Follow if you like

Jun 2, 2011

KETAM BERCILI

Dah makan tengahari dah?? Ita baru aje lepas makan, baru lepas kemas dapur.. sekarang nak relax kejap tegang2 urat. Musim cuti2 ni tangan tak sempat kering. Asyik dok merap kat dapur aje..
Esok kita dah nak sambut 1 Rejab. Ita ingat nak posa hari ni.. tapi line tak clear lagi.. insyaallah ita akan posa esok harap2 dapatlah ita sambut Rejab esok. Kalu mak dan ayah ita mmg selalu mereka akan posa 3 bulan terus sampai Ramadhan. Selalu ita pun ikut jugak tapi biasalah kita tak pernah cukup 3 bulan.. maklumlah orang pompuan...


Sebenarnyer posa 3 bulan ni bukanlah amalan yg perlu kita laksanakan.. Tapi orang tua2 dulu dah terbiasa tu yg mereka masih amalkan... yang sebaiknyer kita posa Isnin dan Khamis kerana itu amalan Rasulullah SAW. Ita saja suka ikut2 temankan mak dan bak ita posa.. Tahun ni juga dapatlah bak dan mak ita sambut Rejab di tanah suci. Ita bila lagi???? insyaallah... doa2 kan lah ye!


Ok, berbalik kita pada menu ita hari ni. hari ni ita masak Ketam Cili. Sebenarnyer ita tak suka sangat masak ketam ni.. sebab sampah aje yg banyak isinyer sikit... pulak tu payah jugak nak makan dia.. Memang lah sedap kan makan ketam ni.. tapi tu lah... susah nak makan..


Tapi, anak2 ita mmg suka makan ketam. Awal2 dah minta masakkan ketam. Ita pun gi lah cari kat pasar. Susah jugak nak dapat ketam yg besar.. banyak yg kecil2 aje. Ni pun ita terpaksa pergi meninjau dari satu gerai ke satu gerai tuk dapatkan ketam yg bersaiz besar. Alahadulillah rezeki anak2 akhirnyer dapat jugak ketam besar kebetulan tinggal 4 ekor aje.. ita pun beli aje lah 4 ekor jadi lah sorang sekor.. esok2 kalau ada lagi mak beli lagi ye!

waaaaa... bukan main seronok tengok anak2 meratah ketam. Habis licin pinggan. Aiiii... ilang terus penat maknyer memasak...


MyKitchen's Recipe

KETAM BERCILI

4 ekor ketam - disiang dan cuci bersih
3 sudu makan minyak masak
6 sudu makan sos cili
6 sudu makan sos tomato
1/2 cawan air
2 sudu makan sos tiram
2 sudu makan sos lada hitam
2 btg serai - dititik
1 pokok daun ketumbar - dirampai
Cili merah dihiris
garam dan gula secukup rasa.

Bahan Kisar
10 tangkai cili kering
4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inc belacan

Panaskan minyak dan tumiskan serai dan bahan kisar hingga wangi dan garing.
Masukkan air, sos cili, sos tomato, sos tiram, dan sos lada hitam. Masak lagi hingga didih.
Masukkan ketam dan biar sehingga ketam masak dan kuah sedikit kering.
masukkan garam dan gula secukup rasa.
Bila kuah sudah agak pekat tutup api. taburkan daun ketumbar dan cili hiris.

17 comments:

Ibu Darwisy Comey-Lotey said...

ketam, feberet my hubby..boleh masaknkan tuk sidia..

hajar said...

assalam kak...

sedapnyer ketam bercili tuu...

sayang sekali en suami x makan ketam..:(

norlie said...

kesukaan akak ketam ni..

Nina Mirza said...

Nyummy !!! Sedap nyerrr ...
tapi Nina tak pandai nak makan ketam. Teringat baba Nina... selalu dia yang tolong kopekkan, bg Nina isi nyer ajerr.... Sayang baba !!

Mas said...

kat rumah mas pun anak2 ngan suami jerk yg minat ketam..
mas kurang sikit...

izahdaut said...

baru tengok puding tauhu.. pastu tengok ketam lak.. aarggggg..sungguh terseksa duduk blog ni.. terpikatttt

nur easy said...

dah nak rejab rupanya esok.. sama2lah kita dapat memuliakan bulan ni dgn bpuasa ;)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam ita..
ketam akak suka.. tapi kalau mkn takleh mkn sekali dengan nasi.. kena mkn dia dulu ratah2 gitu ataupun.. ratah lepas mkn nasi.. heheheeh.. kalau nak jadikan lauk nasi memang payah sbb mkn ketam ni kena dua belah tangan.. kdg tu.. siapkan alu lesung nak tumbuk2 penyepit ketam tu.. hehehe...
malas jugak nak msk ketam sebenarnya sbb anak madiha lom reti mkn sendiri lg... nak kena kopekkan utk dorang.. tu yg leceh tu..

AZLITA AZIZ said...

Ibu Darwisy-
Fav suami dan anak2 akak jugak! :)

AZLITA AZIZ said...

ala,... suami hajar tak makan ketam...
akak suka jugak ketam tapi.... tapi malas nak makan sebab selalu buatkan akak makan lambat... hihi

AZLITA AZIZ said...

fav anak2 ita jugak norlie.. ita je yg kurang sikit... hihi kurang rajin sebenarnyer..

AZLITA AZIZ said...

untung nyer Nina dapat baba yg rajin... tolong anaknyer kopek ketam.. hihi kalau cik ita adoiii... malasnya.. sape nak makan kena kopek sendiri... hihi @__<

AZLITA AZIZ said...

Tu lah mas akak pun sebab diorang suka ni lah akak terpaksa merajinkan diri memasak..
Masak tu akak suka tapi nak makan tu adoii... malasnyer sebab lama dok kat meja makan tu kalau makan ketam ni... pas tu sampah dia... adoiii...

AZLITA AZIZ said...

hihi.. izah akak pun tersiksa tau kalau masuk dapur awak.. adoiii... tak larat nak mengejar.. resepi yg dah di salin berderet2 menunggu izah pulak berdezuppp.... adoiii... pakai enjin apalah agaknyer tu...

AZLITA AZIZ said...

insyallah nur easy... sama2 lah kita

AZLITA AZIZ said...

wasalam kak Madiha,
Betul lah mmg kena makan nasi dulu baru makan ketam sebab ketam ni mmg sedap ratah aje.. kan??
Tu yg berejam2 dok kat meja makan tu silap hari bulan dok asyik tambah nasi aje.. tu yg malas nak makan tu... adoiii... makin montel lah jawabnyer..

anak ita mmg suka makan ketam.. dorang dah pandai makan sendiri tu yg ita rajin nak masak.. kalau tak lagi lah malas sebab nak kopekkan dia tu...

Dulu masa anak2 masih makan bersuap adoii lagi lah payah kita baru nak kopek isi dia dah mengaga mulut nak lagi... sabor je le... hihi

Juwita Jamaludin said...

Sedapnya kak ita ketam tu.. Belum mkn pun terasa manis dan pedas masakan ni...

Powered by Blogger.