Follow if you like

Jun 21, 2011

ROJAK BUAH

Jom petang ni kita makan Rojak Buah...
Jangan ada yg ngecap2 bibir ye!.. woooo wooo wooo sedap tu...


Ita ni kalau nama rojak semua ita suka, rojak buah ke... rojak petis ke... rojak tauhu ke... asma rojak ke.. dan apa2 yg sewaktu dan seangkatan dengannya.. semua mmg kegemaran ita.. Mungkin ita ni ikut bapa ita yg mmg suka makan rojak..kotttt...


Dulu masa ita kecik2 selalu ikut bapa ita gi makan rojak kat lido.. rojak tauhu dia sedap! bapa ita panggil org yg jual rojak  tu wak tauhu.. hehe sebenarnya bapa ita tu tak tau nama orang tu.. sebab dia punya rojak tahu sedap aa.. dia pangil aje wak tauhu.. boleh gituuu...??


Rojak buah kali ni ita buat paling cepat.. kejap aje dah siap! tak sampai berapa saat....
kali ni ita buat express... kenapa ita kata express sebab ita bukak botol pas tu tuang.... hihi senang kerja kan.. tau tak pe...

Mula 2 kita kenalah gi cari buah2 dulu.. ada buah barulah boleh buat rojak...  Dalam rojak ita ni ita letak nenas, timun, sengkuang.....


haaa... kenal tak ni buah apa?? ni lah buah kedondong... yg biji dia berjanggut2 tu... adoiii sedap tu.. kalau buat jeruk lagi sedap kan....


Yg ni kenal tak??? ni ada banyak nama.. ada pangil buah pelam, ada panggil buah pauh dan ada panggil buah jeruk??? ye ke???... tapi kalu buat jeruk yg ni pun sedap... uikkkkk... dah meleleh2 dah ayak liur.... jap lap dulu....


yg ni semua kenal kan??? yg ni buah jambu batu... dulu masa ita kecik2 ita suka panjat pokok jambu rumah jiran... kadang2 rembat jugak lah buah jambu batu dia ... tapi pak cik tu baik di tak marah sebab tak de sapa nak makan pun.. burung aje... aikkk.... mana jambu air ita ni..??? alamak dah ilang lah... ni mesti kerja anak dara tu.. dia mmg hantu jambu air.. tak pe lah tak de jambu air pun tak pe...


haaa..... yg ni kenal tak buah apa??? ramai yg tak tau ke?? ini pun buah fav ita .. ita pangil buah jambu bol.. suami ita pula kata jambu susu.. eiiii.. pelik lah pulak.. masam cam tu di pangil jambu susu...
Dulu masa pergi sekolah kalau ita tunggu bas tu... ita selalu jugak rembat jambu bol ni... uiii... nakal jugak ita ni kan??? tapi yg ni ita rasa hallal punya.. sebab pokok tu tak de tuan.. dia tumbuh sendiri.. tapi ita sebelum ambil tu ita dah mintak izin dah...  " atuk..atuk... anak cucu mintak ambil jambu ye... hehe" kadang2 pokok tu jawab.... " Bila masa aku kawin dgn nenek engkau... " wakaka...


jom kita layan rojak.....

23 comments:

noorsafone said...

ita...terliur ni...dh la puasa harini...ermm..sabar2..

Zaliedana said...

Assalam kak ita,baru nak komen kat fudin d bawah nun,dh nmpak rojak lak,uii leh menitik air liuq nih,dah la mcm buah ado..Nenas n mangga sedapnyer..

Khadijah Mohd Ali said...

peehhhh..terangkat kak..lame jugak le x pekena rojak nih....tapi dok terliur dgn rojak akak nie smpai ending tergelak besau pulak kite bile bace tang yang nk mintak izin kat atok sbb nk amik buah jambu tu..hahahahaha pndai jugak kak ita buat lawakk...

Rai said...

kak ita beli kat mana cop buah yang bentuk bunga tu..?

Mas said...

menitik air liur mas nengoknya...
tolong kak..
tolong suapkan..kikikiki

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

kakakakaa... tergelak akak baca skrip yg bawah sekali tu... kelakar tul ler ita ni... jambu bol tu memang nostalgia gak bagi akak.. masa kecik2 dulu mmg ada pokoknya kat depan rumah kat kg kat terengganu.. tp pokok besar.. nak panjat mmg tak pas.. tunggu org ambikkanbaru dpt mkn.. kalau tak sabar sangat.. guna kayu/beluti dok baling2 kat pokok tu.. hahaha.. nak guna kayu galah memang takde jumpa so guna jer apa yg ada nak mkn punya pasal.. hehehe

apa2pun. rojak buah mmg febert akak jugak ni.. sedapnyer.. mana nak carik ni...

qaseh johanna said...

sedap la...

suka sgt jambu susu tu..dh lama xmkn..dulu kt umah nenek saya ade..

sedapnye...

CNK said...

KAK ITA, KAT RUMAH NENEK SAYA ADA POKOK BUAH JAMBU YANG MASAM ITEWW.. BILE BERBUAH TU GILE BANYAK. KADANG NENEK BUAT JERUK MANIS. MMG LAYAN. MEH LE DTG TIME MUSIM TU NNTI. KADANG TERBUANG2.. SBB BUAH NI BUKAN BOLEH NAK RATAH2 GITU KAN.. HMM.. NYUM..NYUM.. DAP NYE ROJAK TUH!!!

Kjee said...

elok untuk diet kan? ya ker? hehehe

tun_telani said...

perghhh........ tak tahan! nk cari kat manaaa laa rojak nih...

Lina said...

Ita.. mmg fav akak rojak buah ni.. lg la kalau ada ABC.. mmg terbaik.. hehe

Ida,Japan said...

adehhh....mmg buat org leleh air liur la k'ita ni...buah2 itu, lama tak mkn..huhu..sedapnyer, boleh mimpi ni

Juwita Jamaludin said...

kak ita.. alamak nampak buah2 kecur air liur saya kak.. tambah dah potang jadi rojak.. :)

anymz said...

eh!terleleh2 air liur dah ni..ita ni teruk tau..tapi rojak ni rojak sehat kan ita?

♥LOVE2COOK♥ said...

Wah wah wahhhh...drool habis ni!!! So appetizing..fruits rojak! Mmm yumm ;)

Ann Huda (Ate) said...

Fuhhh...siap bintang2 ghojak dia.. nampak sangat syedap dan sangat syantik. Membuka selera..

Gee® said...

ya ampunnn... ibuk ita bikin gue gilosss... hari2 nitik air liornya, bisa kempunan.... tolong pos ye buk ke sini 1 mangkuk...

Hafizah Mohamad said...

Sedapnyer kak...fiza pun baru jer buat untuk abg tadi...lepas makan nasik dia nak makan rojak pulak...x buah apa pun yg tinggal hanya sengkuang jer...he he he...

Jambu bol tu sebelah sini mmg panggil jambu susu kak...yg tu pun fiza punya peberet....suka sgt2...ni dah bikin terliuq dah ni...he he he

Naz said...

Hehehe..Kak Ita.. Memula tgk gmbr tu, ingatkn akak mkn rojak tu dgn telur puyuh.. Rupanya kayu cucuk buah rupanya..:))
Menggiurkanlah Kak..^^

sasha rahmat said...

aduiii tgk ni di pagi hari..kecur weiiii

CT Delima said...

As'salam Ita

Ni kalau balik JB memang nak singgah setulang laut cari rojak petis. memang suka lepak2 kat situ pekena rojak petis mak cik tu memang power habisss! Tu lah lama sangat tak balik kamung ni, bila tengok rojak ita ni macam meleleh dah iar liur.. hahaha.

Lagi lagi satu tempat rojak petis dia memang power, tapi Hb jer yang tahu mana nak beli kat JB, ct tak ingat apa nama tempat tu :D

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak..
sedapnya rojak buah tu akak... dah lama x buat sendiri... selalu beli jer.. alahai!1 tergoda tgk tau akak.. sedapnya...

lina said...

salam ita - wah jambu susu lama tak makan....rindunya.

Powered by Blogger.