iklan

iklan floral cake

iklan ada

Saturday, July 9, 2011

AYAM PANGGANG ALA KENNY ROGERS

Assalamualaikum...

Salam dihujung minggu... tak ke mana ke hari ni??
Rasa2 ramai juga yg mengambil kesempatan bulan Syaaban yg mulia ni untuk mendirikan mahligai bahagia. Kepada pasangan pengantin yg akan menjijakkan kaki ke gerbang perkhawinan, Selamat Pengantin Baru akak ucapkan... begitu juga kepada yg melansungkan pertunangan.. Selamat Bertunang..

Kalau dah menjadi suami isteri nanti jalankan kewajipan dengan penuh kasih sayang dan ikhlas... kalau ada permasalahan bawa2 lah berbincang.. jangan nak dok berentam aje.. hormat-menghormati dalam rumahtangga itu adalah kunci kebahagiaan yg sebenar dan setiap pasangan tahu akak peranan dan tanggungjawab masing2.

Kepada isteri2 muda yg tak tau masak jangan takut jangan bimbang.. sekarang banyak sangat blog masakan untuk dijadikan rujukan dan panduan.. Kalau zaman akak dulu ialah dek.. adoiii.. berpeluh jugak bila dok kat dapur nak2 bila MIL ada.. fuhhhhh!!! kecut perut dibuatnya.. semua yg di buat serba tak kena.. ialah kita kan dulu tak pernah ke dapur.. maklumlah kakak2 banyak.. bila dah berumahtangga tu dapur adalah pejabat kita... hihi tu yg adoiii... rasa bila masuk dapur tu macam masuk balai polis pulak.. hehe


aiii... pagi2 ni dah mula melalut.. ok lah kita terus aje pada sajian kita hari ni..
Tadi dok singah kat rumah CT selalu kalau hari minggu cik CT kita ni tak de rumah.. mudah lah kan kita nak selongkar dapur dia.. dok korek2 apa yg ada bawah tudung saji... alamakkkkk... tuan rumah adalah pulakkk!!! dia dah pegang sudip pulak tu.... takut pulak dia libas kita dgn sudip dia tu... kita baru nak skodeng resepi dia.. hihi
Maaf ye! tuan rumah anak cucu tumpang ambil resepi.... boleh ye??? hihi

Resepi ita hari ni Ayam Panggang Ala Kenny Rogers. Abisssss... abissss... abis! bengkrup Kenny Rogers macam ni.. tutup kedai lah tak lama lagi... sebab ita dah tau buat sendiri.. hihi
Ini lah resepi yg ita dok skodeng dari dapur cik CT kita..
Wallaaaa... sedap weeeiii... hingga menjilat jari.. boleh cuba!... boleh cuba! gerenti tak menyesal.. ayam tu pun tak menyesal dijadikan ayam kenny roges.. sebab licinnn... kalau boleh dgn tulang2 sekali pun nak dimakan... aikkk ... boleh gitu..


Resepi asal dari siapa ye?? tak pasti tapi menurut CT sumber dari Che Mid FP. Terima kasih lah ye kepada tuan resepi. Kerana telah menjimatkan kocek ita dari dok bertunggu tangga kat Kenny Rogers tu... hehe
Resepi sosnya pula dari dapur yg dah lama tak berasap.. siapa lagi cikgu Hana kita lah.. aii.. sibuk betul cikgu kita ni sekarang.. dah jarang-jarang masuk dapur... atau kadang- kadang masuk dapur.. hihi
Resepi sos dari Hana ni pun sedap dan sesuai sangat kalau makan dgn ayam Kenny Rogers ni..

Kalau ada yang nak mencuba untuk hidangan keluarga hujung minggu ni boleh lah mencuba.. berbaloi... baloiii


AYAM PANGGANG ALA KENNY ROGERS
Sumber : Che.Mid FP
Sumber : CT

1 ekor ayam - bersihkan dan tidak perlu dipotong kecil

Bahan - bahan untuk make up ayam
3 biji bawang besar
4 biji bawang putih
1 inci halia
2 atau 3 sudu besar sos lada hitam
1 sudu besar lada hitam tumbuk
2 sudu besar madu
1 ketul kiub ayam Knorr
2 sudu besar gula pasir- hana gune gula perang
2 sudu besar herba campuran
1 1/2 sudu teh garam halus
Sedikit air untuk mengisar kesemua bahan make-up.
Sedikit mentega

Campur kesemua bahan make-up dengan sedikit air dan kisar. 
Lumurkan keseluruhan bahan tadi diluar dan dalam ayam yang telah dibersihkan. 
Perap selama 1 1/2 jam (CT perap selama 3 jam) 
Sapu sedikit mentega keseluruhan ayam dan bakar/panggang. 
Bakar selama 1 1/2 jam atau sehingga ayam masak. 
Semasa membakar, selepas 1/2 jam pertama, sapukan ayam dengan minyak dan campuran rempah yang menitis. Ini supaya ayam tidak terlalu kering. 


SOS LADA HITAM
by : Hana

Bahan-bahan :
11/2 cawan stok ayam @ daging - hana guna stok ayam ( air + kiub ayam )
1/2 cawan susu segar - nak kurangkn pun boleh
4 - 5 sudu serbuk lada hitam
2 cm batang salery - dicincang
1/2 biji bawang besar - dicincang
2 sudu besar kicap manis - bergantung kehitaman yang dikehendaki
1 sudu sos tiram
1 sudu mentega/ marjerin
1/2 tin cendawan butang - dihiris
2 sudu besar tepung gandum - bancuh dengan air
garam dan gula - jika perlu

Panaskan stok ayam, susu segar, bawang dan juga batang salery. didihkan.
Kemudian tapis. buang bawang dan juga salery. kalau tak nak tapis pun takpe. Didihkan semula.. Masukkan lada hitam, kicap manis, mentega/marjerin, sos tiram dan juga cendawan butang. garam dan gula jika perlu.
Akhir sekali masukkan bancuhan tepung gandum untuk mendapatkan kepekatan yang dikehendaki.

13 comments:

Rabiatun Adawyah said...

assalamualaikum kak...sedap kan kak? Tun pun dah cuba ayam ni...walllahhh...

izahdaut said...

assalamualaikum kak itaaaa
selamat pagi.. woo pisau leh tegak tu...hehe.. rasa cam tak pernah try, tapi kalau resepi dari kak hana tajuk nyer sama, pernah dah cube. sedaaappp siap buat 2 hari berturut2.. hehe

akakk.. saya ada award bagi akak dan tag.. nanti ada masa amik ye.. dan memang nak tahu pasal akak. tq

Taufan Bin Ribut said...

haiya kak ita,tetibe je ceq lapaq baliq walau pon baru je pekena roti canai ^_^


Entri terkini : Diorang ni lesbian??
Entri sebelum :All day i do about sexs
Watch my video songs ^_^

CT Delima said...

As'salam Ita

selamat pagi ita cayangg..hahahah. dok gelak dulu baca entri ita tu, adoiii. amik jer lah ita apa yang ada bawah tudung saji tu. ct tak kisah, tapi jangan teperanjat pulak bila bukak tudung saji tu ada bola pulak ... hehehe

Memang sedap ita ayam kenny roger tu, ct memang selalu gak buat. anak2 dan Hb sampai disisip2 tulang ayam tu...hihihi.

Jap lagi nak keluar nak gi IKEA. nak ikuttt! Jommmm...

Yatie said...

Assalamualaikum Ita,
waduh pepagi tayang ayam kenny rogers ni yg tak tahan..kejap lagi Yatie singgah rumah eehhhh...boleh tak....terliur je tngk ayam Ita ni...

Gee® said...

Wallaa...tutuplah kenny roger pas nih ita... kalau akak dpt se peha tu... pergh!! meniarap.... enak banget!!

Mas said...

wahhhhh...sedapnya tengok ayam panggang tu.....
terbaikk..

~~zAnAfAhMi~~ said...

nak reject Kenny Rogers sb dah ada restoran Ita ni.....hehe...resipi org diet ke?

ijayuji said...

Salam kak ita! sedappppppppnyerrrrrr!!!!!!!!!!!!!!! weekend minggu depanlah buat ayam pakcik kenny niii hihihi... sedapnyer tgk ayam tu gmbr2 akak lagi yg buat hati semakin berdebar ewahhhhhh! tetiba hihihi...

Nieza said...

sedapnya kak...pepagi kat sini singgah dapur akak terus rasa lapar tgk ayam ni...sungguh menyelerakan.Hari ni bz skit nk berpicnic..hehe

RashAtie said...

memang faveret nih....tapi slalu buat ikut resepi sendiri je...next time boleh try yg ni je....tapi kak, rempah/herba campuran tu rempah/herba apa eyhh?

eencyweency said...

sedapnye nampak!!!boleh try ni..tq 4 sharing :)

Mama Tun Nur Safiya said...

so sedapp la kak, dah cuba mmg beshhh..mohon share resepi ye kak...