Follow if you like

Jun 20, 2011

TALAM UBI

Assalamualaikum....

Selamat pagi semua... Alhamdulillah kita masih lagi dapat menghirup udara segar di bumi Allah ni.. masih dapat bernafas dan menatap wajah2 insan2 yg kita sayangi..

Semalam ita rasa sangat terkejut dengan berita pemergian seorang pelawak dan pelakun yg sangat ita minati.. Allahyarham Zami Ismail atau lebih di kenali sebagai Pak Uda. Tak sangka Allahyarham pergi meninggalkan isteri dan anak2 bersempena dengan sambutan hari bapa  yg di sambut diseluruh dunia semalam.. Bagaimanakah perasan anak2 beliau...?? Diharap mereka semua dapat menerima ketentuan Ilahi ini dgn redha... Di kesempatan ini ita ingin merakamkan salam takziah kepada balu Allahyarham dan anak2 beliau... semoga roh Allahyarham di tempatkan bersama orang2 yg beriman... Al Fateha


Semalam ita dok ikut suami ita gi Pontian. Kebetulan sekarang dia sedang menyiapkan beberapa projeknya di Pontian. Lama dah ita tak pergi Pontian. Dulu masa kecik2 selalu gi Pontian kerana kampung ita di sana. Mak ita berasal dari Serkat, Pontian. Bapa ita pula dilahirkan di Singapura, tapi masa kemasukkan Jepun ke Singapura dan era perang dunia ke 2 bapa ita dan keluarganya telah lari ke Malaysia dan terus bermautautin di Malaysia hingga kini.

Dalam perjalanan ke Pontian tu disepanjang jalan banyak gerai buah2an. Ita singah di satu gerai tuk beli buah kebetulan nampak lah ada ubi. Dah lama ita cari ubi.. payahnya nak dapat ubi sekarang. Kalau ada jual pun semua macam dah masuk angin aje.. Ita beli lah beberapa batang ubi tuk buat kuih kegemaran ita ni..


Dah lama ita intai kuih ni dari dapur CMG, mmg nak buat sangat! nampak sangat cantik dan molek aje rupa kuih talam ubi yg CMG tayang kan tu... Ita mmg suka sangat kuih ni.. malu kadang nak cakap ita boleh habiskan seloyang tau! tapi bukan lah sekali hadap! maaakkkk aiii... pengsan kalau cam tu..!! hihi

Kalau makan kuih ni kena makan part santan dan ubi tu sekali... baru dapat tangkap leleh rasa nikmat nya kemanisan si ubi dan kelemakkan sang santan.. aduyaiiii.... tak terkata.. sedapnya... Puas hati bila dah dapat buat sendiri.. baru lah puas makan.. kan??
Terima kasih kepada CMG kerana berkongsi resepi kuih kegemaran akak ni.. rasa mmg sedap! sedang molek aje balance antara santan dan ubi. Akak minta izin ye mat tuk share kat sini pulak!


MyKitchen's Recipe

TALAM UBI
by: CMG

Lapisan Bawah
600 gram parutan ubi kayu
160 ml santan cair
200 gram gula pasir
50 gram gula melaka
Sedikit pewarna coklat (optional)
1 helai daun pandan

Lapisan Atas
600 ml santan
40 gram tepung gandum
70 gram tepung beras
Garam secukup rasa

Lapisan Bawah
Satukan santan, gula pasir, gula melaka dan daun pandan. Masak dengan api perlahan hingga gula larut. Tapis dan sejukkan. Sediakan tin kek berukuran 8 inci x 8 inci x 3 inci dengan plastik bersih. Sapu sedikit minyak pada plastik tadi. Panaskan kukusan. Satukan air gula merah yang telah sejuk tadi bersama ubi parut, kacau rata2 dan tuang dalam tin tadi, ratakan dan kukus 20 minit dengan api sederhana. Mat tutup permukaan tin dengan aluminium foil.

Lapisan Atas

Bancuh semua bahan untuk lapisan atas kecuali garam, kacau rata dan tambah garam secukup rasa (jangan banyak, kasi rasa lemak saja). Tapis bancuhan tadi. Kemudian masak atas api ksederhana hingga bancuhan suam, kacau tanpa henti. Tuang perlahan2 atas ubi tadi. Kukus lagi dengan api sederhana selama 25 minit, tutup permukaan tin dengan aluminium tadi. Biar kueh betul2 sejuk sebelum dipotong.

18 comments:

Yatie said...

Assalamualaikum Ita,
alahai terliur di buatnya tngk talam ubi ni...kalau umah dekat2 mcm dulu mesti dapat rasa ni....kuih ni mmng kegemaran yatie juga....menu2 kat bawah ni semuanya menyelerakan...tak kelip2 mata yg memandang..tergoda melihat semuanya....

ilahjy said...

alamak.. ada talam ubi..nyum nyum... ingat masa nenek masak di kedah... santan mesti yg pekat2... tapi santan tu lemak tepu.. santan tak de kolestrol...tepu tu yg jahat... hehehe kak baru balik kelas bimbingan kesihatan di jelatek pagi tadi... tu yg pandai sikit tuuu
apapun minta sikit nak rasa....yg paling cungggg photo tuuuu... tak leh lawan org lain maaaa..... itu kata kak ilah mu dek ita...jgn maree

Gee® said...

walla! sedap tuh... terer btol ita ni wat kuih melayu..ayu jer... hari2 bertandang kat sini air lioq meleleh... eiii...tobat pon... foto memang class, cantek... super shoot

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam ita..

kuih ni bukan ita je yg suka.. kita pun suka jugak tauu... mmg best! manis2 lemak2.. mmg layan tak kira wt breakfast atau minum petang..

dah lama jugak tak buat talam ubi ni.. oh ya.. nak tanya ita.. ubi parut tu.. ita tapis tak airnya? biasanya ubi parut keluarkan air/patinya kan? ita bancuh cemana ye? aritu ada tanya cik mat.. tp mungkin cik mat sibuk/tak baca komen agaknya.. makanya komen tak berjawap.. hehehe.. harap ita jawab ye.. kalau tapis tu.. tapis dengan kain atau sekadar tos gitu aje.. harap berjawab ye.. TQ in advance!

kekwa22 said...

wahhh...

talam ubi ni, my feveret. last week gie beli sebab teringin sangat nak makan.. tapi.. cukup menghampakan... huhhu..

terliur nengok akak nyer talam ubi...

CheKiah said...

Assalammualaikum & slmt pagi isnin Ita. Wahhh menalam lah plak yer? telan ayaq lioq kak kay nengok talam ita..sabor jer ler pose2 ni hehe cantik menawan trtawan sudah dek mata dan kalau dpt sepotong mesti tekak akan lebih jatuh cinta hehe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Salam Ita..
TQ jawapan jelas dari mu.. mmmuaahhh!!
memang biasanya org wat kuih ni air ubi akan diperahkan.. tp dlm resepi tak dinyatakan.. itu yg kompius.. & lagi satu.. baru tau rupanya pati yg mendak tu diambil semula.. thank ye Ita.. tips yg sgt2 berguna..

Ida,Japan said...

Alfatihah...
K'Ita, mula2 berkenan ngan set pinggan tu pas tu baru kuih talam..he..he
Dulu2 masa kt m'sia, suka gak beli..ida pun suka..sini tak dak ubi kayu la kak..

noorsafone said...

kuih talam ubi...ita...terasa bhg atas tu yg lemak2 masin...dan bhg bawah yg manis..gandingan yg serasi...

Zaliedana said...

Assalam kak ita,sedapp nyee talam ubi,mmg terliur dah tgk nih..Pas mkn,kita telan pil halia,hehe..Mmg feberet,tapi xprnah wat sendrik lagi,kalo da ubi mmg nak try wat sendrik la,baru puas mkn n lbh sedap kan..

Ummi said...

Itaaaaaaaaaa...tumpang fengsaaannn....atas sofa eh..xnak kat lantai...adeeehhh fav akak tau kuih nih...nak nyagat ubi jek malehh...nk start kete pi JB la, tunggu eh..ptg kang sampai..hehe

Nuridah said...

Aduhai Ita, sedapnya talam ubi tu buat minum ptg nanti....hehe...

hazila said...

Salam ita,
Kita datang nak copy resepi talam ubi. Sedap ni.....

Lovely Kitchen said...

semua dlm gmbar tu e-na berkenan!! gambar cantik, pinggan lawo, kuih sedap, potongan kuih pun comeii!

camna cara nak potong kuih jadi cantik mcm tu k.ita?

~bLuEOrcHiD~ said...

alahai...dah la makanan semua yg ditunjukkan sedap2 belaka...ditmbh lg pulak dgn lagu tema 'winter sonata'...best!

Juwita Jamaludin said...

kak ita.. sedapnya nampak kak.. tambah kuih berubi2 ni memang saya suka.. tapi kat japan tak de ubi kayu.. huhuhuhu.. kena cari betul mungkin ada.. tapi tak tahu kat mana... kena tunggu balik msia baru boleh rasa..:(

Mat Gebu said...

waaaaaaa...sedap lah, feberet saya juga, eh kampung puan Pontian..sama lah dengan abah saya, Pontian mari juga dari Rambah...tapi kan, orang Pontian kalau belah serkat tu semua, kalau di susur galur mesti ada kena mengena...

Nieza said...

Wahhh sedapnya talam akak ni...lama tak buat kuih talam ubi kayu ni...terliurla pulak...kat sini lak ada senang dpt ubi kayu tapi malas pulak nk buatnya...hehe

Powered by Blogger.