Follow if you like

Jul 14, 2011

PUDING KASIH BERTAUT... wahhhh!!!

Malam ini kasih..
Teringat aku pada mu..
Seakan kau hadir disisi menemani ku..
Ku yakinkan diri agar tiada sepi..
Ku lewat kau hadir di dalam mimpiku..


Ita suka sangat lagu ni.. Alunan muziknya yg germersik membawa kita melayang2.. senikata yg begitu puitis dan iramanya  yg sungguh  meruntum jiwa.. wahhh... terbuai2 rasanya..


Itu baru cerita pasal lagu belum lagi pasal penyanyinya.. yg sememangnya menjadi kegemaran ita sejak dari ita kecil2 lagi.. eh jangan tak tau ita pernah jumpa dgn penyanyi pujaan ita ni.. orangnya rendah aje.. dan sangat lucu.. mulutnya becok kalau bercakap.. yg paling ita suka matanya yg galak.. waaa... takuttt sehhh... tapi mmg satu kenangan terindah ketika berjumpa beliau.. terkedu dan hampir hilang pertimbangan... wakaka... punyalah jakun...


Dulu suami ita pernah berkerja dgn suami kak Hetty Kos Endang.. nama suami kak Hetty tu Pak Yusof Fisal. Ada suatu hari tu masa dorang tgh buat paperwork.. sekali kak Hetty datang bawakan bekalan tuk suami dia.. waaaaa... apalagi suami ita terus gigil lutut... hihi
Tapi dah lama tak dengar khabar berita dari Kak Hetty Koes Endang ni.. selepas mendirikan rumahtangga beliau terus sunyi dari arena seni.. Semoga beliau sihat dan berbahgia bersama insan2 tercinta..


Bila dengar lagu ni teringat lah kat Puding Kasih Bertaut ni.. memang sesuai sangat kalau makan puding ni sambil mendengar alunan lagu keroncong kasih ni.. seindah nama secantik rupa..
Adoiiii... puding lagi kak ita ni.. hari2 kak ita ni dok makan puding aje ke...???  padanlah makin mok mok.. haha.. nak buat macam mana dek... cuaca kat luar tu panas bangatttt... bila posa2 ni tekak hambo ni nak makan yg sejuk2 aje.. yg panas2 mmg tak lalu nak makan.. adoiii... cerewet betulll anak tekak ni... hihi


Hari tu dok jeling2 puding ni kat rumah Kak Ummi. Pas tu semalam dia melambai2 ita pula dari rumah Yatie.. adoiii... mana boleh tahan ni.. tergoda sudahh.. Sukanya tengok kejadian yg kawan2 buat menarik dan tertarik.. hingga terbawa2 dalam mimpi.. haha

Buat puding ni tak lah susah kan.. dan kebanyakkan puding ni bila kita buat dia perlukan kreativiti untuk membuatkan ia lebih menarik.. macam2 sebenarnya kita boleh gayakan.. ikut kretiviti dan imiginasi kita.


Puding Kasih bertaut ni kan ita rasa sangat sesuai kalau kita jadikan hantaran untuk majlis pertunangan atau perkhawinan dan sesuai juga kalau kita hidangkan di meja makan berdamai untuk mempelai.. warnanya yg ceria.. dan kejadiannya yg menarik pasti memikat setiap mata yg melirik.. kepada yg akan bertunang atau menaiki jinjang pelamain... apa tunggu lagi.. cuba jadikan puding ni sebagai salah satu gubahan anda... dapat jimat sikit dek.. almaklumlah sekarang barang hantaran semua mahal.. kalau buat puding ni dapatlah save budget cikit....

Resepi puding ni dikongsikan oleh Naz, terima kasih Naz.. kerana sudi berkongsi resepi yg menarik... tertarik... debommmm... hingga tak lena tidur akak dibuatnya selagi tak mencuba resepi dari naz ni.. Akak minta izin tuk sharekan kat sini pulak lah ye...


PUDING KASIH BERTAUT 
By: Naz @ Cute Oven, Small Kitchen


Bahan-bahan A
1/2 paket @ 2 sudu kecil serbuk agar-agar (dari sepaket 10 gm serbuk agar-agar)
300 ml air
200 ml santan
1/2 cawan gula
1 biji telur
2 sudu kecil sirap Rose
2 sudu kecil perisa pandan + pewarna hijau
Warna ni boleh ikut selera kita

Cara Bahan A
Masukkan serbuk agar-agar, gula pasir dan air ke dalam periuk dan masak hingga gula dan serbuk agar-agar larut. Kecilkan api.
Pecahkan telur ke dalam santan dan kocak sikit dengan garfu. Tuang ke dalam periuk berisi larutan agar-agar tadi dan kacau sebati dan masak hingga mendidih (beware!! atas api perlahan tau!) Setelah mendidih, tutup api.
Bahagi larutan agar-agar kepada 2 bahagian dan masukkan ke dalam bekas yang berlainan. Masukkan sirap rose pada satu bahagian dan perisa pandan pada satu bahagian lagi. Kacau sebati dan biarkan ia mengeras. Kalau nak puding cepat mengeras, masukkan ke dalam peti sejuk.
Setelah keras, potong agar-agar menjadi kiub-kiub kecil dan masukkan kesemua potongan itu ke dalam satu bekas lain yang lebih besar.

Bahan-bahan B
1/2 paket serbuk agar-agar (lebihan dari paket agar2 di atas tadi, dlm 2 sudu kecil juga)
500 ml air
1/4 cawan gula
50 gm gula melaka 1 helai daun pandan (disimpulkan)

Cara Bahan B
Masukkan daun pandan ke dalam periuk bersama serbuk agar-agar, gula melaka, gula pasir dan air ke dalam periuk. Masak hingga larut dan mendidih. Tutup api dan tapis larutan agar-agar.

Cara Menyediakan Puding
Tuang larutan agar-agar B ke dalam bekas yang berisi kiub-kiub agar-agar A tadi. Biarkan keras dan boleh disejukkan di dalam peti ais.

 Tiga kombinasi warna, putih, hijau dan perang.. 
Yang mana satu idaman kalbu... 
Yg ni suami ita kata bukan Puding Kasih Bertaut tapi... Sejambak Mawar di Jambangan... 
hihi boleh gitu...

37 comments:

Ummi said...

Itaaaaaaaaaaaaaaaaa....waaaaaaaaaaaaahhh kalau dapat kat Ita, tau daaahhh...mmg lag bertaut kasih taauuu...rajin letak dlm bekas comel2 gitu...mana beli itu bekas amoiiii ha?? heheee...mmg best kan...sempoiii gilosss..sedap bangeet seh..! Kalau nak wat hantaran tunang anak nnt, akak pinjam acuan kecik2 comei tu dgn Ita eh..hehe

(*psst- lagu Hetty tu mmg fav song cik abg akak tau..sampai laaa ni dia suka dgr...hahahaha...teringat zaman cintan cintun kitaorg la tu kot..wakkakaaa)

Gee® said...

Wow!! baru berhajat nak buat semalam tapi tertidor awal... pagi ni bangun tgk dh ada rupanya kat sini... ermmmm... cantekkk!!!

Wanieyra said...

Salam kak ita....

Cantiknya!!!!!!!!!!!!nanti kita pun nak buat juga. tergoda kita dibuatnya...

nonierahman said...

pagi kak,kalau kak ita yg buat,hmmm x boleh lawan

Sheila Shafeareen said...

Salam kak ita ni mmg ratu deco puding caya leee..cun npak can kristel dlm ada bunga2 love lg.....

tun_telani said...

ya Allah.. akak.. seumur hidup tun, tun rasa ni laa puding yg paling chanteekk tun penah nengok nih.. siyes! mmg x tipu.. mcm ni haaa mata tun tengok @o@..
huhu

mawar merah said...

Assalam..sgt2 cantik..nk cari gak acuan comel bunga ros tu..

Yatie said...

waduh Ita....mmng CUN abes puding ni...best gak kalau dpt mkn puding ni sambil dngr lagu sambil goyang2 kaki...boleh gitewww...hehehehe..

Fiza Nordin said...

arghhh tergoda sungguh!!! mmg cantik buat hantaran pertunangan!!!

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
Ya Allah sungguh menarik n mengoda puding tu akak... memang tersangat ler cantiknyaaa... kalau ler ada dpn mata nie... pasti sayang nak makan... mmg cantik!!

umi said...

salam kak ita. wah memang sangat cantik deko puding kak ita ni, ada kellas! kalu nak buat hantaran boleh la tempah dgn kak ita ye?

ibundo said...

comel..comel.. secomel tuannya.
sayang nak makan.

umi's cup cake said...

salam kak ita,
patut la umi mimpi makan puding sambil berkasih sayang..rupa-rupanya pagi ni kak ita nak tanyang puding kasih..kasih ku pun bertaut jua

nOOrsha said...

kak ita!~ canteknyer puding ni.. klo tgn akak yg wat mmg menjadi je sumer :)

noorsafone said...

Ita...kalau sampai kt Ita ...mesti berubah punyaa...cantik la Ita...tak potong kiub,masuk dlm acuan coklat pulak...memang kreatif...sangatt kreatif.

Zana~Sweet Rose said...

salam kak ita... cantikk!!!yer puding kasih bertaut tu, creatif sungguh cik kak nie ya.. mmg boleh dijadikan utk hantaran.. nak makanpun terasa sayang.. :D

Nurul said...

Salam, K Ita....

Cantiknya kejadian puding tu.... kalau dapat kat K Ita, memang menarik & tertarik semua orang menengoknya..... :)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam ita..
akak pun salah sorang peminat Hetty Koes Endang jugak.. lagi satu.. Endang Estaurina pun minat jugak.. lagu2 dorang semua best2 & membuatkan terkenang2 zaman2 muda dulu..hehe..
hmmmm puding tu.. amboiii.. memang betul kata kak ummi tu.. kalau dpt kat ita... semua jadi semakin mengancam!!

cik cek said...

..................................................................................................................terkedu...lama....terdiam....
melihat Sejambak Mawar di Jambangan....he he...tak leh nak komen dah...cuci mata tapi tak dapat nak cuci2 tekak...he he....
Itaaaaaa....jatuh cinta dah kak cek tgk puding ni....cantikkkkk....:)

Roses_Leo09 said...

wow! tak tahan tgk bunga ros tu
geramnya ............
cantik la. congrate kak ita. kreatif

Ummiakid @ lily said...

kak ita...comey..kalau dpt kat akak mmg hasilnya mabeless...seni sungguh.
comei acuan kecik² tu..??? beli mana kak...??

Unknown said...

Wah... Memangg cantik, menarik... Tertarik lah kalau kt tangan kak ita.... Rasa cam nk g je umah kak ita nih... Menyejukkan tekak.... Hehehe

Nuridah said...

Ita,

seronok pulak masuk rumah Ita ni,ada lagu Hetty sambil cuci mata tengok puding yg cun tu...aduh mendayu2 lagu ini....

Mas said...

perrrrrrrhhhh...tabikkkk laaa ngaann kak ita ni....
cantikkkk sangatttt puding tuuu...
sangat menawannnnn......
kretifff betoii akak sorang ni..
tahniah kak berjaya buat puding yang sangat cantikkkkk.....

Hanim said...

waaa chanteeek la...mmm sesuai sungguh kalau buat hantaran...menyelerakan walllahhh :)

Naz said...

Wahhhhhhh kak Itaaaaaaa...Cantiknyaaaaaaa... Kreatifnya akak... Cantik sangat sampai tak terkata.. Tq kak sudi mencuba resepi simple dari blog Naz tu.. Ok ker kat tekak akak? hehehe... Cantik sangat100X..

Juwita Jamaludin said...

Kak ita.. Cantiknya.. Kreatif la akak ni.. Tak tergsmbar dlm otak nak buat mcm ni... Kreatif sungguh lawa plak tu

Nieza said...

wow!! cunnya puding tu kak...cun mcm tuan yg buat juga...hehe kak ita, acuan ros kecik tu sama lak mcm saya...akak pun tu silicone juga ke?

CT Delima said...

AS'salam Ita

Selamat berpuasa dan selamat berbuka tinggal berapa jam lagi kan.

Cunnya dan tersangat cantik dan macam nak pinjam bawak balik rumah dan simpan jer dalam balang kat dapur tu... hahaha.

Bila dengar alunan lagu Hetty tu buat hati jadi layu selayu2nya...hihihi

Mamasya said...

Asslmukum Ita

Cantik sungguh puding kasih bertaut Ita tu...sekali tengok mcm bunga ros dlm kaca...kreatif Ita.betul kata Ita puding ni sesuai utk hantaran...namapun kasih bertaut...

Sha HomeMade Cake n Choc said...

Kak ita, sha memang tabik spring kat akak.Cantiiiik sangat2. Hati sha memang dah terpaut kasih habiiis...

aien sara said...

wahhhh kak...memg terliur tengok pusing bertaut kasih nie.....nmpk sedap dn cantik sgt2...nk try la nnt...

quinnie said...

malam baru sempat tengok puding kak ita ni...adeehhh cantik sungguh....memang daebakkk!! la akak nih...hehehhe...terbaik dalm bahasa korea...hahahhaha

JaMiLa said...

alamak!!! terliur nye dgn kecantikan puding ni..xtahan rasanya..

ANIS FATEHA said...

cantiknye kak ita... tergoda tengok yang love2 banyak2 tu. sweet gile la kak. nnt nak buat! hehe :)

NADIAH FAUZI said...

salam ziarah & follow....saya dah mencuba resepi ni mang best la kak...boleh tgok hasil kat blog saya..sila2 lah ziarah...tq kak.!

EAT,MAKE,READ said...

gambar akak semuanya comel2 ....
saya try resepi akak ye ...
rasa mcm nak makan je makanan tu hihihi

Powered by Blogger.