Follow if you like

Jul 5, 2011

OAT CRIPS COOKIES

Assalamualaikum...

Hari ni ita nak bercerita sikit ttg cookies yg ita buat ni. Cookies ni resepinya ita ambil dari dapur Izah. Dulu pernah tanya Izah sedap tak cookies tu.. Izah kata sedap! Lama dok peram hampir terlupa akan resepi yg satu ni..


Bila anak ita pesan suruh buat kan cookies baru teringat kan cookies yg Izah buat ni.. Mula2 Azrul minta ita buatkan Macaroon. Azrul... suka sangat makan macaroon. Bila ita nak buat cari serbuk badam habis la pulak... Tu yg ita langsung buatkan cookies Izah ni..

Bila dah siap cookies ni dan ita mula merasa wallla... sedapnyaaaa....!! mesti Azrul suka! Ita terus paking semua cookies ni.. masuk balang. Pulak masa ita buat dah tengah malan dan ita akan bertolak awal subuh.. jadi ita mmg tak sempat nak ambil gambar masa tu... mula2 ingat nak simpan juga 2, 3 keping untuk ambil gambar.. tapi kenangkan rasanya yg sedap tu.. dan ita tau mesti jadi fav azrul.. ita lansung hantar semua padanya..


Dan semalam ita buat lagi... sebab tak puas makan.. suami ita pun suka. Sesuai sangat sebagai kudapan bila dia melepak depan TV.
Cookies ni mmg sedap sangat pada tekak ita. Terasa coklatnya.. tapi ita lebihkan sikit coklat tu...hehe ita tambahkan badam dan ita letakkan choc chip.. lagilah bertambah2 sedap! Memang sesuai sangat untuk kudapan..


Buat cookies ni pun tak lah serumit mana. Masuk aje semua dalam mangkuk mixer tu dan putar aje semua bahan.. tak menggunakan telur.. tu yg paling ita suka! Ita rasa kalau buat biskut raya pun sesuai sangat.. tak jemu makan biskut ni..


Terima kasih kepada penyumbang resepi.. kepada Izah juga... Akak minta izin untuk copy semula resepinya disini... nanti senang akak nak buat lagi...

MyKitchen's Recipe

OAT CRIPS COOKIES
Koleksi resipi oats - maklang Azie
sumber : Izah

130g tepung gandum
30g tepung jagung
20g serbuk koko 
½ sk serbuk penaik 
Kesemua bahan di atas di ayak
¼ sk serbuk kulit kayu manis- ita tak letak
¼ sk garam
90g Quaker Oat Segera
200g mentega
120g brown sugar
½ sk esen vanilla
badam nips

Masukkan kesemua bahan yang diayak tadi dalam bekas. 
Masukkan garam dan Quaker Oats segera dan gaul rata. 
Pukul mentega, gula, vanilla sehingga gebu. 
Masukkan bahan yang telah diayak tadi sedikit demi sedikit. 
Uli hingga kental. Canai doh di atas papan yg ditabur sedikit tepung. 
Potong atau terap dan letak atas dulang. 
Bakar dengan suhu 160 selama 12-15 minit  (saya bakar 18minit) atau sehingga rangup.

21 comments:

Rai said...

cantiknya rupa kejadian cookies ni kak ita..mesti anak2 pun suka..

nOOrsha said...

kak,napela akak buat ape je sume canek dipandang mate...aduhh tergode saye tau..berseni sunghguh...care ammik pic pun hasilnya sgt meletop!~ kalah majalah....akak da blh buat kelas fotografi utk blogger masakan ni...sbb mmg kelas n cantik2 poto kat sini..klo akak wat sy nak join sekaki leh? hehehe

cik cek said...

Salam Ita....

menarik ni....boleh dah masuk list cookies tuk raya nanti....emmmm...kak cek memang jatuh cinta betulla ngan penampilan cookies ni...menawan u...he he ...rasanya mestilah sedap...kan Ita...:)

eyla said...

salam ita,

ita tmbhkn koko,badam & oat tu tnpa kurang/tmbhkan tepong n bahan2 lain ke? yg line putih tu apa & cmne nk buatnya? thanks ita.

Yatie said...

wow cantiknya cookies tu...nak tempah utk rayalah mcm ni...leh kan...

izahdaut said...

wooowoooo..
cantikkkkkkkkkkkk.. menarikkkkkk..
ee geram ah tangan kak ita neh. pinjam jap tangan kak ita..

Sari Yusa Ibrahim said...

sekeping2 tu pun nampak cantik bila kak ita yg buat, sy nak trylah, ganti ngan nestum pun ok kan..

Gee® said...

yes!! sy sokong nOOrsha... memang blog masam manis ni 1st class resipinya dan picnya... 5 star

chikadakbiru said...

JUST NAK CAKAP

CANTIK TERTARIK KAU MEMANG DEBOMM..
tidak syak lagi...terbaek dr ladang

Rabiatun Adawyah said...

memang cantikkkk..setuju ngn Izah, Noorsha...memang ler akak berbakat sungguh..semuanya jadi cantik dan menarik bila kena sentuhan akak...Kite suker ...

Hanim said...

menarik coookis tu n cam senang jer, nak buat la. sedap jer nengok nambah lg gmbr yg chanteeek tuuu ;)

Zaliedana said...

Assalam kak ita,masyaAllah cantiknya kejadian puding akak nih..Menarik betoi,nmpak sedap,pic pon cantik yg amat..Kretip toilah akak nih..

norlie said...

waa... akak nk cuba cookies ni nnti.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

alaa.. baru je terliur tgk biskut mazola kat rumah ika... ni dah terliur lak biskut oats yg ita buat ni... apasal semua orang dok buat biskut raya je ni ekkkkk... orda sebalang boleh?? hehe..

MamaHusna Chocolate said...

cantik ,manis,molek,tegolek...tak tau nak puji ape lg....!!..hmmm

Juwita Jamaludin said...

Kak ita geram cookies ni.. Rasa nak ambil ja satu rasa.. Mcm kata noorsha akak kreatif gambar meletop.. Mcm mana nak jadi kreatif ni... Hihihihi

Noor Hafirdaus said...

kak ita...nak minta izin ambik resepi ni, nak buat kuih raya hehehe....

quinnie said...

cantiknya biskut ni kak...yg putih2 tu akak tabur gula icing ye? cantik sungguh kejadiannya....:)

Sha said...

presentation yg sgt menarik..cookies tu pun nampak sedap..

Normah Wahid said...

salam pekenalan kak ita...minat sgt tgok pic akak...resepi pun best2 sgt...akak saya minta ambil resepi yg akak buat...saya buat redvelvet..takttau nak deco...tgok akak wat roses tu..wah memang memudahkan..mencanyikkan kek..... mohon ambil resepi akak...tq..

Juliana Azhari said...

Another recipe yg sy cuba dr blog akak..sdp sgt... :) tq yer for the sharing...

Aieshah's Cookies and Cakes (http://aieshahs.blogspot.com): Oaty-Chocolaty Cookies

Powered by Blogger.