Follow if you like

Jul 18, 2011

Lepakkkkk!! tapi berbaloiiii...

Assalamualaikum.....

Lepakkkkkkk!!!!......

Mmg lepak sangat semalam..

Salam bersiaran...
Salam satu benua... Apa khabar semua pagi ni... ?? Alhamdulillah kita masih dapat bernafas lagi di bumi Allah ni..


Semalam adalah satu hari yang sangat memenatkan.. memang lepak gilerrr....  Walau pun penat ita rasa cukup gembira kerana dapat menerima kunjungan tetamu dari jauh.. Semalam rumah ita di kunjungi sedara sebelah suami yang datang dari Kelantan. Ini ada lah kali pertama mereka singah kerumah ita. Kebetulan anaknya akan menyambung pelajaran di sebuat pusat pengajian tinggi di Johor. Jadi peluang ini di ambil untuk bertandang ke teratak ita ni...

Dalam situasi macam ni kadang2 mula terfikir.. alangkah indahnya kalau ada pembantu rumah...
Tak lah ita sepenat ini.. aduyaiii...
Ni tak semua kita kena buat dan lakukan sendiri.. dari mengemas rumah, memasak dan menghidangkan juadah... rasa macam nak tangal semua tulang belulang ni... tapi... penat tu hilang bila tengok tetamu yg berkunjung menikmati juadah yg telah kita sajikan.. alhamdulillah... dapat juga ita sediakan juadah tuk mereka...


Selamat datang ke teratak buruk ita ni... Ita harap layanan yg ita dan suami berikan dapat memenuhi... dan menghiburkan hati tetamu yg berkunjung.. Sekiranya ada kekurangan.. sepuluh jari ita pohon keampunan.. dan jangan serik tuk singah lagi dilain kesempatan..

Jemput2 masuk jempot masuk... Ini lah teratak buruk ita ni...


Banyak sebenarnya juadah yg telah ita siapkan... tu yang lepak gilerrr... sebab semua kena buat sendiri.. mujur suami ita rajin membantu... TQ TQ I lap U lahhhhh... hehe...
Yg ita pelik tetamu yg datang tak percaya ita masakkk.. ya adoooo.... ish... ish.. ish... adoiii... dah nak tanggal tulang pon org tak percaya kita masak.. apa lah nasibbb... ^_^


Jom lah kita intai2 menu pertama dari ita. Resepi utama Nasi Kismis. Resepi dari tukang masak tersohor yg tak asing lagi dalam bab2 masakan Melayu dan kenduri khawin.. siapa lagi Pak Engku lah..
Nasi Kismis ni pon satu lagi resepi dari Pak Engku yang sedap! Kepada yg nak mencuba boleh cuba.. bahan2 pon mudah tak lah pening kepala nak mencari bahan2 kan?? masak pon senang aje..

Ni Hari Raya pon dah nak semakin menghampiri... apa kata jadikan menu ni tuk kita raikan tetamu kita di hari lebaran nanti.. sedap tau!


NASI KISMIS
by: Pak Engku

1 kg beras basmathi
100 gm minyak sapi
100 gm marjerin
1 liter air
1/2 tin susu cair
20 gm kismis - di goreng
10 gm badam - di goreng
10 gm gajus - di goreng
1 sudu makan rempah kari
garam secukup rasa

Bahan Tumis
4 ulas bawang merah - kisar
3 ulas bawang putih - kisar
2 inc halia - kisar
5 batang kulit kayu manis
10 biji buah pelaga
5 kuntum bunga lawang
2 helai daun pandan
1 tangkai daun pudina - dihiris
1 tangkai daun ketumbar - dihiris

Panaskan minyak sapi dan margerin.
Kemudian tumiskan bawang putih, bawang merah dan halia yg telah dikisar tadi.
Masukkan bahan tumisan yg lain dan kacau hingga naik baunya.
Masukkan air, susu cair, rempah kari, garam dan biarkan mendidih.
Masukkan beras, kacau dan biarkan atas api.
Bila hampir masak masukkan kismis, gajus, badam dan kemudian biarkan nasi masak.

22 comments:

anymz said...

dah masuk dah ni.mana airnya ta?..hehe..

cantiiiiiiiiik rumah ita..:D

Nina Mirza said...

cantikk rumah kak ita :))

izahdaut said...

hehhee.. kak ita.. teratak buruk ke? agaknya teratak saya ni nak cakap apa ek.. hahhaa.. memang penat terima tetamu tapi penat yang sangat puas hati kan

Rai said...

sedapnya nampak nasi kismis tu kak ita...raya nanti kak ita taknak buat open house ke.. boleh saya merasa air tangan kak ita.. rumah mak saya kat kulai.. hihi..

Sari Yusa Ibrahim said...

Izah, mcm kak ita nyer teratak ni buruk, kalau kita kategori nak roboh, hahahaha

Gee® said...

canteknya rumah... secantek tuannya...ahaks

cik cek said...

Teratak buruk ke...silap mata ni...cantik Ita....kak cek dah kat depan pintu ni...sian aaaa...nak jugak rasa nasi kismis tu ...emmmm...telan2 air liur lagi...

CT Delima said...

As'salam Ita

Boleh terjah jap lagi...hihihi. kot2 tersalah tekan loceng rumah tolong bagi hp number kat ct okey.. hehehe

alhamdulillah... tetamu yang hadir adalah rezeki yang melimpah ruah buat tuan rumah. semoga apa yang ita hidangkan itu memberi kepuasan dan kegembiraan buat tetamu2 semua :D

Mas said...

cantiiikk rumah akak...
kemasss....
mas pun dah masuk...
hidang la airnya yerkk...he..he..

tun_telani said...

teratak buruk??? nk tersedak rasa.. tiba2 malu nk ajak org dtg bertandang ke umah.. haha...
mcm nasi minyak laa, tp ada kismis =) pak engku tu siapa? kene google jap lg. hihi..

icaland pelangi petang said...

cantik umah kak ita.. kalau itu la yg di panggil teratak buruk.. umah icaland ni..nak panggil ape agaknye ye. hehehe...

nasi kismis ni..sedap mkn dgn lauk ape ye...

nOOrsha said...

dah masuk dah umah kak ita.. mane kak ita nih? oo gi masak nasik lagi ea,, tak cukup ea,,, yerla yg datang sume mak dare je kan, tembolok bosa.. hehehe.....lawanye rumah kak ita.. mengidam nak rumah n deco camni bile ade umah sendiri nanti... malu nak ajak kak ita datang umah sayer..takperler, kite sembang kat luar umah jer la yr.. eheheh

Ummi said...

Itaaaaaaaa....akak bukan sedara ke? Hahhaaa...xnak ajak masuk pun...kita merajuk laa...waaaah, nnt nak ajak CMG serang rumah cantik Ita nih..apa lak teratak buruk...kalau rumah akak ya laaaa, teratak...ni banglo mewah nih..bersyukur kita dengan rezeki yang diberikan Allah kan..moga sentiasa dilimpahi rahmatNya... Kalau akak datang, jgn suh tolong eh, akak nak melawat sekitar dalam rumah taaauu...hahahaha

NADYA ANWAR said...

cantiknyerrr umah akak..akak ni mmg pandai deco la.. baik umah, gambar2 menu dlm blog ni pun terbaekk...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam ita..

akak dah lama teringin nak tengok rumah ita.. dlm hati dah agak mesti rumah ita besar & mewah.. tengok dari barang2 dapur yg ita gunakan & juga sikit2 terselit gambar dlm rumah ita semuanya nampak cantik & mewah.. nak banding dengan akak ni.. ibarat langit dengan bumi... hehehe.. kalau ita kata rumah ita teratak buruk.. rumah akak ni jd reban ayamlah kot.. kehkehkeh... gurau je tu... akak tau.. ita seorang yg merendah diri...

pasal tetamu tak caya ita masak sendiri tu mungkin dorang tengok hidangan ita tu terlalu istimewa sangat kot.. mesti mengalahkan meja makan beradap nih! ngapa tak bagi dorang address blog ita ni... mesti dorang melopong tengok hasil kerja dapur ita selama ni.. hehe.. apa2pun.. tahniah berjaya menjamu selera para tetamu.. mesti dorang puas hati dpt layanan istimewa dari ita sekeluarga..

YANA SHAIFUL said...

Salam K.Ita..

Segan plak nk msk ke teratak buruk K.Ita..cantik sgt..bestnya klu ada umah sndiri..bleh nk deko sana deko sini hehee..

Nk nasi kismis sepinggan kak..
terliur je tgk kismis yg bertaburan tuu hikhikk

Juwita Jamaludin said...

kak ita cantiknya rumah.. kalau masuk tentu tak jemu memandang... seronok bila tgk design2 rumah ni.. suka.. tentu seronok tetamu2 akak

Nuridah said...

Assalamualaikum Ita,

cantiknya rumah ita,walaupun nampak dari sudut tepi aje...senang cakap you got the taste! Haha...seronok kan Ita ada rumah yg cantik..rasa tk nak keluar rumah....hehe..sofa putih Ita sama ngan sofa kak nur...cuma warna sofa akak warna brown seperti velvet...eh sama juga taste kita erk chesterfied sofa...haha!

NorrazAriff said...

sangat teruja tgk rumah kak Ita...Cantik sgt!!!!

ewa_wani said...

Salam Kak Ita... Mana ada buruk kak... Ni salah satu rumh paling cantik Wani tengok... Kemas je...Kayu kat siling tu menarik betul... Hari tu akak ajak datang rumah kan... Ni yg tak sabar 2 ni... Hehe... Malu pulak nak ajak akak ke rumah Wani... Tak lah secantik ni...

Mieza said...

waaa kemasnya umah..tak bersepah mcm umah mieza huhuuu..ada lg tak nasi kismis tu..mieza nak sepinggan nak wat buka posa leh heheheh

Ummiakid @ lily said...

waaa...cantiknye rumah akak...kena singgah ni kalau balik jb...(muke x malu ekk)...

Powered by Blogger.