iklan

iklan floral cake

iklan ada

Friday, July 29, 2011

IKAN TEMPRA NYONYA berbaloi-baloi....!!

Assalamualaikum...

Salam di hari Jumaat penghulu segala hari.. Setapak lagi kita melangkah menuju ke bulan Ramadhan.. dah bersedia ke nak sambut bulan yg mulia ni... marilah kita sama2 memeriahkan bulan yg barakah ini dgn melipatgandakan amalan... memperbanyakkan sedekah dan amal jariah... Semoga setiap apa yg kita lakukan mendapat keberkatan dari Nya...

Hari ni ita tak boleh nak mengomel panjang lebar... Sebab ita baru aje balik dari Lipis ambil anak ita balik.. bercuti sempena kedatangan bulan yg mulia ni.. Azrul tak balik sebab baru aje balik minggu lepas. Minggu ni giliran Amirul pula pulang dan bersekali menyambut Ramadhan bersama keluarga... ya Allah penatnya.... dgn keadaan jalan raya yg sesak dan jam....


Biasa kalau bulan posa... kalau sahur makan apa ye?? apa menu yg disajikan utk keluarga?? Dulu ita pernah bersembang dgn sorang kawan pasal hidangan tuk family bila bersahur... terkezutttt... ita bila dia kata setiap kali bulan posa dia bersahur dgn makan cococrunch aje... aiiii.... biar betullll.... ni baru first time ita dengar tau??? terkezutttt betulll... mula ita terkenang kan anak2 dia yg menahan lapar satu hari dgn bersahur bersama hidangan sereal tu... kesiannya....

Tapi menurut kawan ita tu dia mmg dah biasa dan seluruh family dia pun mmg amalkan makanan yg sama ketika bersahur... memang dah jadi amalan dari datuk dan nenek dia dulu-dulu... oooo... mungkin ita tak biasa... tu yg terkezutttt... tu...maklumlah kita ni org kampung... hihi mesti nak cari nasi jugak tuk bersahur.. Tak apalah walau apa pun hidangan yg kita sajikan utk family di bulan ramadhan ni biarlah dari sumber yg halal dan memberi tenaga utk menahan lapar sepanjang hari...

Ok berbalik pula pada hidangan ita hari ni... lauk ni ita rasa amat sesuai kalau kita sajikan untuk hidangan bersahur... Lauknya tak pedas.. masak pun mudah dgn bahan2 yg cukup simple!. Rasanya pun sedap dan menyelerakan... Ita kalau sahur tak boleh masak pedas2 sebab suami ita kalau sahur dia mmg tak mau makan yg pedas2... Takut perut meragam.. maklumlah sesekali lari jadual... mesti ada yg terkezuttt....


Lauk ni kalau kita makan rasanya ala2 masak asam sikit.. cuma kelainannya ia menggunakan bawang yg di goreng.. Kalau nak buat sahur kita boleh sediakan bawang goreng tu awal2. Malam tu goreng bawang dulu dan ikan.. esok tinggal masak bahan yg lain.. kan seronok sikit bila makan makanan yg baru di masak.. bertambah2 lah anggota keluarga menceduk nasi ke pinggan..

Resepi yg sedap ni di sumbangkan oleh adik kita Diana.. si cantik manis pandang tak jemu... Terima kasih Diana kerana berkongsi resepi yg mudah, dgn bahan yg simple dan yg paling penting sekali.. mmg sedap! suami akak pon kata sedap! Dalili pon kata sedap! licin dia makan.. selalu payah Dalili ni nak makan.. tapi kali ni.. mmg licin pinggan boleh buat cermin... hihi

Ramai juga yg dah mencuba dan merasa resepi dari Diana ni... Yang lain tak nak cuba ke?? cubalah.. sedap tau! berbaloi- baloi.... Akak minta izin tuk copy dan share kat sini pulak ye Diana....


IKAN TEMPRA NYONYA
by: Diana

4 ekor ikan selar atau ikan kembung - di bersihkan (ita guna ikan sagai)
Daun bawang
Garam
Gula
Asam jawa
Air secukup kegunaan
Minyak
Perencah pati ayam / Kiub pati ayam - Tak bubuh pun tak apa


Bahan A ( Di goreng garing )
12 ulas bawang merah _ d hiris
12 ulas bawang putih _ d hiris

Bahan B
5 - 8 biji cili padi
3 batang serai - di titik
2 biji cili merah - di potong menyerong


Lumurkan ikan bersama garam dan asam jawa. Goreng  dalam minyak yang banyak dan panas sehingga garing. Angkat dan ketepikan.
Tumiskan bahan B sehingga wangi.
Kemudian masukkan air asam jawa, sedikit air, perencah pati ayam / kiub pati ayam, gula dan garam secukup rasa.
Setelah mendidih bolehlah di masukkan ikan goreng dan renih selama 5 minit di atas api kecil.
Masukkan 1/2 bawang merah goreng dan 1/2 bawang putih goreng. Gaul rata dan tutupkan api.
Semasa menghidang taburkan 1/2 lagi bawang merah goreng dan 1/2 bawang putih goreng di atas ikan. Taburkan daun bawang juga.


6 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
terima kasih kerana sudi mencuba resipi nie yer akak... n gembira sgt bila tau yang akak sekeluarga suka... terima kasih akak..

Salam Ramadan buat akak sekeluarga.. jika ada salah n silap harap d maafkan yer akak...

MamaFari said...

wah.. Kak Ita..resepi kita sama la hari ni!!.. Heheh

Juwita Jamaludin said...

Salam kak ita sedap nampak ikan seekor tu... Salam ramadan kak...:) insyaAllah kena cari ikan dulu sini payah nak jumpa ikan sesuai buat masak mcm ni

Naz said...

Assallamualaikum kak Ita..
Ikan tu cam memanggil2 Naz jer suruh makan dia.. Tapi kak Ita tak ajak, jadi Naz cuci mata jer la..hehehe.. Salam Ramadhan ye kak Ita..

ibundo said...

memang boleh dicuba ni ita. simpel dan tak banyak remeh untuk masak sayur. tq.

Mas said...

perhhhh..mengancamnya ikan tu berposing...
sedappkan kak ikan ni..
mas pun suka....
Salam Ramadhan untuk kak ita sekeluarga dari Mas....