Follow if you like

Jul 26, 2011

NASI KARI AYAM

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua... Pagi yg indah dengan kicauwan burung2... Bertambah indah bila muncul Sang Mentari... waaaa.... baju cepat lah kering kalau cam ni...
Sekarang kan musim panas... gi KL hari tu lagi lah panasnya... aircond kat kereta pon tak berasa dek bahang sang mentari.. pas tu mulalah sakit kepalakuuuu....

Tinggal berapa hari aje lagi umat Islam seluruh dunia akan menyambut kedatangan Ramadhan.. Sana sini dah terasa bahangnya yg semakin hampir.. bila kenangkan cuaca yg panas terik sekarang ni... mula terfikirkan cabaran yg akan di hadapi oleh anak2 untuk melaksanakan rukun Islam yg wajib disempurnakan ni.. pada yg besar2 pasti mampu melakukannya tapi Dalili tu.. kdg2 kesian jugak! dahlah badan tu senonet... makan pulak seciput... larat ke dia... tapi nampak dia yg lebih berkobar2... dok membilang hari bila Ramadhan akan tiba.. mula merancang jadual.. nak gi sembahyang terawikh.. nak buat homework... nak gi tusyen.. sampai siap beritahu Ustaz dan cikgu tusyen supaya adjust masa... amboiii... lebih2 pulak anak dara sorang niii


Bila tiba bulan Ramadhan ni.. semakin bertambah2 rezeki rakan2 kita ada yg dapat tempahan kuih muih raya.. ada juga yg dapat tempahan jahit menjahit.. alhamdulillah itu lah kata orang rezeki di bulan mulia... Ita tumpang seronok dan tumpang banga dgn kejayaan rakan2 dan adik2 kita.. dapat jugak tambah pendapatan..

Tahun ni Ita macam tak beraya je... hihi macam mana nak beraya dgn anak2 yg nak menghadapi peperiksaan.. Tahun ni pon tak balik kampung dok beraya kat rumah je lah... Nasib baik MIL memahami... tak pe.. nanti lepas anak2 habis periksa kita balik lah kampong... aiiikkk... puasa pon belum lagi dah sibuk pulak merancang tuk hari raya... waaa... maknya ni lagi teruk dari Dalili  terlebih sudaaaa....wakaka.....


Jom lah sebelum melalut.. kita lihat lah hidangan yg ita sajikan hari ni...
Kita singah ke dapur Ibundo... berselera sungguh tengok Nasi Kari Ayam yg Ibundo buat.. dah lama intai resepi ni.. mmg tunggu bila lah anak2 nak balik.. sebab kalau tak de yg bujang ayam ni tak berapa laku... nanti ita jugak yg nak kena habiskan.. aduyaiiii....

Kebetulan bila singah rumahKak Anim  hari tu ternampak lah kak Anim buat nasi ni.. waaa... semakin berkobar2 ita nak mencuba... dan akhirnya terlaksana lah segala hajat nak merasa air tangan dari Ibundo pula... alhamdulillah... sedap nasi ni.. serasi dgn anak tekak ita dan family.. terima kasih ye Ibundo sudi sharekan resepi yg unik ni...

Hihihi... kenapa ita kata unik sebab bila makan nasi ni macam kita makan nasi yg telah di gaulkan dgn kuah kari... haha... kan ade bezanya tu... satu kelainan kerana ia menggunakan beras basmathi.. memang sedap! kepada yg nak mencuba boleh lah intai2 resepi di bawah..


NASI KARI AYAM
by: Ibundo

3 cawan beras basmathi
1/2 ekor ayam ataupun lebih dipotong biasa
4 sudu besar butter atau majerin
8 cawan santan dari sebiji kelapa
3 sudu besar rempah kari
4 ulas bawang merah dihiris
2 ulas bawang putih dihiris
1 inci halia dihiris panjang
rempah tumis empat sekawan
1 cube stok ayam kalau suka
sedikit daun ketumbar

Beras basmathi dibersihkan dan di tos kering airnya.  Ketepikan.
Panaskan butter/majerin dalam periuk.  Masukkan bawang merah, bawang putih, rempah empat sekawan, dan halia.  Tumis sehingga naik bau. Masukkan rempah kari. Tumis sehingga rempah kari masak. Masukkan ayam.  Kecilkan api dan biarkan air ayam keluar. Apabila air ayam kering, masukkan santan, garam,  stok ayam dan daun ketumbar. Masak sehingga ayam lembut dan masak. Padamkan api.

Kemudian curahkan kesemua bahan yang dimasak tadi ke dalam penapis. Ambil kuahnya dan masukkan ke dalam beras di rice cooker. Pastikan kuah itu cukup untuk menanak nasi sebanyak 3 cawan beras itu.  Kita dah biasa masak nasi dan tentu tahu berapa banyak air yang nak digunakan. Tapi untuk nasi ini, sila lebihkan sedikit airnya daripada ukuran biasa.  Kalau kuah tak cukup, tambah sikit dengan air. Kalau kuah terlebih, jangan habiskan.  Boleh buat kuah untuk makan nasi nanti.

Apabila nasi sudah 3/4 masak, masukkan ayam dan segala macam tok nenek yang ada bersama ayam itu ke dalam periuk nasi. Gaul dan tanak nasi hingga masak. 

Nasi ini boleh dimakan dengan lebihan kuah kari, sayur salad sempoi dan sambal belacan. 

13 comments:

ummiarissa said...

kak,bahan-bahannya mudah didapati dan cara buat pun nampak senang...boleh cuba ni...buat surprise kat suami lah...he he

P/s:kak saya ada share link akak kat blog saya..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

nampak sedap ni ita...
kat rumah akak serbuk kari selalunya luak utk menggoreng ayam atau ikan.. bukan utk masak kari.. hehehe.. pelikkan..? lauk kari tu.. sebulan sekali pun jarang akak buat... tp yg lagi pelik.... kalau beli serbuk kari mesti peket besar... hahaha..

Mas said...

resepi ni dalam list mas...
nanti nak buat juga..
sedappnya tengok nasi tu.....
menyelerakan betoiii...

noorsafone said...

ita...boleh buat hidangam pagi raya ni...cite raya lagi...puasa pun belum..haha..

Gee® said...

pergh!! menyelerakan...

quinnie said...

lepas tengok kakita lak buat nasi ni...lagi tambah semangat nak masak nasi nih...heheheh

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Ita..
Mama pun dah buat nasi kari resipi dari kak pah..cuma blm diN3kan lagi..hehehe mmg syiok kan lagi kalau dpt beras briani yg jenis pjg2...sedapppp

Zaliedana said...

Assalam kak ita,ramai kan dah try nasi nih,sy pon nak try juga lah bila2 nanti,insyaAllah..Nmpk yg akak nyer nasi mmg terliur sudah..

anymz said...

kalau hidangan begini memang jadi kesukaan anak2 lah ita kan?..kalau akak lebih suka lauk pauk kg..makan nasi dgn ikan bilis goreng pun jadi kan?..:)

lina said...

salam kak ita - nasi utk jamuan hari raya nnt :)

Kjee said...

unik. boleh cuba ni Ita. terima kasih for recipe.

Juwita Jamaludin said...

salam kak ita.. sedap nasi ini.. ita pun pernah buat gak..:)

Nuridah said...

Assalamualaikum Ita,

sihat ke? Wah ada nasi kari ayam...sedap tk Ita? Kak Nur tengok ada menggunakan santan...mesti berlemak gitu kan??

Dalili ini mcm anak kak Nur juga..org nya kecil aje bila bulan puasa nanti bertambah kecil lagi....hehe...org pompan comel2 cantik aje nampak nya...nak2 anak dara sunti biar lah comel2 gitu....hehehe.

Powered by Blogger.