. (mengacau)
Blub!... Blub!..Blub! ( dah didih)
ketakkkk...!! ( tutup dapur)
emmmm... sedapnya bau.... bila lah nak buka posa ni???

ALLAH HU AKBAR.. ALLAH HU AKBAR...


srupppppppp!!!... emmmmm.... sedapnya!!!!....
lain lah eh rasa dia.. dari soto biasa.. emmm.. tapi sedapnya...!!
Mak nak lagiiiiii...
Jangan makan banyak2 sangat nanti nak Terawikh ngantuk pulak!
sedap lah mak masak hari ni...
Jangan puji lebih2.. nanti tak muat pulak baju raya mak nak pakai....!! hehe

Nak resepi?? Sedap tau! soto ni satu kelainan yg harus di cuba! terima kasih pada kak Fida yg telah menyumbangkan resepi


SOTO PEKALONGAN
By: Kak Fida

Bahan-bahan ( 10 orang )
1/2 kilo daging -dipotong kecil2
halia sebesar ibu jari - diketuk
lengkuas sebesar ibu jari - diketuk
6 sb taucu - ditapis dan disiram sedikit
1 cawan kicap manis 
Bahan Kisar
5 batang lada merah
15 biji bawang kecil
6 ulas bawang putih

Bahan yg dimakan bersama
1 ikat su'un - dicelur hingga lembut dan dipotong 1 inc. ita goreng sooan tu
bawang goreng
daun sup dan daun bawang - dihiris
sambal kicap cili padi
mi hoon - dicelur hingga lembut atau -
nasi himpit - dipotong kecil
tauge - dicelur


Daging direbus dalam 2 ltr air bersama dgn halia dan lengkuas hingga empuk lalu masukkan taucu dan kicap. Tambah air lagi jika perlu kerana ketika merebus air akan menjadi kurang.
bahan2 kisar, ditumis dgn sedikit minyak hingga garing dan tuangkan ke dlm rebusan daging tadi dan rebus terus hingga mendidih .
bubuh garam , gula dan penyedap rasa secukupnya.(hati2 ketika menambah garam dan gula kerana taucu dan kicap manis juga menerbitkan rasa dlm masakkan.)
Cara menghidang:-
Isikan mi hoon atau nasi himpit ke dlm mangkuk dan bubuh tauge.Siram kuah bersama daging dan tabur diatasnya dgn bahan2 taburan yg lain.
sajikan ketika panas2.


14 comments:

Yatie said...

Assalamualaikum Ita,
uwaaa ada soto kat sini...mmng kegemaran kami sekeluarga..rasanya nak wat guna resepi nilah..ada kelainan..tq..

Anawahid said...

uikkkk... dgr cerita akak pon dh tertelan2 air luir ni... hehee... nk try la nanti... ;)

Mas said...

suka sangat soto...
suka letak cili kicap lebih..
biar berpeluh2 masa makan...
baru best...

icaland pelangi petang said...

kepak..kepuk...kepak..kepuk. mengacau. hahaha.. lawak la kak ita ni. guling2 ica gelak.

ni pun kelainan nih! hehehe

kHaiRunNisSa iRnA said...

hahaha lawak la sis...dgr cite da terliur2 da ni..lmbt lagi ke berbuka??a doi~~~~

Nurul said...

Syok plak baca coretan K Ita hari ni... siap ader sound effect tu... hehe :)
Sedapppnya soto... nurul suka sgt...

Abg Ijal said...

Salam Ukhuwah Pn. Ita,

Soto yang menyelerakan! Hidangan rasmi Wong Jowo mcm saya!

Saya di'rekomen' oleh rakan blogger saya yang namanya pun Azlita juga untuk melawat blog masakan Pn. Ita ni. Ternyata memang hebat dalam 2 perkara, masakan dan fotografi. saya suka dengan cara Pn. Ita compose setiap hidangan untuk rakaman imej dan saya akui setiap imej yang terhasil sudah terarah kepada hasil profesional! Syabas! Masakannya pula, lihat saja sudah menggiurkan apatah lagi kalau dimakan! Semuanya TERBAIK!! Saya suka sebab saya seorang 'pemakan'.

Ok, tak leh puji lebih2 kan, nanti tak muat nak pakai baju raya..

*Kalau berminat puan Ita boleh lawati laman fotografi saya di flickr.
www.flickr.com/photos/rizalmankasman2275_fotoshare/

atau blog saya di www.rizalmankasman.blogspot.com

Blog rakan saya (Cikgu Ita) yang rekomen tadi : www.ilhamkuselalu.blogspot.com

Keep on cooking and shooting!!

p/s : Dah follow...

cik cek said...

Aduh!

Kechur lagi bila singgah kesini...soto memang fav kak cek..simple je bahan2 dia kan...masuk senarai lagi...nak buat tak tau bila...sedapnya dapat semangkuk...tak yah makan benda lain lagi dah...hirup kuahnya panas2...Wah! sedapnya...

Wanieyra said...

Salam kak ita...

feberet ira ni tapi nak buat malas sebab kita sorang je makan benda ni.....

ijayuji said...

Salam kak, sedapnyerrrrrrr soto!! Tak kiralah spa nama pun klu Ada sup mmg kita suke!! Cek bhn2 dulu hihihi... Selamat berpuasa n berbuka kak !!

Umm Mymoonah said...

That is so delicious, nice presentation.

eza said...

Waaaaa...kenapa bila nampak masakan kak ita ni trus rasa lapar?kak ita masak pepe pon buat perutku berkeroncong.kali ni bahan wat soto ni lain cikit sbb letak tauchu...cam menarik rasanya.harus di cuba nih...

ninazsyafinaz said...

Aduhai..soto..(terbelit sikit lidah nak menyebut nama penuhnyer tuh) masuk dalam senarai menu berbuka sudah..thank you for sharing sis :)

Ainurmariza Razali said...

Sedapnya kak ita...boleh cuba ni

Powered by Blogger.