iklan

iklan floral cake

iklan ada

Wednesday, June 1, 2011

NASI ARAB

Assalamualaikum...

Guruh dah berdentam berdentum kat luar... kejap lagi akan mencurah2 lah ujan... alhamdulillah rezki dari Allah..
Selamat tengahari... dah makan dah semua??? masak apa ye hari ni... Ita lewat sikt bersiaran hari ni.. macam biasa kita kelentung kelentang dulu kat dapur... bila semua perut dah diisi barulah maknyer ni dapat mengadap MacBook™ kalau tak dari celik mata sampailah tutup mata enjin ni sentiasa bergerak aje...


Bila anak2 semua dah berkumpul barulah maknyer ni semangat sikit nak masak. Seronok bila berkumpul macam ni.. bersembang2 dan berbual2 kosong...
Hari ni ita masak special sikit. Kita terbang ke negara padang pasir... Walaupun ita tak dapat ikut mak dan bak ita pergi Arab tapi ita masih lagi dapat merasa nasi Arab ni ha... wakaka...
Seronok juga sesekali bertukar selera dan mencuba sesuatu yg baru..

Resepi nasi Arab ni dari Chef Hanieliza. Ita suka cuba resepi Chef Hanieliza sebab cara memasaknyer yg cukup simple. Bahan2 yg diperlukan juga, mudah didapati dan yg paling utama rasa setiap resepi Chef Hanieliza tak pernah mengecewakan.. semuanyer menepati selera ita sekeluarga.

Nasi Arab ni pun sedap jugak! tak muak sebab ia tak gunakan santan atau susu. Penuh dgn rasa dan aroma rempah ratus yg amat membuka selera. Hihi biasalah bila memasak ni kadang2 ada aje bahan yg terlupa nak letak... kali ni ita terlupa nak masukkan cili merah dan kacang peas.. Bila dah siap masak dan dah siap makan pun... baru perasan cili merah dan kacang peas tak di bubuh... aiii... nampak sangat dah makin tua... selalu aje telupa... hihi


MyKitchen's Recipe

NASI ARAB
by : Chef Hanieliza

1 kg beras basmathi - basuh dan toskan
4 cwn air
1 cwn kacang peas
1 cwn kismis
3 biji cili merah
1 tangkai daun sup - dihiris
1 tangkai daun ketumbar - dihiris
3 sudu makan minyak masak
5 sudu makan minyak sapi
3 sudu makan serbuk jintan putih - dibancuh dgn sedikit air
1 cwn bawang goreng
garam secukup rasa

Bahan Tumis
5 ulas bawang merah - dihiris
3 ulas bawang putih - dihiris
1 labu bawang besar - dihiris
3 inc halia dihiris
2 inc kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
2 sudu makan jintan manis
1 sudu makan jintan putih

Panaskan minyak sapi dan minyak masak. Tumiskan semua bahan tumisan sehingga harum.
Masukkan serbuk jintan putih yg telah dibancuh dgn sedikit air. kacau rata
Masukkan air beras, cili merah, dan garam. Biarkan mendidih dan air kering.
Masukkan nasi yg telah kering kedalam kukusan dan taburkan kismis, daun sup, daun ketumbar, bawang goreng dan kacang peas.
Kukus selama 30 minit.
Hidangkan dgn ayam goreng, salad atau lauk kegemaran.

9 comments:

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

best kan anak anak berkumpul...lagi la bila makan masakan ibu yang sangat menarik dan sedap..

Nuridah said...

Assalamualaikum Ita,

Wah nasi arab,knur suka mkn nasi arab...sedap gitu...tq for sharing recipe...dh mcm terasa kat tekak nie...hehe.

YANA SHAIFUL said...

Salam Kak Ita..

Dah lama yana tak mkn nasi arab nii..blk cuti ni nak buat lah tapi ari ni nk mintak kat sini dulu..bleh x..hehee

intan said...

k'ita nk tnya mcm mana nasi 2 blh jd kuning....
klu ikutkn resepi x d tmbh apa2 bhn p'warna....

Mas said...

akak...mas nak sepinggan..
tergodanya tengok.....
seronok kan berkumpul ramai2....

Kjee said...

bestnya Ita. Kjee selalu makan Nasi Mandy di Wadi Hadramawt, Ampang, KL. Nak try resipi ni sebab rasa2nya suku sakat Nasi Mandy. Kalau Kjee buat, separuh portion jer dari resipi asal sebab penghuni rumah kami tak ramai. thnx for sharing.

Juwita Jamaludin said...

Salam kak.. Sedap nampak nasi akak tu.. Seronok masak tgk anak2 mkn

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam ita... ya habibi ya maulana... hehehe.. khannnnn.. tak pasal2 saya dah bercakap arab.. ni baru dpt tengok nasi arab yg ita masak ni.. belum lg dapat merasa.. sat lagi.. keluar anta, ente pulak.. hehehe...
seronok kan ita anak2 ada depan mata.. dpt jamu dengan hasil masakan sendiri anak2 pun selera mkn..

Yatie said...

Assalamualaikum Ita,
Sedapnya menu arini..nasi arab dngn rendang daging istana..mmng betul2 istimewalah.....laporlah tngk set nasi tu....