Follow if you like

Jul 21, 2011

KEK HUJAN PANAS... nape tak sama... huhuhu

ne..... no.... neee.... noooo.... minta bantuan... minta bantuan... pelik bin ajaib.. nape ye kek yg ita buat ni tak sama kejadiannya dgn bro Ryo dan kak Ummi punya.. alahaiiii... dimana pulak silap nya.. ni... dah puas membelek2 gambar kak Ummi dah naik cair skrin monitor.. ni... rasa macam nak telan ajeee...

Nape kek ita warna putih... nape kak ummi punya coklat... kak Ummi tolongggg... kak ummi kukus ke bakar kek ni.. alahaiii.... ita salah baca ke?? dah rabun ke mata ni... puas belek2 resepi..semula... adoiii......


Tapi memang serious cakap kek ni memang sedap! seperti mana yg kak Ummi bagitau.. kek ni sangat lembut dan sangat rapuh.. mula2 ita ingat nak buat dalam paper cup tapi rasa macam sayang pulak sebab bila siap nanti tak nampak pulak ujan panas kat dalamnya tu.. Rasa2 kek ni memang cantik kalau dipotong.. tapi tu lah... macam kak Ummi kata sangat rapuh... Tunggu sampai kek benar2 sejuk barulah boleh di potong


Sebagaimana yg kita sedia makhlum kek kukus ni dia macam apam sikit lah kan teksturnya dan pasti akan ada lubang2 udara kat dalam dia.. tapi kek ni tak lah rasa macam apam.. sebab memang rasa macam kek sangat lembut dan halus.. aje teksturnya..


Sangat sesuai jika dihidangkan untuk minum petang bersama keluarga.. boleh juga dihidangkan utk tetamu yg datang ke rumah.. Cara membuatnya pun cukup mudah dan bahan2 yg di perlukan juga sangat simple dan mudah di dapati..


Ita pun buat 1/2 adunan aje dari resepi asal. Ita buat dalam acuan segi empat dan ita ikut sukatan yg di berikan oleh kak Ummi. Sangat sesuai dan cukup lah untuk hidangan kami sekeluarga. Lain kali ita kena tambah sedikit perasa vanila atau pandan untuk menghilangkan sedikit bau telur tu. Telur pun ita letak 2 biji saja mengikut saranan dari kak Ummi. Kek ni pun agak lembab-lembab sikit.. sedap tau!

Sekali lagi terima kasih pada tuan empunya resepi.. terima kasih juga buat kak Ummi yg mengesorkan untuk kita mencuba kek yg sedap ni.. cubalah jangan malu2 jangan segan2 berbaloi-baloi...


KEK HUJAN PANAS
by: RYO

325 g butter/margerin
1 1/2 gelas gula
2 1/2 gelas tepung gandum
5 biji telur gred A
150 g seri kaya
50 g susu pekat manis
300 g kelapa parut
sedikit pewarna merah,hijau dan kuning.

Sediakan pengukus dan biar hingga mendidih
Pukul butter bersama gula hingga kembang
Masukkan telur satu persatu
Masukkan serikaya,susu & tepung
Pukul lagi hingga adunan sebati,ketepikan
Bahagikan kelapa parut kepada tiga bahagian dan warnakan satu persatu
Masukkan kesemua kelapa parut berwarna ke dalam adunan,gaul sebati
Tuang adunan ke dalam bekas 9"x9" yang sudah di griskan,tutup dengan aluminium foil
Bila pengukus dah mendidih,kukus selama 1 jam atau hingga masak.
Potong apabila kek dah sejuk.

P/s : kalau malas nak carik kelapa tua,pi kedai beli kelapa parut yang dah kering tu pun boleh,cuma rasanya sedikit berbeza ler.


Diolah 1/2 Adunan
by: Kak Ummi

160g butter/margerin
3/4 cawan  gula
1 1/3 cawan tepung gandum
2 biji telur gred A
80 g seri kaya
25 g susu pekat manis
130 g kelapa parut
sedikit pewarna merah,hijau dan kuning.
sedikit esen vanila - kena letak next time
Cara membuat sama seperti diatas.

25 comments:

CT said...

Wah...sedapnya kek ni...colourful gitew!!

NADYA ANWAR said...

kak ita, cantik la kek ni.. very the very colorful.. harus cuba ni.. budak2 mesti suka makan bile tengok kaler2 ni kan..

kak, jemput dtg blog, ambik award yer.. :))

nOOrsha said...

cantekk!~ kaler maler gituh.... klo boh topiing ceklat ok x ea? hehehe.. ceklat lagii.. ^^

Mas said...

cantikkkkkk...
warna warni......
nampak pun sangat sedappp la kak...

Ummi said...

Itaaaaaaa..salute!!! Lagi cantik sebenarnya...xpa la kelapa tu kurang sebab Ita taburkan di atas separuh lg kan..next time yg tabur kena guna kelapa lain dr sukatan kan...apapun dah cukup cantik dan lembut moist nampaknya tu Ita cayangg...Ita mmg kretip...

Ok untuk petua hilangkan bau hanyir telor dalam adunan kek, esen vanila mesti dituang ke atas telor yang telah dipecahkan k dalam mangkuk..bukan dimasukkan berasingan ke dalam adunan k...itu petua yg diberi oleh guru kelas deco masa akak belajar dulu.. Itu yg dapat akak kongsikan... Apapun, ikhlas akak cakap, mmg class nampak kek Ita nih..lawooo sesangat laaa...

ilahjy said...

tak sama tak peee janji cantek dipandang mateee dan sedap di rasa...
kak ilah lagi la suka suki ubah resepi kwn2 sbb bahan2 tak de kat umah tekak nak juga makan hehe..tahniah ita kek yg mabelessss

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

ita.. akak dh tgk jugak versi kak ummi.. mmg warnanya seakan2 warna coklat..
pd pendapat akak kan... kemungkinan..cara membancuh adunan tu yang membuatkan perubahan warna.. mungkin ita punya tu gaul tak lama sangat.. jadi warnanya tetap putih gitu.. mungkin kak ummi punya terlebih gaul & warna dari kelapa dah turun ke adunan kek.. bila 3 warna bergabung tu yg jd mcm warna coklat tu... ini hanya pendapat akak la kan.. tunggukan komen dari kak ummi pulak.. kot2 dia ada tambah benda lain lagi ker.. hihihi.. apa2pun.. cantik jer akak tgk kek ita ni... sbb warna kelapa tu jelas nampak ujan panasnya....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

uikkk.. td masuk belum ada komen dari kak ummi.. bila pos komen tgk2 dah kuar komen kak ummi.. hihihi.. laju betul kak ummi masuk blog ita..

mai.. said...

salam,
agak2 sukatan gelas tu brapa kak ita??terasa nk try sbb bahan2 dia senang dan nmpk tak muak ....

Juwita Jamaludin said...

kak ita cantiknya.. seronok baca komen sfu2 kat atas tu tambah ilmu masak2.. suka la... apa2 pun kek akak dah cukup cantik

Naz said...

Kak Ita...cantik dah tu kak ujan panasnya.. Nape lak x jadi.. Comel bangat deh!

Nieza said...

kak ita,menarik.... saya nampak cantik dah la tu kak penting mkn sedap:)

inahar ali said...

salam ita..wowwowee!! cantik banget keknye..nk kenen 2 potong..ada belen lg x? hehe..

Gee® said...

hempap dek hujan la tu..tu pasal jd putih kot... hehehe.... sangat cantek dan sangat mengguda...pasti sedap nih... god job sis!!

Ryo Azhar Rahza said...

wowww..tq yer kak ita try test kek hujan panas....memang cantik jugak ni..suka tengok kaler2 full tu.hehe..

warna x sama takpe,janji rasa tu sedap...

mungkin jugak sebab takde kelapa warna kuning,tu yang x sama tu.hihihi.......takpe2.namanya kusangka hujan panas tak sampai ke petang....ehh..camtu ke...gud try kak ita..tahniah. :)

sukee tengok 3 warna tu gakkk

HaSue said...

Wahh..macam nak menjelajah jer resepi Ryo nih..hehe...sedap kan kek nih kak walaupun simple nak buat..cantik jer tu..

Ummi said...

Ita, akak setuju dengan Ryo, maybe sebab xda warna kuning, so bila kuning campur merah bila digaul, kek akan bertukar warna sikit dan gaul biar rata2 la kan..sbb resepi dah tulis rata, akak gaul rata la..hehee..
Ratna, akak xda rahsia lain dah, ikut jek resepi Ryo tu jek..hehe..Selamat Mencuba Semua..!!

qaseh johanna said...

kak ita...nak tumpang tanya..

masa akak gaul pewarna dgn kelapa..akak bagi kering dulu tak kelapa tu..?

@ lepas gaul dgn pewarna..akak terus masuk je dlm adunan..??

**kelapa akak nmpk kering je..camne akak buat.? sy pny xnampak bintik2 kelapa sebab semua gaul sekali..warna tak cantik..

CT Delima said...

As'salam Ita

Alahai terlepas pulak kek hujan ribut panas ni.. ehh salah hujan panas ni.. hihihi. sealam tenet kat umah buat hal dr pagi sampai kemalam tak boleh nak bukak tension tau!

apa pun nampak cantik kek tu ita, agak2nya kalau ct buat akan cantik tak? ker berserabut jer kek tu nanti... hihihi

AZLITA AZIZ said...

terima kasih ye semua walaupun tak sama dari segi rupa tapi rasanya tetap sedap! berbaloi-baloi mencuba resepi yg mudah dan simple cam ni...

Terima kasih bro Ryo hahaha betul lah tu mmg kena tukar nama kek ni Ku sangka panas tak sampai ke petang.. wakaka sedap jugak nama tu kan... mmg betul janji rasanya marvelous...

ialah kak madiha ita rasa ita tak cukup gaul sempurna.. main gaul layang2 je kot sebab tu warna dia tak bercampur...

terima kasih kak Ummi.. terima kasih juga berkongsi tips dan petua.. sekurang2 dapat juga ita tambah ilmu... begitu juga dgn adik2 yg lain...

Akak rasa cam tu jugak... dah tau kenapa kek akak ni warnanya jadi putih dan tak bercampur colour..

1. akak warna kan kelapa tu dulu dgn warna pas tu akak biar hingga dia kering sekejap tu yg buatkan warnanya tak keluar bila bercampur dalam adunan...

2. akak gaulkan kelapa bila akak dah tuangkan adunan dalam loyang. maksudnya akak tuang adunan dalam loyang pas tu baru akak tabur kelapa dan gaulkan.. mula2 akak takut kalau akak boh kelapa dulu nanti tak muat pulak loyang tu.. rupanya jadi lain pulak kek akak ni...

3. lepas tuang akak terus kukus tampa berlengah2 lagi tu juga penyebab warnanya tak sempat bergaul dgn adunan tu...

walau bagaimana pun terima kasih kepada semua yg memberikan comen.. peringatan untuk akak juga lain kali kalau buat kek atau apa2 masakan kena dengar cakap Sifu... hehe jangan memandai2 tukar cara membuat kalau nak dapatkan kek yg sama... :)))

qaseh johanna said...

mekaseh akak..nnti saya try buat lagi..maklom la..sayakan tak sekreatif akak...

risya_expressions said...

kak ita...dan dan saya terus check brg kat dapo...

(gamaknya putih kelapa saya dah beli untuk buat puteri ayu mlm ni dikorbankan dulu la buat kek ni)

Nurul Azwa said...

Kak Ita..walaupun xsama tp tetap nampak menarik n sedap...

Ct Noraishah said...

gatkan nasi je ader hujan panas

mitbuj said...

Slm cik ita.kite dh wat kek kite tp kite lg suke kaler kek cik ita.sbb bile dh gaul colored nyok tu kaler die x meriah..coklet2 gitu..cik ita gaul kjp2 jer ker?mekaseh ek share rcp..mmg sodap...

Powered by Blogger.