Follow if you like

Aug 11, 2011

Abok pun tadakkk....

Assalamualaikum...

Selamat berbuka puasa ye.. kepada semua muslimin dan muslimat.. di mulai dgn Bismillah dan di sudahi dgn Alhamdulillah.. pas tu mari lah kita ramai penuhkan rumah Allah dgn melipat gandakan lagi amalan kita pada bulan yg mulia ni.. bukan mudah kita nak dapat pahala berganda.. setahun hanya sekali aje.. manalah tahu kot.. kot.. malam ni malam lailatulkadar...


Bercerita pasal malam lailatul kadar teringat masa kecik2 dulu.. Bila masuk bulan posa je.. waaa.. semua masuk hutan.. dok cari kayu atau buluh tuk pasang lampu pelita. Adik beradik ita kan ramai pompuan.. walaupun pompuan kita ni.. ninja... waaa... ninja kampung tu.. masuk hutan lagi tau! cari kayu.. budak2 sekarang mana nak... kalau mak dia bercerita dulu2 mak dia masuk hutan cari kayu.. semua terlopong.. mulut tu.. nasib baik tak di masuk lalat.. haha

Lepas pasang lampu kita dok ronda satu kampung.. ngeeeee... ronda naik motor tau! motor kapcai lagi.. jangan mareee... sambil tu dok skodeng.. eh.. bukan skodeng orang.. tapi sekodeng lampu pelita.. dok tengok rumah sapa paling banyak lampu.. hahaha.. biasa lah budak2.. bila rasa dah terkalah  tu.. aiii... esok masuk hutan lagi cari lagi... emmmmm....


Seronoknya pemandangan kat kampung bila bulan posa.. penuh dgn lampu pelita yg menerangi kegelapan malam..  pas tu barulah kita main bunga api.. hihi bab ni ita tak main.. hehe ita ni penakut dgn bunga api sebenarnya... hehe buat malu je kan.. kalau orang pasang bunga api atau mercun  aje sebatuu ita dah dok lari...

Selain lampu pelita ade juga lagi satu lampu yg org suka pasang bila hari raya.. haaa... tau tak?? lampu lip lap.. tau tak..?? biasa pasang kat pokok crismas tu... tapi ita emmm... bantai aje kat pokok pelam pon kita adik beradik dok gantung tau.. panjat2 lagi.. pasang sampai hujung pokok tu... hahaha.. Kalau kat keliling bumbung tu tok sah cakaplah... dah macam2 colour ade.. tulah kan.. seronoknya raya dulu2

Ita ni macam dah tak sabor nak raya je kan.. baru berapa hari posa... eiii... mengalahkan budak2 aje... eiii... malulah jom lah kita masuk dapur masak... jap lagi dah buka posa..


ABOK-ABOK
by: Bro Rozan
Sumber: Mas

250gm sago
220gm kelapa parut putih
180gm gula melaka - di potong kecil
1/2 sudu teh garam
beberapa helai daun pisang - ukuran 16x28cm


 
Sagu biji dicuci dan ditoskan. 
Kelapa parut dan garam digaul rata. 
Masukkan sagu biji dan gaul lagi hingga semuanya rata. 
Bentukkan sehelai daun pisang seperti kon dan isikan satu sudu makan adunan sagu. Tekan perlahan dan letakkan di atasnya sedikit gula melaka. Kemudian timbus dgn dua sudu makan adunan sagu. Tutup kon dgn melipat kemas daun pisang. Semat dengan lidi supaya teguh dan mampat. Ulang sehingga adunannya habis. 
Kukus hingga masak. Mas kukus selama 1/2 jam.


17 comments:

ijayuji said...

Salam kak ita! cateknyerrrr bungkusan akak! kemas jerr! kalerpulll!!! selamat berbuka ya kak!

ICook4Fun said...

Cantiknya abuk abuk. Teringat masa sekolah dulu ada belajar buat kueh ni. Dah lama tak makan ni. Kena beli daun pisang dulu dan cuba buat. Thanks for sharing.

ZalinZalina said...

Cantiknya kak ita buat...selalu tengok yang sagu kaler putih lepastu ada gula merah kat tengah2...kalau buat jual ni sure laku punye coz nampak kemas dan cantikkkk sangat2 :)

CT Delima said...

As'salam Ita

Salam rindu dr ct, macam lama benar tak singgah dapur Masam Manis ni. Hari ct cuti tak larat nak solat tarawih, jadinya ronda2lah blog kawan2 yang lama dah ct tak jengah.

cantiknya berseni betul ita buat kuih abok2 ni. fav ct juga ni :)

Liza said...

Salam Kak Ita,tak pernah mkn pun kuih ni tp bila tgk kalerpul cmni terliur la pulak...hehhehe
psss...ada lagi tak??

Kak Rose said...

kuih yg sempoi ni jadi sangat cantik kat tangan ita...bungkusan yg kemas n kalerful sagu! kalau kak rose yg buat sememeh je jadinya!

Gee® said...

canteknyaaaa......

Wani said...

salam kak ita .. nampak sedap je kuih ni .. hehe ..menarik cerita kak ita .. teringat cerita kisah mak .. dia selalu gak masuk hutan hehe

Kjee said...

kemasnya awak buat Ita! Kalau Kjee habis 'cemamai'..bahasa jawa ker cemamai? ntahlah hehehe

Juwita Jamaludin said...

kak ita ita tak pernah makan apa tah lagi buat kak kuih ni..:) menarik nampak kuih akak nak buat tapi takde daun pisang.. tentu rasanya sedap gabungan kelapa dan sagu

ilahjy said...

satu lagi kerja tangan yg amat menarik hati kusss..lagi sekali 100% lulus sirim...hehehe
kalapul lagi..apa lagi lepas ni yg kretip akan dibuat oleh adik ita lawa ni... sowe.. kak ilah panggil ita lawa..sebab org kedah akan panggil lawa.. sama dgn cantik dan seangkatan dgn nya..lawa kerja tangan ...

Wanieyra said...

Salam kak ita....

malu pulak nak ckp sebab ira mmg tak pernah makan kuih ni....nanti kena try buatlah le tapi tak reti mcm mana nak buat bungkus mcm tu. Kalau letak dlm acuan boleh ke?

eza said...

kak ita ,hari tu saya buat kuih ni,sagunya macam x cukup masak walaupon kukus selama 1/2 jam.kenapa yer?

Abg Ijal said...

Alahai, menariknya....colourful. Selama ni yang jumpa kat kedai jual kuih ataupun yang dimasak sendiri oleh family tak de warna! Rajin sungguh! BEST2

suzie said...

cantiknye....warna warni...
suzie belum penah try wat lagi... sagu ader kat umah tu...
tapi kan suzie paling suke kalau mak suzie yang buat...
air tangan mak kan....mesti yang best sekali....wink..wink..

Hanim said...

geram la nengok masakan k.ita ni semuanya menarik2 dan menyelerakan...;)

Mas said...

perhhhh...cantikk sangat abok2 kak ita....
kretif la akak ni...

Powered by Blogger.