Follow if you like

Jun 14, 2011

ROXY CAKE

assalamualaikum....

Tadi pagi macam gelap aje kat JB ni.. hari mendung menandakan akan turun ujan.. tup tup.. panas pulak! cuaca sekarang mmg tak menentu.. yg den lomahnya asyik kerja angkat baju pas tu bila panas sidai balik.. aduyaiiii....


Semalam ita buat kek Roxy. Kek ni ita ambil dari majalah SAJI bulan January 2011. Resepi oleh Chef yg tak asing lagi.. yg mempunyai tahilalat manis tepi idung.. siapa lagi kalau bukan Chef Zaidah. Sebenarnya dah lama nak buat kek ni, sebab bila tengok dalam gambar tu cantik aje warna dan kejadian kek hasil sentuhan Chef kesayangan ramai ni.. bayangkan dari bulan Jan sekarang dah masuk bulan Jun... punyalah lama simpan resepi ni..


Buat kek ni tak lah susah.. senang aje.. semua bahan disatukan dan dipukul dgn speed laju sampai kembang pas tu letak butter cair dah siap! mudah je kan?? bahan2 pun simple aje.. Mula2 tengok sukatan bahan2 nampak macam banyak.. jadi ita buatlah 1/2 adunan. Ita letak dalam loyang 8' bila dah jadi rupanya kek ni tak berapa naik jadi tak lah tinggi kek ni.... lain kali kalau ita nak dapatkan hasil kek yg sedikit tinggi ita kena gunakan loyang yg agak kecil rasa2 6' ok!

Tapi... nak habak kat sini ye... putih telur yg digunakan sangat banyak! bayangkan mengikut resepi asal 600 gm. Bila ita buat 1/2 adunan putih telur tu telah dikurangkan kepada 300 gm tapi tau tak berapa bijik telur yg ita terpaksa gunakan tuk mendapatkan 300 gm...?? ita terpaksa pecahkan 7 biji telur bersaiz A waaaa..... banyak tu... bayangkan kalau guna 600 gm lagi lah berapa bijik telur yg akan di pecahkan..


Tapi kek ni memang sedap! bau dia... perghhhh... harum hasil kombinasi antara lemon, strawberry dan orange.. memang sedap! rasa pun sedap! tak terlalu manis.. sedang2 aje.. Lembut dan gebu! walaupun dah sehari semalam kek ni masih lembut dan tidak kering.. sedap sangat!.. dan ita mmg sukankan kek kukus.. dan ita rasa kek ni mmg memenuhi citara ita.. rasa macam nak buat lagi.. rugi aje buat 1/2 adunan.. tapi tu laa... bila kenangkan telur yg berlipat kali ganda tu.. adoiiii... semput nafas... ayam2 dalam reban pun dah geleng2 kepala...

Terima kasih kepada Chef Zaidah yg telah menyumbangkan resepi kek yg sedap! ita akan sharekan resepi kek ni disini. Tapi sukatan ita letak sukatan asal kek iaitu satu adunan. Kalau nak buat 1/2 adunan bahagikan aje lah sukatan bahan2 tu kepada 2.

MyKitchen's Recipe

ROXY CAKE
by : Chef Zaidah

330 gm tepung gandum
240 gm gula halus
600 gm putih telur
60 ml susu cair
150 gm mentega cair - ita tukar kepada minyak Mazola
1 sudu besar ovalette
sedikit pewarna merah jambu, oren dan biru
sedikit perisa strawberry, oren dan lemon
secubit garam

Pukul telur, tepung gandum, gula, ovalette dan susu cair sehingga kembang
Masukkan mentega cair dan kacau rata guna spatula aje.
Bahagikan adunan kepada 3 bahagian.
Setiap bahagian diletakkan perisa dan warna.
Oren untuk perisa oren, merah jambu untuk strawberry dan biru untuk lemon.
Griskan loyang dgn butter. Panaskan kukusan.
Tuangkan adunan kedalam loyang secara berselang seli.
Ita tuang 3 sudu warna biru ditengah2 loyang, kemudian 3 sudu warna oren betul2 diatas dan ditengah2 warna biru, diikuti warna merah jambu dia atas dan betul2 ditengah2 warna oren. buat sehingga 3/4 aduna dan kemudian dgn cara yg sama juga tapi kurangkan kepada 2 sudu pula dan akhir sekali 1 sudu.
Kukus adunan selama 1 jam atau sehingga masak.

24 comments:

Mas said...

perhhh...cantik berseri2nya kek tu kak ita.....

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

seni sungguh tangan akak...
cantek cake tue...nak makan rasa syg...:D

Gee® said...

kek cantek gambar cantek...mabeles

CT Delima said...

As'salam Ita

cunya kek tu ita, kaler pun lembut jer sayang nak masuk molot, so tengok jerlah.. hihihi

banyaknya guna putih telur, alau buat 3/4 boleh tak ni ita.. hehehe

ijayuji said...

Salam kak ita!! cantekkkkkkkkkknyerrr! naik juling mata kita tgk betapa nicenyer kaler dia! mcm nak tukar simpang jerrr buat kek ni hihihi... kat dapo kita dah ready2 dgn satu projek tu nmpk kek akak ni rasa tirgudaaaaaaa :D

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

saya memang admirer kat Kak Ita..
tangan memang ajaib..gambar paling cantekkkkk.....

izahdaut said...

wahh kombinasinyer tu memang memikat.. memang la wangi kan. kalau kite buat satu perasa pun dah wangi..apatah pula campuran. tetibe teringat rasa buahan2 di syurga. sebiji buah boleh terasa 1000 rasa dlm tu. ya Allah. maha besar Allah kan.
betul la kak ita, cuaca tak menentu. ni pun gempar bumi kat indon katanya... gerun mendengar bumi kite yang dah tua ni

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

geram sungguh tengok kegebuan kek tu... tapikan.. mengenangkan guna byk putih telur tu... mcm tak berani pulak nak mencuba.. nnt kuning telur tu nak diapakan? hehehe.. hmmm.. mungkin boleh dibuat kek lapis kan?

Wanieyra said...

Kak ita...cantiknya kek tu. Teringin nak cuba. Kalau buat setengah adunan, kena guna lebih kurang 7 biji telur...nanti telur merah tu ira nak buat apa pulak ye?

Ida,Japan said...

sesangat cunnyer tgk kek k'Ita ni..very soft looking dan sememangnyer nmpk lembut dan gebu..

Juwita Jamaludin said...

Cantuknya kak jek tu.. Geram sungguh nak mkn pun sayang..:)

noorsafone said...

ita...kombinasi warna yg sgt menarik...masuk list ya resepi...tq..

++eden|essey++ said...

cantek nya kak ita....minat kek n minat roxy.....hihihi

cik cek said...

Salam Ita...

Cantik menarik kek ni....secantik jugak org yg membuatnya...he he he...senyum dah Ita sampai telinga...betul pe....awet muda....ape rah sianya ek....he he

Sari Yusa Ibrahim said...

haaaaaa.. tu sume orang dah kata cantik, memang betullah.. hehe. Baru berangan nak cuba bila kak ita kata senang sgt nak buat, tapi bila kak ita cete bab putih telur tu, rasanya cuci mata jerlah, hahahaha

Anna Qawina said...

mula2 semangat nak slin rsp tp tgk tang telur putih tu..humangaiii...sereban aym ni kak..hehe..tp siyes lawo..cun..& sewaktu dgnnya..hehe

Sofya said...

nampak cantik dan lembut ja..
tgk pun dah terliur..

julia said...

tang telur tu yg lemah skit tu...klu gune kuning skali ade gak ampun nyer.Ape2 pun kek yg akk wat nie mmg cun...

ashiekien said...

nak tanya...kalau telur dikurangkan bahan2 ;ain pon kena kurang kan ke?

Yatie said...

cantiknya kaler kek ni....suka tngk...lebih suka lagi kalau dpt merasa...hehehehe...

Nieza said...

wow cunnya kek tu kak....terpegun kejap nengoknya...sayang lak nk mkn tgk cun sangat...hehe

CT said...

Wah, cantiknya kek..lom rasa lagi tu...Ita nk tanya..tinggal mana ya kat JB...akk pun JB gak...

waina said...

salam kak ita, kenapa la kek saya buat jadi beralun2 x sama tinggi?lepas tu rasanya padat, x gebu mcm yg sepatutnya..dh dua kali try tapi sama jugak. sedih tgk banyak telur terkorban,....

ciknur said...

assalamualaikum kak ita...saya dah try resepi ke nie pg td...tp kek tu taklah gebu mcm selalu..rsa sebenar kek nie mcm ne erk? adakah mcm kek lapis? saya wat satu adunan..haha..tamak betoi ..terbang la 16 biji telur..dok mikir gak la nak wat pa ngan 16 biji kuning telur tu..mungkin leh wat kek coklak karamel kot then leh bawak pi sek...:) apapun kak ita, terima kasih kgsi ilmu memasak kat sini :)

Powered by Blogger.